Jak się zachować, kiedy dzwoni do nas oszust, który podaje się za pracownika banku?

Zdjęcie ilustracyjne (Fot. pl.depositphotos.com)
opoczno.policja.gov.pl/dm

„Twoje pieniądze są zagrożone, musisz je przelać na „bezpieczny rachunek” – jeśli otrzymasz taką informację przez telefon – rozłącz się, a numer telefonu, z którego do ciebie dzwoniono zgłoś do CERT Polska.

Przedstawiciele banków w trakcie rozmowy telefonicznej nigdy nie proszą o zainstalowanie jakichkolwiek aplikacji, o zalogowanie do swoich kont bankowych, zrobienie przelewu bankowego czy wygenerowanie kodu BLIK.

Na wnuczka, na pracownika banku, na policjanta, na inwestycje – to tylko niektóre zawody, pod jakie przestępcy kontaktują się z nami chcąc wyłudzić pieniądze.

Jeśli ktoś w rozmowie telefonicznej podaję się za konsultanta banku, nakłania do natychmiastowego przelania pieniędzy na inny rachunek bankowy, czy sugeruje potrzebę wygenerowania kodów BLIK, aby w ten sposób zatwierdzić przelew pieniędzy, możemy być pewni, że mamy do czynienia z oszustem.

DEON.PL WSPIERA

W takiej sytuacji należy natychmiast się rozłączyć. Najlepiej jest samemu zadzwonić na infolinię swojego banku i sprawdzić czy pracownik banku dzwonił do nas.

Natomiast nigdy nie można ulegać presji, jaką przestępcy na nas wywierają. Ta manipulacja ma na celu nakłonić do wykonywania wszystkich, często irracjonalnych, poleceń jakie oszust przekazuje w rozmowie.

Co możemy zrobić?

Dzwoniąc do banku możemy podać pracownikowi numer telefonu z jakiego oszust do nas dzwonił. Banki rejestrują takie fałszywe numery w swoim systemie. Dodatkowo należy wejść na stornie CERT Polska i zgłosić incydent.

W sytuacji, kiedy jednak stracimy pieniądze z konta należy jak najszybciej zadzwonić na infolinię banku i próbować zablokować przelew, a następnie zgłosić przestępstwo w najbliższej jednostce policji.

Informacje o bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej znajdziemy na stronie internetowej Związku Banków Polskich. Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi tam informacjami Bankowość internetowa- Bezpieczne bankowanie.

opoczno.policja.gov.pl/dm

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Jak się zachować, kiedy dzwoni do nas oszust, który podaje się za pracownika banku?
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.