Wykluczą Palikota? Schetyna i Gowin krytykują

(fot. wikipedia.pl)
PAP / apd

Szef klubu PO Grzegorz Schetyna pytany, czy dobrze się czuje z Palikotem w jednej partii, odpowiedział: "Nie". Dopytywany, czy Palikot straci stanowisko wiceszefa klubu, Schetyna mówił: "Na razie jesteśmy przed decyzją o wyborze marszałka. Jeżeli ten wybór będzie skuteczny, wtedy będzie pytanie o nowe władze klubu. Dobrym obyczajem w PO jest, że w takiej sytuacji całe prezydium klubu podaje się do dymisji, oddaje się do dyspozycji. Wtedy będą nowe wybory" - powiedział. Jak dodał, pozostawia nowym władzom klubu sprawę funkcjonowania w klubie Palikota. Pytany czy uważa, że Palikot będzie wybrany, powiedział, że nie spodziewa się, żeby tak się stało.

Po posiedzeniu klubu PO Schetyna poinformował dziennikarzy, że senator Marek Trzciński złożył wniosek o odwołanie Palikota z prezydium klubu. - Palikot w prezydium reprezentuje wszystkich parlamentarzystów PO. Powinien się wypowiadać na swój rachunek, a nie parlamentarzystów PO - powiedział Trzciński.

- Prosiłem, żebyśmy zostawili to do następnego posiedzenia Sejmu, kiedy - jeśli zostanę marszałkiem - będą wybory całych władz klubu - powiedział dziennikarzom Schetyna, komentując wniosek Trzcińskiego.

DEON.PL POLECA

Gowin: Wypowiedzi Palikota nie powinny mieć miejsca

Jarosław Gowin (PO) ocenił z kolei, że ostatnie wypowiedzi Palikota "nie powinny mieć miejsca w normalnych międzyludzkich relacjach, nie mówiąc już o życiu publicznym". Jak dodał, nie pierwszy raz poczuł obrzydzenie po słowach Palikota. - Wydaje mi się, że Palikot tym razem szczególnie drastycznie przekroczył dopuszczalne standardy - zaznaczył.

Gowin przypomniał, że już tyle razy władze partii i klubu zapowiadały wyciągnięcie konsekwencji wobec Palikota i nic się nie zmieniło. - Jego umocowanie jest zadziwiająco silne. My, ludzie Platformy, powinniśmy się zastanowić, jak to się dzieje, że tolerujemy tego typu wypowiedzi w naszych szeregach - ocenił.

Dopytywany, kto jest tym "umocowaniem" Palikota, Gowin powiedział, że nie wie, ale - jak dodał - jeśli zapadną jakieś konkretne decyzje w sprawie Palikota, to zapadną one na samych szczytach Platformy.

Słowa Gowina nt. "umocowania" Palikota w PO skomentował Schetyna. - Jest wiceszefem klubu (Palikot), to jest jego umocowanie. Otrzymał wsparcie w klubie, kiedy głosowaliśmy nad nowym prezydium. Ale teraz otwierają się nowe możliwości, nowy czas. To też będzie weryfikacja poprzednich władz klubu, także Janusza Palikota - powiedział Schetyna.

Członek Platformy może być ukarany za nieprzestrzeganie postanowień statutu, niestosowanie się do uchwał władz partii, postępowanie w sposób sprzeczny z jej programem, za dopuszczenie się czynów "nieetycznych lub hańbiących" i inne działanie na szkodę Platformy.

Karami wymierzanymi przez sądy koleżeńskie są upomnienie, nagana, zawieszenie w prawach członka na okres od 6 miesięcy do 2 lat oraz wykluczenie z PO.

Palikot kilkakrotnie był już karany upomnieniem, dostawał też nagany - m.in. za wywiad dla dziennika "Polska", w którym nazwał o. Tadeusza Rydzyka szatanem oraz oskarżył go o kradzież pieniędzy i sianie nienawiści.

Został też - za wypowiedź pod adresem byłej minister rozwoju regionalnego Grażyny Gęsickiej - usunięty ze stanowiska szefa komisji Przyjazne Państwo. Odnosząc się do zarzutów Gęsickiej, że rząd nie wykorzystuje unijnych dotacji, Palikot powiedział: "Przykro mi, że prostytucja w polityce sięga nawet pani minister Gęsickiej. Nie myślałem nigdy, że ona się tak prostytuuje".

Za te słowa Gęsicką przeprosił premier Donald Tusk, który ocenił, że Palikot "przekroczył granice elementarnej przyzwoitości". Odwołany w styczniu 2009 r., w październiku tego samego roku Palikot ponownie został przewodniczącym komisji Przyjazne Państwo.

Niezależnie od decyzji Krajowego Sądu Koleżeńskiego Palikotowi będzie przysługiwało odwołanie od niej. Odwołanie to rozpatrzy również sąd partyjny.

Wniosek o wykluczenie Janusza Palikota z PO

Europoseł PO Filip Kaczmarek przesłał w środę do sądu koleżeńskiego wniosek o wykluczenie Janusza Palikota z PO. Wniosek dotyczy m.in. wypowiedzi Palikota o potrzebie zbadania, czy prezydent Lech Kaczyński nie był pod wpływem alkoholu, gdy wchodził na pokład samolotu, który rozbił się pod Smoleńskiem.

- Ostatnie wypowiedzi Janusza Palikota są nieetyczne i hańbiące - ocenił Kaczmarek. Według Kaczmarka, wypowiedzi Palikota szkodzą PO, a kary wymierzane mu dotychczas nie odniosły skutku. Pytany czy liczy na to, że Palikot naprawdę zostanie wyrzucony z PO, Kaczmarek odpowiedział: "nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka".

Kaczmarek skierował wniosek do lubelskiego sądu koleżeńskiego (Palikot jest szefem lubelskiej PO). Wniosek będzie rozpatrywany przez Krajowy Sąd Koleżeński. Palikot nie chciał komentować wniosku Kaczmarka, poinformował jedynie, że jest na urlopie.

Przewodniczący Krajowego Sądu Koleżeńskiego Wiktor Tyburski powiedział PAP w środę, że kiedy dostanie wniosek, podejmie decyzję o terminie jego rozpatrzenia. Sąd zajmie się wnioskiem najwcześniej 10 dni od wysłania zainteresowanym stronom zawiadomienia o rozprawie. Oznacza to, że sąd na pewno nie zadecyduje o przyszłości Palikota w tym tygodniu. Tyburski podkreślił też, że - w związku z wakacjami - może mieć problem ze skompletowaniem trzyosobowego składu orzekającego, który rozpatrzy wniosek.

Co powiedział Palikot?

W poniedziałek na konferencji prasowej w Lublinie Palikot powiedział, że "trzeba wyraźnie przypomnieć, że najbardziej prawdopodobną hipotezą dotyczącą tragedii smoleńskiej jest hipoteza współwiny Lecha Kaczyńskiego za tę tragedię".

Zdaniem Palikota należy w tej sprawie szukać odpowiedzi na szereg pytań: Czy zostały pobrane próbki krwi z ciała Lecha Kaczyńskiego? Czy w dniu katastrofy prezydent znajdował się pod wpływem alkoholu? Dlaczego Lech Kaczyński spóźnił się o 25 minut na samolot? O czym rozmawiali z Jarosławem Kaczyńskim przed katastrofą? Dlaczego Jarosław Kaczyński w Smoleńsku nie zidentyfikował ciała Marii Kaczyńskiej? Czy nie było presji na pilota, by lądować w złych warunkach atmosferycznych?

To właśnie wypowiedź Palikota o tym, że należy sprawdzić, czy Lech Kaczyński w dniu katastrofy nie był pod wpływem alkoholu najbardziej zbulwersowała Kaczmarka.

Również w poniedziałek w rozmowie z TVN24 Palikot powiedział, że "to głupota, bezmyślność, brak procedur, pycha i ego Lecha Kaczyńskiego i jego obozu politycznego doprowadziły do tego, że wielu uczciwych ludzi zginęło w tej tragedii". - Nie możemy się zgodzić na ten cyrk, gdzie człowieka winnego po prostu śmierci wielu ludzi robi się bohaterem i męczennikiem jakiegoś obozu politycznego - mówił Palikot. Podkreślił też, że Lech Kaczyński jest moralnie odpowiedzialny za katastrofę. "Bez wątpienia Lech Kaczyński ma krew na rękach, tych ludzi, którzy zginęli w Smoleńsku" - mówił szef lubelskiej PO.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wykluczą Palikota? Schetyna i Gowin krytykują
Komentarze (16)
NB
nie białe owieczki
8 lipca 2010, 11:58
rotmistrzu borecki, kingo - źli ludzie wszedzie przenikną aby szkodzić, mataczyć, nawet i mogą do PIS-u się wcisnąć takie owieczki, żeby obraz zafałszować, agenci sa wszędzie, byli i będą i do waszych główeczek też sie dobrali...zawsze dobierają sie od środka...
TT
to tylko narzedzie
8 lipca 2010, 11:49
biedny palikot jest tylko narzedziem w rekach złego przełożonego, jak to narzędzie sie wysłyży, zostanie wyrzucone na złom...żeby sobie rdzewiało to ostrze...
WB
wachmistrz Borek
8 lipca 2010, 10:33
.. rotmistrzu Januszu Pilecki, którego to autorytetu nawet po śmierci bali się panicznie panowie z PO,    Jeżeli  już , to  chodzi  Ci  chyba o  rtm  W i t o l d a   Pileckiego.    I ci z  PiSu   też  się nie popisali,  niestety  są  mocni tylko  w deklaracjach.
Jadwiga Krywult
8 lipca 2010, 10:00
Babciu, łyknij zimnej wody, bo to co zarzucasz zwolennikom PO, występuje obficie w Twoim poście.
B
babcia
8 lipca 2010, 08:25
PO zaistniała i wyrosła tylko w oparciu na krytyce i opluwaniu PIS-u, wykorzystując wrogość do sprawiedliwości i prawa, ludzie którzy kombinują, mataczą, nie znają prawdziwej historii, rodziny postkomunistów,  nigdy nie będą za prawem, głosują na PO podsyceni przez propagandę jaką uprawia PO potęgując nienawiść i podziały w Polsce, wyborcy zaślepieni wierzą w propagandę i ogromnie nienawidzą, całą nienawiść guru-Tusk i towarzysze przelali na braci Kaczyńskich, nie da się słuchać niektórych wyborców PO ani ich czytać, tacy są toksyczni, pełni jadu. Tusk, Niesiołowski, Komorowski  i inni,  którzy wypłynęli na Solidarności, idą jej z przeciwka, w nienawiści i zapiekłej mściwosci, jest to rząd, który totalnie olał związki zawodowe, robotników, kościół, pogrzebał ideały Solidarności, kuma się z wrogami Solidarności, z Putinem /na warunkach jak kiedyś zdrajcy ojczyzny/ z Unią Europejską zdradzając kościół, wiarę katolicką, żeby tylko nadążać za liberalną Europą i otrzymać jakiś ochłap  - a prawdziwej ostałej w PiS Solidarności i narodu katolickiego jest zajadłym wrogiem co widać i słychać  u takich przedstawicieli jak Tusk, Palikot, Niesiołowski, Kutz, Schetyna i wielu  innych liberałów w PO, jak wychowanych ? Ale też widać mądrość i ludzką twarz, jasne światełko wśród mroku, spowodowanego przez  nawiedzającą ten katolicki portal /celowo wybrali katolicki/ grupę zajadłych źle wychowanych ludzi - dziękuję panu bogdan.rajski - mamy mądrych i kulturalnie wychowanych ludzi - Polska nie zginie.  
Jadwiga Krywult
8 lipca 2010, 07:38
Czy Kinga to Palikot? Tak się jakoś pięknie zgadzają Nieuważnie przeczytałeś, Tad. Nie we wszystkim zgadzam się z Palikotem. Potępiasz tylko Palikota, a co sądzisz o wypowiedzi Jakubiak: 'to będzie prezydentura chaosu i śmieszności' ?
T
tad
8 lipca 2010, 01:00
Czy Kinga to Palikot? Tak się jakoś pięknie zgadzają
Jadwiga Krywult
7 lipca 2010, 19:28
Zgadzam się z Abuelo, że Palikot w wielu sprawach ma rację, np. w tej: "to głupota, bezmyślność, brak procedur, pycha i ego Lecha Kaczyńskiego i jego obozu politycznego doprowadziły do tego, że wielu uczciwych ludzi zginęło w tej tragedii". Jest to wypowiedź ostra, ale nieprzekraczająca granic przyzwoitości. Wypowiedzi naganne stanowią zdecydowaną mniejszość. Z ostatnich pytań moim zdaniem tylko dwa pierwsze są naganne, pozostałe należy postawić i oczekiwać odpowiedzi. "Czy zostały pobrane próbki krwi z ciała Lecha Kaczyńskiego? Czy w dniu katastrofy prezydent znajdował się pod wpływem alkoholu? Dlaczego Lech Kaczyński spóźnił się o 25 minut na samolot? O czym rozmawiali z Jarosławem Kaczyńskim przed katastrofą? Dlaczego Jarosław Kaczyński w Smoleńsku nie zidentyfikował ciała Marii Kaczyńskiej? Czy nie było presji na pilota, by lądować w złych warunkach atmosferycznych?"
Jurek
7 lipca 2010, 17:39
Dzisiaj środa. Może przegapiłem moment złożenia wnisku przez eurodeputownego? Czy ktoś coś wie?
US
ulżyły se chłopaki
7 lipca 2010, 17:27
Palikot powinien by zostać waszym wiceprezydentem, godnie by was reprezentował,   dla waszej właśnie klasy, taki specjalista od nienawidzenia PIS-u, podjadził by wasze żądełka,podostrzył jęzory, dostarczyłby więcej pomysłów na temat: a ulżyjcie se chłopaki - bo najbardziej o to wam chodzi - Palikot już nie jest tylko maskotką PO - jest waszym guru... tym niektórym z PO... może inni z PO nie mają aż tak ostrych temperamencików i jęzorów... ponoć PO to zgodę buduje, tyle było miodzenia słodzenia lukrowania - aż tu nagle...
B
bilgoraj
7 lipca 2010, 17:08
Po wyborach mozna  podawac wiecej faktow : Palikot to syn Mariana Palikota (umarl w 1992 w upojeniu alkoholowym  ,jego syn byl swiadkiem tej tragedi) , wojennego szmalcownika z Bilgoraju donosiciela na ukrywajacych sie Zydow, tajnego wspolpracownika milicji i sluzby bezpieczenstwa w pierwszych latach po wojnie....pokrecony,zniewolony wewnetrznie czlowiek.Fatum ojcowskie przeszlo na syna ?...
GD
Grey Dog
7 lipca 2010, 16:00
   A kogo  trzeba by wykluczyć  z PiS-u ? That is the  question!
A
abuelo
7 lipca 2010, 14:58
Mówimy Palikot myślimy Stańczyk. Oj nie podoba się sprawiedliwym i łagodnym barankom którzy są "prawdziwymi miłośnikami owczarni". Boli demaskowanie pazurów i kłów barankowych, co prawda nie przebiera w słowachale ma rację w wielu sprawach. Ci udający oburzonych robią większe świństwa ale za to w aksamitnych rękawiczkach. Posłuchajcie wypowiedzi kobiety Kempy, Jakubiak, klasyka drwiny  Kurskiego ile tu jadu i nienawiści pod pozorem pokoju. Przypomina mi to te wszystkie usprawiedliwienia Krzyżaków przed papieżem o swojej nieinności. Palikot jest do bólu szczery dlatego go nie znoszą i chca go wyeliminować, mówiac o krwi niestety miał rację.
N
Nupagadi
7 lipca 2010, 11:09
Palikot powinien zostać szefem PO. Jest jej najlepszym i najbardziej charakterystycznym człowiekiem. Robi dokładnie to, co mu sowicie opłacane agencje PR napiszą w scenariuszu. Jest wesołym (niezmiernie bawi Donalda), nieposłusznym, samodzielnie myślącym, nie mającym problemów z alkoholem (wszak na nim się tylko dorobił), przystojnym, mądrym (wykształcony, na dyplomie same piątki), stonowanym, skromnym, szanującym prawo (wypijmy tak jak nam pokazał jego zdrowie na placach naszych miast), uczciwym (przejrzyste i tylko czyste interesy). Mówimy PO myślimy Palikot, mówimy Palikot myślimy Polska Zjednoczona Platforma Obywatelska.
GD
Grey Dog
7 lipca 2010, 10:29
Palikot powinien niezwłocznie trafić do odpowiedniego lekarza i do ks.egzorcysty - najwyższy już czas!    DEON-owy  felczer  dyżurny,  co wszystkich  nas tu leczy,  już w pracy.
RS
ratuj się Palikot
7 lipca 2010, 10:10
 Palikot powinien niezwłocznie trafić  do odpowiedniego lekarza i do ks.egzorcysty - najwyższy już czas!