Chilijscy górnicy są okazją do promocji

(fot. EPA/IAN SALAS)
PAP / psd

Po operacji wydobycia z zasypanej kopalni 33 chilijskich górników, która przykuła uwagę mediów, brytyjscy spece od marketingu sądzą, że uratowani otrzymają wiele komercyjnych ofert.

Uwolnienie górników najgłośniej świętuje irlandzka firma Mincon, która zaprojektowała i wykonała wiertło, za pomocą którego przekopano się do nich. Jeszcze w sierpniu wywiercono nim otwór o średnicy 14 cm umożliwiający kontakt z uwięzionymi i przekazywanie im zaopatrzenia. W następnych tygodniach otwór poszerzono i zainstalowano urządzenie do wyniesienia ich na powierzchnię.

DEON.PL POLECA

Okazję do promocji dostrzegła też firma Oakley z USA produkująca akcesoria sportowe, która każdemu z górników dostarczyła okulary przeciwsłoneczne, by chronić ich siatkówkę przed ostrym światłem w chwili wyjścia na powierzchnię. Wprawdzie firma twierdzi, że kierowała się wyłącznie względami charytatywnymi, ale nie omieszkała nagłośnić swego gestu i ceny okularów (450 USD od sztuki) w mediach.

Z uwolnienia górników chce wizerunkowo skorzystać także Grecja. Tamtejszy touroperator Elmin zaproponował im darmowe wakacje wraz z przelotem i zatrzymaniem się po drodze w Madrycie i Manchesterze. Grecja nie chce uchodzić za "chorego członka eurostrefy", który kojarzy się wyłącznie z długiem, deficytem i zaciskaniem pasa.

Melanie Portelli ze znanej agencji zajmującej się reklamą i PR Saatchi&Saatchi powiedziała PAP, że na marketingowe wykorzystanie wielkiego, globalnego wydarzenia, jakim było uwolnienie górników jest już za późno. "Firmy, które dotychczas tego nie zrobiły, muszą się mieć na baczności, by nie przedobrzyć z marketingiem" - mówi.

Specjalistka nie wyklucza też, że na kanwie wydarzenia może powstać hollywoodzki blockbuster. Okazją do promocji może być jej zdaniem wydanie wielkiego przyjęcia dla górników i ich rodzin oraz ich ewentualna podróż do innych krajów. Na baczności muszą się mieć także władze Chile, by nie ulec pokusie politycznego zdyskontowania akcji ratunkowej.

Bilans dla spółek górniczych uznaje za neutralny: - Dobrze, że górnicy zostali wyratowani, ale źle, że w ogóle znaleźli się w sytuacji, wymagającej akcji ratunkowej - dodaje.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Chilijscy górnicy są okazją do promocji
Komentarze (1)
L
leonardo
14 października 2010, 22:56
 Tym od wiertła się nie dziwię - coś konkretnego zrobili. Ale kokakola - żenada... dobrze że się żaden nie udławił. Ciekawy artykuł - tak w ogóle.