InterREGIO stoi. Koniec konkurencji na torach?

interREGIO (fot. Przemysław Panicz SJ)
Przemysław Panicz SJ

4 maja na tory nie wyjedzie większość kursujących codziennie pociągów interREGIO. Taka jest decyzja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. spowodowana nieuregulowaniem przez przewoźnika należności za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Początkowo była mowa o 151 połączeniach. Przedstawiciele PLK tłumaczą, że ponad połowa połączeń na "czrnej liście" nie kursuje codziennie, dlatego 4 maja najprawdopodobniej nie wyjedziedzie na trasę 48 pociągów interREGIO.

Na Facebooku pojawiła się grupa "Łapy precz od Interegio", 3 maja na dworcu Centralnym w Warszawie około 30 osob protestowało przeciw likwidacji pociągów i wzwywało do odwołania prezesa PKP PLK. Powód? Nie wszystkich stać na pociąg kategorii EIC, który np. z Warszawy do Krakowa kosztuje 108 zł, podczas gdy interREGIO 40. Pojawienie się pociągów TLK na najszybszych liniach było konsekwencją uruchomienia interREGIO. Wielu podróżnych się boi, że konkurencyjne spółka PKP Intercity zlikwiduje tańsze pociągi. Na razie PKP IC zapowiedziała wzmocnienie swoich składów i honorowanie nabytych w przedsprzedaży biletów na interREGIO.

DEON.PL POLECA

Kolejowe związki zawodowe zapowiadają strajki. Likwidacja interREGIO jest przykładem niegospodarności zarządu PKP S.A. i spółek podległych, dlatego Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych wystąpiła do Premiera Donalda Tuska z rządaniem natychmiastowej interwencji - informując jednocześnie o skutkach i działaniach jakie zostaną podjęte w razie braku reakcji ze strony rządu.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

InterREGIO stoi. Koniec konkurencji na torach?
Komentarze (16)
O
Oczko
20 maja 2010, 21:05
Może trzeba na to spojrzeć przez nurofen ekspress ? Obwód dojedzie później.
P
polonopitek
20 maja 2010, 20:58
kurcze ja chyba przespałem. to byla jakaś konkurencja na torach?
Przemysław Panicz
20 maja 2010, 20:43
<a href="http://www.przewozyregionalne.pl/aktualnosci,s,0,347.html">http://www.przewozyregionalne.pl/aktualnosci,s,0,347.html</a> Czas mija, a po jednym weekendzie powrotu IR znowu wstrzymane. Warto przejrzeć materiał z briefingu prasowego .
M
Mattijjah
5 maja 2010, 02:35
Poczekajmy na rozwój sytuacji, ale właśnie likwidacja TLK po CMK i biletu fioletowego to najbardziej prawdopodobny scenariusz... Gdyby rzeczywiście PLK chciała egzekwować zadłużenie to powinna po pierwsze równomiernie okroić ofertę IR w całej Polsce, a nie tylko na południu i to głównie tych pociągów, które kursowały po CMK. Równocześnie z okrojeniem oferty PR, powinni uczynić to samo z Intercity, co jak widać nie nastąpiło (mało tego IC ma możliwość wyboru, które pociągi mają zostać zatrzymane)... Więc w tym momencie, cała argumentacja prezesa PLK traci wiarygodność... Bo nawet zadłużenie PR, nie może być powodem do tego, aby zaraz po długim weekendzie majowym, wycinać najpopularniejsze pociągi na jednej z najruchliwszych tras... Poza tym PLK, do ostatniej chwili nie powiedziała, które pociągi nie wyjadą, więc PRy nawet nie mialy możliwości odpowiedniego uprzedzenia pasażerów... bo dopiero rano okazało się, które pociągi dostały sygnał "Stój". To co mnie najbardziej ciekawi, to jak ta sprawa zostanie rozstrzygnięta - bo brak pociągów IR, na trasie Warszawa - Kraków, nie przejdzie bez echa opinii publicznej... Ciekaw jestem także, kto zostanie pociągnięty do odpowiedzialności w tej całej sprawie... Natomiast co do spółki Intercity, faktycznie jest planowane, w niedalekiej przyszłości, jej wejście na giełdę, oraz sprzedaż (swego czasu na cytowanym wcześniej portalu Rynek-Kolejowy sugerowano, jako kupca, niemieckie koleje DB)
Przemysław Panicz
4 maja 2010, 22:42
PKP Intercity, PKP PLK, PKP Cargo -> ciągle są w grupie PKP Przewozy Regionalne od ponad roku są własnością samorządów wojewódzkich. PKP IC jest szykowane do wejścia na giełdę. By było firmą atrakcyjniejszą trzeba... No właśnie - interREGIO stały się poważną konkurencją, zwłaszcza na CMK, gdzie IC miało monopol, który teraz powraca. PKP IC zlikwiduje kilka TLK, które utrowrzyło tylko po to, by konkurować z IR oraz zawiesi promocję bilet filoteowy. Tak mi się wydaje...
4 maja 2010, 22:37
Intencje PKP PLK są więc niezrozumiałe." Ale nie patrzmy na Intercity, które jest też zadłużone i następne w kolejce do odstrzału. Interes w osłabieniu rynku ma konkurent z innym kapitałem... (Kurcze, a nie lubię takiego podejrzliwego patrzenia na świat, ale to się samo nasuwa, że ktoś nas sprzedał)
M
Mattijjah
4 maja 2010, 15:04
I jeszcze komentarz do decyzji PLK: <a href="http://www.rynek-kolejowy.pl/15723/Syryjczyk_Intencje_PKP_PLK_sa_niezrozumiale.htm">http://www.rynek-kolejowy.pl/15723/Syryjczyk_Intencje_PKP_PLK_sa_niezrozumiale.htm</a> "Zmniejszenie wolumenu sprzedaży spowoduje zwiększenie kosztu jednostkowego, a więc pogorszenie wyniku lub konieczność zwiększenia ceny jednostkowej, co grozi dalszym zmniejszeniem zakresu usług i rozkręca spiralę upadku. Dlatego utrzymanie wolumenu sprzedaży na wysokim poziomie jest kwestią być albo nie być jakiejkolwiek firmy o dużym udziale kosztów stałych. W przypadku PKP PLK powinniśmy ponadto pamiętać, że tory w Polsce są puste, kongestia jest rzadkością, większość - nawet magistralnych - linii pracuje grubo poniżej swojej przepustowości. Prawda, że wobec zaległości płatniczych ze strony przewoźników część przychodów jest „papierowa”, nie rodzi przypływu gotówki. Jednak zmniejszenie i ograniczenie oferty przewozowej płynności pewno nie poprawi. W końcu źródłem gotówki są pasażerowie i pogorszenie oferty prowadzi do zmniejszenia przewozów i przychodów także w wymiarze kasowym. Intencje PKP PLK są więc niezrozumiałe."
M
Mattijjah
4 maja 2010, 15:00
Myślę, że ten fragment oświadczenia Przewozów Regionalnych bezlitośnie pokazuje, o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi... "Odnosimy jednak wrażenie, że zarząd PKP PLK wstrzymując nasze pociągi nie miał zamiaru egzekwować w ten sposób swoich należności. W ciągu ostatniego tygodnia otrzymał bowiem wiele propozycji załatwienia sprawy naszego zadłużenia. Bezprawnie wskazując połączenia, które zostaną zredukowane i pozbawiając tym samym naszych Pasażerów możliwości podróżowania pociągami Przewozów Regionalnych, doprowadził natomiast de facto do eliminacji z rynku niezwykle popularnej wśród podróżnych taniej usługi interREGIO. Na nasze prośby rozpoczęcia rozmów w sprawie polubownego rozwiązania problemu odpowiedziano nam, że rozmowy mogą rozpocząć się dopiero po redukcji naszych połączeń." szkoda że prezes PKP PLK pan Szafrański, który odpowiada za to całe zamieszanie (to z jego decyzji zostały zatrzymane pociągi IR), nie zdaje sobie sprawy z tego, że wyrzucenie tak dużej ilości połączeń z ruchu, negatywnie odbije się na wynikach finansowych jego spółki... Szkoda także, że nie jest równie ostry, jeśli chodzi o egzekwowanie należności, w stosunku do Intercity...
Przemysław Panicz
4 maja 2010, 14:27
<a href="http://www.przewozyregionalne.pl/aktualnosci,s,0,341.html">http://www.przewozyregionalne.pl/aktualnosci,s,0,341.html</a> Oświadczenie zarządu spółki Przewozy Regionalne <a href="http://www.przewozyregionalne.pl/img_in//NEWS/04.05.2010%20briefing%20PR_ver%20final.pdf">http://www.przewozyregionalne.pl/img_in//NEWS/04.05.2010%20briefing%20PR_ver%20final.pdf</a> Walka o utrzymanie interREGIO - prezentacja z konferencji prasowej (PDF)
Przemysław Panicz
4 maja 2010, 13:28
<a href="http://www.intercity.pl/?page=strona_glowna&ph_center_start=show&cmn_id=1758">http://www.intercity.pl/?page=strona_glowna&ph_center_start=show&cmn_id=1758</a> Informacja o honorowaniu biletów interREGIO w pociągach spółki PKP Intercity 03.05.2010 Aby zminimalizować niedogodności dla pasażerów, pociągi spółki PKP Intercity kursujące na trasach, na których zawieszono połączenia interREGIO, zostaną wzmocnione o dodatkowe wagony. Ponadto w pociągach kategorii TLK i Express InterCity, honorowane będą bilety na pociągi interREGIO kupione w przedsprzedaży (w pociagach kategorii Express InterCity bez konieczności dopłaty za miejscówkę).
Przemysław Panicz
4 maja 2010, 13:25
<a href="http://www.przewozyregionalne.pl/aktualnosci,s,0,340.html">http://www.przewozyregionalne.pl/aktualnosci,s,0,340.html</a> Wykaz połączeń zlikwidowanych przez PKP PLK S.A.
4 maja 2010, 11:26
Poprawiam link. http://www.rp.pl/artykul/19470,465662_Niemiecka_kolej_kupuje_konkurencje_.html
4 maja 2010, 11:25
Na początku tego roku, na portalu Gazety codziennie ukazywały się artykuły krytyczne na temat przewozów regionalnych, co wywołało we mnie podejrzenie, że coś jest na rzeczy. Nawet dyskutowaliśmy to sobie towarzysko w pracy. Niedługo potem pojawiły się informacje, że na polski rynek kolejowych przewozów pasażerskich chce wejść zagraniczny przewoźnik i nawet był gdzieś na tym samym portalu artykuł, że pasażerom bardziej się opłaci ten zagraniczny przewoźnik. Wówczas sobie pomyślałam: "aaa.. więc o to chodziło". Teraz interRegio prawdopodobnie opuści rynek. Złe zarządzanie to jedno, ale, pytając retorycznie, czy to wszystko się dzieje ot tak sobie? Kolej to akurat dla państwa strategiczna dziedzina, podobnie jak infrastruktura drogowa, energetyka itd. I przy okazji artykuł z Rzepy: http://www.rp.pl/artykul/19470,465662_Niemiecka_kolej_kupuje_konkurencje_.html
SA
Stanisław Andrzej Gumny
4 maja 2010, 10:52
Nie rozumiem dlaczego Pan Tusk jeszcze nie powolał spółki zarządzjącej "podkładami kolejowymi". Na każdy podkład kolejowy jeden urzędnik PO i "zabawa" pyszna.
M
Mattijjah
4 maja 2010, 02:16
Tak naprawdę chodzi wyłącznie o wytępienie konkurencji dla Intercity, czyli InterREGIO bez oglądania się na pasażerów. (Np. nikt w zarządzie PLK nie zająknie się faktem, że w niektórych miejscach połączenia InterREGIO zastąpiły zlikwidowane całkowicie połączenia Intercity... więc zlikwidowanie połączeń IR, spowoduje ponowne odcięcie niektórych miejsc od transportu kolejowego). <a href="http://www.wykop.pl/ramka/356467/gospodarka-wagonowa-wg-pkp-ic/">http://www.wykop.pl/ramka/356467/gospodarka-wagonowa-wg-pkp-ic/</a> Pod tym linkiem można sobie obejrzeć, jak wygląda gospodarka wagonowa Interrcity - wagony, które zostały wyremontowane za unijne pieniądze stoją i gniją na bocznicy, rozkradane przez wszystkich, tym czasem na pociągach TLK jeżdżą stare złomy. Wystarczy wejść na fora komunikacyjne i tam bezlitośnie jest pokazana nędza całej grupy PKP, dlatego tak tępili IR
M
Mattijjah
4 maja 2010, 02:15
Rozbój w biały dzień - i tylko tak można to skomentować... dlaczego? Przewozy Regionalne zalegają z opłatami za dostęp do torów na zaledwie 2 miesiące... podczas gdy spółka Intercity na pół roku i dłużej! I sytuację mamy taką, że PR ma zlikwidować pociągi wg. życzenia PLK (czyli zarabiające same na siebie, niezwykle popularne InterREGIO), a Intercity wg. własnego uznania (czyli pewnie polecą TLK... ) Poza tym wg. ustawy która regulowała wydzielenie Przewozów Regionalnych z grupy PKP, spółka ta miała zostać całkowicie oddłużona, co NIE NASTĄPIŁO! Mało tego, wszystkie lokomotywy EP07 wyremontowane przy czynnym udziale finansowym Przewozów Regionalnych zostały bez rekompensaty, przekazane do PKP Intercity, to samo dotyczy nowoczesnych zespołów trakcyjnych (EZT) ED74, które także odjechały do Intercity!!!  Ale to nie wszystko, wbrew postanowieniom w/w ustawy, PKP, nie przekazała Przewozom Regionalnym niezbędnego zaplecza technicznego. I gdzie tu jest sprawiedliwość? Jeśli posłuchamy mediów - to mówi się wyłącznie o długach PR, natomiast nikt nie powie, o zobowiązaniach grupy PKP wobec PR!!!