PERN przeciągnął rurociąg pod dnem Wisły
Odcinek ten zastąpi główną nitkę podziemnej magistrali relacji Płock - Nowa Wieś Wielka, która w grudniu 2007 r. uległa awarii. Jak powiedział prezes PERN Robert Soszyński, jest to jeden z najdłuższych w Polsce rurociągów biegnących pod dnem rzeki. Wykonawcą inwestycji była spółka Agat z Koluszek, specjalizująca się w robotach dla sektorów: naftowego, budowlanego, wojskowego, kolejowego i komunalnego.
Operacja przeciągnięcia rurociągu pod dnem Wisły trwała około półtora miesiąca. Rurociąg o średnicy 32,4 cm przeprowadzono w tunelu wydrążonym na głębokości 8-10 metrów. Całość zabezpieczono izolacją polietylenową i z żywicy epoksydowej, wzmocnionej tkaniną.
Naprawa uszkodzonego rurociągu, która kosztować będzie około 4,5 mln zł, sfinalizowana zostanie do końca 2009 r. Z początkiem 2010 r. rurociąg zostanie włączony do eksploatacji i będzie transportował paliwa gotowe.
Przy przeprowadzaniu rurociągu wykorzystano najnowocześniejszą i najmniej inwazyjną dla środowiska naturalnego metodę przewiertu horyzontalnego, która ma całkowicie zabezpieczyć podziemny odcinek magistrali przed oddziaływaniem nurtu Wisły.
Do awarii rurociągu Płock - Nowa Wieś Wielka doszło 10 grudnia 2007 r. Z uszkodzonej, biegnącej pod dnem Wisły magistrali wyciekł do rzeki olej napędowy. Jego usuwanie zajęło kilka dni. Jak ustalono, przyczyną awarii było oddziaływanie na rurociąg zmiennych ruchów dna. W trakcie naprawy uszkodzonej magistrali do eksploatacji włączono, biegnącą równolegle, zapasową nitką rurociągu.
Skomentuj artykuł