Eksperci o debacie przed II turą wyborów

(fot. TVP/PAP/Jan Bogacz)
PAP / psd

Eksperci nie są zgodni co do tego, kto wygrał pierwszą debatę przed II turą wyborów prezydenckich. Dr Wojciech Jabłoński zaznacza, że Bronisław Komorowski został znokautowany przez Andrzeja Dudę, natomiast doc. dr Ewa Pietrzyk-Zieniewicz uważa, że urzędujący prezydent wypadł bardziej przekonująco.

Dr Jabłoński: Duda znokautował Komorowskiego

Politolog z Uniwersytetu Warszawskiego dr Wojciech Jabłoński uważa, że Bronisław Komorowski w niedzielnej telewizyjnej debacie zaprezentował się "katastrofalnie" i został "znokautowany" przez Andrzeja Dudę.

"Wystawianie do debaty telewizyjnej osoby, która nie jest politycznym fajterem i na komunikacji telewizyjnej się nie zna, kończy się tym, czym się skończyło (…)Wiedziałem, że ta debata pójdzie Komorowskiemu źle, ale nie myślałem, że aż tak źle" - powiedział PAP Jabłoński, który specjalizuje się w dziedzinie marketingu politycznego.

DEON.PL POLECA


"Nie usłyszeliśmy żadnego spójnego przekazu od Komorowskiego, który atakował PiS, którego to PiS-u nie było na sali. Nie było zwracania się do obywateli tylko rozmowa o PiS-ie. Natomiast Duda zwracał się bardzo chętnie do kamery i punktował Komorowskiego nawet nie brutalnie, raczej z litości, bo Komorowski aż tak źle wypadł" - ocenił politolog.

Zaznaczył, że to, w jaki sposób w debacie zaprezentował się Komorowski nie jest kwestią jego przygotowania, lecz cech starającego się o reelekcję prezydenta, który na dodatek - według politologa - "nie ma zupełnie sztabu". "W zasadzie Duda mógł przyjść nieprzygotowany i tak by wygrał (…) Nawet taka osoba, jak Duda, który jest dość przeciętny medialnie, z Komorowskim wygrywa, bo Komorowski medialnie to jest porażka" - uważa Jabłoński.

Ocenił, że błędem była już sama propozycja debaty, która padła z ust prezydenta przed tygodniem, po ogłoszeniu wyników pierwszej tury wyborów. "Każdy, kto zna reguły marketingu politycznego wie, że błędem jest żebrać o debatę w sytuacji, gdy się tej debaty wcześniej odmawiało, a po drugie - gdy się jest na pozycji przegranej, schodzącej w sondażach" - wskazał Jabłoński.

Politolog wyraził opinię, że dla Komorowskiego "jedynym wyjściem jest wycofanie się, jeszcze honorowe, z wyścigu prezydenckiego". "To jest ostatnia szansa, inaczej skompromituje się do końca i różnica między nim a Dudą będzie sięgała kilkudziesięciu procent" - ocenił.

"Dopóki prezydent, jak mówiono złośliwie, pilnował żyrandola, wtedy było wszystko OK i jego sondaże były na poziomie 70 proc. natomiast kiedy zobaczyliśmy jaki naprawdę jest Komorowski, a teraz zobaczyliśmy jaki jest naprawdę - mówiąc bardzo delikatnie, nieciekawy - to już jest katastrofa" - powiedział Jabłoński.

Pytany o kontrkandydata Komorowskiego, Jabłoński ocenił, że Duda był przygotowany do debaty, ale nie miał zbyt wysoko zawieszonej poprzeczki. "Pokonać Komorowskiego w debacie to nie jest sztuka. Sztuką było przygotowania kandydata tak - i to sztab PiS-u wykonał - że doszło do pogromu, do nokautu" - uważa.

W ocenie dr. Jabłońskiego stracie Komorowskiego z Dudą ma znaczenie szersze niż bieżąca kampania - jest zapowiedzią zmiany pokoleniowej w polityce. Wyraził przekonanie, że polityk, który mówi o swoich zasługach z przeszłości, jest skazany na przegraną, bo "życiorysem wyborcy się nie nakarmią". Większe szanse ma kandydat mówiący, że jest wśród ludzi i zna ich problemy, tym bardziej, że duża część społeczeństwa czuje się zawiedziona - wskazał politolog.

Ekspert: debata była dynamiczna i ciekawa

Politolog dr hab. Krzysztof Kowalczyk z Uniwersytetu Szczecińskiego ocenił w rozmowie z PAP, że niedzielna debata kandydatów na urząd prezydenta była dynamiczna i ciekawa, a udział w niej brali dwaj rasowi politycy.

"Z jednej strony Andrzej Duda był bardziej błyskotliwy, a prezydent Bronisław Komorowski, mimo że sięgał do tego, co miał zapisane na kartce, wypadł lepiej niż podczas wcześniejszych, flegmatycznych wystąpień. Obaj wchodzili w polemikę emocjonalną, obaj napięcia politycznego nie wytrzymywali, ale przez to debata była dynamiczna i ciekawa. To nie były gadające głowy, ale występ dwóch rasowych polityków" - powiedział politolog.

Podkreślił, że Komorowski eksponował swe dotychczasowe osiągnięcia na stanowisku prezydenta i lansował tezę, że gwarantuje polityczną stabilność. W znacznie większym zakresie niż jego kontrkandydat atakował swego rozmówcę. Jeden z tych ataków, że Duda blokuje etat na uczelni, miał także charakter personalny - zaznaczył Kowalczyk. Jego zdaniem zaś, Duda, jako że nie pełni tak wysokiej funkcji, eksponował swe postulaty polityczne. Szczególnie istotne dla jego wyborców były kwestie powrotu do dawnego wieku emerytalnego, obniżenie kwoty wolnej od podatku, czy zwrócenie się ku osobom młodym - zaznaczył.

Zwrócił uwagę, że kandydat PiS wyraźnie uchylił się od odpowiedzi na niektóre pytania, np. w sprawie restrykcyjnych limitów na emisję gazów cieplarnianych.

Według Kowalczyka, przekaz urzędującego prezydenta był skierowany do wyborców w średnim wieku, o stabilnej pozycji zawodowej i społecznej, a Duda swój przekaz skierował do wyborców młodych, tych zwłaszcza, którzy mają problemy na rynku pracy, do uboższych i do starszej części społeczeństwa.

Jak zauważył ekspert, Komorowski podkreślał, że jego prezydentura będzie centrowa i straszył PiS-em. "To odgrzewane numery i element kampanii negatywnej, dyskredytacja przeciwnika, podkreślanie, że Duda jest emanacją Jarosława Kaczyńskiego" - dodał.

"Tu było widać podział na Polskę A i Polskę B, w sensie tych bardziej zadowolonych w przypadku PO, i mniej zadowolonych w przypadku PiS z polskiej transformacji" - powiedział.

Pietrzyk-Zieniewicz: Komorowski wypadł bardziej przekonująco niż Duda

Prezydent Bronisław Komorowski mógł być dla telewidzów w niedzielnej debacie bardziej przekonujący niż jego kontrkandydat Andrzej Duda - oceniła politolog z Uniwersytetu Warszawskiego doc. dr Ewa Pietrzyk-Zieniewicz.

W jej opinii, Komorowski był dobrze przygotowany i po raz pierwszy w tej kampanii przedstawił swoją koncepcję prezydentury; Duda zaś, choć mówił ciekawie, zaproponował mnóstwo "kiełbasy wyborczej".

"Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy ta debata była przełomowa, natomiast gdyby prezydent Komorowski zechciał prezentować się podczas kampanii tak, jak w tej debacie - czyli być przygotowanym tak starannie, spokojnym i unikającym frazesów kandydatem - to prawdopodobnie dzisiaj wynik byłby inny, bo jednak pan prezydent zaczynał z wysokiego pułapu, a po drodze popularność tracił. Winiłabym tutaj jednak kampanię" - powiedziała PAP doc. dr Ewa Pietrzyk-Zieniewicz.

Według niej prezydent był "tym razem przygotowany, może mniej pewny siebie, ale z kolei bardziej pewny, jeśli chodzi o tonację tych racji, które głosił". Zdaniem politolog, zwłaszcza końcówka debaty była bardzo korzystna dla Komorowskiego. "Te trzy minuty nakreślały, co proponuje. Rzeczywiście pan prezydent proponował Polskę otwartą i tolerancyjną, kontrkandydat - w świetle tego, co mówił pan prezydent - wypada jednak na człowieka emocjonalnie ksenofobicznego" - wskazała.

"Kontrkandydat z kolei był chyba nieco zaskoczony merytorycznym przygotowaniem pana prezydenta, który po pierwsze nie bał się pytań trudnych, po drugie jednak odpowiadał z perspektywy lat przepracowanych w polityce i wreszcie po trzecie kiełbasy wyborczej mniej nam proponował i na tym tle pan Duda wypadał gorzej, niż chyba założył jego sztab" - oceniła.

Zdaniem doc. dr Pietrzyk-Zieniewicz, dzięki przygotowaniu Komorowski mógł być bardziej przekonujący dla widzów debaty, zaś to, co mówił Duda to była "kiełbasa wyborcza, bardzo ostra". "Emerytury - podwyższyć, wiek emerytalny - obniżyć, markety - opodatkować, banki - opodatkować. Naprawdę nie trzeba specjalnej wiedzy gospodarczo-ekonomicznej, czy innej, żeby tego rodzaju kwestie wygłaszać" - wskazała.

Zaznaczyła, że generalnie podczas debaty Duda "całkiem ciekawie mówił", ale - w ocenie politolog - był zaskoczony spokojem i przygotowaniem prezydenta.

"Natomiast pan prezydent chyba pierwszy raz w tej kampanii pokazał się nam jak ktoś, kto ma koncepcję prezydentury - chyba pierwszy raz, zdecydowanie bardzo późno, kwestia teraz czy wystarczy tej otwartości, tej kompetencji, żeby ją zdążyć pokazać do piątku" - podsumowała.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Eksperci o debacie przed II turą wyborów
Komentarze (84)
T
Tytus
23 maja 2015, 20:03
A teraz przeczytajcie co powiedział Czesław Kiszczak o zaangażowaniu Kościoła w politykę: <a href="https://pbs.twimg.com/media/CFtXwLvXIAAI9mc.jpg:large">LINK-LINK-LINK</a>
:
:)
23 maja 2015, 23:22
Już się nie mogę doczekać kiedy p. Kiszczak zostanie Prymasem. On tak kocha naszych księży, że im betonowe buciki za darmo funduje. Jaka troska...
T
Tymoteusz
23 maja 2015, 19:47
Przeczytajcie, co powiedział w tych dniach papież Franciszek o angażowaniu się Kościoła w politykę: "Zresztą związkom Kościoła ze światem polityki następca świętego Piotra poświęcił więcej uwagi. Według niego tę relację powinno cechować odseparowanie, gdyż Kościół i państwo (polityka), każdy z tych podmiotów, ma swoje zadania i swoją drogę realizacji swoich misji. One winny się spotykać, schodzić jedynie tam, gdzie w grę wchodzi dobro wspólne społeczeństwa, narodu. Inaczej wszystko kończy się kompromisami, które przede wszystkim kompromitują Kościół."
NP
non possumus
23 maja 2015, 08:08
Faryzeizm grupki jezuitów prowadzących deon jest haniebny. Najemnika Żyłki nie można było od środy komentować. Podobnie 2 pozostałych najemnych księży: Stopki i Siepsiaka. Nałożyli dla siebie cenzurę bo wiedzieli jakie haniebne artykuliki na zmówienie deonu napisali. Żyłka jak zwykle kolejny raz próbuje do tego podpinać się do bp Rysia. A sam Żyłka daje przekaz zmanipulowany - wybory nie mają znaczenia - czyli nieważne na kogo głosujesz? Czyli Komorowski jest też ok! POprawność i manipulacja na deonie to podstwa. I faryzejska obłuda z tą modlitwą - można posłuchać i poczytać co o takim faryzejstwie powiedzieli biskupi ~non possumus  ~non 20:24:10 | 2015-05-22 A ks. Siepsiak haniebnie porównał wyczyn redaktora Lisa do listu biskupów polskich do niemieckich. Hańba. TvP też przepraszała ale wyrzucili program Pospieszalskiego - nie wolno pytać o WSI. Oczywiście kolejny najemnik deonowej grupki jezuitów to Bilska - pisze w tym samym stylu. 
PO
POlszewia o swoich wyborcach
20 maja 2015, 08:08
i o opłacanych POwskich trollach budujących "zgodę i bezpieczeństwo" [url]http://www.youtube.com/watch?v=Z79RiZWQFtk[/url]
K
Kłamca
20 maja 2015, 07:31
Dla mnie jednym z argumentów, dla których Duda w ogóle nie powinien znaleźć się w pałacu, jest to, że on bez zmrużenia oka przez całą kampanię wyborczą posługuje się kłamstwem. Jak można tak kłamać ludziom w żywe oczy? 
Z
zgodny
20 maja 2015, 07:32
Kampania Dudy to jedna, wielka lawina kłamstw. Kłamstw, które powtarzane przez człowieka z taką łatwością, wskazują na jego charakter. Osoba z takim charakterem nigdy nie powinna zamieszkać w Pałacu Prezydenckim.
P
Polak
20 maja 2015, 07:56
Kłamca - dobry nick dałeś sobie misiu
IK
i kto tu kłamie ?
20 maja 2015, 09:01
Kłamstwa Komorowskiego z debaty: 1. Rzekome wypowiedzi A. Dudy n/t rolnictwa, górnictwa, węgla, energetyki! Wszystkie one zostały sfabrykowane na portalu założonym przez jego córkę Zofię Komorowską. To z tamtego portalu sztabowcy Komorowskiego wydrukowali te cytaty przypisywane Dudzie. Wczoraj wieczór portal ten był niedostępny podobno z powodu ataku hakerów! A przyczyna jest ewidentną ewakuacją, aby wczorajsze kłamstwo B. Komorowskiego nie zostało udokumentowane. Jednak internauci okazali się bardziej inteligentni, bystrzy i zapobiegawczy od krętackich sztabowców Komorowskiego i zabezpieczyli ślady obecności jego córki Zofii. http://polittyka.blogspot.com/2015/05/hakipbk-debata.html 2. Blokowanie etatu na UJ przez dr A. Dudę. Każdy z pracowników naukowych wybrany do parlamentu; polskiego czy pe na okres kadencji otrzymuje na uczelni urlop bezpłatny. To powszechnie stosowana reguła na polskich uczelniach. Pan A. Duda jest aktualnie więc na urlopie bezpłatnym i nie pobiera wynagrodzenia na UJ. Z pracownikiem, który zastępuje Andrzeja Dudę podpisana została umowa o etat na okres trzech lat. A na dodatek, mówiąc o blokowaniu etatów na uniwersytetach, sam sięga szczytów hipokryzji, „zapominając” o swoim głównym doradcy – Tomaszu Nałęczu. Na Uniwersytecie Warszawskim jest on zatrudniony jako etatowy pracownik. On nie blokuje etatu? 3. Skala emigracji. "...największa ilość Polaków emigrowała w czasie rządu PiS-u" tak mówił B.Komorowski. A co mówią fachowcy? cyt. za Instytutem Nauk Ekonomicznych PAN:" Lata 2005-2006 to okres tuż po otwarciu brytyjskiego i irlandzkiego rynku pracy dla obywateli nowych państw członkowskich, ...od roku 2011 (kiedy w kraju rządziło już PO, a nie PiS) liczba emigrantów z Polski znowu zaczyna rosnąć o kilkadziesiąt tysięcy osób rocznie.
20 maja 2015, 09:07
A ty na etacie członka komtetu wyboirczego Dudy?
M
Maciarewicz
23 maja 2015, 06:13
PISowi wszystko wolno! Spytaj rydza.
IK
i kto tu nie kłamie?
23 maja 2015, 06:14
Propaganda i ohydne, zgniłe kłamstwa machiny propagandowej pisu. Chroń nas Panie przed taka "władzą"
S
ssaj
23 maja 2015, 06:16
Oooo.... Gumiś sie odezwał!!!!!
SB
sztap BK
20 maja 2015, 07:27
Bronisław Komorowski w swojej książce "Zwykły polski los": "Pamiętam moje zdziwienie, gdy wcześniej, w reakcji na mój dumny meldunek o kupieniu pistoletu, Antoni, nasz Che Guevara, zerwał z nami kontakt."
!
!!
20 maja 2015, 07:15
Trzeba odsunąć PiSowców od władzy. Oto lista: > Michał Kamiński > Radosław Sikorski > Joanna Kluzik-Rostkowska > Paweł Zalewski > Bogdan Borusewicz
P
PO-parcie
20 maja 2015, 06:55
Polska racjonalna? Zgoda? Bezpieczeństwo? Kto popiera Bronisława Komorowskiego: [url]http://www.youtube.com/watch?v=ettAWpdRDAY[/url]
!
!!
20 maja 2015, 04:53
Trzeba odsunąć PiSowców od władzy. Oto lista: > Michał Kamiński > Radosław Sikorski > Joanna Kluzik-Rostkowska > Paweł Zalewski > Bogdan Borusewicz
!
!!!
20 maja 2015, 07:14
5 najgorszych pisiorów!
JB
Julek Brązowy
20 maja 2015, 07:54
W kategorii superpisior którego trzeba odsunąć od władzy nagrodę otrzymują: > Michał Kamiński > Radosław Sikorski > Joanna Kluzik-Rostkowska > Paweł Zalewski > Bogdan Borusewicz
KO
Kukiz o POlszewii
20 maja 2015, 03:53
Kukiz o prezydencie Komorowskim, propagandzie, systemie i wieku emerytalnym 67 [url]http://www.youtube.com/watch?v=0GWnEfJomQ0[/url]
O
orgel
19 maja 2015, 21:24
Andrzej Duda nie powinien iść na debatę do WSI24 bo: - debata będzie nierówna, bo Bredzisław zna już pytania i się przygotowuje - znany jest wszystkim obiektywizm Stokrotki i pozostałych pseudo dziennikarzy WSI24 - już napisane są paszkwile do GW i WSI24 o tym jak Bredzisław zmiótł w debacie Andrzeja Dudę, choć debaty jeszcze nie było - ponieważ wielu jest w Polsce niezdecydowanych, a przez tą nierówną i fikcyjną debatę można wiele stracić. Nie wierzcie jednak w ostatni, telefoniczny sondaż TVN. Kilka lat temu ta sama firma badawcza zrobiła badanie Exit Poll metodą telefoniczną podczas wyborów. Okazało się, że ich badanie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.
JK
Jarosław Kaczyński
19 maja 2015, 21:27
Właśnie. Dlatego trzeba powołać międzynarodową komisję złożoną z niezależnych ekspertów i naukowców.
AD
Andrzej Duda
19 maja 2015, 21:34
Poseł Antoni Macierewicz ma bogate, wieloletnie doświadczenie w kierowaniu pracami takiej komisji. Jego osoba daje stuprocentową gwarancję pełnej niezależności i bezstronności. Zaufajcie mi, daję Wam moje słowo honoru, na pewno Was nie zawiodę. 
BK
Bronisława Komorowski
20 maja 2015, 04:32
Jak chciałem zabić milicjanta to Macierewicz zerwał ze mną kontakty. Ten facet jest zbyt łagodny. Trzeba ludzi odważnych, takich jak ja, którzy dla swoich celów nie cofną się przed niczym!
BS
Bartek Sienkiewitz
20 maja 2015, 04:35
Ja, panie Bronisławie, walczyłem o zgodę i bezpieczeństwo podpalając budkę wartowniczą przed rosyjską ambasadą. Dwoje się i troje. Wszystko na rzecz naszej sprawy: zgoda i bezpieczeństwo!
BK
Bronisława Komorowski
20 maja 2015, 04:36
Ho ho ho takich specjalistów nam trzeba!
BS
Bartek Sienkiewitz
20 maja 2015, 04:38
Spalam się, po prostu spalam się
T
tak
19 maja 2015, 21:06
Ale tej wiadomości "bezstronny" ( ha, ha,ha - to przez łzy) deonie to oczywiście nie podasz: Według najnowszego sondażu pracowni Estymator dla tygodnika "Newsweek" w II turze wyborów zwyciężyłby Andrzej Duda! Chce poprzeć go 52 proc. Polaków. Oto jaskółka wielkiej zmiany w Polsce! Według najnowszego sondażu pracowni Estymator dla tygodnika "Newsweek" w II turze wyborów zwyciężyłby Andrzej Duda! Chce poprzeć go 52 proc. Polaków. Jego przeciwnik Bronisław Komorowski zostałby poparty przez 48 proc. ankietowanych. Frekwencja miałaby wynieś 47 proc. http://www.fronda.pl/a/nowy-sondaz-zwyciestwo-dudy-ma-52-proc-poparcia,51611.html
JK
Jarosław Kaczyński
19 maja 2015, 21:09
Przecież to wszystko sfałszowane. 
T
tak
19 maja 2015, 21:18
ZApomniałeś napisać o międzynarodowej komisji. Strach Cie obleciał?
Z
zorro
19 maja 2015, 20:01
Jakie zalety Komorowskiego? -Kaszalot za plecami? Albo przestaniecie robić sobie jaja panowie Deonowcy, albo spadajcie na drzewo. Żegnam.
P
Polak
19 maja 2015, 13:34
Wygląda na to, że obłuda i zakłamanie Bronisława Komorowskiego przekroczyła już granicę absurdu i podąża ku nieskończoności. Ten wspaniały, obywatelski przyjaciel narodu (według mediów prorządowych) przez 5 lat niemal palcem w bucie nie kiwnął w celu zrobienia czegokolwiek dla dobra zwykłego Polaka. W istocie był to bowiem manekin wstawiony do pałacu tylko w jednym celu - parafowania wszystkiego, co będzie konieczne dla partii władzy, tak by utrzymała ona swoje wpływy i profity. Komorowski przez pięć lat prezydentury konsekwentnie ograniczał wolności i prawa obywateli. Popierał represyjne regulacje prawne. Podpisywał m. in. ustawę ograniczającą wolność zgromadzeń, dezawuował inicjatywy obywatelskie, poparł ograniczenie dostępu obywateli do informacji publicznej na temat działalności finansowej organów administracji rządowej. W istocie był manekinem do podpisywania wszystkich ustaw potrzebnych sitwie do dalszego dryfowania na wierzchu władzy. Przypomnijmy tylko w największym skrócie: VAT, akcyzy, OFE, GMO, wiek emerytalny, Lasy Państwowe, likwidowane ulgi podatkowe. Teraz, gdy widmo opuszczenia Belwederu zagląda mu w oczy, robiąc z nas idiotów stara się mówić, że było odwrotnie, że był prezydentem wszystkich Polaków, a nie tylko prezydentem platformianej sitwy. Nagle przypomniało mu się, że ma inicjatywę ustawodawczo-referendalną i kreuje się na męża stanu, który sypie z rękawa propozycjami o charakterze pro-obywatelskim. To jest fałszywe i zakłamane. To jest chore. Czas powiedzieć "do widzenia!". Nie chcę, aby taki człowiek był dalej moim prezydentem.
JK
Jarosław Kaczyński
19 maja 2015, 11:43
Andrzej Duda wygrał zdecydowanie pierwszą turę i partii rządzącej mimo masowego fałszowania nie udało się tego całkowicie zatrzeć. Ale władzy nie oddadzą łatwo, zaczynają się bać, bo wiedzą, ze jak Andrzej Duda wygra to prokurator zapuka do ich drzwi. Debatę telewizyjną wygrał Duda, który wbił w ziemię Komorowskiego demaskując precyzyjnie kłamstwa, oszustwa i przekręty, ale układ rządzący za pomocą usłużnych gazet rozpoczął medialne bombardowanie dowodząc, że to Komorowski wygrał, mimo oczywistych dowodów, że tak nie było. Ale naród sobie nie da sobie wmówić, że białe jest czarne. Jeżdzę po kraju i spotykam się z ludźmi i wszyscy mówią: "kiedy ich odstawicie od żłobu, dość kłamania i rozkradania". Musimy doprowadzić do tego, aby głos narodu został wysłuchany i Andrzej Duda wygrał.  Dlatego proponuję powołać międzynarodową komisję złożoną z niezależnych ekspertów i naukowców, który będzie prowadzić exit-poll w czasie wyborów. Exit poll pokaże miażdzące zwycięstwo Andrzeja Dudy, gdyż naród w końcu powstał z kolan. Gdy zostanie zebrana pewna ilośc wyników (naukowcy ustała jaka to musi być liczba), należy ogłosić Andrzeja Dudę zwycięzcę i wybory przerwać, aby wytrącić układowi rządzącemu możliwość sfałszowania woli ludu. Niezależni eksperci i naukowcy potwierdzą rzetelność i uczciwość wyborów. 
T
T
19 maja 2015, 11:51
<a href="http://gosc.pl/doc/2482189.Co-nagle-to-po">http://gosc.pl/doc/2482189.Co-nagle-to-po</a> [url]http://gosc.pl/doc/2490865.Niepelnosprawna-pani-Bogusia-chce-skarzyc-Komorowskiego[/url] [url]http://gosc.pl/doc/2490877.Lis-cytowal-falszywe-konto-Kingi-Dudy[/url] [url]http://gosc.pl/doc/2490896.Kukiz-o-sondazu-TVN-Zdebialem[/url] A uczelnia Dudy oświadczyła, że na tym "zablokowanym" etacie pracuje ktoś inny.
L
Lud
19 maja 2015, 09:35
Dobrze, że wypowiadają się eksperci, bo ciemny lud nic z debaty nie zrozumiał, a tak przynajmniej ktoś podpowiada, na kogo zagłosować
T
tim
19 maja 2015, 09:14
I choćby przyszło stu Karolaków I każdy zjadłby trzy miski flaków I choćby nie wiem jak się wytężał Nie popchną Bronka - taki to ciężar I choć popychać będzie Majchrowski Ciągnąć Saleta i Korzeniowski Nie dadzą rady podsadzić Bronka On tylko puści głośnego bąka I choćby Holland to filmowała Z Wajdą i Kutzem ekipa cała Choćby Olbrychski machał szabelką Gorzały pijąc butelkę wielką A Penderecki wspólnie z Rubikiem By napisali piękną muzykę I choćby film ten zdobył Oscara Bronek to kicha, obciach i siara" !!!
W
Wioletka_blondynka
19 maja 2015, 09:25
To nie będzie dalszych zwrotek jak lokomotywa się rozpędza? Jak tak bardzo proszę*-*
P
poeta
19 maja 2015, 12:21
Dudnią piszczałki i piszczą dudy ale pachną niezapominajki, to na nic, mój luby.
K
kkk
19 maja 2015, 13:16
Nie dopisze, nie jest w stanie. Zerżnął po prostu. Ściema i tyle....
W
Wioletka_blondynka
19 maja 2015, 18:41
Buuuu....:(
MK
Misiek Kaminsky
18 maja 2015, 23:19
Zadziwiająco cicho o kolejnej PO aferze taśmowej. Ciekawe…w WSI24 cisza. Prezydent pokazał w debacie swoją prawdziwą twarz. Nie jest  dobrym wujkiem, którego gra, ale bezwzględnym politykiem, manipulantem, krętaczem który dla utrzymania władzy posunie się do wszystkiego. A gdy znów wygra znów wejdzie w kapcie przaśnego gajowego i dalej będzie ośmieszał urząd prezydenta Polski.
NO
Niezależny obserwator
18 maja 2015, 23:36
Zwolennicy Dudy już godzą się z przegraną i szykują slogany na następne wybory
19 maja 2015, 08:24
Zupełnie zbytecznie kierujesz sie ogromnym uporzedzeniem do Prezydenta. 
E
Egri
19 maja 2015, 09:33
Niezależny jak prezydent.
JK
Jarosław Kaczyński
18 maja 2015, 19:30
Przecież wynik wyborów jest już ustalony.
JK
Jarosław Kaczyński
18 maja 2015, 19:33
Uważam, że należy z góry powołać zespół niezależnych ekspertów i naukowców, którzy zbadają, czy wynik wyborów jest zgodny z wynikami cząstkowymi, sondażami oraz rezultatem pierwszej tury wyborów.
W
Wioletka_blondynka
18 maja 2015, 22:00
Trzeba przyznać, ze internautom nie brakuje wyobraźni;-)
N
nunu
18 maja 2015, 22:20
A Wioletka_blondynka na kogo zagłosuje w drugiej turze? I czy ma juz d.o.? ;)
JK
Jarosław Kaczyński
18 maja 2015, 22:32
W ogóle uważam, że wybory są niepotrzebne. Międzynarodowa komisja niezależnych ekspertów i naukowców opracuje model komputerowy (można wykorzystać doświadczenia profesora Biniendy, eksperta zespołu parlamentarnego kierowanego przez Antoniego Macierewicza), który na podstawie danych przeprowadzi symulację, jakby zagłosowali wyborcy, gdyby wybory miały się rzeczywiście odbyć i wskaże zwycięzcę. Żyjemy w XXI wieku i trzeba iść z duchem czasu.
WW
Wioletka_blondynka w zastępstwi
18 maja 2015, 22:34
Na Pawła Kukiza oczywiście.
W
Wioletka_blondynka
18 maja 2015, 22:45
Wioletka ma oczywiscie dowód osobisty a zagłosuje na tego kandydata, który w drugiej turze będzie miał ładniejszy krawat:-)
W
Wioletka_blondynka
18 maja 2015, 22:47
Oczywiście:)
WW
Wioletka_blondynka w zastępstwi
18 maja 2015, 22:54
I bujniejsze wąsy.
W
Wioletka_blondynka
18 maja 2015, 23:10
Wąsy może niekoniecznie, raczej okulary:-)
W
Wioletka_blondynka
18 maja 2015, 23:12
Absolutnie trzeba iść z duchem czasu, też tak uważam:-)
M
Miłość
19 maja 2015, 22:31
Zostaw no Wioletkę
M
MaGietek
18 maja 2015, 19:25
Całym sercem popieram ustępującego Prezydenta!!!
M
Marcin
18 maja 2015, 15:46
Może się mylę, ale czemu tak ze strony PO jest podkreślane, że w Polsce będzie źle, gdy wygra PiS lub jego kandydat? Może dlatego że PO nie umie być w opozycji? Łatwo się żądzi w kraju, gdzie jest tlu praktykujących ale niewierzących?
Z
zorro
18 maja 2015, 14:19
Byłem dzisiaj na spotkaniu z Andrzejem Dudą w Szczecinie. Fantastyczny młody polityk odwołujący się do jedności Polaków. Chce tą jedność na nowo zaszczepić w narodzie. Nie tak jak Komorowski, którego celem jest marginalizacja tych, którzy myślą inaczej niż on. Duda chce rozmawiać z każdym Polakiem, chce przekonywać, a nie marginalizować, wyszydzać, wyzywać od moherów, jak to robią politycy PO - Niesiołowski, Kopacz i inni. Jeśli zwycięży Komorowski zwycięży arogancja, kłamstwo i obłuda rządzących. Staniemy się niewolnikami we własnym kraju.
K
kontusz
18 maja 2015, 14:39
Czy dla tej jedności w 2007 roku w porozumieniu z Tuskiem PiS wyeliminował partie narodową LPR i Ludową Samoobronę? Czy dla tej jedności Polaków wodzowie PiS witali w Polsce masońską lożę zdelegalizowaną przez prezydenta Mościckiego? Czy dla jedności Polaków  ówczesny minister sprawiedliwości z PIS-u przerwał ekshumację w Jedwabnem,gdy okazało się że mordu na Żydach nie dokonali Polacy? Czy dla jedności Polaków przywódcy PiS zaklepali wysłanie przez Kwacha i Millera  polskich żołnierzy na nie-nasze wojny do Iraku i Afganistanu? Czy mam wymieniać więcej? A dziś OBŁUDNIK liczy na naszą amnezję?!
Z
zorro
18 maja 2015, 16:42
Narzekasz fałszywie na PiS. W jakim celu? By rządzili nadal oszuści i marionetki sterowane przez ludzi ze WSI? Narodowe LPR? Te którego lider jest adwokatem PO? Ludowa Samoobrona założona przez peerelowskich agentów? Chodzi ci o ekshumację przerwaną przez nacisk rabinów i Gazetę Wyborczą? Do Iraku jak sam piszesz, żołnierzy wysłało SLD i Kwaśniewski. Więcej obiektywizmu kolego.
18 maja 2015, 12:27
Córka wpiera ojca jako oranizacja niezależna i apolityczna? :-) [url]http://gosc.pl/doc/2489073.Kto-tworzy-cytowane-przez-PBK-dokumenty[/url]
P
pawel
18 maja 2015, 12:25
Gratuluję portalowi deon.pl, że przedstawił dwie różne opinie.
M
Marcin
18 maja 2015, 12:11
Liberałom morlanym mówię nie, bo oni zgubią nasz kraj. Ale jeśli to się stanie, to za zgodą większości Polaków. Jeśli z Woli Bożej znowu wygra Komorowski, to jak odczytywać Wolę Bożą? W Polsce mieszkać jest ciężko, wyjazd np. nie wchodzi w grę? Co przez to Bóg mógłby nam powiedzieć? Może, że Nasza Ojczyzna jest w Niebie?
J
JO
18 maja 2015, 13:15
A dlaczego Bóg chciał, żeby Izrael udał się do Egiptu i opuścił Ziemię Kaanan - mlekiem i miodem płynącą, dopuszczając na nią głód?
Aleksandra Adamczyk
18 maja 2015, 13:31
O rety, przestańcie pakować do tego Wolę Bożą. Wolą Bożą jest żeby zarówno pana prezydenta jak i pana Dudę zbawić. A kwestia wyboru któregoś z nich na prezydenta to wolny wybór (z Woli Bożej) każdego Polaka. Nie po to Bóg dał nam wolną wolę (i mózg, i Ducha Świętego), żeby potem nami sterować...
I
irena
18 maja 2015, 14:59
Każdy człowiek ma wolny wybór nie tylko w czasie wyborów prezydenckich, i może wybrać wolę Bożą albo tę wolę odrzucić. A co jest wolą Bożą? To, co jest zapisane w Dekalogu, to o czym poucza nas Kościół. Jest więc różnica , czy wybiorę B. Komorowskiego, który popiera m.in. in vitro, pigułkę wczesnoporonną  od 15 r. ż, edukację seksualną czyli demoralizację dzieci i młodzieży a Andrzejem Dudą, który zapowiada, że nie podpisze ustawy pozwalającej na niszczenie zarodków i ich zamrażanie, który chce wprowadzać naukę św. jana Pawła II do polityki.
M
Marcin
18 maja 2015, 15:40
Dokładnie Pani Ireno. Ale chyba nie tylko w Dekalogu. Uważam, że Wola Boża jest, Pan ma plan wobec każdego i go realizuje. Na ile my mu w tym pomagamy to od nas zależy. I w sumie dostajemy to czego chcemy świadomie lub nie. W z Dzienniczka Św. Siostry Faustyny możemy się dowiedzieć, że wszysko zależy od Boga, i że łaski, które nie otrzymuje jedna osoba to w tej samej chwili otrzymuje ktoś inny.
M
Marcin
18 maja 2015, 15:43
Właśnie co mnie irytuje u ludzi.. odzielanie wiary od życia codziennego.. Boga mamy miłować nie za coś, ale dlatego że Jest Bogiem. Każdego dnia w każdej decyzji. A wszstko innego do dodatek, to skutek. Nie po to jest w Dekalogu "nie kradnij", żeby wyjść z Kościoła po Mszy Św. (może po Komunii Św.) i oszukiwać ludzi np. w pracy.
K
Katarzyna
18 maja 2015, 11:08
Komorowski znał pytania, nikt nie konczy wczesniej swojej wypowiedzi tak jak on to robil i to na kazde pytanie ? Oraz te gotowe wydruki ?????
18 maja 2015, 11:18
To juz kolejny podobny wpis zwolennika Dudy, pokazujący kompletnie ich zdziwienie, a nawet zaszokowanie. Propganda PIS ciagle mówi im o nieudolności Prezydenta, przedstawia go jako konpletnego nieudacznika, śpiącego lenia. A tu masz ci los, przyszedł na debate przygotowany, pełen wigoru i ochoty do walki. 
Aleksandra Adamczyk
18 maja 2015, 14:47
Czy ktoś jest zdziwiony, że kandydaci na prezydenta znali pytania?
K
Kris
18 maja 2015, 10:25
Kilkukrotnie sie przylapalem ogladajac debate jak przytakuje prezydentowi tylko po to zeby za chwile sie ocknac ze prezydent wcale nie odpowiada na pytanie tylko odrwaraca kota ogonem. Pan Duda rowniez tak czynil uchlajac sie od odpowiedzi na kilka pytan ale zdecydowanie pan Komorowski ma wieksze doswiadczenie i wiecej umiejetnosci. Bylem pelen podziwu ze naprawde pan prezydent umie mnie oczarowac pomimo ewidetnego braku racji (przykladowo gdy mowil o referendum jednoczesnie przez lata ignorujac wszystkie inicjatywy spoleczne) Na koniec dnia trzeba przyznac ze ludzie kupuja wizerunek okraszony kielbasa wyborcza i obawiam sie ze sytuacja moze sie powtorzyc. 
18 maja 2015, 10:38
No i ten strzał Komorowskiego o podziale NFZ, przeciez to juz pzerabialismy za czasów SLD.
O
otokar
18 maja 2015, 09:12
To nie była debata ale wyreżyserowana hucpa jak do filmu mająca na celu dać pozory niezgody między nimi i różnice. Oni się niczym nie różnią w dożynaniu Polski. Dla nich Unia jest ojczyzną a nie jakaś Polska. Obaj o tym mówią. Nie polska siła się dla nich liczy ale NATO. Kłamstwo,udawanie,grę pozorówi kiwanie od 1989 roku opanowali do perfekcji. Już szykują nam na jesień kolejne ,,dobroci'' ze swych arsenałów. Wraca Balcerowicz - i choć jeszcze nie założył swej partii,to sondaże już mu śpiewają na 11 procent poparcia. Tak się szykuje pęta na szyję Polaków - na kilka miesięcy wcześniej i medialnie. Zrozumiemy to wreszcie,czy nadal będziemy im ufać a oni nam wygaszać państwo?
Janusz Brodowski
18 maja 2015, 08:55
Więc nie jestem ekspertem :(. W mojej opinii w debacie wystąpiło 2 amatorów. I gdyby to debata miała zdecydować, to żadnemu z nich nie oddałbym swojego głosu. Dużo teorii, zwrotów i wyrazów, których nie używa przeciętny, niezdecydowany Polak ;).
Z
Zbyszek
18 maja 2015, 12:43
Zdecydowanie popieram! Gdybym na podstawie tej debaty miał podjąć decyzję, to zdecydowałby sie na pozostanie w domu w przyszłą niedzielę.
18 maja 2015, 08:52
Cała narracja o śpiącym Prezydencie, czytającym z kartki i lekceważenie przez PIS poszła w las. Duda zrobił ten sam bład co Komorowski przed I rundą - z lekceważył przeciwnika. Teraz w starciu wyborczym mamy 1:1.  
Aleksandra Adamczyk
18 maja 2015, 14:50
Też odnoszę takie wrażenie. Ma jeszcze szansę w drugiej debacie. Niebyt sprzyjające środowisko, ale jak pokazała debata TVP i Polsatu, prowadzący ograniczali się do moderowania wypowiedzi i jesli tak pozostanie na TVN (czy jestem naiwna, że tak będzie?) to dla mnie mogą ja prowadzić nawet trzy panie Olejnik.
N
nunu
18 maja 2015, 21:48
Myli sie każdy, kto sądzi, że kandydaci na urząd prezydenta mieli takie same warunki. Kandydat Komorowski po pierwsze znał pytania z pierwszych tur debaty, dr A. Duda nie mógł mieć i nie miał takowej ściągi. Nie dziwi to, jeśli przypomnimy sobie kto i z czyjego ramienia jest prezesem TVP i kto przed kim otwiera dzwi. Drugim arumentem potwierdzającym słuszność tej tezy jest różnica z jaką kandydat Komorowski odpowiadał na wcześniej ustalone i te zadane na bieżaco przez swojego oponenta pytania. W zasadzie prwoadzący debatę nawet gdyby nie zadawali pytań, to kandydat Bronek deklamowałby bez zmróżenia oka wcześniej przygotowaną dla niego przez PR-owców odpowiedź. Odpowiedź adekwatną do pytania, więc z oczywistych względów sztab kandydata Komorowskiego znał pytania wcześniej, jeszcze przed debatą. Nie łudźmy sie, że w TVN-ie będzie inaczej. Iście perfidnym oświadczeniem wydaje sie w świetle powyższego wcześniejsze uzasadnienie negatywnej odpowiedzi kandydata Komorowskiego na zaproszenie TV Trwam do debaty w jej progach. Kandydat ten oświadczył, iż telewizja ta ma małą ogladalność, jest ponadto nieobiektywna i stronnicza, w przeciwieństwie do telwizornii w których postanowił POdebatować. Nic dodać, nic ująć, oto cały Bronek, fałsz i obłuda.
T
tim
18 maja 2015, 08:48
I choćby przyszło stu Karolaków I każdy zjadłby trzy miski flaków I choćby nie wiem jak się wytężał Nie popchną Bronka - taki to ciężar I choć popychać będzie Majchrowski Ciągnąć Saleta i Korzeniowski Nie dadzą rady podsadzić Bronka On tylko puści głośnego bąka I choćby Holland to filmowała Z Wajdą i Kutzem ekipa cała Choćby Olbrychski machał szabelką Gorzały pijąc butelkę wielką A Penderecki wspólnie z Rubikiem By napisali piękną muzykę I choćby film ten zdobył Oscara Bronek to kicha, obciach i siara" !!!
W
Wioletka_blondynka
18 maja 2015, 09:04
Ale na końcu wiersza lokomotywa się rozpędza, możesz dopisać dalsze zwrotki bo jestem ciekawa?:)
K
kkk
19 maja 2015, 13:09
Nie dopisze, nie jest w stanie. Zerżnął po prostu. Ściema i tyle....
W
Wioletka_blondynka
19 maja 2015, 18:43
Buuu...:(