Wokalistka Lombardu o zdejmowaniu krzyży. "To jest tak głupie, że trudno w to uwierzyć"

Ilustracja: Canva / mł
Facebook / mł

"Nie zgadzam się na eliminację chrześcijaństwa z życia publicznego w Polsce, w której nadal 75% obywateli deklaruje przynależność do tej grupy wyznaniowej. Symbolem wiary 75% mieszkańców naszego kraju jest krzyż. Dla porównania 75% Izraelczyków jest Żydami czyli wyznawcami judaizmu." - napisała na swoim facebookowym profilu Marta Cugier, wokalistka zespołu Lombard.

"To jest tak głupie, że trudno jest w to uwierzyć"

Piosenkarka odniosła się do ostatniego zarządzenia prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, który ze stołecznych urzędów nakazał usunąć symbole religijne. "Zastanawiam się jak można w takich państwach, gdzie większość stanowią wyznawcy jakiejś religii zabronić używania symboli religijnych w urzędach. To jest tak głupie, że trudno jest w to uwierzyć." - napisała.

Jak podkreśliła, wiarę traktuje jako coś bardzo osobistego i dlatego nieczęsto zabiera głos w jej sprawie, jednak teraz nie chce milczeć.

"Wiara należy do mojej strefy intymnej i rzadko o niej mówię. Zrobię jednak wyjątek, tak przy niedzieli i dlatego, że powinno się coś powiedzieć w kontekście tego co dzieje się w Europie, w Polsce…" - napisała w swoim wpisie.

DEON.PL POLECA

"Wiara jest ważną częścią mojego życia"

"Wiara jest ważną częścią mojego życia. Świadomość, że ponad światem, doczesnością, jest coś, nadaje mojemu życiu sens" - napisała piosenkarka. Podkreśliła, że spokojna, duchowa atmosfera w kościołach jest dla niej ważna. "Kocham klasztor na Jasnej Górze w Częstochowie czy Kościół Mariacki w Krakowie. Lubię odwiedzać kaplice i kościoły w polskich górach." - dodała. Podkreśliła też, że lubi księży i siostry zakonne, bo te osoby "były zawsze w jej życiu i dlatego są dla niej "ludźmi, a nie obcymi z innej planety".

Bardzo wprost napisała też o tym, czym jest dla niej chrześcijaństwo. "Są ludzie, którzy lubią mrok szatana… Trudno. Ja wolę światło Boga. Kult miłości, bo przecież przez krzyż Jezus daje nam lekcję miłości. Dla mnie moja religia, jest religią miłości i przebaczenia."

"Nie zgadzam się na eliminację chrześcijaństwa z życia publicznego w Polsce"

Wokalistka Lombardu nie wahała się bardzo otwarcie zaprotestować przeciwko zarządzeniu prezydenta Warszawy.

"Nie zgadzam się na eliminację chrześcijaństwa z życia publicznego w Polsce, w której nadal 75% obywateli deklaruje przynależność do tej grupy wyznaniowej. Symbolem wiary 75% mieszkańców naszego kraju jest krzyż. Dla porównania 75% Izraelczyków jest Żydami czyli wyznawcami judaizmu. Symbolem tej wiary jest Gwiazda Dawida. Natomiast w Arabii Saudyjskiej 99% ludzi deklaruje, że są muzułmanami. Symbolem religii muzułmańskiej jest półksiężyc z gwiazdą. Zastanawiam się jak można w takich państwach, gdzie większość stanowią wyznawcy jakiejś religii zabronić używania symboli religijnych w urzędach. To jest tak głupie, że trudno jest w to uwierzyć." - podsumowała.

"Miejsce krzyża jest nie tylko w kościele"

Piosenkarka odniosła się też do często powtarzanych słów, że miejsce symboli religijnych jest w prywatnych przestrzeniach związanych z wiarą i nie powinny one być eksponowane publicznie.

"Miejsce krzyża nie jest tylko w kościele, każdy z nas przecież dźwiga jakiś swój mniejszy lub większy krzyż. Krzyż nikogo nie obraża, nikomu krzywdy nie robi. Wielu z nas do tego krzyża powróci, by zapłakać za bliskimi… wielu z nas przy nim odejdzie… Nie walczmy z krzyżem" - napisała.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wokalistka Lombardu o zdejmowaniu krzyży. "To jest tak głupie, że trudno w to uwierzyć"
Komentarze (54)
NK
~Nie katolik
30 maja 2024, 04:07
Cóż, typowa polska katoliczka. I katolicy dziwią się, że ludzie chcą trzymać się od nich jak najdalej.
AM
~Adzia Mam
29 maja 2024, 07:44
pięknie napisane
TS
~Tomasz Stajkowski
28 maja 2024, 06:16
Co Was tak ten Krzyż uwiera? Może następnym krokiem będzie powieszenie obrazów z podobizną Donalda Von Tüska ;) W końcu jesteśmy państwem świeckim
WG
~Witold Gedymin
28 maja 2024, 03:14
"To jest tak głupie, że ..." - tak ten artykuł jest tak głupi, ale nie budzi zdziwienia. Natomiast trudno uwierzyć w to jak polski Kościół ucieka od szczerego rachunku sumienia i nawrócenia (czy podniosłe celebracje i mądre kazania je zastąpią??). Parę dni temu papież stwierdził, że pokora jest do wszystkich cnót. Tak, podobnie pycha jest bramą wszystkiego zła. To wyraźnie widać w polskim Kościele i dobrze mającym się klerykalizmie. Niedawno niektórzy cieszyli się, że aż trzech biskupów wystąpiło przeciwko manipulacji jednego z arcybiskupów, że to budzi nadzieję. Podobnie też Abraham miał nadzieję na znalezienie sprawiedliwych w Sodomie.
BM
~Biały Miś
25 maja 2024, 17:47
Wokalistka lombardu w swoim domu może sobie wieszać co chce i ile tylko chce, miejsce krzyża jest w kościele - wszystko w temacie
BT
bea T.
25 maja 2024, 15:57
Państwo ma być wyznaniowo neutralne, symbole religijne tak ale w kościele i domach, Polska to nie państwo wyznaniowe
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 19:11
Popska to nie panstwo ateistyczne i nie swieckie. NIE MA TAKIEGO ZWROTU PANSTWO SWIECKIE.
PN
~Piotr Nowacki
25 maja 2024, 08:18
Niewierni opamiętajcie się, nie wyrzucajcie krzyży! Jeżeli zaprzecie się Krzyża Jezus Chrystus zaprze się was przed Bogiem. Chcecie od Chrystusa usłyszeć: "Odejdź, nie znam cię"?
CR
~Czesław Rechul
24 maja 2024, 22:59
Witam wszystkich. Mam tylko jedno pytanie. Ile przestrzeni zajmuje krzyż? Metr kwadratowy? A ile jest na ścianach przestrzeni gdzie jest pustka? Jaki jest więc stosunek tych przestrzeni do siebie? Jeśli nie podoba Ci się widok przestrzeni z krzyżem to patrz na pustą przestrzeń, tyle? Trudne do zrozumienia? Ktoś mi kiedyś powiedział, że jeśli nie podoba mi się jakiś program czy film to mogę zmienić kanał. Miał rację. Tak też robię. Niech każdy patrzy tam gdzie nie będzie czuł niepokoju i da spokój Krzyżowi i tym którzy Go kochają.
LZ
~Lekcja Z Historii
24 maja 2024, 16:05
Był taki zakon niemiecki krzyżacki co mordował ludzi jak nie mieli krzyża w chałupie w imię Jezusa i Maryji.
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 15:26
Usmialem sie z tych bzdur. Nie warto komentowac. Znajac minimum historii kazdy wie jakie sa motywy kazdego najezdzy niezaleznie co mowi
TT
~Tomasz Tomasz
24 maja 2024, 13:26
W firmie, instytucji, rodzinie - gdzie wartości są podstawą i rządzą wszystkim - nie trzeba ich zatwierdzać symboliką. Kierowca w aucie z "rybką" na tylnej klapie łamiący przepisy kodeksu drogowego nie jest wiarygodny. Urząd z krzyżem nad drzwiami bez humanitarnego podejścia do obywateli oraz transparentnej polityki podobnie. Wolę nie mieć krzyża na ścianie niż "poświęcony" ale za to bezduszny urząd. W naszym sejmie wisi krzyż co nie przeszkadza politykom wyzywać się od zakazanych mord. Co pokazuje również także ostatnia afera w pewnym funduszu - katolicka fanfaronada i podpieranie się "wartościami" przy fraudzie środków publicznych ma się nijak do Ewangelii.
CR
~Czesław Rechul
24 maja 2024, 23:05
Masz rację. Krzyż powinien mobilizować do życia pełnego wartości, które niesie ze sobą. A co z tymi, którzy nie uznają wartości Krzyża? Skoro niewierzący wymagają od nas i słusznie postępowania zgodnego z zasadami wiary to my wierzący wymagamy od Was postępowania z zasadami ogólnoludzkimi. A jak to wygląda? Chulaj dusza piekła nie ma?
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 09:39
Znany z histori PRL I ZSRR argument
AK
~Agnieszka Kwiatkowska
27 maja 2024, 13:27
Dlaczego uważasz, że niewierzący nie mają żadnego systemu wartości i kodeksu moralnego? Uważasz, że mogą kraść i zabijać?
JM
~Justyna Mic
29 maja 2024, 09:59
Każdy chrześcijanin ma konkretny ogólnie znany system wartości. A niewierzący nie ma ustalonego odgórnie ustalonego systemu wartości, może mieć dowolny, jaki sam uważa. Każdy może mieć inny system: np. że można zabrać bogatemu jego własność jak mówi komunizm, że można nie słuchać nikogo jak anarchiści uważają, że nie trzeba być wiernym, bo .... itp.
LK
~Leon Kameleon
29 maja 2024, 20:31
Bzdury i brednie , tego że ktoś jest religijny nie znaczy że jest aniołem, a ktoś nie religijny automatycznie bandyta i zlodziej, te wszystkie przestępstwa w Polsce to robia ateiści? Ci co nie chca krzyża ? W końcu to chrześcijanie wpychali ludzi do komór gazowych... To że ktoś ma jakąś tam religię nic nie znaczy
TC
Tomasz Chwiłka
24 maja 2024, 07:00
To jest tak głupie że aż trudno w to uwierzyć! Wokalistka traktuje wiarę jako intymną część swojego życia i rzadko o niej pisze.... i niech tak zostanie! Publiczne lub skryte eksponowanie wiary jako osoba prywatna to nasze prawo ale jeśli nie mamy państwa religijnego to w urzędach nie może być petent epatowany znakami tylko jednej wiary. Proste aż trudno uwierzyć że ktoś może być tak głupi i zadufany w sobie że tego nie rozumie.
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 09:38
Usuwanie krzyzy z przestrzeni publicznej to zadna neutralnosc to ateizacja. Sowieci juz to robili w ten sam sposob. Cos takiego jak panstwo swieckie nie istnieje. Istnieje panstwo zateizowane. Nie dsjmy sobie wmowic ze jest inaczej
AK
~Agnieszka Kwiatkowska
29 maja 2024, 06:33
To, że krzyże będą na każdym kroku a nie będzie ich w sercach nie zmieni faktu, że w Polsce tylko 30% ludzi chodzi do kościoła, młodzież się odwraca a dla większości "bycie katolikiem" to tylko huczy chrzest (już nawet nie "święty"), jeszcze huczniejsza pierwsza komunia (też nie "święta") i ślub w kościele. No może jeszcze choinka na Boże Narodzenie i zajączek na Wielkanoc. Krzyże w każdym miejscu nie zastąpią nam Ewangelizacji a ta nie powiedzie się jeżeli sami, swoim życiem nie będziemy głosić Chrystusa. Krzyż na ścianie tego nie zmieni - popatrz na sejm
AN
~Anna Nalukim
24 maja 2024, 00:27
Unia Europejska wpadła na pomysł aby liberalizować przepisy w temacie pornografii dziecięcej. A środowiska pedofilskie zaczynają walczyć o uznanie ich jako kochających inaczej. Czyli chcą takich praw jak środowiska LGBT+ Likwidacja krzyży przez Trzaskowskiego to pierwszy krok w tym kierunku.
HZ
~Hanys Z Namyslowa
23 maja 2024, 21:45
Bedac w Sanatorium w Polsce,a byl to rok 1982, ordynator odzialu neurologicznego, zrobil zebranie, powiedzial ze otrzymal Piemont z KM PZPR, z zadaniem zeby w calym osrodku rehabilitacji pozdejmowac krzyze, wisialy tez wytloczone w blasze miedzianejobrazy ostatniej wieczerzy, powiedzial ,ja tego nie wieszalem i zdejmowac tez tego nie zamierzam, napisalismy petycje do KM PZPR, udali sie rowniez chory na wozkach do Warszawy, nic nie pomoglo, dr .neurolog zostal usuniety, stal sie bezrobotnym, na Slasku pracy nie znalazl, ojciec czworki dzieci,“wyemigrowal“ do rzeszowskiego, tam zalozyl wspanialy ogrodek rehabilitacji, zostal profesorem, dostal tez w nowej Polsce tytul honorowego obywatela miasta , ci ktorym przeszkadzal Krzyz odeszli w nieslawie. Dzis ponosza glowy ich dzieci czy wnuki. Historia zatoczyla kolo.Pytam sie, jak to mozliwe.
GN
~Grzegorz Nowosielski
23 maja 2024, 18:40
Miejsce krucyfiks jest w kosciele albo w prywatnym domu mamy państwo świeckie a nie religijne
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 09:46
Mylisz sie, w PL konstytucji nie istnieje zwrot panstwo swieckie. Panstwo ma zachowac bezstronnosc zapewniajac swobode wyrazania religii w sferze publicznej
GG
~Gosc Gość
23 maja 2024, 17:19
Głupie jest narzucanie wiary przez stawianie w różnych miejscach (nie związanych z wiarą) symboli religijnych. Zwłaszcza w miejscach ogólnie uznanych za publiczne m.in. urzędach, sklepach, żłobkach, przedszkolach i szkołach publicznych, bankach, toaletach miejskich, zakładach pracy, przystankach i dworcach itd. Jak ktoś ma ochotę to niech wiesza albo przypina sobie niezbędne mu dewocjonalia. I tyle. Jestem przeciwna podprogowemu narzucaniu jakiejkolwiek wiary. Państwem katolickim jest Watykan. Polska jest państwem świeckim, gdzie każdy, bez przeszkód może wyznawać swoją wiarę. Krzyże i inne symbole są w kościołach i innych świątyniach. A ci którzy oburzają się ściąganiem krzyży z pomieszczeń urzędów powinni się wstydzić, bo nie mają w sobie żadnej tolerancji.
CS
~Cezary Solarek
25 maja 2024, 08:36
A ja sobie nie życzę aby na przystankach i innych publicznych miejscach narzucano mi kłamliwe treści JAKIE TO FASTFUDY SĄ PYSZNE I ZDROWE
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 09:49
Ty narzucasz ateizacje. Mamy prawo swobode wyrazania religii w miejscu publicznym
AK
~Agnieszka Kwiatkowska
29 maja 2024, 06:38
Nie o noszenie się publiczne z wiarą nie jest ateizacją
IC
Ireneusz chudzikowski
23 maja 2024, 16:40
Pracuje z wieloma ateistami , mają ogromny szacunek do krzyża i do wszystkich ludzi . Oburza ich walka z katolikami , traktują to jak walka z historią Polski .takie działania doprowadzą do zniszczenia Polskości , czego oni sobie nie życzą .
ML
~Marian Lako
23 maja 2024, 16:09
Dla mnie krzyż może być albo i nie, ale rozumiem że niektórym może przeszkadzać. Gdybym miał wybierać to nie są potrzebne symbole religijne w urzędach.
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 09:51
Krzyz przeszkadza tylko zatwardzialym ateistom ale oni sie do tego nigdy nie przyznaja no przeciez!
AK
~Agnieszka Kwiatkowska
29 maja 2024, 06:41
Czy mógłby Pan użyć merytorycznych argumentów zamiast propagandowy chce haseł i komunałów?
HD
~Halina Dziedzic
23 maja 2024, 12:22
Brawo pani Marto! Cenię ludzi, którzy mają odwagę bronić tego co dla nich ważne i święte. Tymbardziej, że pracując w takim środowisku, gdzie większość atakuje katolików i wyśmiewa wiarę, jest się narażonym na ostracyzm. Dla mnie krzyż to świety znak Miłości i Miłosierdzia.
BS
~Beata S.
25 maja 2024, 17:27
Gdzie atakuje się katolików i wyśmiewa wiarę, chyba nie w Polsce?
KZ
~Katarzyna Zyt
23 maja 2024, 11:53
Pięknie napisała, tak jak to czuję i tak jak to powinno być.Zgadzam się całkowicie z nią.Pan Trzaskowski robi wszystko po swojemu, żeby ludzi buntować i wywołuje wojnę wśród polskiego narodu. Proszę pana Trzaskowskiego,by te krzyże wisiały dalej tak jak wisiały i nikomu nie przeszkadzały.Mudzę przyznać, że diabeł prowadzi do wojny panie Trzaskowski i pan będzie ją miał!!!
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 15:36
Ludzie dali sobie rade z komunistami w XX w. dadza rade i teraz. Nigdy nie zapominajmy ze komunizm i ateizm to utopie. A utopie nigdy nie trwaja dlugo. 1 wiek nie przeminie i to zobaczymy. Juz widzimy efekty swiatopogladu ateistycznego tzn. depopulowanie sie zateizowanycj spoleczenst europejskich. Ateizm Europy zachodniej nie potrwa dlugo. Do momentu uzyskqnia przewagi populacyjnej spoleczenstwa muzulmanskiego. Oni nie beda sie pytac czy moga wprowadzic swoje zasady wprowadza je bez dyskusji.
ES
~Elżbieta Sikora
23 maja 2024, 11:05
Brawo za odwagę i mądrość.
JV
~Jacek Van Linden
23 maja 2024, 11:03
Świece chanukowe też znikną z przestrzeni publicznej?
TC
Tomasz Chwiłka
24 maja 2024, 07:01
W których warszawskich urzędach masz świece chanukowe?
PZ
~Parafianin Z Parafii
24 maja 2024, 18:45
W sejmie
AS
~A. Szczawiński
24 maja 2024, 21:41
W sejmie!
MK
~Magdalena Kentnowska
23 maja 2024, 09:59
Podzielam w pełni Pani pogląd.Krzyż nikogo nie obraża, a niektorym bardzo pomaga.Pan Trzaskowski pragnie zaistnieć w pamięci Polaków, ale sposób wybrał kiepski.
RC
~Roman Czytelnik
25 maja 2024, 15:40
Dobeze ze byl szczery przed wyborami. Prawdopodobnie przegral wybory prezydenckie. Polska to nie Warszawa to znacznie wiecej. A i w samej Warszawie zrobil zgorszenie swoimi wytycznymi
GK
Grzegorz Konieczny
23 maja 2024, 08:45
Brawo za piękne świadectwo.
GK
Grzegorz Konieczny
23 maja 2024, 08:44
Brawo za opinie i świadectwo. Podpisuje się pod tą tym obiema rękami.
EW
~Ewa Witczak
23 maja 2024, 06:47
Krzyże powinny pozostać na swoich miejscach.
AH
ANNA Horodylowska
23 maja 2024, 05:35
Brawo za obronę, może my katolicy obudzimy się i zaczniemy bronić krzyża przed rubta co chceta
JR
~Jadwiga Rakowska
23 maja 2024, 20:02
Wytapetuj sobie swój dom krzyżami a od wspólnej przestrzeni wara
PZ
~Parafianin Z Parafii
24 maja 2024, 18:48
Wspolna przestrzeń? Skoro 75%to chrześcijanie, to czemu maja nami rzadzić Ci, ktorym nagle krzyz przeszkadza? Mniejszosc wystawila pazury i jak za komuny chce zdierać krzyze ze ściany?
AZ
~Alina Zydroń
23 maja 2024, 05:26
Myślę tak samo! Gratuluję odwagi w głoszeniu prawdy!
BG
~Bomb Górski
22 maja 2024, 21:07
Żenada deklarują się że wierzących jest 65% ALE ilu jest praktykujących
AK
~Adam Kaczmarek
22 maja 2024, 20:37
W 100% zgadzam się.
KM
~Katarzyna Majewska
22 maja 2024, 19:21
Jedynym świętym miejscem dla przedmiotów kultu jest święte miejsce modlitwy, to jest dom boży
HZ
~Hanna Zakrzewskal
22 maja 2024, 17:57
Brawo, trzeba mieć odwagę krytykować głupie I szkodliwe zarządzenia. Skoro zdejmujemy krzyże w Polskich Urzędach to świece chanukowe w Polskim Sejmie tym batdziej nie mają racji bytu.