PLL LOT prosi ministra skarbu o pomoc

PAP / slo

 W porozumieniu z ministerstwem skarbu PLL LOT przygotowuje plan restrukturyzacji - poinformowało we wtorek MSP. PLL LOT wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy w wysokości 400 mln zł w pierwszej transzy; resort przygotowuje się do udzielenia spółce pomocy publicznej.

- Od miesiąca Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowuje się do udzielenia pomocy publicznej spółce. W porozumieniu z Ministerstwem LOT przygotowuje plan restrukturyzacji. Spółka wystąpiła do Ministra Skarbu z wnioskiem o przyznanie pomocy, 400 mln zł w pierwszej transzy. Aktualna, bardzo trudna sytuacja na rynku przewoźników lotniczych w całej Europie wymaga podjęcia szybkich działań w stosunku do spółki - czytamy w oświadczeniu MSP przesłanym PAP.

Rzecznik PLL LOT Leszek Chorzewski powiedział we wtorek PAP, że na środę zaplanowane jest spotkanie zarządu z pracownikami firmy. Prezes spółki Marcin Piróg osobiście ma ich poinformować o planowanych zmianach restrukturyzacyjnych w LOT.

- Program przewiduje głęboką restrukturyzację w firmie. O szczegółach będziemy informowali jutro, gdy spotkamy się z pracownikami, ponieważ oni jako pierwsi powinni zostać poinformowani o planowanych zmianach - powiedział Chorzewski.

W październiku wiceminister skarbu Rafał Baniak powiedział PAP, że nie wyklucza sprzedaży PLL LOT dopiero w 2014 r. Dodał, że proces prywatyzacji spółki jest kontynuowany, jednak ciężka sytuacja w branży lotniczej utrudnia pozyskanie inwestora branżowego. Pytany wówczas o ewentualne zadłużenie spółki, Baniak powiedział, że przewoźnik stara się je na bieżąco regulować. - LOT zbywa swoje aktywa, a pozyskane z tego środki ma przeznaczyć m.in. na spłatę zobowiązań. Spółka ma się skoncentrować na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów - mówił.

W połowie listopada LOT odebrał pierwszy z ośmiu Boeingów 787 Dreamliner. Zdaniem władz spółki nowa maszyna pozwoli na uruchamianie nowych połączeń, co ma się przełożyć na większą liczbę podróżnych i zwiększyć przychody PLL LOT.

LOT za cały 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. W bieżącym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników. Jak poinformował we wtorek portal tvn24.pl, władze PLL LOT zwróciły się do ministerstwa skarbu z prośbą o wielomilionową pomoc finansową, ale żeby ją dostać, spółka musi ściąć koszty nawet o ponad 30 procent, czyli około 600 mln zł. Portal poinformował również, że plan ratunkowy zarządu zakłada m.in. zmianę form zatrudnienia i zwolnienia pracowników.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

PLL LOT prosi ministra skarbu o pomoc
Komentarze (2)
W
Wojtek1957
12 grudnia 2012, 08:00
Chciałbym wiedzieć dlaczego PLL "LOT" najpierw zmienia malowanie swoich samolotów na (moim zdaniem) mniej estetyczne i z nielogicznymi napisami a potem żebrze o dotację budżetową. W starym malowaniu, z czasów pięknej kampanii reklamowej z udziałem J. Grabiańskiego po lewej stronie kadłuba był napis "POLSKI LINIE LOTNICZE LOT" a z lewej "LOT POLISH AIRLINES". Było to praktyczne, logiczne i gramatyczne. W nowym malowaniu po lewej stronie jest niegramatyczny napis "POLISH AIRLINES LOT". Czyżby kolejny krok w kierunku wynarodowienia (w jeszcze starszym , "niebieslkim" malowaniu napisy z obu stron kadłuba były po polsku)? A może ukłon w stronę potencjalnych inwerstorów z Turcji, Chin, czy innego Kataru? Podobnie jak durne (na szczęście uchylone) zarządzenie w sprawie ubioru personelu pokładowego. Czy wszechwładna Komisja Europejska pozwoli na takie protekcjonistyczne wsparcie narodowego (?) przewoźnika, czy też rozkaże go zlikwidować, jak stocznie i resztę polskiego przemysłu?
P
pierożek
11 grudnia 2012, 23:31
"Super" Prezes od czasopism tak zarządzał firmą, że teraz z naszych podatków musimy zapłacić jego kolesiom. Niech sam płaci.