Jestem żoną katolickiego księdza. Nasz syn jest ministrantem w jego parafii

(fot. cathopic.com)

Nie ma mowy, żeby odwołać albo przesunąć mszę z tego powodu, że dziecko trzeba zawieźć na zajęcia do szkoły muzycznej - mówi Iwona Marciszak, doktorantka teologii, filolog, nauczyciel, żona ks. Rusłana, mama czworga dzieci.

Tomasz Maćkowiak: Czy współczesna dziewczyna byłaby w stanie udźwignąć rolę żony duchownego, tak jak pani?

Iwona Marciszak: Jeśli jest to wierna Kościoła Greckokatolickiego, to będzie jej łatwiej, bo ona zna taki model – z pewnością spotkała żonatego księdza, jego żonę i dzieci. Ma na ten temat jakieś wyobrażenie. Ale jeśli jest to kobieta z Kościoła Rzymskokatolickiego, która z żonatym księdzem się nie spotkała, to chyba byłoby jej znacznie trudniej.

A czym się różni pani życie od życia pani koleżanek, znajomych, osób w podobnym wieku i sytuacji życiowej, których mężowie są świeckimi osobami?

DEON.PL POLECA

Różnice są spore. Duchowe, religijne, ale też praktyczne – nawet w organizacji życia w domu. Najistotniejsze jest chyba to, że w rodzinie księdza jest się zawsze na drugim miejscu. Na pierwszym miejscu jest praca i posługa męża, bo parafia jest najważniejsza. Dopiero potem jest cała reszta. Świadomość tego bywa czasami trudna.

Czyli nie ma kompromisów?

Na tej płaszczyźnie nie ma. Decydując się na taki związek, kobieta decyduje się też na takie życie.

Znam kobiety, które zajęły się domem i świadomie zrezygnowały z pisania doktoratu, żeby mąż mógł pisać doktorat. Z byciem żoną księdza jest trochę podobnie?

Trochę tak. Akurat znam to bardzo dobrze, bo my z mężem razem kończyliśmy studia doktoranckie w Warszawie. Mąż teologię pastoralną, a ja teologię dogmatyczną. I on doktorat napisał i obronił, a ja nie, bo w międzyczasie urodziło się nam czworo dzieci.

Wiem, że takie decyzje podejmuje więcej małżeństw, to się zdarza. Mimo to uważam, że trudno to porównać do życia żony księdza. Różnica jest taka, że każdą małżeńską umowę, każdy kompromis można przegadać i ewentualnie zmienić. A ja kapłaństwa mojego męża nie zmienię. On zawsze będzie kapłanem.

Ten wybór rzutuje na całą resztę życia. Powiedzmy, że chcemy zmienić mieszkanie. Albo przeprowadzić się do innego miasta. Nie możemy. Są sprawy ważniejsze, jest parafia, są ludzie, których tutaj mamy – oni nas potrzebują. Ale chcę podkreślić, że ta – zdawałoby się – trudność nie jest ciężarem, jeśli jest przyjęta świadomie.

Pani tę trudność odczuwa?

Na różnych poziomach inaczej. Wyrastałam w rodzinie religijnej i mieliśmy kontakt z żonatymi księżmi. Dla mnie to nie była nowość, wiedziałam, na co się decyduję. Są jednak dziewczyny, które wchodząc w taki związek, nie bardzo wiedzą, co je czeka. I pewnie nie jest im potem łatwo.

A jak pani wspomina rodziny żonatych księży, które poznała pani wcześniej?

Przede wszystkim jako bardzo pracowite, wspólnie zatroskane o parafian, o ich potrzeby. Ja jestem Ukrainką, moi przodkowie zostali przesiedleni w ramach akcji „Wisła”. Wyrosłam na Mazurach, ale środowisko grekokatolików trzymało się razem. U nas nie było cerkwi ani księdza, więc jeździliśmy regularnie na msze do sąsiedniego miasteczka. Chodziłam tam na katechezę, którą prowadziły siostry bazylianki, braliśmy aktywny udział w życiu parafii. Do dzisiaj posługę w mojej rodzinnej parafii pełni żonaty kapłan, bardzo oddany swej pracy, podobnie jak jego małżonka.

Kiedy pojawiła się myśl, że zostanie pani żoną duchownego?

Nie planowałam dla siebie takiej drogi życiowej. Miałam inne marzenia, ale zawsze związane z pracą na rzecz Kościoła. W Warszawie podczas studiów zostałam katechetką przy cerkwi i jednocześnie wśród dzieci rzymskokatolickich przy ul. Żytniej, gdzie codziennie miałam możliwość modlić się w miejscu, w którym modliła się kiedyś św. siostra Faustyna. Męża poznałam w parafii greckokatolickiej w Warszawie, studiował w warszawskim seminarium, później na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. I tak się jakoś poukładało – nie bez przeszkód – że postanowiliśmy się pobrać.

Co was połączyło?

Mąż pochodzi z Ukrainy i kiedy pisał pracę magisterską, poprosił, żebym mu pomogła wygładzić ją językowo, chociaż świetnie znał polski, ale jednak w poprawnym pisaniu wymagał wsparcia.

A decyzja o ślubie?

Nie mieliśmy zbyt dużo czasu na zastanawianie się. Narzeczeństwo trwało zaledwie trzy miesiące. Kleryk greckokatolicki przed święceniami diakonatu musi się zdecydować, czy się ożeni, czy też woli zostać celibatariuszem – ma wybór. Po przyjęciu święceń już nie może się ożenić. Dlatego musieliśmy się szybko zdecydować. Jesteśmy razem od osiemnastu lat i nie żałuję.

Jak wyglądało to narzeczeństwo?

No na pewno inaczej…

To znaczy?

Nie było zwyczajowego chodzenia na randki, do kawiarni, na potańcówki, bo mój narzeczony mieszkał w seminarium, a tam możliwości wychodzenia na zewnątrz były ograniczone.

A czym się różni pani życie od życia koleżanek czy krewnych, których mężowie nie są księżmi?

Grafik dnia jest dostosowany do tego, o której mąż odprawia mszę, a przecież ma też inne obowiązki – nabożeństwa, spowiedź, wyjazdy do chorych, pracę w szkole. Nie mogą mu w tym przeszkadzać zwykłe obowiązki domowe, typu odwożenie dzieci do szkoły, chociaż akurat u nas zazwyczaj robi to mąż. Nie ma mowy, żeby odwołać albo przesunąć mszę z tego powodu, że dziecko trzeba zawieźć na zajęcia do szkoły muzycznej. Zresztą my, rodzina księdza, bierzemy czynny udział w życiu parafii: idziemy razem na mszę, pomagamy w jej przygotowaniu, prowadzeniu śpiewu, ale też sprzątamy, układamy kwiaty, prowadzimy akcje charytatywne i różne wydarzenia kulturalne.

A na te potańcówki to już chyba możecie czasem pójść, skoro jesteście po ślubie?

Na dyskoteki nie chodzimy, ale na wesela i inne uroczystości owszem. Bardzo lubimy razem tańczyć.

A do kawiarni?

Czasami idziemy sobie gdzieś posiedzieć czy coś zjeść. Do kina, do teatru, jeździmy razem na rowerach i na motorze.

Jak spędzacie wakacje?

Czekamy na stosowny czas, kiedy przyjedzie do nas inny kapłan, który męża zastąpi w parafii, i wtedy możemy wyjechać razem – na tydzień, na dwa, czasem uda się nawet na trzy tygodnie. Albo – i to się częściej zdarza – jadę sama z dziećmi, a mąż zostaje w parafii.

Nie ma chwili wytchnienia od tego oficjalnego życia?

Mąż jest bardzo zaangażowany. Sąsiednie parafie rzymskokatolickie czasami proszą go o pomoc, więc on tam idzie spowiadać, głosić homilie czy rekolekcje. Prowadzi również duszpasterstwo motocyklistów. Stargard jest niedużym miastem, wszyscy się tu znamy, mojego męża i mnie ludzie rozpoznają na ulicy. Nie ma mowy o anonimowości.

A czym się pani zajmuje zawodowo?

Jestem teologiem, uczę religii, nie tylko dzieci z rodzin greckokatolickich, ale też rzymskokatolickich. Bardzo to ciekawe, bo na przykład moich rzymskokatolickich uczniów przygotowuję obecnie do bierzmowania. A w Kościele Greckokatolickim bierzmowania się udziela dzieciom przy chrzcie. Te drobne różnice są bardzo wzbogacające. Pomagam młodym ludziom, często zagubionym, znaleźć drogę do Boga – czyli robię prawie to samo, co mój mąż. Uczę również języka ukraińskiego.

Czy mąż ksiądz ma swoje domowe obowiązki?

Oczywiście. Robi w domu to wszystko, co powinien robić każdy mąż: naprawia pralkę, chodzi na zakupy, sprząta, ma swój dyżur w kuchni. Chodzi z dziećmi do lekarza, odrabia z nimi lekcje, chodzi na wywiadówki. Czuwa, gdy są chore, odwozi na dodatkowe zajęcia. Normalny tato.

Taki zupełnie normalny?

Z mojej perspektywy tak. Nasza córka ma siedemnaście lat, najmłodsza sześć. Mąż wie, co to znaczy zbuntowana nastolatka, ale też doskonale wie, co to są pieluszki, grymasy dziecięce, choroby. W ubiegłym roku nasze najmłodsze dziecko urodziło się przedwcześnie, martwe. Przeszliśmy przez to bolesne doświadczenie, i ja, i on. To wszystko ma swoje znaczenie w pracy duszpasterskiej. On wie, jak wygląda normalne, zwykłe życie jego parafian na każdej płaszczyźnie.

Dzieci się buntują niejednokrotnie przeciw wychowaniu religijnemu. U was też tak jest?

Mam wrażenie, że takie kryzysy są również obecne w rodzinach, w których rodzice głęboko przeżywają wiarę. Dzieci to jakoś wyczuwają i się buntują – choćby z samej chęci buntu, bo według nich Kościoła jest w domu za dużo i nie ma gdzie przed nim uciec. Mamy znajomych, u których do takiej sytuacji doszło. To jest zmęczenie materiału i zdarza się także w rodzinach kapłańskich. U nas na razie rozwija się wszystko dość harmonijnie. Nasz syn ma jedenaście lat i jest ministrantem w parafii mojego męża, jak większość synów naszych księży służy do mszy swojemu tacie. Ale nie zawsze ma na to ochotę i staramy się to zrozumieć, nie namawiamy. Czekamy.

A dzieci się nie skarżą na sytuację, w jakiej żyją?

Oczywiście, że czasami się skarżą, doskwiera im to, że mają węższe ramki, że są pod stałą obserwacją.

A są?

No nie da się ukryć! Ksiądz jest osobą publiczną, która uczy innych, jak mają żyć. To się przenosi na rodzinę księdza.

Pani też się czuje bacznie obserwowana przez parafian?

No pewnie! Ludzie komentują, jak się zachowujemy w kościele, jak się ubieramy, jakim samochodem jeździmy. Mamy cudownych parafian, dlatego nie jest to szczególnie uciążliwe. Ale bycie pod czujnym okiem ma też swoje dobre strony. Kiedy byłam w szpitalu, to parafianie przynosili mojej rodzinie posiłki, przychodzili do mnie w odwiedziny, starali się pomagać, tak jak potrafili.

Samochód to tradycyjny temat plotek o rzymskokatolickich księżach!

To naturalne, ludzie sprawdzają, jaki status materialny ma ich ksiądz. Kiedy mąż robi zakupy, to niektórzy bacznie się przyglądają, co wkłada do koszyka, czy przypadkiem są tam jakieś luksusowe towary, na które ich nie stać. My jednak żyjemy dość skromnie, więc żadnych luksusów nie kupujemy.

Okropne!

Ależ nie, da się wytrzymać. To nie jest dokuczliwe, jeśli odpowiednio do tego podejść. Może bardziej przeszkadza to naszym dzieciom. Ja świadomie wybrałam takie życie, im czasami jest trudno, bo one tego nie wybrały, urodziły się w rodzinie kapłana. Nie mają z kim się porównać, bo w okolicy nie ma dzieci, których tato byłby księdzem.

I jak sobie z tym radzą?

Istnieje w naszej diecezji środowisko rodzin księży greckokatolickich. Spotykamy się parę razy w roku, nasze dzieci też się zaprzyjaźniły i utrzymują ze sobą kontakt, także przez media społecznościowe. To duża ulga dla nich. Wiedzą, że są dzieciaki, które żyją w podobny sposób, mają te same problemy. My – żony księży greckokatolickich – również. Jesteśmy blisko związane, dzwonimy do siebie, spotykamy się, radzimy, tworzymy swego rodzaju wspólnotę. Przed wojną było nawet oficjalne stowarzyszenie żon księży „Dola”, które miało muszkieterskie hasło: Jedna za wszystkie, wszystkie za jedną.

Dzieci się spowiadają u taty?

Nie. Nie praktykujemy tego, jeśli tylko jest taka możliwość. Dziewczynki, kiedy były małe, spowiadały się u ojca, ale w pewnym momencie zaczęły się wstydzić – to normalne.

Gdzie ta spowiedź się odbywała?

W cerkwi. Dzieci stały w kolejce do konfesjonału razem z innymi penitentami.

I miały świadomość, że w środku siedzi tata?

Oczywiście.

Trudne.

Trudne i przyznam, że długo się tego uczyłam. Przecież my też się czasem posprzeczamy i mamy do siebie o coś żal – jak w każdym małżeństwie. Ale kiedy mąż jest w kościele i posługuje jako kapłan, to ja to potrafię oddzielić od tej codziennej szarzyzny. Nie umiem tego wytłumaczyć, ale ja tę różnicę czuję. Ksiądz Twardowski to kiedyś pięknie napisał: „Przed swoim kapłaństwem klękam”.

Ja też klękam przed kapłaństwem swojego męża. Słucham jego homilii, z jego rąk przyjmuję Chrystusa.

A czy pani się spowiada u męża?

Dwa razy w życiu tak się przytrafiło, bo akurat nie było innego kapłana w pobliżu, a pragnęłam przystąpić do Eucharystii. Jeśli dobrze pamiętam, nie było to aż tak bardzo trudne. Pamiętamy, że oboje nas obowiązuje tajemnica spowiedzi, więc słowa, które tam padają, pozostają tam, gdzie padły. Nie wracamy do tego, już więcej o tym nie rozmawiamy. Być może ta spowiedź pomogła nam wzajemnie.

Ale nie czuła pani dyskomfortu?

Na pewno ta spowiedź była trudniejsza niż zwykle.

Czyli jako stała praktyka nie zdaje to egzaminu?

Oczywiście, że nie! To nawet nie jest wskazane. Granice ludzkiej prywatności, intymności w relacji z drugą osobą to jest bardzo skomplikowany mechanizm. Nie jest to typowa praktyka.

Czy zna pani przypadek dziecka kapłana, które odeszło z Kościoła?

Tak, to się zdarza. Niezbyt często, ale jednak. Nie mam tu na myśli formalnej apostazji, tylko po prostu zaprzestanie praktyk, obojętność. Czasem się to łączy z naruszeniem więzi z rodzicami, szczególnie z ojcem.

Rozwody?

Bardzo rzadko, ale, niestety, są. Ksiądz, który się rozwiedzie, nie może już wstąpić w kolejny związek i żyje dalej jak celibatariusz. Ale z bliska takich sytuacji nie znam, więc trudno mi się wypowiadać na temat tego, jak oni potem sobie radzą, czy się kontaktują, jak organizują życie dzieciom.

Czy przyczyną rozwodów jest to, że kobiety nie wytrzymują ciśnienia?

Nie wiem i nie chciałabym się w to wgłębiać, bo to są ludzkie dramaty. Powiem tylko tyle, że życie w rodzinie, która jest cały czas przy parafii, a ponadto jest cały czas na świeczniku, jest trudne, nawet bardzo trudne.

Pani sobie z tym jakoś umie poradzić?

Z tym, że w markecie ludzie patrzą, co ja albo mąż wykładamy z koszyka na taśmę? Jak żyje nasza rodzina? Myślę, że sobie radzę. Chciałabym, żeby nasza rodzina była przede wszystkim przykładem wiary, umiejętności radosnego życia nią – to chyba jest trudniejsze.

Czy żony księży mogą wykonywać świecki zawód, niezwiązany z parafią i żyć zupełnie poza tym światem?

Tak. W Polsce może rzadziej, ale na Ukrainie jest normalne, że ksiądz z rodziną mieszka w jednym mieście, a parafię ma w innym. Dla sąsiadów są zwykłą rodziną. Tata rano jedzie do pracy, sąsiedzi mogą w ogóle nie wiedzieć, że jest księdzem. Jego żona pracuje w biurze, dużej firmie, żyje jak normalna, zamężna kobieta. I na msze chodzi do swojej parafii, tam, gdzie mieszka, a nie do sąsiedniego miasta, gdzie jej mąż jest proboszczem. Parafianie tej żony w zasadzie nie widują.

Jest to może pewien sposób na bycie anonimowym, zwykłym, bez zobowiązań.

My z mężem mieliśmy już tak wiele różnych sytuacji związanych z naszym życiem: Jak to, żona księdza? W dodatku katolickiego księdza… Dzisiaj opowiadamy to jako anegdoty, ale różnie bywało.

To znaczy jak?

Na przykład na porodówce pielęgniarka wypełniała ankietę rodzącej. Na pytanie: „Zawód męża?” bez zastanowienia odpowiedziałam: „Ksiądz” – mina położnej była bezcenna! Przez cały czas pobytu w szpitalu przychodziły do mnie inne pielęgniarki, żeby zobaczyć, która to pacjentka ma dziecko z księdzem.

Przysłuchując się dyskusji na temat celibatu w Kościele Rzymskokatolickim, zastanawiam się, ile kobiet zdecydowałoby się świadomie na bycie żoną księdza…

Nie wiem, trudno mi powiedzieć. Nie mamy wzorca, brak wyobrażeń na temat tego, jak by to miało wyglądać. Plebanie w dużych miastach to są często takie męskie koszary, proboszcz i kilku wikariuszy. Mam doświadczenie życia jako żona księdza katolickiego obrządku wschodniego i tego się trzymam.

A w dużych parafiach greckokatolickich jak to rozwiązujecie?

Każda rodzina mieszka osobno, nie ma wspólnych plebanii. Wyjątkiem jest nasza parafia katedralna we Wrocławiu. Na plebanii mieszka przeważnie proboszcz z rodziną, a pozostali księża mają swoje mieszkania na terenie parafii albo nawet poza nią.

Przypomina mi się katolickie seminarium w Eichstätt w Niemczech. Spadek powołań sprawił, że w budynkach seminaryjnych zrobiło się dużo wolnego miejsca. Dzięki wsparciu niemieckich fundacji studiuje tam sporo księży, kleryków i diakonów z katolickich Kościołów wschodnich – koptyjskiego, syryjskiego, greckokatolickiego itd. Księża są często żonaci i na studia doktoranckie przyjeżdżają z żonami i dziećmi. Dolne piętro budynku zostało przebudowane i przygotowano tam kilka mieszkań dla tych rodzin. I wygląda to teraz tak: katolickie seminarium, klerycy, księża w sutannach, a na parterze wózki niemowlęce i biegające dzieci. My też tam czasem bywamy. Niesamowicie to wygląda.

Iwona Marciszak - doktorantka teologii, filolog, nauczyciel, żona ks. Rusłana, mama czworga dzieci, zajmuje się działalnością charytatywną, w wolnym czasie pisze ikony, piecze ciasta, śpiewa i gra na gitarze, jeździ z mężem na motocyklu.

Tomasz Maćkowiak - ur. 1967, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (filologia polska), obecnie doktorant w Instytucie Filologii Słowiańskiej UAM. Były korespondent Gazety Wyborczej w Pradze, dziennikarz, związany m.in. z "Gazetą Wyborczą", tygodnikami "Newsweek Polska", "Forum" i "Polityka"

* * *

Wywiad pochodzi z Miesięcznika "W drodze" (7/2020).

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Jestem żoną katolickiego księdza. Nasz syn jest ministrantem w jego parafii
Komentarze (16)
MK
Marta Kłos
4 sierpnia 2020, 15:24
Przykro jak to się czyta, my z mężem cywilnym staramy się o unieważnienie małżeństwa od 20 lat (w pierwszej instancji otrzymał) , i niestety.... a Pan Kurski zostawił żonę i trójkę dzieci i dostał Błogosławieństwo w Łagiewnikach a Pan Wiśniewski też mimo, że to już piąta żona, czyli widocznie po znajomości można, a teraz trzeba kombinować, jak utworzyć rodzinę...i już nie czytam za co grozi ekskomunika a za co nie bo nie mam na to sił, ale z kościoła nie dam się wyrzucić bo chodzę do Jezusa a nie do ludzi
MW
~Mama Wielo
31 lipca 2020, 18:41
Przeciętny Katolicki mąż, mając na utrzymaniu rodzinę, też pracuje od rana do wieczora i nie ma czasu na odwozenie dzieci na zajęcia czy byciu w domu w ciągu dnia aby wspierać żonę , więc ja nie widzę że bycie żoną księdza grkt to większe poświęcenie niż przeciętnych katolickich żon tym bardziej wielodzietnych
JH
~Jerzy Hieronim
31 lipca 2020, 11:06
Wszystko to, opisane w powyższym artykule/wywiadzie jest z załażenia dobre i piękne, ale rodzi się kilka pytań- czy grekokatolicki kapłan mający żonę i czwórkę dzieci, może w 100 procentach poświęcić się swojej parafii? Czy na pierwszym miejscu mężczyzny który jest mężem nie powinna być żona? Czy czwórka kochanych brzdąców nie wymaga 100 procentowego poświęcenia czasu i sił od swojego taty? No a co z parafianami którzy potrzebują kapłana i duchowego ojca? Który z tych sakramentów, które z tych powołań powinny być na pierwszym miejscu: Małżeństwo czy Kapłaństwo? Drogi Deonie dziękuję Ci za ten artykuł. Dzięki niemu bowiem mam wewnętrzne przekonanie,że celibat księży rzymskokatolickich ma głębokie duchowe, teologiczne i także ludzkie uzasadnienie. Pozdrawiam całą redakcję i polecam opiece Świętego Michała Archanioła.
GW
Gocha Wójcik
4 sierpnia 2020, 21:42
Mam dokładnie takie same spostrzeżenia i przemyślenia, jak te opisane w Pańskim komentarzu :) W dodatku zastanawiam się, czy Ksiądz nie powinien być raczej specjalistą od samotności. Oczywiście nie w wymiarze destrukcyjnym czy lękowym, tylko samotności przeżywanej pozytywnie - jako przeczucie, że, mimo otaczających nas osób, do Boga idziemy pojedynczo, indywidualnie. Bo nawet najgłębsze relacje ludzkie nie wypełnią naszej tęsknoty za Bogiem, a raczej mają nam uświadamiać, że potrzebujemy bardzo intymnej relacji z Nim. Kapłan może być tutaj bardzo czytelnym znakiem takiej dobrze przeżywanej, twórczej samotności, która prowadzi do Boga. Tak właśnie to widzę.
CK
Cesarz Korei
4 stycznia 2021, 12:27
Ja uważam że jest możliwość być w małżeństwie i kapłaństwie bo celibat i wieczyste śluby czystości są dobrowolnym a miłość i powołanie i służba Bogu powołał w małżeństwach kapłanów i jest stanem nie przymusowym ja jestem w takiej sytuacji jestem Księdzem w Kościele Anglii moja żona jest Koreanką wychowaliśmy czwórkę dzieci ja i żona jesteśmy i duchownymi i nikt w Korei nie patrzy na mężczyznę i kobietę w sutannie koloratce i kryzie czy w garniturze z koloratką okrągłą wokół stójki na imigrantów i wielokulturowość każdy jest normalny nie zależnie od orientacji i tożsamości służymy w zborze i partii jako politycy czas dla dzieci jest zawsze i ludzi ja byłem rzymsko katolikiem zmieniłem wyznanie i wspólnotę za miłością i powołaniem wstąpiłem na drogę anglikanizm i wystąpiłem z katolicyzm natomiast łączy nas a nie dzieli prawosławie i protestantyzm mój zwierzchnik to królowa Elizabeth II Windsor jedna jedyna najwyższa głowa kościoła na ziemi.
LB
~Leon Barczak
31 lipca 2020, 10:32
Bardzo dobry artykuł. My w Kościele Rzymsko-katolickim do kwestii małżeństwa kapłanów musimy dojrzeć.
JH
~Jerzy Hieronim
30 lipca 2020, 23:53
Zastanawiam się tylko nad jednym. Jak ten ksiądz przy czwórce dzieci znajduje czas dla swoich parafian? Myślę że nie ma takiej możliwości by w 100 procentach mógł się poświęcić sprawom ludzi którzy tworzą wspólnotę parafialną. To zawsze jest wybór pomiędzy czwórką kochanych brzdąców które potrzebują ojca a sprawami ludzi którzy potrzebują ojca duchowego. Pasterza i opiekuna. No a Żona która ma prawo być na pierwszym miejscu w życiu tego mężczyzny. Który Sakrament w takim wypadku powinien być na pierwszym miejscu? Kapłaństwa czy Małżeństwa?
SP
~Staś Pytalski
29 lipca 2020, 22:24
Tak się zastanawiam, czemu mają służyć w Deonie podobne publikacje... Chyba tylko rozwalaniu Kościoła Rzymsko-katolickiego od środka.
JK
Jacek K
31 lipca 2020, 09:54
Dlaczego pokazywanie na Deonie rzeczywistości, która jest obok nas ma służyć rozwalaniu Kościoła Rzymsko-Katolickiego? Greko-Katolicy pozostają w łączności z papieżem, podlegają jemu i mają dokładnie taką samą doktrynę jak Rzymscy Katolicy. Jak wiedza o tym, co się dzieje obok nas, może rozwalać? Nic nie rozumiem. Jeżeli lęk budzi u Pana świadomość, że nie wszędzie jest tak samo, to na czym opierają się Pana poglądy? Wszystko ma być jednorodne i takie samo?
RF
~Robert Forysiak
29 lipca 2020, 22:08
Deon, deon, prowokacja na poziomie Onetu...
SW
~Szymon Wróbel
29 lipca 2020, 10:16
Dziękuję za wywiad. Otwartość Pani Iwony Marciszak jest bezwzględną korzyścią tego wywiadu. Chciałbym zaapelować, by tytuł był bardziej precyzyjny: "Jestem żoną grekokatolickiego księdza. Nasz syn jest ministrantem w naszej parafii (to nie jest parafia księdza)". Bardzo ciekawe, że tego typu wywiady charakteryzują się porównaniami z życia codziennego, które kompletnie wyłączają całą teologię sakramentu święceń. Jeśli chodzi o praktykę: wielu księży rzymskokatolickich łamiących celibat ma podobną sytuację: jest z kobietą jak z żoną, ma dzieci (czasem więcej niż 4) i bywa, że takie osoby są ministrantami. Tak może być i z księżmi mającymi partnerów. Ma partnera i ich tryb życia podporządkowany jest jego posłudze: jest wziętym rekolekcjonistą, spowiednikiem, społecznikiem itd. Celibat sprowadzony tylko do dyscypliny narzuconej przez łacinników. Fałsz i historyczne kłamstwo. Co Autor pytań chciał osiągnąć? Jeżeli nic: szkoda czasu. I na to wygląda, bo nic ten wywiad nie wnosi.
ME
~Marta EDYTA
29 lipca 2020, 16:06
Dziękuję, właśnie o to mi chodziło. W dzisiejszych czasach, gdy często Ksiądz katolicki nawet jawnie drwi z celibatu mieszkając z partnerką( np. w Warszawie, znam tak) , a od kilkunastu lat nadal jest proboszczem, przy wiedzy parafian, należałoby chyba przywrócić piękno rozumieniu celibatu. Może warto przypomnieć, że Jezus nie miał żony.
WR
~Wow Ras
29 lipca 2020, 18:09
Ależ wnosi! Pokazuje jaka jest inność. Bez oceniania.
ME
~Marto EDYTA
29 lipca 2020, 10:03
Warto chyba dodać, że grekokatolicy różnią się od rzymskokatolików w nauce kościelnej... Czyżby deon lubi prowokować?
WW
~Willy Wilmowski
29 lipca 2020, 15:15
Co to znaczy różnią się w nauce kościelnej? A może raczej dyscyplinie kościelnej? Jedno nie równa się drugiemu. Dogmatyka jest taka sama, choć praktyka nieco inna. Inaczej nie byliby częścią Kościoła Katolickiego podległego papieżowi.
JK
~Jan Kowalski
29 lipca 2020, 15:50
Nieprawda, grekokatolicy w całości przyjmują naukę katolicką łącznie z nieomylnością i prymatem papieża. Proszę doczytać, a nie popisywać się swoją niewiedą.