Polski wstyd

Krzysztof Wołodźko

Smucą wyniki badań dotyczące niedożywienia dzieci. Wskazują one, że nawet 800 tys. uczniów z klas 1-3 szkoły podstawowej jest w Polsce niedożywionych. Gorzej w Unii Europejskiej mają tylko dzieci w Rumunii i Bułgarii.

Badania przeprowadzone na zlecenie Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom "Maciuś" nie pozostawiają złudzeń. Najgorzej pod względem niedożywienia dzieci jest w woj. pomorskim i dolnośląskim, najlepsza sytuacja dotyczy woj. podlaskiego i małopolskiego. Co znamienne, największy problem z głodem wśród uczniów występuje w wielkich miastach. Najmniejszy w społecznościach wiejskich - ludzie lepiej się znają i szybciej efektywnie reagują na problem. Z kolei według badań Eurostatu z 2011 roku w Polsce zagrożonych biedą i wykluczeniem społecznym jest blisko 30 proc. dzieci. To znaczna liczba! Sytuacja jest fatalna i trzeba ją traktować jako przynoszący wstyd rezultat całościowych przemian zachodzących współcześnie w naszym kraju.

Z problemu nie ma sensu robić politycznej pałki na kogokolwiek. Powtórzę - obecny stan rzeczy to efekt kumulacji bardzo różnych, długofalowych czynników. Brak właściwej polityki społecznej państwa będzie tu raczej skutkiem nie zaś przyczyną. Możemy mówić o kwestiach społeczno-gospodarczych w skali makro, związanych jeszcze z "szokiem transformacji", strukturalnymi biedą i bezrobociem, narastającym rozwarstwieniem, pauperyzacją jednych i niewrażliwością społeczną nowobogackich elit, nieefektywną pomocą ze strony instytucji państwa, gmin czy szkół, trudnościami w obrębie samych rodzin.

Trzeba przy tym pamiętać, że problem głodnych dzieci jest także - choć może to dziwnie zabrzmieć - przede wszystkim symptomem szerszych zjawisk. W bardzo jasny sposób przedstawia to prof. Stanisława Golinowska związana z Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie oraz Instytutem Zdrowia Publicznego Collegium Medicum UJ w Krakowie. W wywiadzie, który przeprowadziłem z nią dla "Nowego Obywatela" mówiła: "Zwalczanie biedy, polegające głównie na programach dożywiania głodujących dzieci czy na akcjach wysyłania paczek do domów dziecka, co jest indywidualnie bardzo szlachetne, w publicznym wymiarze oceniać należy jako rodzaj reakcji archaicznej, wynikającej z poważnej niekompetencji społecznej zarówno polityków, jak i mediów. Problem ubóstwa w dzisiejszych czasach nie polega tylko na braku dostępu do wielu dóbr konsumpcyjnych. (...) Problem współczesnej biedy w Polsce polega przede wszystkim na nierównościach, czyli na braku realnych szans dobrego rozwoju dla zbyt dużej części populacji i to w znacznej mierze tej młodszej. Takiego rozwoju, który zapewni zdrowie, dobrą edukację od najwcześniejszych lat, pracę i dobrostan rodziny".

DEON.PL POLECA

Czy oznacza to, że mamy liczyć jedynie na państwo? Zdecydowanie - nie. Dobre, sprawnie działające państwo, w którym uprawia się także przemyślaną i długofalową politykę społeczną jest wypadkową wielu czynników. Wśród nich niebagatelnym jest samopomoc i samoorganizacja społeczna. Tutaj także jest bardzo wiele do zrobienia - nie idzie bynajmniej o "bale charytatywne" dziennikarzy, polityków czy biznesmenów, akcje wizerunkowe koncernów. Samopomoc i samoorganizacja społeczna oznaczają budowę oddolnych inicjatyw, zakorzenionych w potrzebach lokalnych społeczności. Z tym w Polsce wciąż nie jest najlepiej - na jałowej po-PRL-owskiej glebie wyrosły pokolenia wcielające w życie przede wszystkim indywidualistyczne strategie przetrwania. Nawet jeśli odnosiły się one do rodziny, to nie wiązały się z żadnym głębszym i społecznie sensownym zakorzenieniem w lokalnych wspólnotach. To także przyczynia się do bardzo powolnej odbudowy aktywności publicznej. Życie "wsobne" Polaków utrudnia odtworzenie lokalnych wspólnot, nastawionych na szukanie dobra wspólnego i radzenie sobie z problemami, które te wspólnoty dotykają.

Myśl i praktyka społeczna katolicyzmu w Polsce ma swoje chlubne tradycje. Do jednych z nich należy Lisków - przedwojenna, wzorowa wieś ks. Wacława Blizińskiego. Z "zapadłej dziury", biednej i pełnej złodziejstwa, którą jego poprzednik na probostwie miał określić słowami: "źli ludzie, nic tu zrobić nie można", ks. Bliziński w przeciągu kilkunastu lat stworzył wspaniale rozwijającą się społeczność, z bardzo różnorodnymi formami spółdzielczej, oddolnej działalności samych mieszkańców. Zaczął swoją pracę w roku 1900 - w epokę II RP Lisków wchodził już jako "wieś wzorcowa", którą chlubili się politycy zainteresowani promocją tego, co dobre w młodziutkiej Rzeczpospolitej. Było tam miejsce także dla dzieci, w tym dla sierot: w 1920 r., gdy Sowieci parli na zachód Polski, do wsi przeniesiono sierociniec z Białegostoku. Instytucja po wojnie pozostała w Liskowie już na stałe.

Za świat w jakim żyją dzieci odpowiadają dorośli: nie tylko w domu, także w rzeczywistości społecznej. Za realia dzisiejszej "Polski najmłodszych" odpowiadamy jako obywatele tego państwa. Warto mieć tego świadomość.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Polski wstyd
Komentarze (31)
PJ
Pan Janek
16 marca 2013, 21:02
Szczaw kontra tablet; Jan Pietrzak felieton [url]http://www.youtube.com/watch?v=Re0VG3pLIG8[/url]
S
san
16 marca 2013, 20:48
Ujawnili biedę dzieci, mają kontrolę wojewody Jest reakcja władz na raport Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś”, zwracający uwagę na problem niedożywionych i głodnych dzieci. Wojewoda pomorski Ryszard Stachurski zapowiedział kontrolę w fundacji. [url]http://niezalezna.pl/39483-ujawnili-biede-dzieci-maja-kontrole-wojewody[/url] ...Podobnie było z pracą magisterską Pana Zyzaka na temat Lecha Wałęsy. Wtedy Pani minister chciała kontrolować Uniwersytet. Widać, że komuna trzyma się u nas mocno.
P
POlszewia
16 marca 2013, 20:05
Ujawnili biedę dzieci, mają kontrolę wojewody Jest reakcja władz na raport Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś”, zwracający uwagę na problem niedożywionych i głodnych dzieci. Wojewoda pomorski Ryszard Stachurski zapowiedział kontrolę w fundacji. [url]http://niezalezna.pl/39483-ujawnili-biede-dzieci-maja-kontrole-wojewody[/url]
G
gruszka
9 marca 2013, 11:35
Moment, w Polsce jest w wieku szkolnym ok 2 mln dzieci, te dane oznaczaja że ok 1/3 jest niedożywionych, czyli 1/3 społeczeństwa jest ponizej progu ubóstwa. CCoś sie komuś chyba pokićkało - wszystkie inne dane mówia o czymś zupełnie odwrotnym. Nie wierzcie w badania bezkrytycznie - pytanie o metodę jest kluczowe. Im bardziej te dane szokują tym bardziej wydają sie wątpliwe. Lepiej sie nie spieszyć z księżowskimi kometarzami a najpierw sprawdzić. 
@W
@ wyborca POlszewii
9 marca 2013, 02:26
BOLSZEWICKIE METODY. Wyniszczyć rodzinę ekonomicznie (fizycznie) i kulturowo (duchowo) aby gwałtem wymusić stworzenie nowego człowieka - homo sovieticus w nowym postmodernistycznym wydaniu ! Wstrząsająca relacja dziecka: „Tam czekali źli... krzyknąłem i nikt nie usłyszał” Na początku próbowali nas przekonać żebyśmy szli, ale później zaczęli wyrywać nas siłą. – relacjonuje chłopiec wyprowadzony przez policję ze szkoły. Niezalezna.pl dotarła do wstrząsającego nagrania, w którym 13-latek opisuje działania policji. W środę troje dzieci - 13-letnie bliźniaki i 10-latka – siłą zabrano ze szkoły i przewieziono do domu dziecka. W listopadzie 2010 r. rodzice dzieci zgłosili się do Krakowskiego Instytutu Psychologii. W marcu 2012 r. przerwali terapię, a po miesiącu sąd został powiadomiony o rzekomym stosowaniu przemocy wobec dzieci. Chociaż kuratorzy nie potwierdzili problemów, a szkolni wychowawcy chwalili rodziców, to sąd wszczął postępowanie o ograniczenie im praw rodzicielskich. [url]http://niezalezna.pl/39151-wstrzasajaca-relacja-dziecka-tam-czekali-zli-krzyknalem-i-nikt-nie-uslyszal[/url] Psycholog. Wiarygodność pod znakiem zapytania. Afera z krakowskimi psychoterapeutami. „nigdy nie ufaj psychologowi, jeśli masz problem, musisz sobie sam poradzić, a dzieci trzeba uczyć, że nigdy nie odpowiada się twierdząco na pytania, czy rodzice dają czasem klapsa lub podnoszą głos”. [url]http://www.pch24.pl/psycholog--wiarygodnosc-pod-znakiem-zapytania,12735,i.html[/url] ...Mówienie o tym,że to czasy PRL byłoby nadużyciem, to FASZYZM PEŁNĄ MORDĄ, czasy okupacji, a policja odgrywa rolę GESTAPO...
@W
@ wyborca POlszewii
9 marca 2013, 02:25
...EUTANAZJA POLSKI  - 470 zł realna średnia renta netto. - 880 zł realna średnia emerytura netto. - 1.420 - zł - realna średnia płaca netto. - 1 800 000 - osób - nie objętych ubezpieczeniem medycznym. - 5 800 000 - bezrobotnych bez prawa do zasiłku - poza rejestrem. - 1 900 000 - bezrobotnych pobierających średni zasiłek 534 zł netto - 520 000 - bezdomnych. - 3 400 000 - emigrantów wyjazdy w latach - 2004 - 2012. - 13 500 000 - osób żyjących poniżej minimum biologicznego przetrwania - przyjęto kryteria ONZ - dzienny wydatek na utrzymanie 1 osoby nie przekracza 2,5 $ USA. - 93% - przedsiębiorstw państwowych "sprywatyzowanych" - zlikwidowanych. - 98% - sektora bankowego w obcych rękach. - 4 600 - zlikwidowanych placówek oświatowych szkoły, przedszkola, żłobki - 250.000 nowych urzędników w latach 2007-2012r - 56.000 - samochodów służbowych - dla naczelników, dyrektorów , krawaciarzy itp. - 5-7 - miesięcy średni czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty!!! - 67 - lat wiek emerytalny. - 2.000.000.000 zł - koszt wybudowania najdroższego w Europie stadionu w Warszawie, który nie będzie w stanie po Euro2012 zarobić na siebie. Trzeba będzie dopłacać do jego utrzymania ok. 10 000 000 rocznie! Naj: - - najdroższe w Europie autostrady i najdroższe opłaty za przejazd nimi. - - najdroższa energia elektryczna w Europie - - najdroższe ceny za gaz w Unii Europejskiej - - najdroższe czynsze za mieszkania własnościowe - - najdroższe prowizje bankowe i najwyższy w UE procent na pożyczki. - - najdroższe w Europie opłaty za Internet i połączenia telefoniczne - - najdroższe leki w Unii Europejskiej. ....TAK REALNIE WYGLĄDA WYNISZCZANIE EKONOMICZNE POLAKÓW. ...Polska wydaje najmniej w całej UE na wsparcie rodzin z dziećmi(%PKB): Francja: 3,7 proc. Wielka Brytania: 3,58 proc. Szwecja, 3,35 proc. Węgry 3,3 proc. Niemcy 3 proc. Finlandia; 2,8 proc. Irlandia 2,7 proc. Estonia 2,3 proc. Polska 1 proc.
N
Nohur
8 marca 2013, 09:35
"Jaka normalna matka glodzi dzieci? Chyba że jest nienormalna, pije, jest zla matka,lub jeszcze ma problemy psychiczne bo nie ma innego powodu aby dzieci nakarmic zwyklym chlebem i mlekiem, chociazby!A na chleb i mleko jest stac kazdego Polaka!Chyba,ze pieniadze z opieki spolecznej lub inne wydaje taka mamusia na alkohol.Powinno sie glosno pietnowac takie matki!" Droga Aldono, bycie matką nie upoważnia do wygłaszania takiego potępienia. Nie jest niestety tak, że na chleb i mleko stać każdego Polaka. Skąd to  przekonanie? Wystarczy wobrazić sobie matkę dwójki dzieci, żonę alkoholika, wynoszącego z domu, co się tylko da, maltretującego rodzinę fizycznie i psychicznie. Jest mnóstwo takich kobiet, a obok nikogo, kto by je wsparł i pomógł. Jak bardzo potrzebne są samoorganizacja i samopomoc, o których pisze Autor! Myślmy i działajmy w tym kierunku zamiast potępiania. ...
A
Aldona
7 marca 2013, 17:34
Glodne dzieci w Polsce, to sie po prostu nie miesci w glowie!Jaka normalna matka glodzi dzieci?Chyba,ze jest nienormalna,pije,jest zla matka,lub jeszcze ma problemy psychiczne bo nie ma innego powodu aby dzieci nakarmic zwyklym chlebem i mlekiem, chociazby!A na chleb i mleko jest stac kazdego Polaka!Chyba,ze pieniadze z opieki spolecznej lub inne wydaje taka mamusia na alkohol.Powinno sie glosno pietnowac takie matki!Sama jestem matka i wiem co mowie.
R
Robert
7 marca 2013, 11:27
"Z problemu nie ma sensu robić politycznej pałki na kogokolwiek." Ma Pan rację, ale nie mogę się powstrzymać.  "Najgorzej pod względem niedożywienia dzieci jest w woj. pomorskim i dolnośląskim, najlepsza sytuacja dotyczy woj. podlaskiego i małopolskiego." Przecież województwa pomorskie i dolnośląskie to bastiony partii rządzącej, a podlaskie i małopolskie to PiS-owisko.... cóż, nie chce mi się nawet komentować. Człowiek nie widzący związku z własną biedą, a głupimi wyborami robi krzywdę sobie i swoim dzieciom. A w systemie tzw. demokratycznym, przy okazji wielu bogu ducha winnym ludziom...
P
Paweł
7 marca 2013, 00:33
Kołchoz brukselski, a był kołchoz moskiewski zwany ZSRR! To są owoce ustawy antyrodzinnej podpisanej w 2010r. przez Komoruska! Okazuje się ponadto, że wychowanie w rodzinie gdzie ojciec ma rolę taką jak nakazał Pan Bóg jest w Polsce tuskowej karane - tak jak w NRD - niezdolny do socjalistycznego wychowania dziecka! Herr Tusek zapewne otrzyma kolejne najwyższe odznaczenie od państwa germańskiego za POtężne POstępy!
M
mirosław
6 marca 2013, 19:43
O tym, co poniżej trzeba wreszcie z ambon grzmieć ! To jest REALNA siła KK pomocy rodzinie ! Gdzie są kapłani ?! Co się dzieje z KK w Polsce ?!
OS
obudź się Polsko
6 marca 2013, 17:30
BOLSZEWICKIE METODY. Wyniszczyć rodzinę ekonomicznie (fizycznie) i kulturowo (duchowo) aby gwałtem wymusić stworzenie nowego człowieka - homo sovieticus w nowym postmodernistycznym wydaniu ! Wstrząsająca relacja dziecka: „Tam czekali źli... krzyknąłem i nikt nie usłyszał” Na początku próbowali nas przekonać żebyśmy szli, ale później zaczęli wyrywać nas siłą. – relacjonuje chłopiec wyprowadzony przez policję ze szkoły. Niezalezna.pl dotarła do wstrząsającego nagrania, w którym 13-latek opisuje działania policji. W środę troje dzieci - 13-letnie bliźniaki i 10-latka – siłą zabrano ze szkoły i przewieziono do domu dziecka. W listopadzie 2010 r. rodzice dzieci zgłosili się do Krakowskiego Instytutu Psychologii. W marcu 2012 r. przerwali terapię, a po miesiącu sąd został powiadomiony o rzekomym stosowaniu przemocy wobec dzieci. Chociaż kuratorzy nie potwierdzili problemów, a szkolni wychowawcy chwalili rodziców, to sąd wszczął postępowanie o ograniczenie im praw rodzicielskich. [url]http://niezalezna.pl/39151-wstrzasajaca-relacja-dziecka-tam-czekali-zli-krzyknalem-i-nikt-nie-uslyszal[/url] Psycholog. Wiarygodność pod znakiem zapytania. Afera z krakowskimi psychoterapeutami. „nigdy nie ufaj psychologowi, jeśli masz problem, musisz sobie sam poradzić, a dzieci trzeba uczyć, że nigdy nie odpowiada się twierdząco na pytania, czy rodzice dają czasem klapsa lub podnoszą głos”. [url]http://www.pch24.pl/psycholog--wiarygodnosc-pod-znakiem-zapytania,12735,i.html[/url]
OS
obudź się Polsko
6 marca 2013, 17:27
...EUTANAZJA POLSKI PRZEZ POBOLSZEWIE Zastraszajace dane GUS i NIK niepublikowane jeszcze: - 470 zł realna średnia renta netto. - 880 zł realna średnia emerytura netto. - 1.420 - zł - realna średnia płaca netto. - 1 800 000 - osób - nie objętych ubezpieczeniem medycznym. - 5 800 000 - bezrobotnych bez prawa do zasiłku - poza rejestrem. - 1 900 000 - bezrobotnych pobierających średni zasiłek 534 zł netto - 520 000 - bezdomnych. - 3 400 000 - emigrantów wyjazdy w latach - 2004 - 2012. - 13 500 000 - osób żyjących poniżej minimum biologicznego przetrwania - przyjęto kryteria ONZ - dzienny wydatek na utrzymanie 1 osoby nie przekracza 2,5 $ USA. - 93% - przedsiębiorstw państwowych "sprywatyzowanych" - zlikwidowanych. - 98% - sektora bankowego w obcych rękach. - 4 600 - zlikwidowanych placówek oświatowych szkoły, przedszkola, żłobki - 250.000 nowych urzędników w latach 2007-2012r - 56.000 - samochodów służbowych - dla naczelników, dyrektorów , krawaciarzy itp. - 5-7 - miesięcy średni czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty!!! - 67 - lat wiek emerytalny. - 2.000.000.000 zł - koszt wybudowania najdroższego w Europie stadionu w Warszawie, który nie będzie w stanie po Euro2012 zarobić na siebie. Trzeba będzie dopłacać do jego utrzymania ok. 10 000 000 rocznie! Naj: - - najdroższe w Europie autostrady i najdroższe opłaty za przejazd nimi. - - najdroższa energia elektryczna w Europie - - najdroższe ceny za gaz w Unii Europejskiej - - najdroższe czynsze za mieszkania własnościowe - - najdroższe prowizje bankowe i najwyższy w UE procent na pożyczki. - - najdroższe w Europie opłaty za Internet i połączenia telefoniczne - - najdroższe leki w Unii Europejskiej. - - najdroższe opłaty za naukę i przedszkola. To tylko mały procent dorobku rządu. Można się spodziewać tylko że nastepny krok tych zdrajcow w rzadzie, to bedzie strzelanie do tych co powiedza dosc okradania. ...TAK REALNIE WYGLĄDA WYNISZCZANIE EKONOMICZNE POLAKÓW.
L
leszek
6 marca 2013, 10:07
Jeśli wejść na stronę: [url]http://podzielsieposilkiem.pl/?Pages&MenuId=76[/url] to tam można znaleźć: -------------- 130 tys. dzieci w Polsce cierpi z powodu niedożywienia (7-12 lat), czyli 6% ogółu uczniów szkół podstawowych ------------- Można zrozumieć, że czasami różne badania dają różne wyniki zależnie od metodologii, ale różnica prawie 6-krotna (800 tys / 130 tysięcy) świadczy raczej, że ktoś tutaj liczby traktuje bardzo swobodnie. W badaniu fundacji Maciuś także ankietowano szkoły  podstawowe (strona 6).
WR
wojtek rych
6 marca 2013, 08:33
W Polsce podobno żyje aż 98% deklarujących wiarę. Zastanawiam się, czy znajdzie się kiedyś Ktoś a może Ciś co sprawi,  ze każdy z tych nas deklarujących bedzie mógł powiedzieć tak z głębi własnego JA: Ojcze Tyś rzeczywiście uczynił ten świat na Obraz i Podobieństwo, tak Tyś nas odkupił, tak Twoja Miłość może mnie jednoczyć z moim Biźnim którego postawiłeś na mojej drodze. Tak Twoje Słowo jest "Skałą" na której mogę budować. Przeglądam przeszłość i pytam; może Piłsudski?    - nie, może Hitler?           - nie, może Stalin?          - nie, może JPII ?            - nie, to może wojna?     - nie, może Pokój?          -nie, może sukces?        - nie, może katastrofa?   - nie, może bogactwo?  - nie, może bieda?         - nie, może głód?           - nie, To Co? Czy na Prawdę tylko szatan swoją nienawiścią?
G
Grzegorz
6 marca 2013, 08:14
[url]http://www.pch24.pl/ile-kosztuje-sciaganie-podatkow-w-polsce-,13017,i.html[/url]
W
wilk
5 marca 2013, 22:37
POlszewicy od okrągłego stolika się bogacą - dzieci głodują ...EUTANAZJA POLSKI PRZEZ POBOLSZEWIE Zastraszajace dane GUS i NIK niepublikowane jeszcze: - 470 zł realna średnia renta netto. - 880 zł realna średnia emerytura netto. - 1.420 - zł - realna średnia płaca netto. - 1 800 000 - osób - nie objętych ubezpieczeniem medycznym. - 5 800 000 - bezrobotnych bez prawa do zasiłku - poza rejestrem. - 1 900 000 - bezrobotnych pobierających średni zasiłek 534 zł netto - 520 000 - bezdomnych. - 3 400 000 - emigrantów wyjazdy w latach - 2004 - 2012. - 13 500 000 - osób żyjących poniżej minimum biologicznego przetrwania - przyjęto kryteria ONZ - dzienny wydatek na utrzymanie 1 osoby nie przekracza 2,5 $ USA. - 93% - przedsiębiorstw państwowych "sprywatyzowanych" - zlikwidowanych. - 98% - sektora bankowego w obcych rękach. - 4 600 - zlikwidowanych placówek oświatowych szkoły, przedszkola, żłobki - 250.000 nowych urzędników w latach 2007-2012r - 56.000 - samochodów służbowych - dla naczelników, dyrektorów , krawaciarzy itp. - 5-7 - miesięcy średni czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty!!! - 67 - lat wiek emerytalny. - 2.000.000.000 zł - koszt wybudowania najdroższego w Europie stadionu w Warszawie, który nie będzie w stanie po Euro2012 zarobić na siebie. Trzeba będzie dopłacać do jego utrzymania ok. 10 000 000 rocznie! Naj: - - najdroższe w Europie autostrady i najdroższe opłaty za przejazd nimi. - - najdroższa energia elektryczna w Europie - - najdroższe ceny za gaz w Unii Europejskiej - - najdroższe czynsze za mieszkania własnościowe - - najdroższe prowizje bankowe i najwyższy w UE procent na pożyczki. - - najdroższe w Europie opłaty za Internet i połączenia telefoniczne - - najdroższe leki w Unii Europejskiej. - - najdroższe opłaty za naukę i przedszkola. To tylko mały procent dorobku rządu. Można się spodziewać tylko że nastepny krok tych zdrajcow w rzadzie, to bedzie strzelanie do tych co powiedza dosc okradania.
MF
Michał Faflik
5 marca 2013, 22:11
Po raz pierwszy zgadzam się z jazmigiem. Szok!
Z
zuberegg
5 marca 2013, 20:03
Czy ktoś widział kiedyś niedożywionego urzędnika? A niedożywione dziecko urzędnika? Rodzi się pytanie czy Donald żyje jeszcze w Polsce, czy też odleciał całkowicie i mieszka na zielonej wyspie? Donald zachowuje się tak jakby wszyscy w naszym kraju zarabiali tyle co jego ministrowie i urzędnicy. Jedynym ich problemem wydają się zarobki w euro oraz zmiany partnerów....Czy zamiast zajmować się "problemami" które nas dotyczą jak ciśnienie na księżycu, Donald i jego chłopcy od haratania w gałę mogą zająć się problemami które wynikają z ich nieudolności? Miast bredzić o euro może zajęli by się głodnymi dziećmi, bo za chwile nas Rumunia z Bułgarią wyprzedzi. Wiem że Donald nie ma czasu na czytanie raportów, więc mam prośbę do jego wyborców i obrońców. Zróbcie coś pożytecznego i prześlijcie mu dane GUS o bezrobociu i wyniki badań MAISONa o niedożywieniu dzieci. Zamiast zajmować się pierdołami niech zacznie patrzeć jak żyją jego rodacy - Bułgaria coraz bliżej...
N
nakapior
5 marca 2013, 19:17
"Jeśli mam być szczery, to jak chodziłem do szkoły to też nie jadłem ani nie brałem drugiego śniadania. Może więc i byłem niedożywiony i teraz cierpię tego skutki". leszkowi proponuję także wziąć pod uwagę wpływ zoży polarnej na miesiączkowanie pingwinów w przeliczeniu na krzywą masy ciała dzieci w Polsce i USA. No bo przecież jak oficjalne rządowe czynniki mówią, że jest dobrze, a nawet lepiej, to tak jest i kropka. A w ogóle, to ludziom się tylko w głowach od tego dobrobytu poprzewracało i nic tylko chcą być dożywieni, leczeni, z dachem nad głową, uczyć się i pracować - żyć.... Po prostu same kłopoty z tymi Polakami
M
Max
5 marca 2013, 18:46
Pytanie do p. W.:   Czy  poza pisaniem  dyrdymałów  czymś się pan zajmuje, panie...?   ------- Czy  Deonowi  brak  autorów//? Brakuje Ci@BeLLadonna takstów o fałszywym hrabim herbu kurczak? ...
jazmig jazmig
5 marca 2013, 18:40
Jeżeli ktoś chce stawiać diagnozy, to powinien najpierw zbadać problem, a nie wygłaszać oceny wynikające z własnych przekonań. Rozwarstwienie społeczne nie jest przyczyną głodu. Jest to zupełnie naturalne zjawisko społeczne stare jak ludzkość. Aby oceniać tego rodzaju zjawisko, jakim jest niedożywienie dzieci, należy zbadać rodziny, z których one pochodzą. Skąd te rodziny czerpią środki do życia, co jest przyczyną biedy w tych rodzinach - wykształcenie, zaradność, pracowitość itp. Wg mojej oceny poważnym problemem są koszty pracy, ich obciążenie różnymi podatkami i składkami np. na ZUS, rentowymi itp. Kolejnym pytaniem jest na co państwo wydaje nasze podatki. Dopłaty do pewnych grup zawodowych, takich jak górnicy, rolnicy, to przecież nic innego, niż okradanie m. in. tych biednych rodzin. To samo dotyczy dotowania firm takich jak LOT, kopalnie i inne firmy. Każda złotówka, wydana na dofinansowanie LOT, górnictwa, rolnictwa itp. to grabież ludzi ubogich. Bogaci jakoś sobie zawsze poradzą.
S
Somebody
5 marca 2013, 18:00
Hater gona hate, mrs BeLLadonna...
B
BeLLadonna
5 marca 2013, 14:51
Pytanie do p. W.:   Czy  poza pisaniem  dyrdymałów  czymś się pan zajmuje, panie...?   ------- Czy  Deonowi  brak  autorów//?  
L
leszek
5 marca 2013, 11:44
Poza tym, to dlaczego "brak przyrządów szkolnych" ma być symptomem "niedożywienia" i "głodu" to już tajemnica autorów raportu. Analogicznie "trudności w skupieniu się ... w wyniku niedożywienia". W jaki sposób ankietowani odróżnili trudności dzieci w nauce spowodowane głodem od 100 innych przyczyn dla których dzieci mają problemy z nauką, to już nie podano. Według mojej skromnej wiedzy, to jeśli brać pod uwagę kryteria jak. np liczba dzieci o wadze lub wzroście zdecydowanie poniżej np. średniej wagi czy wzrostu jak w USA, gdzie raczej głodu nie ma, to akurat nic nie wiadomo, żeby Polska odbiegała w tych statystykach. Natomiast w tych ponurych statystykach zdecydowanie górują kraje jak Nepal. Bangladesz, Wschodni Timor, Indie, gdzie dzieci (i dorośli) naprawdę cierpią głód i wymagają pomocy i nie trzeba do tego wymyślać specjalnych raportów.
L
leszek
5 marca 2013, 11:32
Mnie ciekawi, skąd się wzięły te liczby. Według definicji z wikipedii. [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Niedo%C5%BCywienie[/url] -------------------- Niedożywienie (łac. inanitio, ang. undernutrition) – stan organizmu żywego będący skutkiem, zazwyczaj przedłużonego, niedoboru składników pokarmowych (najczęściej tłuszczów i węglowodanów) wynikającym bądź z niedoboru określonych składników w spożywanych pokarmach, bądź to z ich niewielkiej ilości. ------------------- Zaś jak wejść na stronę: [url]http://www.pfpd.org/?page_id=2[/url] i odczytać ten raport, to na stronie 6 znajdujemy, że skala tego niedożywienia jest obliczana na podstawie ankiety: ----------------- Nauczyciele dobrze diagnozując problem niedożywienia wśród dzieci zwracają uwagę na czynniki, który nie są krańcowym objawem niedożywienia (takie jak wychudzenie), ale na czynniki będące pierwszymi symptomami np. brak przyborów szkolnych lub pogorszenie wyników w nauce. ---------------- Jeśli mam być szczery, to jak chodziłem do szkoły to też nie jadłem ani nie brałem drugiego śniadania. Może więc i byłem niedożywiony i teraz cierpię tego skutki. Osobiście mam jednak wrażeie, że ta fundacja to jednak bardzo swobodnie podchodzi do problemu. Nie przeszkadza to jednak w formułowaniu wniosków i jeszcze rozbudowanie owego "niedożywienia" do "głodu".  ---------- Oznacza to, że około 800 000 dzieci w naszym kraju cierpi głód lub potrzebuje natychmiast dodatkowych posiłków. ............ Większość dzieci cierpiących głód nie otrzymuje praktycznie żadnej pomocy poza szkołą. ----------
TP
Tomasz Panz
5 marca 2013, 10:49
Bardzo cieszę się z tego artykułu, chociaż poruszony temat jest bardzo bolesny. Dziękuję za wskazanie linku o działalności ks. Blizińskiego w Liskowie. Podobne sukcesy w dziedzinie oświaty i rozwoju solidarności odnosił ks. Jan Zieja - gdziekolwiek się nie pojawił - na Polesiu, w Słupsku, w Radomiu, w Warszawie.  Oby Pan Bóg zsyłał takich apostołów dobra i w naszych czasach, obysmy potrafili sami być dobrym ziarnem...
K
katolik
5 marca 2013, 09:43
Jeszcze gorzej jest z wiarą. "A bez wiary nie można podobać się Bogu. Hbr 11:6  Czy wiesz po co żyjesz? http://tradycja-2007.blog.onet.pl/
Krzysztof Wołodźko
4 marca 2013, 21:50
Pana artykuly skupiaja sie na naprawde wazkich problemach. Dzieci to jest ktos w kogo warto inwestowac czas i pieniadze. Ciekawi mnie tylko skad bral Pan te informacje  o wsi Liskow (ze studiow, ambony, internetu, ksiazki), nic mi o niej nie bylo wiadomo do tej pory. ... Dziękuję. Polecam na temat Liskowa choćby artykuł z pisma, którego jestem redaktorem, pióra Rafała Łętochy. O Liskowie powstał także film dokumentalny, ale dostać go można chyba tylko w redakcji "Nowego Obywatela". Tu link do tekstu Rafała Łętochy: http://nowyobywatel.pl/2012/11/19/liskow-wzorowa-wies-ks-waclawa-blizinskiego/
A
a
4 marca 2013, 20:49
Pana artykuly skupiaja sie na naprawde wazkich problemach. Dzieci to jest ktos w kogo warto inwestowac czas i pieniadze. Ciekawi mnie tylko skad bral Pan te informacje  o wsi Liskow (ze studiow, ambony, internetu, ksiazki), nic mi o niej nie bylo wiadomo do tej pory.
OG
owoc grubej krechy
4 marca 2013, 19:47
POlszewicy od okrągłego stolika się bogacą - dzieci głodują