Uziemione Dreamlinery. Co dalej?

(fot. EPA/Kimimasa Mayama)
PAP / drr

Japońskie linie lotnicze Japan Airlines (JAL) przewidują, że uziemienie samolotów Boeing 787 Dreamliner będzie je kosztować 1,1 mld jenów (8,7 mln euro) w okresie od 16 stycznia do końca marca br. JAL chce rozmawiać z Boeingiem o odszkodowaniu. Indie przeprowadziły w ostatnich dniach loty testowe maszyn Beinga.

Cały rok biznesowy kończący się 31 marca br. zapowiada się jednak dla JAL bardzo pomyślnie. W poniedziałek poinformowano, że prognozowany jest obecnie zysk wysokości 163 mld jenów (1,3 mld euro); poprzednia prognoza mówiła o 140 mld jenów. Prezes JAL Yoshiharu Ueki mówił na konferencji prasowej o dużym zapotrzebowaniu na loty do Stanów Zjednoczonych, Europy i Azji Południowo-Wschodniej.

Z powodu serii incydentów nasuwających wątpliwości co do bezpieczeństwa akumulatorów litowo-jonowych zamontowanych w Dreamlinerach japońskie linie lotnicze wstrzymały loty wszystkich samolotów tego typu. Swoje samoloty Boeing 787 tymczasowo uziemiły też Stany Zjednoczone, Indie, Chile i Etiopia. Wszystkie rejsy maszyn tego typu wstrzymała również Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

DEON.PL POLECA

Japońscy i amerykańscy inspektorzy nie doszukali się żadnych wad w samych akumulatorach, produkowanych przez japońską firmę GS Yuasa. Uwaga koncentruje się teraz na systemie elektrycznym, monitorującym napięcie, ładowanie i temperaturę akumulatorów. Producentem tego systemu jest również japońska firma Kanto Aircraft Instrument Co.

- Najważniejsze jest obecnie wznowienie bezpiecznych operacji samolotów Boeing 787 tak szybko, jak to możliwe - podkreślił w poniedziałek prezes JAL, ale dodał, że linie te są gotowe rozmawiać z Boeingiem o odszkodowaniu, "kiedy sytuacja się uspokoi".

Agencja Associated Press odnotowała, że w tym samym czasie, gdy samolot Boeing 787 uzyskał w USA certyfikat bezpieczeństwa, amerykańskie przepisy zabraniały przewozu akumulatorów litowo-jonowych, takich jak te, które zasilają systemy elektryczne Dreamlinerów, jako ładunku w samolotach pasażerskich z powodu groźby pożaru.

Obecnie sytuacja się odwróciła. Problemy z przegrzewającymi się akumulatorami spowodowały uziemienie Dreamlinerów na całym świecie, natomiast nowe przepisy wyłączają akumulatory samolotowe z zakazu transportu dużych akumulatorów litowo-jonowych jako ładunku w samolotach pasażerskich.

W efekcie - podsumowuje AP - akumulatory stosowane w samolotach Boeing 787 mogą latać, pod warunkiem, że nie są podłączone do instalacji elektrycznej Dreamlinerów.

Przepisy w tym zakresie zmodyfikowano w USA, by dostosować je do zmienionych od 1 stycznia br. standardów Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Wyjątek dla akumulatorów samolotowych uczyniono, by ułatwić liniom lotniczym dostarczanie tych urządzeń do samolotów, w których akumulatory wymagają wymiany. Czasem można to zrobić szybciej, korzystając z samolotów pasażerskich.

Uziemione Dreamlinery wykonały loty techniczne

Indyjskie Dreamlinery wzbiły się w zeszłym miesiącu w powietrze, mimo że samoloty tego typu uziemiono na całym świecie z powodu problemów z litowo-jonowymi akumulatorami. Boeingi 787 linii Air India wykonały jednak tylko loty techniczne, na które uzyskały zezwolenie.

Jak poinformował w poniedziałek Reuters, gdy zapadła decyzja o wstrzymaniu lotów, Dreamlinery linii Air India przyleciały właśnie do Delhi z Frankfurtu nad Menem i z Paryża. Linie zwróciły się do władz indyjskiego lotnictwa cywilnego o zgodę na ich lot do Bombaju, ponieważ tam znajduje się ich baza serwisowa, a poza tym koszty parkowania na lotnisku w Delhi są bardzo wysokie.

Władze lotnictwa cywilnego wydały taką zgodę, pod warunkiem, że na pokładzie nie będzie pasażerów.

Linie Air India uziemiły swe sześć Dreamlinerów 17 stycznia, zgodnie z zaleceniem amerykańskiego Federalnego Urzędu Lotnictwa (FAA). Indyjski przewoźnik zapowiedział już, że będzie dochodził od Boeinga odszkodowania.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Uziemione Dreamlinery. Co dalej?
Komentarze (2)
M
miecio
4 lutego 2013, 23:35
Uziemione Dreamlinery. Co dalej? ...jak zwykle - eksperci, pancerna brzoza i kolejny sukces !
Z:
złomiarz :)
4 lutego 2013, 20:22
"Uziemione Dreamlinery. Co dalej?" Jak to co - na złom.