A. Duda: Polska w Europie musi twardo mówić o swoich interesach

(fot. PAP/Radek Pietruszka)
PAP / ptt

Polska ma prawo, a polska władza ma obowiązek, mówić twardo w Europie o swoich interesach - przekonywał w piątek w Dąbrowie Górniczej kandydat PiS na prezydenta Andrzej Duda. Na spotkaniu z mieszkańcami Zagłębia mówił też o polskich wartościach oraz o gospodarce.

Wobec kilkuset zebranych Andrzej Duda mówił, że zadaniem prezydenta jest traktowanie polskiego społeczeństwa i narodu jako jedności. Ocenił, że w Polsce w ostatnich latach brakuje tej jedności, budowane są podziały i pogłębiane różnice. - Zadaniem prezydenta z samego założenia jest to, aby starać się te podziały zasypywać, aby szukać tych punktów, które dla Polaków są wspólne - wskazał Duda.

Kandydat podkreślił, że w trudnej historii Polaków jednoczyły flaga oraz wychowanie w polskiej kulturze i tradycji. - Jest rolą prezydenta, aby nie pozwalać tych tradycji niszczyć, aby mówić: "nie" wszystkim takim zjawiskom, które powodują wydarcie nam tego, co było w naszej kulturze zawsze, co stanowi naszą wartość: to rodzina, to wiara, to wychowanie dzieci w duchu patriotycznym - ocenił.

Duda uznał, że prezydent powinien mówić "nie", kiedy ktoś chce kształtować system edukacji pomijający te wartości, kiedy zabiera się z programów szkolnych tradycyjne lektury, czy kiedy próbuje się wprowadzać do programów obce kulturowo "elementy ideologiczne, które bardzo często na zachodzie Europy, skąd przyszły, dawno już się skompromitowały". Przypomniał przy tym, że kultura europejska oparta jest swoim chrześcijańskim pniem na tych samych wartościach.

DEON.PL POLECA

Kandydat podkreślił, że Polacy mają być, z czego w Europie dumni. Wskazał, że choć sami w swojej historii nie zdradzali, byli zdradzani przez tych, którzy dzisiaj powinni czuć się winni i mieć poczucie zobowiązań wobec Polski. - Europa zapomniała o nas, kiedy budowała swój dobrobyt, kiedy odtwarzała swój potencjał po II wojnie światowej - mówił.

Zaakcentował, że dziś, kiedy Polska jest w Europie, ciągle jednak słabsza gospodarczo i majątkowo, ma prawo, "a władza ma obowiązek twardym głosem mówić o naszych interesach". Dlatego - powiedział - w przestrzeni międzynarodowej, w sprawach zagranicznych powinna skończyć się "polityka płynięcia w głównym nurcie" przyjęta w 2007 r. przez Donalda Tuska.

- Jesteśmy dumnym, dużym narodem, mamy prawo do swojej polityki w sprawach międzynarodowych, do tworzenia swojego nurtu także w polityce europejskiej. Mamy prawo i powinniśmy to robić, to kwestia inicjatywy, to kwestia także budowania naszej siły. My dzisiaj tę siłę bardzo potrzebujemy odzyskać i to jest także zadanie dla prezydenta RP, którego ja także chciałbym się podjąć - powiedział Duda.

Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o "politykę spokojnej, ale zdecydowanej walki", aby zapisy związane np. z tworzeniem planu Junckera były formułowane "w taki sposób, żeby Polska mogła z nich jak najwięcej skorzystać". Podkreślał, że wymaga to zaangażowania, zdecydowania, odwagi, a także wizji przyszłości kraju - jego odbudowy. - Bo w Polsce dziś wiele gałęzi życia wymaga odbudowy, a to wymaga zmian - ocenił Duda, dodając, że to prezydent, mający mandat nadany mu przez społeczeństwo, powinien mieć ich wizję.

W tym kontekście kandydat PiS przypomniał o swojej deklaracji powołania Narodowej Rady Rozwoju, złożonej z ekspertów, teoretyków i praktyków, związków zawodowych i pracodawców.

- Dziś potrzebujemy wspólnej pracy nad programem naprawy państwa, będziemy pracowali nad naprawą polskiej gospodarki, polskiego systemu podatkowego, aby stał się przyjazny dla obywateli, ale w szczególności dla przedsiębiorców. Bo to na nich tak ogromnie liczę, że wreszcie zostaną stworzone im warunki, aby mogli w Polsce odważnie tworzyć nowe miejsca pracy, by im się to opłacało - mówił Duda.

Według niego Polska musi wyrwać się "z pułapki średniego rozwoju", aby podnieść poziom życia Polaków. Jak powiedział, drogą do tego jest naprawa systemu gospodarczego, a rolą prezydenta - praca nad strategiami rozwojowymi, wyznaczanie kierunków, planu rozwoju. Zadaniem prezydenta - mówił kandydat PiS - jest też obrona społeczeństwa przed "niekorzystnymi zmianami", w tym kontekście wymienił m.in. podniesienie wieku emerytalnego.

- (Prezydent Komorowski) tę ustawę podpisał, jakby nie rozumiał, że ma służyć społeczeństwu i słuchać woli suwerena - podkreślił Duda.

Jego zdaniem "podobnie było też z podatkami", które "sukcesywnie wprowadzano i podwyższano przez te pięć lat". Wymienił m.in. wzrost VAT na ubranka dziecięce i choć wskazał, że było to zobowiązanie unijne, zaznaczył, że w żaden sposób tego obciążenia polskiej rodzinie nie zrekompensowano.

Kandydat PiS nawiązał też do danych, że 40 proc. młodych ludzi nadal mieszka z rodzicami. Zaznaczył, że głównym powodem tej sytuacji jest dla tych młodych ludzi brak perspektyw na usamodzielnienie. Przestrzegał, że ich wyjazdy za granicę mogą za kilkadziesiąt lat spowodować "brak kolejnego pokolenia".

Kreśląc drogę zmiany Polski na lepsze, kandydat PiS mówił o poprawianiu jakości gospodarki (w kierunku innowacyjności i produkcji wysokoprzetworzonej), a w efekcie jakości codziennego życia - poprzez tworzenie nowych miejsc pracy, stopniowe podwyższanie wynagrodzeń, obniżanie obciążeń podatkowych czy podwyższenie kwoty wolnej od podatku.

Kandydat PiS mówił też o wynikającej z konstytucji zasadzie zrównoważonego rozwoju - m.in. na przykładach potrzebnej wciąż infrastruktury (alokacja środków i inwestycji tam, gdzie rozwój jest dziś słabszy), ochrony środowiska tam, gdzie działa przemysł, czy też potrzeby współpracy przemysłu z nauką i ochrony polskich wynalazków.

Duda podkreślił też, że prezydent powinien bronić "ostatnich pereł w polskiej koronie" - m.in. polskiego przemysłu wydobycia węgla kamiennego i wydobycia miedzi. Jak mówił, polskie kopalnie węgla kamiennego co roku dostarczają do budżetu ok. 7 mld zł wpływów, podczas gdy cały sektor bankowy - 4 mld zł. Wskazał też, że Bronisław Komorowski podpisał podatek miedziowy, który sprawia, że koncernowi KGHM nie opłacają się inwestycje w Polsce.

- Polski przemysł trzeba unowocześniać i trzeba go bronić - a to jest też zadanie prezydenta RP - zaznaczył Duda. Zaakcentował przy tym m.in., że nie można dłużej godzić się z polityką europejską zmierzającą w kierunku dekarbonizacji, czyli sprzecznym ze strategicznym długoletnim interesem Polski. - My nie mamy prawa, zwłaszcza władze, tego surowca zostawić, bo to jest być albo nie być dla naszego państwa na najbliższe dziesięciolecia - przestrzegł kandydat PiS.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

A. Duda: Polska w Europie musi twardo mówić o swoich interesach
Komentarze (34)
&
<...>
17 maja 2015, 19:36
KIM  JEST  TAK  NAPRAWDĘ  BRONISŁAW  KOMOROWSKI ? [url]http://www.youtube.com/watch?v=SWgrc3OBZIA[/url] Tego dowiesz się z tego filmu Wojciech Sumliński o Bronisławie Komorowskim, WSI, Fundacji Pro Civili...  [url]http://www.youtube.com/watch?v=xQ5GqBIoius[/url]
17 maja 2015, 19:43
A kim jest W.Sumliński ?
PS
pracownik służb
17 maja 2015, 19:44
Dobry donosik to podstawa. I w socjaliźmie i w kapitaliźmie.
MC
Mistrz Ciętej
17 maja 2015, 19:46
B.Komorowski twierdzi, że kolegą B.Rymanowskiego. Red.Rymanowski miał założony podłsuch na swój telefon więc prezydent rzeczywiście może wiedzieć o czym mówi.
&
<...>
17 maja 2015, 19:48
[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Sumliński[/url]
17 maja 2015, 18:14
Po komunie wielu ludzi ma osobliwą mentalność: wtedy krewni z zagranicy przysyłali paczki i dolary. I wszystko było OK, bo w Polsce było, jak było. Ale i w kapitalizmie są tacy, którzy twierdzxą, że nam się od świata należy za darmo wszystko, że inni mają na nas płacić, dawać nam i nie zgłaszać żadnych żądań. Bo nam się należy. - A niby dlaczego?
Z
zorro
17 maja 2015, 18:34
O czym ty piszesz? Kto nam coś daje za darmo? Ty coś dostałeś? Mnie nikt nic nie dał za darmo. Ale nie narzekam z tego powodu.
18 maja 2015, 07:59
Tak. I Ty też. Tysiące kilometrów luksusowych dróg. Popatrz na miasteczka na wschodzie kraju. Dawniej - rozpacz. Dziś: pięknie odnowione, estetyczne. Ile budynków odrestaurowano z unijnych pieniędzy? I tak dalej, i tak dalej.
NS
nowy spot A. Dudy
16 maja 2015, 23:45
Czy wiesz, że kredyty w Polsce są jednymi z najdroższych w Unii Europejskiej? [url]http://www.youtube.com/watch?v=HQnVcROZa54[/url]
BK
Bronisława Komorowski
16 maja 2015, 23:12
24 maja zrób tak jak ja: zmień pracę i weź kredyt
16 maja 2015, 22:35
Mam pytanie do przyszlego prezydenta.Jak zamierza układać stosunki dyplomatyczne z państwem które zamordowało polskiego prezydenta czy będzie prowadził działania zmierzające do zerwania stosunków dyplomatycznych z państwem które zamordowało prezydenta i wielu innych obywateli z naszej elity.Po Katyniu Polska zerwała stosunki z ZSRR.
Z
zorro
16 maja 2015, 22:47
Poczekaj troszkę. Zostanie prezydentem, to ci odpowie.
16 maja 2015, 22:48
Dobrze wiedzieć przed podjęciem decyzji bo to bardzo ważna sprawa
T
T
16 maja 2015, 23:03
Nie ma obaw: Putin zapewnił, że popiera pokój na Ukrainie
Z
zorro
16 maja 2015, 23:05
To zapytaj pana Dudę. Ale jak zauważyłem w twoich wcześniejszych wypowiedziach, ty wolisz sam wymyślać co powie, czy jak postąpi polityk PiS. Po co więc ta prowokacja?
.
.
16 maja 2015, 23:18
Benio ma takie zadanie.
16 maja 2015, 23:29
Czołem, Sokole, a tak mniej żartobliwie i przyjaźnie po prostu witaj, Beniaminie. Pan Andrzej Duda nie powiedział, że uważa, że Rosja zamordowała polskiego prezydenta i pozostałych pasażerów tego samolotu. Powiedział, że NIE WIE, co tam się stało, bo nic nie jest jasne. A to różnica. Poza tym nie zachowuje się jak ktoś, kto zamierza za pierwszym zamachem swego władczego ramienia zerwać stosunki dyplomatyczne z Rosją. Jestem pewna, że jest wręcz przeciwnie, ale z pewnych względów nie wszystko będzie łatwe, oczywiście. Teraz czytam ostatnie zdanie Twojego wpisu: "po Katyniu Polska zerwała stosunki z ZSRR". Tak w ogóle to przecież Katyń był w czasie wojny, i to ZSRR zerwwał stosunki dyplomatyczne, by po chwili, 17 września 1939 roku, wbić nam nóż w plecy, gdy pomimo wbicia noża pod siódme żebro w dniu 1 września tegoż feralnego dla świata roku Polska wciąż żyła, krwawiąc, bo wola życia była zbyt silna, by umrzeć tak po prostu za jednym ciosem. Widocznie nie trafili prosto w serce. Wracając do stosunków z ZSRR, to nie my zerwaliśmy stosunki dyplomatyczne. To spora pomyłka. I o ile widać, pan Duda nie zamierza stosunków dyplomatycznych z Rosją zrywać. To mądry człowiek, a Rosja jest naszym sąsiadem.
17 maja 2015, 17:28
Czyli Pan Macierewicz z Kaczyńskim i ich grono superekspertów w dziedzinie lotniczych katastrof się mylą?A jeżeli nie to pomimo zbrodni Pan Duda dalej będzie wspierał dobrosąsiedzkie stosunki z Putinem?
C
coral
16 maja 2015, 22:22
ANDRZEJ DUDA MA dzis urodziny -więc życzę - 4 kadencji za Prezydenta Narodu.
17 maja 2015, 19:42
Jak PiS przejmie władzę to wszystko możliwe , myślę że pomni nauczki jaką dostali po 2 latach rządów drugi raz tak szybko z władzy nie zrezygnują więc nie wykluczam nawet 4 kadencji Dudy lub kogoś kogo wskaże prezes.
L
lorek
15 maja 2015, 21:49
,,O nierządne królestwo i zginienia bliskie,gdzie ani prawa ważą ani sprawiedliwość''...
Bogusław Płoszajczak
15 maja 2015, 19:26
A czy jakiś naród może sobie pozwolić na "nie pilnowanie" interesów?
O
olaf
15 maja 2015, 19:47
Tak. Polska najlepszym tego przykładem. Interesy POlszewii nie są interesem narodu polskiego, co doskonale widać po obecnym stanie Polski i Polaków !
T
tuba
16 maja 2015, 04:50
.... powiedział Naród Polski...
F
fredek
15 maja 2015, 19:21
Oddali bez walki niepodległość i wolność Polski a teraz ściemniają że się o nią troszczą . OBŁUDNICY !!!
O
olaf
15 maja 2015, 19:35
Cymbale, obłudą to akurat ty tryskasz wszędzie wklejając te swoje pierdoły mające zrównywać Bredzisława WSI komorowskiego z A. Dudą. Czy ty naprawdę masz ludzi za takich idiotów i wierzysz, że kogokolwiek takie brednie przekonają ?
E
elemelek
15 maja 2015, 20:01
A Ty czy znasz prawdę o Dudzie? Gdybyś znał,to byś pierduł nie wypisywał.
Z
zeta
15 maja 2015, 20:06
Przestań siać insynuacje i pomówienia. Przestań bawić się w szechtera. Komoruska i tak wywiozą na taczkach do pierdla
C
cymbał
16 maja 2015, 04:52
Oślaku, ty nie lepszy wszędzie wklejasz swoje słodkie pierdzenie, że oczopląsu mozna dostać. Tak mam cie za idiotę.
P
prawda
16 maja 2015, 04:53
Prawda o dudzie jest jedna. Prawda Jarkacza. Prawda o Smoleńsku jest jedna. Prawda Jarkacza. Prawda o .....  itp itd ad nauseam
S
szechter
16 maja 2015, 04:54
wywiozą, takie miernoty jak ty to tylko w mordzie silne
Z
zorro
17 maja 2015, 17:58
Muszę przyznać, że trafnie dobrałeś swój nick.
C
coral
15 maja 2015, 18:28
Nareszcie  ,zupełnie inny język tego polityka.Brawo Pis -brawo Duda.
J
językoznawca
16 maja 2015, 04:55
Ano! Język ma mięsisty jak sie patrzy.