Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Miasto uruchomiło system opłat
Krakowski magistrat poinformował o uruchomieniu internetowego systemu obsługi Strefy Czystego Transportu. Kierowcy mogą już dokonywać opłat za wjazd do SCT, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku na obszarze wewnątrz IV obwodnicy miasta.
System już działa
Jak poinformował Urząd Miasta Krakowa, w internetowym systemie obsługi Strefy Czystego Transportu możliwe jest już uiszczanie opłat za wjazd do strefy. Płatności można dokonywać poprzez stronę sct.zdmk.krakow.pl oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnej mKraków.
Choć nowe przepisy wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2026 roku, miasto uruchomiło system wcześniej, by umożliwić kierowcom zapoznanie się z zasadami oraz spokojne przygotowanie do zmian.
Gdzie będzie obowiązywać SCT?
Strefa Czystego Transportu obejmie obszar wewnątrz IV obwodnicy Krakowa. Oznacza to, że regulacje dotkną znaczną część miasta, w tym śródmieście i gęsto zaludnione dzielnice centralne.
Celem wprowadzenia SCT jest ograniczenie emisji spalin, poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum.
Kto zapłaci za wjazd?
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa, opłaty będą dotyczyć pojazdów niespełniających określonych norm emisyjnych. Wysokość opłat została rozpisana na kolejne lata:
2026 r.
-
2,5 zł za godzinę
-
5 zł za dobę
- 100 zł abonamentu miesięcznego
2027 r.
15 zł opłaty dziennej (ważnej przez 6 godzin) 250 zł abonamentu miesięcznego
2028 r.
500 zł abonamentu miesięcznego
Od 2029 roku opłaty mają zostać zniesione, a wjazd pojazdów niespełniających norm emisyjnych będzie całkowicie zakazany.
Wyjątki dla mieszkańców i normy emisyjne
Miasto przewidziało ulgi dla mieszkańców Krakowa. Osoby, które posiadały starsze samochody przed 26 czerwca 2025 roku, będą mogły poruszać się nimi po SCT bez opłat, pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w systemie.
Bez opłat i bez konieczności rejestracji do strefy będą mogły wjeżdżać:
-
samochody benzynowe spełniające normę Euro 4 (lub wyprodukowane od 2005 r.),
-
diesle spełniające normę Euro 6 (od 2014 r. dla osobowych i od 2012 r. dla ciężarowych).
Kontrole i mandaty
Za nieuprawniony wjazd do Strefy Czystego Transportu grozi mandat do 500 zł. Władze Krakowa zapowiadają jednak, że w pierwszych miesiącach funkcjonowania SCT straż miejska i policja będą koncentrować się głównie na informowaniu i pouczaniu kierowców, a nie na karaniu.
Skomentuj artykuł