Koronawirus może być zabójczy dla nowojorskiego transportu publicznego

Koronawirus może być zabójczy dla nowojorskiego transportu publicznego
fot. Depositphotos
1 tydzień temu
PAP / pk

W odróżnieniu od mieszkańców wielu innych amerykańskich miast nowojorczycy w ogromnej mierze polegają na transporcie publicznym. Dla zarządzających nim Metropolitan Transportation Authority (MTA) i pasażerów koronawirus może przynieść katastrofalne następstwa.

Kryzys Covid-19 sprawił, że deficyt finansowy MTA do roku 2024 szacuje się na 16,4 miliarda dolarów. Przedsiębiorstwo nie może liczyć na znaczną pomoc borykających się z kłopotami w związku z wirusem władz stanowych. Ze sceptycyzmem oceniane jest prawdopodobieństwo wsparcia przez Kongres USA drugim pakietem stymulacyjnym.

„Co pozostaje do zrobienia w obliczu najgorszego scenariusza? Dokonanie głębokich, bolesnych cięć” – pisze w piątek „New Jork Times” ostrzegając, że MTA może wkrótce stanąć w obliczu „sądnego dnia”.

Agencja przedstawiła projekt oszczędności wiodących do redukcji usług metra o 40 proc., eliminacji niektórych tras autobusowych oraz okrojenia tysięcy miejsc pracy. Tak się stanie, jeśli nie napłynie pomoc federalna w wysokości 12 mld dolarów.

Obawy wywołane pandemią sprawiły, że liczba pasażerów w transporcie publicznym utknęła na poziomie 30 proc. w stosunku do wcześniejszych czasów. Sporo ludzi pracuje z domu lub jeździ samochodem.

Zapewnienia władz, że jazda dezynfekowanym metrem nie jest niebezpieczna, nie wszystkich przekonują. Zwłaszcza, że przypadki zakażeń rosną, a skuteczna szczepionka może być szeroko dostępna dopiero w przyszłym roku.

Według giganta konsultingowego McKinsey&Company, na którego powołuje się „NYT”, odsetek pasażerów może nie osiągnąć 90 proc. poziomu sprzed pandemii przed 2024 rokiem.

„Będziemy musieli dopasować naszą strukturę i harmonogramy usług do zapotrzebowania pasażerów. (…) Nie jest to dobre, ale musimy to wziąć pod uwagę, jeśli mamy przeżyć” – argumentował Robert Foran, dyrektor finansowy MTA.

„NYT” prognozuje, że jeśli Kongres będzie wciąż podzielony z przewagą Demokratów w Izbie Reprezentantów i Senatem kontrolowanym przez Republikanów administracja Joe Bidena może okazać się niezbyt pomocna.

„Chociaż prezydent elekt Joseph R. Biden Jr. jest entuzjastą (linii kolejowych) Amtrak i zwolennikiem transportu publicznego, nie wiadomo czy Demokraci i Republikanie zawrą porozumienie w sprawie środka stymulującego, który obejmuje znaczne finansowanie agencji tranzytowych” – zauważył dziennik.

Pojawiają się obawy, że w przypadku planowanych przez MTA zwolnień z pracy przekraczających 9.3 tys. pracownicy zaczną się buntować.

„Pracownicy transportu publicznego w Nowym Jorku słusznie uznają to za największą zdradę w ich karierze. Nastąpi bunt, który doprowadzi do chaosu” - przewidywał prezes związku zawodowego pracowników transportu (TWU) John Samuelsen.

„NYT” zwraca uwagę, że w konsekwencji zrodzi to „spiralę śmierci” w gospodarce regionu z utratą do 2022 roku 450 000 miejsc pracy i zarobków w wysokości 50 mld dolarów.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
red. kard. Walter Kasper, George Augustin
19,74 zł
32,90 zł

Doświadczenie, które nas połączyło

Jak niegdyś z uczniami na drodze do Emaus, tak i w przyszłości Pan będzie z nami w drodze, obecny w swoim słowie i w łamaniu eucharystycznego chleba. Powie nam: „Nie bójcie...

Skomentuj artykuł

Koronawirus może być zabójczy dla nowojorskiego transportu publicznego
Komentarze (0)

Skomentuj artykuł

Koronawirus może być zabójczy dla nowojorskiego transportu publicznego
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.