Kawa w Polsce stanie się towarem luksusowym? Jej ceny gwałtownie rosną, drożeje nawet rozpuszczalna
Ceny kawy w polskich sklepach gwałtownie rosną - wynika z danych, na które powołuje się "Rzeczpospolita". Eksperci ostrzegają, że to nie koniec podwyżek.
- Ceny kawy w Polsce rosną w rekordowym tempie - w maju kawa mielona podrożała średnio o 25,1 proc., a rozpuszczalna o 20,3 proc., co jest skutkiem wysokich notowań giełdowych i utrzymującej się od miesięcy tendencji wzrostowej.
- Eksperci prognozują dalsze podwyżki z powodu spadku wydajności upraw w Brazylii i Wietnamie, problemów pogodowych, rosnących kosztów produkcji oraz zwiększonego globalnego popytu, zwłaszcza w Azji.
- Sieci handlowe próbują łagodzić skutki podwyżek - Polacy najczęściej kupują kawę mieloną i rozpuszczalną, a dzięki markom własnym i promocjom sklepy takie jak Biedronka czy Lidl starają się utrzymać atrakcyjne ceny mimo trudnej sytuacji na rynku.
Jak informuje Rzeczpospolita, ceny kawy w sklepach rosną w błyskawicznym tempie, co jest efektem rekordowych notowań na światowych giełdach. Jak wynika z danych UCE Research i WSB Merito, tylko w maju mielona kawa podrożała średnio o 25,1 proc., a rozpuszczalna o 20,3 proc., przy czym tendencja wzrostowa utrzymuje się od miesięcy.
Kawa już jest bardzo droga, a będzie jeszcze droższa
Eksperci wskazują, że trzeba się będzie przygotować do wzrostu cen kawy. Przyczyną tego jest zarówno prawie dwukrotny wzrost cen surowca, jak i spadek wydajności plantacji, rosnące koszty przetwarzania oraz nieustannie rosnący popyt - szczególnie w Azji, gdzie w ciągu pięciu lat konsumpcja wzrosła o 14 proc. - czytamy na Rzeczpospolitej.
Według portalu na wzrost cen kawy wpływają problemy pogodowe i zmniejszone zbiory w głównych krajach producenckich, takich jak Brazylia i Wietnam. Eksperci podkreślają, że rolnicy zmagają się tam z długotrwałą suszą, przymrozkami i niestabilnymi warunkami klimatycznymi.
Dodatkowym wyzwaniem są nowe unijne regulacje środowiskowe, w tym zakaz wycinki drzew. Jak zaznacza cytowany przez Rzeczpospolitą Michał Bryda-Przybyszewski z organizacji Fairtrade, obecna sytuacja wymaga intensywnego wsparcia plantatorów, bo bez systemowych działań przyszłość upraw kawy stoi pod znakiem zapytania.
Polacy najczęściej kupują kawę mieloną i rozpuszczalną
Choć kawa staje się coraz droższa, sieci handlowe w Polsce starają się ograniczyć wpływ tych zmian na klientów. Najczęściej wybierane przez Polaków są kawy mielone i rozpuszczalne, a sprzedaż kawy ziarnistej stanowi około 25 proc. rynku. Przedstawiciele takich sieci jak Biedronka i Lidl zapewniają, że dzięki promocjom oraz rozbudowie marek własnych wciąż są w stanie oferować dobrej jakości produkty w atrakcyjnych cenach, mimo rosnących kosztów na rynku globalnym - czytamy na Rzeczpospolitej.
Źródło: Rzeczpospolita / pk
Skomentuj artykuł