PERN przeciągnął rurociąg pod dnem Wisły

Odcinek ułożono z 98 części rury, łączonych spawanymi spoinami (fot. sxc.hu)
PAP/ pszajer

Odcinek ten zastąpi główną nitkę podziemnej magistrali relacji Płock - Nowa Wieś Wielka, która w grudniu 2007 r. uległa awarii. Jak powiedział prezes PERN Robert Soszyński, jest to jeden z najdłuższych w Polsce rurociągów biegnących pod dnem rzeki. Wykonawcą inwestycji była spółka Agat z Koluszek, specjalizująca się w robotach dla sektorów: naftowego, budowlanego, wojskowego, kolejowego i komunalnego.

Operacja przeciągnięcia rurociągu pod dnem Wisły trwała około półtora miesiąca. Rurociąg o średnicy 32,4 cm przeprowadzono w tunelu wydrążonym na głębokości 8-10 metrów. Całość zabezpieczono izolacją polietylenową i z żywicy epoksydowej, wzmocnionej tkaniną.

Naprawa uszkodzonego rurociągu, która kosztować będzie około 4,5 mln zł, sfinalizowana zostanie do końca 2009 r. Z początkiem 2010 r. rurociąg zostanie włączony do eksploatacji i będzie transportował paliwa gotowe.

Przy przeprowadzaniu rurociągu wykorzystano najnowocześniejszą i najmniej inwazyjną dla środowiska naturalnego metodę przewiertu horyzontalnego, która ma całkowicie zabezpieczyć podziemny odcinek magistrali przed oddziaływaniem nurtu Wisły.

Do awarii rurociągu Płock - Nowa Wieś Wielka doszło 10 grudnia 2007 r. Z uszkodzonej, biegnącej pod dnem Wisły magistrali wyciekł do rzeki olej napędowy. Jego usuwanie zajęło kilka dni. Jak ustalono, przyczyną awarii było oddziaływanie na rurociąg zmiennych ruchów dna. W trakcie naprawy uszkodzonej magistrali do eksploatacji włączono, biegnącą równolegle, zapasową nitką rurociągu.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

PERN przeciągnął rurociąg pod dnem Wisły
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.