Dlaczego harcerze ZHR nie piją alkoholu

(fot. Harcerze ZHR / youtube.com)
Harcerze ZHR / youtube.com / pk

Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej jest jedną z organizacji harcerskich, które odwołują się do idei przedwojennego skautingu. Przejawia się to między innymi w przestrzeganiu dziesiątego punktu Prawa Harcerskiego, który mówi: Harcerz jest czysty w myśli, mowie i uczynkach, nie pali tytoniu i nie pije napojów alkoholowych.

Warto zaznaczyć, że przestrzganie tego punktu to nie tylko zadanie młodych harcerzy, poniżej 18 roku życia. Warto zobaczyć i posłuchać co na ten temat mają do powiedzenia instruktorzy, a nierzadko są nimi mężowie i ojcowie, a także księża.

(Harcerze ZHR / youtube.pl)

DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Dlaczego harcerze ZHR nie piją alkoholu
Komentarze (43)
B
Berith
14 sierpnia 2014, 09:14
"Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej jest jedyną, ogólnopolską organizacją harcerską, która w pełni odwołuje się do idei przedwojennego skautingu" Buhahaha... Jest wiele innych organizacji harcerskich w Polsce, które W PEŁNI odwołują się do ideałów skautingu Małkowskich. Zresztą, takie stwierdzenie jest błędne. Skauting idzie do przodu i musi się rozwijać pozostawiając pewne fundamentalne ideały. Okręg Łódzki ZHR znany jest z "publicznej hipokryzji". W szeregach tego Okręgu znane są przypadki upijania się w publicznych miejscach, homoseksualizmu i samobójstw. Wielu instruktorów ZHP również w pełni odmawia spożywania alkoholu ale... nic i nikt w okresie międzywojenny nie mówił, że nie można z umiarem korzystać z używek. ZHR ma problem w rozumowaniu Prawa Harcerskiego. Sam A. Małkowski palił papierosy i zwyczajnie podczas imprez rodzinnych pijał alkohol (jak większość polaków).
D
donarturo
20 sierpnia 2014, 20:28
"Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej jest JEDNĄ Z organizacji harcerskich". Czytaj ze zrozumieniem.
D
donarturo
20 sierpnia 2014, 20:37
chyba, że Deon dawno poprawił, to zwracam honor
S
Smyrwa
14 sierpnia 2014, 02:06
Cd. ...Myślę, że trzeba lepiej ważyć słowa i brać większą odpowiedzialność za sposób przekazywania informacji i przekonywania do swych racji, szczególnie jeśli chcemy siać dobre ziarno i nieść wartościowy przykład wśród nieharcerzy czy harcerzy w nieco innych mundurach, podobnie jak wśród niewierzących albo wierzących innych wyznań. Nie pogłębiać rowów, tylko je zasypywać. Nie burzyć mostów, tylko je budować. W każdym razie szacunek dla druhów za pomysł i wypowiedzi w filmie. Wszystkie - te poważne i te śmieszne. Zabieranie głosu i przekonywanie do wolności od nałogów też wymaga pewnej odwagi, a potem konsekwencji - można to traktować jako takie swoje kolejne "Westerplatte". Przypominał mi się teraz ten fragment homilii Ojca Świętego Jana Pawła II z Gdańska, tu w tej sprawie dobrze pasuje: "Każdy z Was, młodzi Przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte, jakiś wymiar zadań, które trzeba podjąć i wypełnić, jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć, jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić, nie można zdezerterować. Wreszcie, jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte. Utrzymać i obronić, w sobie i wokół siebie, obronić dla siebie i dla innych". Wytrwałości w postanowieniach, nie tylko w sierpniu :-) Szczęść Boże, czuwaj!
S
Smyrwa
14 sierpnia 2014, 02:05
Jestem instruktorem ZHP, w środowisku, w którym pamięć o ideałach pierwszych lat harcerstwa jest żywa i stale obecna, a dzięki mojemu drużynowemu i jego osobistemu przykładowi również z alkoholem nie mam problemu. Gorąco popieram filmik i jego ideę, a zarazem dziwię się autorom Deon.pl, skądinąd jednego z moich ulubionych serwisów, że zamieścili tekst krzywdzący harcerzy spoza ZHR, odtwarzający stereotypowe podziały w harcerstwie i nakręcający niepotrzebną licytację w tym, która organizacja bardziej odwołuje się do przedwojennych ideałów (jak i czym to mierzyć?). Użycie silnych sformułowań wartościujących: "jedyną organizacją", "w pełni" w tym kontekście uważam za nieprzemyślane i nieprofesjonalne - może chcieliście dobrze, ale wyszło niefajnie, niepotrzebnie nakręca to złe emocje. Bardziej neutralny komentarz z Waszej strony przysłużyłby się harcerstwu i idei abstynencji znacznie lepiej - czytelnicy skupiliby się bardziej na sensie przekazu, a nie na miałkim współzawodnictwie i tłumaczeniu, kto lepszy, a kto gorszy. Ja wrzuciłem taki na facebookowym profilu Harcerz Warszawski (zapraszam!).
M
maj
12 sierpnia 2014, 23:09
Za to starsze druchny rozbijają rodziny...
A
Ann
13 sierpnia 2014, 17:56
A mógłbyś powiedzieć, w jaki sposób?
M
maj
13 sierpnia 2014, 23:35
niespełnienie emocjonalne w mąłżeństwie i "zawieszanie| się np.na dojrzalszym, serdeczniejszym facecie...
MR
Maciej Roszkowski
12 sierpnia 2014, 21:31
Harcerze nie piją alkoholu i naprawdę nie ważne z która z organizacji harcerskich nie pije bardziej.  Kiedyś był punkt  "Harcerz za brata uważą każdego harcerza" - nawet jeśli ten jest z innej organizacji harcerskiej, czy nie? . W Polsce natomiast każdy chce udowodnić jaki to on jest cacy i jak inni są be.
A
Ann
13 sierpnia 2014, 13:32
nie zgodzę się z Tobą. Utrzymuję bardzo dobre kontakty i z Zawiszakami i harcerzami z ZHP i z HKK, każda organizacja jest inna, w każdej są inne priorytety. Niestety teraz wszędzie zdażają się patologie, w każdej organizacji, w Lublinie ZHP nie wypada dobrze, nie wiem, jak gdzie indziej, z kolei znam też bardzo dobrze zdrużynę ZHRowską, która na szczęście już się rozpadła, gdzie też było jawne olanie tematu chłopców pijących alkohol. Teraz jest to bardzo przestrzegane i ludzie u nas wylatują. Ale nikt tak po prostu na inne organizacje nie najeżdża, ja np staram się robić wspólne zbiórki, między organizacjami, bo chcę nauczyć moje harcerki szacunku i właśnie braterstwa.
J
J.
12 sierpnia 2014, 21:19
Dlaczego jedyną? Co za bzdury ;) i tak się tworzy stereotypy... 
Z
zali
12 sierpnia 2014, 17:24
ZHR niech pokaże swoich seniorów....przed 1989 nie było ZHR, było ZHP. Ja sobie zaraz powiem, że jestem kontynuatorem jakiejś dynastii, która królowała w Polsce i co...mam być uważany za króla??
A
Ann
12 sierpnia 2014, 20:08
prosiłabym poczytać sobie, jak wyglądało harcerstwo przedwojenne, ŻADNEJ KOEDUKACJI, Msze w undurach i wiele innych rzeczy, których w ZHP już nie ma, a w ZHRze są. Prosiłabym poczytać, skąd wziął się ZHR, mamy swoich seniorów, bo ZHR założyli wolni instruktorzy, którym nie podobała sie uległość ZHP wobec komuniastycznych władz, my byliśmy antykomunistyczni. 
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 22:33
Tak wiem skąd:) 11 listopada 1988 – Środowisko Ruchu Harcerskiego z Trójmiasta wystąpiło z ZHP i utworzyło wspólnie z drużynami ze Szczecina i ziemi kłodzkiej Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej tzw. mały ZHR. Tu macie początek formalny :)
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 16:34
Noto bombę rumowa też nie mogą jeść i czekoladek z likierem i nawet wypieków babci bo spirytus jest częścią produkcji ciasta :D
M
ministrant
12 sierpnia 2014, 19:25
Ty sobie żartujesz. Ale poważnie ta ilość wina, której ksiądz używa do przeistoczenia nie ma nic wspólnego z piciem. Jesteśmy dorośli i wiemy o jakie picie chodzi. Oczywiście możesz rozpocząć spór od kiedy zaczynamy uważać coś za picie, ale nie idź tą drogą ;)
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 22:16
Czyli co jak wezmę jednego bucha papierosa to nie łamie prawa harcerskiego? Jak wezmę kieliszek wódki to również ? Picie to picie. Nie chodzi tu o ilość, tylko sam fakt. Albo mamy jakies prawo, albo sobie je omijamy wedle tego jak nam sie podoba ;) 
B
bartek
12 sierpnia 2014, 14:44
Tak trzymać! Dodam tylko, że w chrześcijańskiej organizacji skautowej, do której ja należę (Royal Rangers Polska) też mamy prawo mówiące o tym, że skaut jest czysty w myśli, mowie i uczynkach. A niektóre zachowania zgodne z etosem chrześcijańskim są dla nas tak oczywiste, że nie widzimy nawet powodu, by dekretować je dokumentami.  
K
kamilka
13 sierpnia 2014, 10:45
Royal Rangers Polska? Ciekawe- czy to jakaś część zagranicznej organizacji? Powodzenia!Czywaj.
A
astelowa
12 sierpnia 2014, 14:13
A Związek Harcerstwa Polskiego? Tak samo brzmi 10. punkt prawa...
A
Ann
12 sierpnia 2014, 20:06
punkt brzmi tak samo, tyle, ze w ZHRze jeśli udowodnią Ci picie alkoholu wylatujesz, no chyba, ze znikome ilości i jednorazowo, a w ZHP ludzie jawnie mówią, że alkohol to nic złego, często nawet w mundurach widać harcerzy pijących piwo i nic sobie z tego nie robiących, przy najmniej w Lublinie tak to wygląda.
A
Andre
12 sierpnia 2014, 20:23
To musiało u was nieźloe wywalać bo jest was niecałe 10 tyś a w ZHP to ponad 100 tyś.
A
Ann
13 sierpnia 2014, 13:20
ZHR jest organizacją stosunkowo młodszą 25 lat, a 102 to spora różnica, tak więc logicznym jest, ze jest nas mniej, ale chodzi o ogólne zasady, albo ktoś prawo respektuje, albo niech odejdzie.
A
Adrian
13 sierpnia 2014, 16:36
I w tym przejawia się słabość ZHR-u: Jeśli ktoś nie odpowiada stawianym przez organizację wymaganion, to wypad. W ZHP natomiast taki człowiek zostaje - po to, aby można było nad nim popracować, WYCHOWAĆ - i to stanowi sedno harcerskiej idei.
A
Ann
13 sierpnia 2014, 17:55
Chyba zostałam źle zrozumiana. Jeśli ktoś nie chce zwalczać nałogu i przez długi czas robi na przekór, nic nie pomaga, to wypada, bo harcerstwo nie jest dla wszystkich, to jest dla ludzi, którzy chcą coś zrobić. Jeśli dana osoba chce coś z tym zrobić i przyznaje się do swojej słabości, my jak najbardziej chcemy pomóc, ale nawet na odwykach mówią, ze jeśli ktoś nie chce, to nic nie da terapia.
K
Krzy
15 sierpnia 2014, 23:59
ZHR-u  jest ok 17 tys. , a ZHP nie całe 80 tys. rzeczywistych harcerzy (jeśli nie mniej). Masz bardzo nie aktualne dane zwłaszcza co do ZHR-u.  Nie wiem ile jest w ZHP fikcyjnych jedostek i harcerzy tz co niby istnieje ale ich nikt od jakiegoś czasu nie widział . O takich jednostkach słyszałem i wiem że istnieją w mojej okolicy
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 13:51
Hipokryzja  uderza w oczy i uszy. Alkohol jest potraktowany jak używka . Kawy też nie pijecie? Z tego co wiem to ksiądz który jest również Drużynowym w ZHR  podczas mszy  też pije wino? Robiąc to lamie prawo Harcerskie.
L
lkuszal
12 sierpnia 2014, 14:12
1. Kawa nie ma takiego działania jak alkohol 2. Ksiądz na mszy pije wino bezalkoholowe
K
Konserwatysta
12 sierpnia 2014, 14:32
Ksiądz na Mszy nie pije wina, tylko Krew Chrystusa. To zasadnicza różnica :) Istnieje takie pojęcie, jak transusbstancjacja. Proponuję się z nim zapoznać, myślę, że będzie to wystarczającym wyjaśnieniem, dlaczego po przeistoczeniu już nie mamy doczynienia z winem, choć ono nadal wygląda tak samo. Sądzę, że z tego powodu ksiądz ma "dozwolone", bo pijąc Krew Chrystusa prawa nie łamie, bo 10 jego przepis zabrania pić alkohol, a to już alkohol nie jest.
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 15:56
Ja nie napisałem, że ma:) Napisałem, że też jst używką która szkodzi. Skutki uboczne są związane z nadmiarem kofeiny, a mianowicie: podrażnione jelita, palpitacje serca, poirytowanie, bezsenność. Z powodu bardzo dużej zawartości kofeiny, kawy nie powinny pić osoby borykające się z nadciśnieniem lub arytmią serca. Spożycie kawy powinni ograniczyć również ludzie mający problemy z żołądkiem lub dwunastnicą. Nie poleca się jej także osobom z zaburzeniami psychicznymi emocjonalnymi, ponieważ może ona wpłynąć na obniżenie ich nastroju. Nadmierne spożycie kawy może doprowadzić do osteoporozy, ponieważ zwiększa ona wydalanie wapnia z organizmu. Osoby mające dietę ubogą w wapń są szczególnie narażone na złamania kości wskutek obniżenia ich twardości. Miłośnicy kawy powinni uzupełniać poziom wapnia np. pijąc mleko. Znacząco obniża też możliwość wchłaniania magnezu o ok. 50-80 proc.
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 15:58
Wino jest bezalkoholowe? hahahahah http://www.katolik.pl/paragrafy-o-mszalnym-winie,1492,416,cz.html "Wino to napój otrzymywany w wyniku fermentacji alkoholowej soku lub miazgi z winogron. Zawartość alkoholu w winie wynosi od 5 do 14%. Produkcja wina polega na odfermentowaniu miazgi lub moszczu z winogron przy udziale drożdży, bytujących na owocach lub wprowadzonych w postaci czystej kultury oraz na dojrzewaniu"
MR
Maciej Roszkowski
12 sierpnia 2014, 16:04
Bezalkoholwe??? Skąd ta rewelacja???
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 16:05
Proszę Cię transusbstancjacja? Czyli co magia? Wino przed obrzędem i po obrzedzie ma takie samą zawartość procentową. Wino to wino i symbolicznie to jest krew:)  Czyli jak wypije tost za solanizatna szapanem to mogę sie powołać, że szampan zmienia sie w opatrzność która wstepuję na solenizanta?   Prawo jest prawem i nie można go obłudnie obchodzić. Jak już robicie takie filmiki to róbcie je zgodnie z prawdą. "Sądzę, że z tego powodu ksiądz ma dozwolone" - czyli co WY macie prawo mówić kto musi przestrzegać prawa Harcerskiego a kto nie ? Ciemnogród  i średniowiecze :D 
Z
ZHP
12 sierpnia 2014, 16:59
To nie jest wino, to jest Krew Chrystusa
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 17:02
Nie to jest naginanie rzeczywistości dla własnych korzyści:) 
A
Ann
12 sierpnia 2014, 20:18
to była przenośnia z tym, ze ksiądz ma dozwolone. taka jest nasza wiara, wierzymy w to, że to jest CIAŁO I KREW CHRYSTUSA. Jeśli w to nie wierzysz, to nie przystępuj do Komunii, bo to mija się z celem. Na obozach czesto jest Komunia pod dwiema postaciami i pijemy wszyscy, bo wierzymy, ze to KREW CHRYSTUSA, nie wino...
A
Andre
12 sierpnia 2014, 20:24
No chyba nie do końca
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 22:18
Co innego wiara, co innego fakty:) Fakty są takie, że wino bo zmianie to nadal wino. Rozumiem symbolikę, ale nie możecie naginać rzeczywistości, aby omijać Prawo Harcerskie:) To jest jawne spożywanie alkoholu i dajcie na to przyzwolenie. A na filmików to wymśmiwacie xD 
N
Nowoczesny
12 sierpnia 2014, 22:19
No jak to nie? To co może sprawdziwy to czy te wino po przemianie ma %? A co cudowanie znikają ? Jeśli coś ma procent to czyni go to alkoholem i nie zmieni tego nawet cudowanie wasza wiara:)
A
Ann
13 sierpnia 2014, 13:26
No właśnie Ty masz wierzyć, zę pijesz Krew Chrystusa, od zawsze było to dozwolone, nawet policja nic nie robi, jeśli dzieci piją Wina na świętego Jana, bo to Kult religijny, a ZHR jako organizacja podtrzymująca tradycja chrześcijańskie, w zależności od wyznania podopiecznych danej drużyny zezwala na wszelaki kult. Ale jeśli dla kogoś to naginanie prawa, no to gratuluję. Religia, wiara i kult religijny zawsze będą ponad prawo, przy najmniej w ZHRze
MW
Małgorzata Wenek
12 sierpnia 2014, 12:52
NIE jest jedyną, ogólnopolską organizacją harcerską, która w pełni odwołuje się do idei przedwojennego skautingu. Cokolwiek zaskoczona jestem - delikatnie to ujmując - ża katolicki portal nie sprawdził informacji przed jej podaniem. Otóz w Polsce działa Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego "Zawisza" - Federacja Skautingu Europejskiego. Jest to organizacja posiadająca status prywatnego stowarzyszenia wiernych prawa pontyfikalnego, nadanego przez Stolicę Świętą w 2003 r. http://skauci-europy.pl/o-nas/kim-jestesmy/ :)
P
Przemas
12 sierpnia 2014, 13:15
Skauci Europy mogą pić alkohol. Zależy to od ich wyboru, ponieważ ich prawo na to pozwala. Czuwaj!
H
Hhh
12 sierpnia 2014, 16:57
Ale już ZHP nie, więc tekst ze wstępu jest kłamstwem.