"Nie" dla decyzji Fiata o produkcji aut za granicą

(fot. adg82/flickr.com)
PAP / apd

Jednym głosem zabrzmiał we Włoszech chór protestów przeciwko decyzji Fiata o tym, że nowy model minivana - LO będzie produkowany w Serbii. Politycy koalicji, opozycji i związkowcy wyrazili oburzenie i zdumienie tą zapowiedzią.

Zdaniem przeciwników tego projektu stanowi on zagrożenie dla bytu włoskich fabryk Fiata, które zgodnie z planem strategicznym turyńskiej firmy, noszącym hasło "Fabbrica Italia" mają produkować znacznie więcej aut niż dotychczas. Przypomina się zaś przede wszystkim, że produkcja nowego modelu była planowana w historycznej fabryce koncernu - Mirafiori w Turynie, będącej symbolem tej marki.

Opozycja apeluje do rządu o interwencję, a ministrowie są zdziwieni tą decyzją.

DEON.PL POLECA

Według planów koncernu w zakładzie w Kragujevacu w Serbii ma być produkowanych 190 tysięcy aut rocznie. Nowy model, jeden z kilkunastu już zapowiedzianych przez koncern na najbliższe lata, ma zastąpić multiplę. Szacuje się, że w serbską fabrykę zostanie zainwestowanych około 800 milionów euro.

Włoski minister pracy i polityki socjalnej Maurizio Sacconi wyraził przekonanie, że konieczne są jak najszybsze rozmowy komisji trójstronnej na temat planów koncernu. Inny minister z rządu Silvio Berlusconiego, Roberto Calderoli oświadczył, że produkcja nowego samochodu w Serbii to "żart" i ostrzegł zarazem, że spotka się to ze stanowczą opozycją ze strony rządzącej większości.

Władze regionu Piemont zażądały natychmiastowego spotkania z dyrektorem generalnym firmy Sergio Marchionne, by - jak wyjaśniły - bronić robotników z tamtejszego zakładu.

Burmistrz Turynu Sergio Chiamparino powiedział: "paradoksem byłoby, gdyby robotnicy z Turynu musieli ponosić konsekwencje decyzji w sprawie zakładu w Pomigliano d'Arco". To tam przeniesiona zostanie z Polski produkcja nowej pandy.

Protestują też największe włoskie związki zawodowe. Wszyscy domagają się wyjaśnień od dyrekcji koncernu.

Tymczasem w serbskiej fabryce - ujawniły włoskie media - eksperci z centrali w Turynie już omawiają szczegóły realizacji projektu produkcji nowego minivana.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

"Nie" dla decyzji Fiata o produkcji aut za granicą
Komentarze (1)
WP
w Polsce likwiduja
23 lipca 2010, 17:45
a w Serbii moga produkowac Fiata... to jak to w końcu jest? dlaczego polski rząd nic nie zrobił żeby Fiat pozostał w Polsce?