Zaburzenia nastroju, lękowe, odżywiania. Jak pandemia zmienia młodzież?

Fot. Depositphotos.com
KAI/mł

Do 10 godzin na dobę przed monitorem, często na kilku ekranach równolegle. "Niektórzy mówią, że im się robi niedobrze, jak mają otworzyć laptopa". To skutki funkcjonowania w pandemii: młodzi mają zaburzenia lękowe, odżywania, boją się nawet konfrontacji z rówieśnikami. 

 - Uczniowie czwartych, piątych klas deklarują, że średnio od czterech do sześciu godzin są w przestrzeni wirtualnej, a podczas pandemii robiło się z tego dziewięć i dziesięć godzin. Mamy więc dobrą dniówkę. - mówiła Katarzyna Kudyba z Centrum Szkoleń Profilaktycznych Edukator z Krakowa.
- Pamiętajmy też o tym, że to jest na kilku ekranach równolegle. Lekcja w tle, a w tym czasie uruchomione były gry i komunikatory. Dzieci mówią, że to wpływało na atrakcyjność, bo inaczej, by się zanudziły – dodała ekspertka, uczestnicząca w konferencji profilaktycznej o pomaganiu w czasie zmian, która odbyła się w Tarnowie dzięki diecezjalnej Fundacji Auxilium. 

Nowa choroba: zespół zmęczenia elektronicznego

„Mózg musi odpocząć od mediów elektronicznych, bo nie będzie przyswajał informacji i wiedzy” - podkreślała dr Dagmara Musiał z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Prelegentka zaznaczała, że specjaliści zbierają dane i pracują nad nową jednostką chorobową, jaką będzie zespół zmęczenia elektronicznego. „Takim pierwszym objawem somatycznym jest to, że niektórzy mówią, że im się robi niedobrze jak mają otworzyć laptopa. To znaczy, że organizm jest przeładowany, przesilony, on już nie chce tych bodźców” – mówiła dr Musiał. 

Cyberprzemoc rozkwitła w pandemii

Psycholog Agnieszka Szymańska z Fundacji Auxilium zwracała uwagę na to, że do prowadzonej przez fundację Poradni Arka przychodzi coraz więcej rodziców z dziećmi i młodzieżą.  - Mamy duży przyrost nastolatków z zaburzeniami lękowymi, nastroju, odżywiania. Młodzi boją się nawet konfrontacji z rówieśnikami – wymieniała psycholog.

Agnieszka Seyrlhuber z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie zaznaczała, że w okresie pandemii wzrosło zjawisko cyberprzemocy.

- Rodzice powinni rozmawiać z dziećmi o tym co im wolno, a czego nie, oraz jakie zagrożenia niesie sieć. To rodzic powinien wprowadzać dziecko w świat internetu, a nie rówieśnik. Jest tam m.in. przemoc, wulgaryzmy, duże prawdopodobieństwo poznania osób obcych. Natomiast starsze dzieci czują się anonimowo i często krzywdzą swoich rówieśników - informowała Seyrlhuber.

KAI / mł

Na początek jesieni, w dniach 23-30 września 2021 r., mamy dla was rabat do 40 proc. na publikacje WAM i MANDO oraz 15 proc. na książki innych wydawców. Wpisz kod: JESIEN21D

 

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Zaburzenia nastroju, lękowe, odżywiania. Jak pandemia zmienia młodzież?
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.