Mówimy NIE wobec nadużyć polityków i grzechów Kościoła. Apel zwykłych księży

(fot. AP / DEON.pl)
Redakcja DEON.pl

W imię Ewangelii jako Kościół powinniśmy skończyć z używaniem religii do celów politycznych i porzucić przekonanie, że rozstrzygnięcia prawne mogą przynieść trwałą zmianę wrażliwości sumień – czytamy w apelu podpisanym przez duchownych.

W całej Polsce trwają demonstracje po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji. We wtorek wicepremier i koordynator resortów siłowych Jarosław Kaczyński w specjalnym oświadczeniu nazwał protestujących nihilistami oraz wezwał wszystkich członków i sympatyków rządu Prawa i Sprawiedliwości do obrony Polski i kościołów „za wszelką cenę”.

DEON.PL POLECA


Wczoraj wieczorem Rada Stała Episkopatu wydała komunikat, w którym podziękowała tym, którzy bronią kościołów. Biskupi wezwali „wszystkich do podjęcia rzeczowego dialogu społecznego, do wyrażania poglądów bez użycia przemocy i do poszanowania godności każdego człowieka”. Poprosili też polityków „o dogłębne analizowanie przyczyn zaistniałej sytuacji i szukanie dróg wyjścia w duchu prawdy i dobra wspólnego, bez instrumentalizowania spraw wiary i Kościoła”.

Z inicjatywy ks. Krzysztofa Niedałtowskiego, duszpasterza środowisk twórczych archidiecezji gdańskiej, powstał list duchownych, którzy sprzeciwiają się m.in. używaniu religii do celów politycznych, nierównemu traktowaniu kobiet i mężczyzn, dyskryminacji i ksenofobii. Publikujemy go w całości.

5 x NIE / 5 x TAK. Apel zwykłych księży

Jesteśmy na progu nowego czasu!

Piszemy ten list jako księża na co dzień pracujący wśród zwykłych ludzi, starszych i dzieci, studentów, naukowców, twórców, lekarzy, chorych… Nie tworzymy żadnej formalnej struktury.

Chcemy wyrazić nasze stanowisko w kilku sprawach, które budzą gniew i bunt Was, protestujących.

My też mówimy NIE wobec nadużyć polityków i grzechów Kościoła – naszych grzechów.

W imię EWANGELII powinniśmy niezwłocznie:

– skończyć z używaniem religii do celów politycznych i porzucić przekonanie, że rozstrzygnięcia prawne mogą przynieść trwałą zmianę wrażliwości sumień, czego pragniemy głosząc Ewangelię,

– przeciwstawić się radykalnie nierównemu traktowaniu kobiet i mężczyzn,

– zaprzestać wspierania sił szowinistycznych i ksenofobicznych zaprzeczających uniwersalizmowi chrześcijaństwa,

– nie dopuszczać do dyskryminowania kogokolwiek z powodu orientacji czy rasy, co ostatnio pojawiało się w wypowiedziach przedstawicieli Kościoła,

– zatrzymać dewastację naszej planety, dopóki jest jeszcze szansa na ocalenie jej dla następnych pokoleń.

Jesteśmy przekonani, że Kościół powinien przede wszystkim realizować pozytywne cele wyznaczone przez JEZUSA.

Mówimy TAK dla ważnych wyzwań naszego czasu, takich jak:

– solidarna opieka nad słabszymi, niepełnosprawnymi, samotnymi – szczególnie ważna w czasie pandemii,

– szczera i realna otwartość na myślących inaczej i dialog z nimi, w miejsce często spotykanej postawy oskarżeń wrogów Kościoła i mentalności oblężonej twierdzy,

– obrona zagrożonych prześladowaniami – szczególnie uchodźców i emigrantów,

– jednoznaczne rozliczenie się z trudną przeszłością duchownych, którzy skrzywdzili powierzone im dzieci i młodzież,

– tworzenie przestrzeni zaufania i nadziei dla zagubionych i poszukujących, co istotne w czasach niepewności i przełomów.

Polska rewolucja solidarności, kilka dekad temu, miała swoją kulminację nie na ulicach płynących krwią, ale przy stole dialogu. Właśnie siła dialogu, a nie brutalna walka zdecydowała o najważniejszych przemianach społecznych Europy w minionym stuleciu. Teraz też chcemy wspólnie tworzyć nową jakość życia społecznego bez przemocy i agresji. Zapraszamy do dialogu i osobistej, otwartej rozmowy. W trudnych czasach kryzysu możemy razem odbudować naszą wspólnotę.

ks. Krzysztof Adamski
ks. Paweł Batory
ks. Kazimierz Bednarek
ks. Grzegorz Bibik
ks. Miłosz Biela
o. Tomasz Biłka OP
ks. Adam Bilski
o. Maciej Biskup OP
ks. Mariusz Biśta
ks. Adam Boniecki MIC
s. Joanna Bryske OBG
o. Nikodem Zbigniew Brzózy OP
ks. Dariusz Cieniewicz
ks. Jan Czekalski
ks. Adam Dobek
o. Tomasz Dostatni OP
ks. Damian Drop
ks. Rafał Dudała
o. Marcin Dyjak OP
ks. Jacek Dziel
ks. Rafał Figiel
s. Natalia Flicińska CSDC
ks. Andrzej Fober (parafia ewangelicko-augsburska św. Krzysztofa we Wrocławiu)
o. Tomasz Golonka OP
o. Jacek Granatowski SJ
dk. Wojciech Grzegorek
dk. Mateusz Grzelczak OP
s. Edyta Grzesiuk SDS
ks. Tomasz Grzywacz
o. Paweł Gużyński OP
o. Michał Tadeusz Handzel OSPPE
ks. Jarosław Januszewski SdC
o. Dominik Jarczewski OP
o. Stanisław Jaromi OFM Conv.
ks. Maciej Jaszczołt
ks. Andrzej Jastrzembski
ks. Jacek Jezierski SAC
o. Wojciech Jędrzejewski OP
ks. Leszek Jędrzejewski SAC
ks. Dariusz Kaczor
s. Agnieszka Kaflińska OV
ks. Maciej K. Kubiak
ks. Wojciech Kubisiak
o. Andrzej Kuśmierski OP
o. Krzysztof Kocjan OP
o. Paweł Koniarek OP
ks. Krzysztof Konwerski
ks. Wojciech Koladyński
o. Mateusz Kosior OP
ks. Andrzej Kiełbowski SJ
ks. Ireneusz Kliche
o. Jan Andrzej Kłoczowski OP
ks. Mateusz Koszałka
dk. Piotr Kowalczyk (Kościół Polskokatolicki w RP)
dk. Łukasz Kowalski
o. Robert Kozak (Kościół Anglii)
ks. Juliusz Krawiecki
ks. Andrzej Krupa
o. Paweł Krupa OP
ks. Jacek Krzemień
ks. Tomasz Krzanicki
ks. Marek Krzysztofiak SJ
ks. Grzegorz Kudlak
o. Remigiusz Langer OFM
ks. Arkadiusz Lechowski
ks. Jakub Lechniak
ks. Wojciech Lemański
o. Marcin Lisak OP
ks. Tomasz Liszewski
ks. Andrzej Luter
dk. Mateusz Maciejewski
ks. Czesław Marchewicz CR
ks. Krzysztof Mądel SJ
ks. Grzegorz Michalczyk
ks. Łukasz Michalik
ks. Edward Jan Michowski SVD
br. Marcin Mistur
o. Wojciech Mittelstaedt SVD
o. Marcin Mogielski OP
o. Mikołaj Mrówczyński OP
ks. Krzysztof Niedałtowski
o. Tomasz Nowak OP
br. Sylwan M. Ogłoza OFM
o. Piotr Oleś OP
ks. Łukasz Olszewski CM
ks. Vitaliy Osmolovskyy SJ
o. Wacław Oszajca SJ
o. Jarosław Pachocki OMI
ks. Marek Panek
ks. Andrzej Partyka
ks. Leonard Pawlak
ks. Andrzej Perzyński
ks. Andrzej Pęcherzewski
dk. Krzysztof Pietrzak
ks. Robert Pietrzak
ks. Eligiusz Piotrowski
o. Mariusz Placek O.Carm
o. Sławek Płonka OMI
ks. Dominik Poczekaj
ks. Mieczysław Polak
ks. Sebastian Polak SDS
ks. Jacek Prusak SJ
o. Józef Puciłowski OP
ks. Wiesław Przyczyna
ks. Marcin Przybylski
ks. Tomasz Przybyła
ks. Antoni Pyznar
ks. Paweł Rakowski SJ
ks. Bartosz Rajewski
ks. Janusz Roman
o. Sławomir Rzepka SVD
ks. Aleksander Seniuk
ks. Ryszard Skowronek
ks. Robert Skrzypek
ks. Jacek Siepsiak SJ
ks. Jacek Socha
ks. Waldemar Sondka
ks. Piotr Sobczyński
ks. Kazimierz Sowa
ks. Andrzej Strama
ks. Stanisław Szlassa
o. Zdzisław Szmańda OP
ks. Andrzej Stefański
ks. Włodzimierz Szymański
ks. Piotr Śliżewski
ks. Sławomir Szczyrba
ks. Andrzej Szostek MIC
o. Adam Szustak OP
s. Magdalena Umięcka
s. Urszula Wątroba
ks. Andrzej Węsierski
ks. Edward Wieczorek
ks. Alfred Wierzbicki
ks. Rafał Wiśniewski
ks. Jan Wojciechowski
o. Marcin Wrzos OMI
o. Stanisław Wysocki O. Carm
ks. Mateusz Zajdel
o. Tomasz Zamorski OP
o. Dominik Zarychta OP
ks. Jacek Zdrojewski (Kościół Polskokatolicki w RP)
ks. Tomasz Michał Zieliński
o. Maciej Zięba OP
br. Andrzej Żak MIC
ks. Piotr Żelazko
ks. Łukasz Żołubak

Zachęcamy księży, siostry zakonne i duchownych Kościołów chrześcijańskich, którzy utożsamiają się z treścią apelu, o zgłoszenie chęci podpisu. Można to zrobić, pisząc na adres listksiezy@gmail.com. Zachęcamy też do udostępniania apelu w mediach społecznościowych, wraz z własnym poparciem.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Mówimy NIE wobec nadużyć polityków i grzechów Kościoła. Apel zwykłych księży
Komentarze (230)
JK
Joanna Kasperska
7 lutego 2021, 17:46
Szanowni, Zwykli Księża, Bardzo dziękuję za wasz głos! Jak dalece postąpiła chora indoktrynacja ludzi w polskim Kościele, że głos odwagi przeciwstawienia się złu, odwołania się do nauk Chrystusa; Nie sądż abyś, nie był sądzony, Przyszedłem na świat aby zbawiać a nie sądzić, i jego najważniejsze przykazania o miłości, miłosierdziu, współczuciu, czynieniu pokoju, by ten głos odwołujący się do Ewangelii, został komentowany jako haniebny. Warto by komentatorzy poczytali trochę O Nauce społecznej Kościoła Katolickiego wydawanej w Encyklikach Papieskich. Nawet w tej Evangelium Vitae autorstwa Jana Pawła Ii, gdzie pisze wyrażnie o hańbie stosowania psychicznych tortur i przymusu psychicznego! a takze o możliwości odejścia od uporczywego przedłużania życia , jeżeli korzyści ze stosowanych terapii, nie pozwolą na dobrostan po jej zastosowaniu. Dramat chorego płodu dotyczy co najmniej dwóch osób, przyszłego dziecka i matki, a więcej całej rodziny! Miej serce i patrzaj w serce!.
SA
~Stanisław Anczakowski
20 listopada 2020, 09:09
Panie zmiłuj się nad uczelniami katolickimi , bo gdyby tak napisać że " zwykli księża przeciwstawiają się używaniu religii do celów pasterskich "to podpisaliby się pod tym czy nie ? a przecież zakres pojęciowy słów pasterstwo i polityka jest taki sam albo prawie takie sam , Halo ! czy jest tutaj jakiś teolog ? jest na seminariach przedmiot zwany logiką ?
JK
~Joanna Kasperska
7 lutego 2021, 16:46
Słucham? Polityka to pasterstwo? Nigdy nie słyszałam czegoś równie absurdalnego. Zwłaszcza w kontekście dzisiejszych polityków tzw. dobrej zmiany, którzy chętnie przegryzą gardła każdemu kto nie podziela ich chorej, odwróconej od przyzwoitości metody ; dziel i rządż !Nie słuchają i nie uznają nikogo!!!Ni ludzi ni Boga, mimo, że maja go często na ustach. Pasterz to ktoś kto dba i troszczy się, zwłaszcza o najsłabszych!
MG
~Maria G.
8 listopada 2020, 22:39
Szanowni "zwykli księża i zwykłe siostry" wystarczy mi, jeśli będziecie głosić Ewangelię Pana Jezusa, a nie realizować "pozytywne cele, które wg was wyznaczył..." (skąd to dziwaczne określenie? ) Wasz list brzmi jak program nowego stowarzyszenia, nie jest wyrazem zatroskania o Polskę i Polaków, są w nim natomiast wskazania" za" i "przeciw". Nie tego oczekuję od osób duchownych. Życzę Wam drodzy "zwykli" byście odnajdywali sens Waszego powołania nie w pisaniu i podpisywaniu np.tego listu, który jest wg mnie wchodzeniem na grunt polityki, ale w zwyczajnej pracy duszpasterskiej, w przepowiadaniu Ewangelii, w sprawowaniu Sakramentów. To tyle.
MN
~Maria N.
7 listopada 2020, 00:41
Apel "zwykłych księży" już tydzień wisi na głównej stronie Deonu, a odpowiedź 25 dominikanów na ten apel wisiała na głównej stronie chyba tylko kilka godzin i na dodatek była schowana z boku. Teraz trzeba wchodzić w zakładkę: Kościół, żeby to znaleźć. Co wygodne musi być widoczne, co niewygodne - niewidoczne.
BB
Bindi Bog
6 listopada 2020, 21:52
Fragment odpowiedzi 25 dominikanow: ..."ich Apel również jest manifestem politycznym. Popełniają ten sam błąd, który wytykają innym, podczas gdy różnica tkwi jedynie w odmiennym programie politycznym. W tekście zabrakło również jednoznacznego opowiedzenia się za życiem nienarodzonych. Zamiast tego w Apelu możemy znaleźć wezwanie do „solidarnej opieki nad słabszymi, niepełnosprawnymi, samotnymi”. To wszystko jest ważne, natomiast Apel, choć został skierowany do nas w konkretnej społecznej sytuacji, w ogóle nie porusza kwestii spornej. Zamiast nauczania Kościoła na temat świętości życia dostajemy deklarację solidaryzującą się z postulatami protestujących. Można odnieść wrażenie, że skoro księża się z nimi solidaryzują, a nic nie mówią o aborcji, to zgadzają się również z tym postulatem demonstrantów."
JK
Joanna Kasperska
7 lutego 2021, 16:59
Ochrona życia poczętego nie może odbywać się kosztem torturowania, psychicznego znęcania nad kobietami i ich nienarodzonymi dziećmi. Proszę przestać być hipokrytką( czy hipokryta, staranni ukrywa pan(i) swoją tożsamość. to pewnie z tej odwagi i świętości życia na którą się komentator powołuje. Proszę poczytać Encykliki Papieża Jana Pawła Ii. tam oprócz obrony nienarodzonych, a poczętych jest również fragment o hańbie tych co stosują tortury i przemoc psychiczną. Jest też o powstrzymaniu się od uporczywego ratowania życia, jeśli korzyści z uporczywej terapii nie przewyższają cierpienia i szanse na powrót do zdrowia. Mówi też o godności życia a nie tylko o biologicznym trwaniu . Wszelka ortodoksja wynika z niedouczenia i z braku miłosierdzia, prawdziwej miłości, która jest ważniejsza niż suche doktryny.
MG
~Maciej Gd
6 listopada 2020, 13:13
I jest odpowiedź na ten haniebny apel: https://dorzeczy.pl/religia/160129/odpowiedz-25-polskich-dominikanow-na-apel-zwyklych-ksiezy.html A redakcja deon.pl oczywiście milczy
BB
Bindi Bog
6 listopada 2020, 19:22
Dzieki za ta informacje. Rownie rozsadna odpowiedz jak o. Dziadosza Zaczelam sie martwic, ze cos sie zmienilo w katolickiej nauce spolecznej. Jednak Ojcowie slusznie zauwazaja, ze po tych zwyklych ksiezach spodziewaliby sie wiekszej znajomosci kns. Ciesze sie ze sa tak madre glosy wsrod ksiezy. Ulga...
JK
Joanna Kasperska
7 lutego 2021, 17:01
Tygodnik Do rzeczy ma być autorytetem w tej czy w jakiejkolwiek sprawie? Nienawiść oszczerstwa, brak obiektywizmu, nigdy nie są sędzia w żadnej sprawie!
AP
~Aga Pol
6 listopada 2020, 11:33
Odpowiedź na ten list 25 dominikanów (salon24.pl) i o.Henryka Dziadosza SJ(wpolityce.pl). Warto poznać inne poglądy.
BB
Bindi Bog
6 listopada 2020, 19:01
Czekalam az ktos madry odpowie na ten list. O. Dziadosz bardzo trafnie ripostuje!! Szkoda, ze Deon nic o tym nie pisze...
PV
~Patricius Veritas
6 listopada 2020, 08:41
Przynajmniej maski spadają. Lista hańby.
JK
Joanna Kasperska
7 lutego 2021, 17:03
Tak, tobie już spadła i odsłoniła brak rozumienia i argumentów. Jedyny argument to obrażanie.
Antoni Żabka
6 listopada 2020, 07:36
Miałem napisać żartobliwie, że brakowało tylko, aby list, w którym stoi jak byk, żeby "skończyć z używaniem religii do celów politycznych" podpisali upolitycznieni i chamscy Sowa, Lemański i Mądel. Ale nie mają granic wstydu!
PC
Przemysław Chrust
5 listopada 2020, 15:18
Od początku twierdziłem, że początek kryzysu tkwi w Kościele, a ten list to jedynie objaw choroby,
BG
Barbara Gutkowska
4 listopada 2020, 22:34
Ten kawałek jest niezły: "...– przeciwstawić się radykalnie nierównemu traktowaniu kobiet i mężczyzn,...". No właśnie, dlaczego tylko kobiety mają mieć prawo do aborcji. Zwykli księża rozumieją chyba związek przyczynowo-skutkowy: najpierw ciupcianie, potem kinder-niespodzianka, w której połowa należy do mężczyzny. Jak mężczyzna maiłby zrealizować swoje prawo do aborcji? Już coś tam zwykli księża wymyślą.
JK
~Jan Kowalski
4 listopada 2020, 16:11
Szukam wśród autorów tego tworu "zwykłych księży" - znalazłem samych celebrytów...
GR
~Głos rozsądku
4 listopada 2020, 17:24
Dzięki tej podróbce musiałem zmienić nicka
XK
~x. Ksawery K
4 listopada 2020, 09:37
Pracowałem kiedyś w Chorwacji po kilkuletniej wojnie, która tam przeszła. Opowiadano mi jak doszło do wojny. Społeczeństwo Jugosławii w którym przez dziesiątki lat żyły pokojowo różne narody dało się tak skłócić. Ostatecznie chwycili za karabiny i zaczęli sobie robić krzywdę, burzyć domy i zabijać się. Jeszcze w 2000 roku sąsiad sąsiadowi potrafił podłożyć bombę na ścieżce w ogródku. To były i są długotrwałe owoce i zranienia. To skłócanie jednak zaczęło się jednak od uniwersytetów, intelektualistów - od tworzenia atmosfery zagrożenia... Od polaryzowania społeczeństwa. Nie dajmy się skłócić. Trzeba tu dużej pokory i szukania wspólnych punktów a nie skupiania się nad tym co dzieli. Napisali list, chcieli dobrze, nic złego tam nie napisali. Chcą się zmieniać. Niech zaczną od siebie. Polecam modlitwę o pokój KEP.
GR
~Głos rozsądku
4 listopada 2020, 17:27
Sygnatariusze listu zrobili bardzo dobrze - oddzielili religię od polityki. I tu jest problem - dla wielu katolików religia to polityka, a porażka polityczna staje się porażką religijną i stąd ta agresja na sygnatariuszy.
JP
Jean Pien
4 listopada 2020, 02:17
I jeszcze w kwestii meritum: Co do poszczególnych punktów, to z większością trudno się nie zgodzić, choć punkt ekologiczny jest w bieżącym kontekście kompletnie od czapy, a punkt o przeciwstawieniu się radykalnie nierównemu traktowaniu kobiet i mężczyzn brzmi trochę enigmatycznie - czyżby sygnatariusze zamierzali podjąć walkę o przeforsowanie kapłaństwa kobiet? Przede wszystkim zasadniczą wątpliwość budzi jednak sugestia (dość zawoalowana, ale wystarczająco czytelna), iż w sporze o prawo aborcyjne chodzi wyłącznie o próbę kształtowania sumień za pomocą prawa. Czyżby sygnatariusze naprawdę uważali, że sprawa prawa aborcyjnego nie ma również wymiaru obiektywnego?
JP
Jean Pien
4 listopada 2020, 02:09
Jedyną korzyścią, jaką wyciągnąłem z lektury tego listu było to, że dał mi impuls sprawdzenia, czy "umizgi" mają również liczbę pojedynczą (jak się okazało, mają!). List ów jest bowiem niczym innym, jak wielkim UMIZGIEM do uczestników bieżących proaborcyjnych juwenaliów, zatytułowanym dla niepoznaki jako "List zwykłych księży" (nawiasem mówiąc, cóż za kokieteria z tą "zwykłością"), gdy tymczasem właściwy tytuł powinien brzmieć "LIST FAJNYCH KSIĘŻY". Bo o to w istocie tutaj chodzi, o pokazanie, że my - wicie, rozumicie - jesteśmy spoko i cool, nie to co księża "nie-zwykli" i tworzący formalne struktury (ergo: sami wiecie kto). No i jeszcze to: "grzechy Kościoła - nasze grzechy". Po co ta obłuda? Przecież wiadomo, że chodzi o grzechy nie "nasze", ale właśnie księży "nie-zwykłych".
WC
~Wojciech Chajec
3 listopada 2020, 21:04
Byli kiedyś "księża-patrioci". Pewnie, przynajmniej niektórym z nich, zdawało się, że robią dobrze. Też przynajmniej połowę z głoszonych przez nich haseł, stanowiły hasła słuszne. Ale wystarczy jedno zaparcie się Ewangelii...
GR
~Głos rozsądku
4 listopada 2020, 17:29
A teraz jest sekta Rydzykowa - też myślą że robią dobrze...
AS
Antoni Strzelczyk
3 listopada 2020, 13:24
Ponad stu dwudziestu już księży, zakonników i sióstr podpisało ten list, a ani jednego podpisu biskupa tam nia znalazłem, czy to że to "List zwykłych księży", to stanowi jakiś problem dla hierarchów?
GR
~Głos rozsądku
4 listopada 2020, 17:33
Kiedyś było takie hasło: "Naród zawsze z Partią", jak się to skończyło wszyscy powinni wiedzieć. Dziś jest: "Kościół zawsze z Partią", czym to się skończy wszyscy powinni wiedzieć...
BC
~Beata Ciszewska
2 listopada 2020, 23:31
Lemański? Sowa? Zwykli księża? Proszę nie obrażać inteligencji wiernych.
J
Jerzy
2 listopada 2020, 23:18
Warczą bębny ludożerców na Wyspach Szczęśliwych Idziemy misjonarze starych prawd brzegiem oceanu Kto z nas pierwszy przyjmie rytualny rytm za swój Kto uzna władzę oszalałych szamanów
MN
~Maria N.
3 listopada 2020, 22:43
@Jerzy. Niezłe. Gratuluje porównania do Kaczmarskiego.
JK
~Jan Kowalski
2 listopada 2020, 13:11
Bardzo dziekuje za te liste. Czy wpisze sie ojciec Kramer? Wtedy bylby juz chyba komplet!
JN
~Jan nowak
1 listopada 2020, 20:15
Jakoś brakuje mi apelu o zaprzestanie demonstracji z wulgarnymi hasłami i rezygnację z dewastowania i profanowania świątyń. Trochę też w tym apelu pobrzmiewa filozofia: weźmy się i zróbcie, księża powinni, Kościół powinien.... Wielu z sygnatariuszy tego listu zwykłego księdza spotkało chyba bardzo dawno temu. Zapraszam do rozmowy z ludźmi w niespełna 2 tysięcznej parafii na płd. wsch Polski. To też jest cząstka Kościoła. Tutaj ludzie też mają swoje racje i poglądy.
AK
~an ko
3 listopada 2020, 00:18
Jestem z płd. wsch. Polski. Cieszę się, że ten list jest, taki jaki jest. Ma jasny przekaz w ważnej sprawie. Trudno w jednym liście ujmować wszystkie problemy dzisiejszych dni.
TF
~Tadeusz Fleischerowicz
1 listopada 2020, 19:49
s.Magdalena Umięcka nazaretanka nie żyje od 28.09.2020roku a jest na liście zwykłych księży?
MN
~Maria N.
5 listopada 2020, 15:12
@Tadeusz Fleischerowicz. Na portalu Więzi pod apelem "zwykłych księży" s. Magdaleny Umięckiej już nie ma. Na Deonie jeszcze jej nie wykreślono z listy (stan na 5.11.2020 godz. 15:10). Jak to wszystko wytłumaczyć?
RL
Rob Lu
1 listopada 2020, 17:50
Myślę, że w tym trudnym czasie zamętu każdy powinien zadać sobie pytanie: czy mam kierować się nauką Ojców Kościoła, Magisterium, Świętych i Błogosławionych, Męczenników i Wyznawców, których czcimy od wieków czy współczesnego kapłana-publicysty? Posłuszeństwo jest cnotą, bez której nie mogą się zrodzić inne. Kto jest dla mnie autorytetem i komu jestem winien posłuszeństwo jako świecki katolik - niech każdy rozważy to we własnym sumieniu. Z Panem Bogiem.
LL
LJ Luiza
2 listopada 2020, 09:31
Myślę, że w tym trudnym czasie zamętu każdy powinien zadać sobie pytanie: czy żyję według Ewangelii czy faryzeuszy w purpurze?
MK
Marcin Konopka
1 listopada 2020, 08:12
Ja się cieszę, że Kościół jest katolicki i jest w nim miejsce dla ludzi o różnej wrażliwości czyli grzeszników. A z tego listu, głównie punktów 5xNie niewiele rozumiem. Nie jestem intelektualistą.
RL
Rob Lu
1 listopada 2020, 03:38
Ciąg dalszy do komentarza poniżej. Życzyłbym sobie żeby sygnatariusze listu (niektórzy znani wspólnocie wiernych, przede wszystkim z ich zaangażowania politycznego w liberalnych mediach) odnieśli się do treści zawartych w cytowanej deklaracji. Można bowiem żywić uzasadnione obawy, że podobnie jak to miało miejsce w rewolucyjnej Francji, duchowni, którzy dziś domagają się rozdziału Kościoła od państwa, będą pierwszymi, gotowymi do podpisania czegoś w rodzaju Konstytucji Cywilnej Kleru, oderwania się od Stolicy Apostolskiej i odprawiania usankcjonowanych przez państwo nabożeństw.
JK
Jan Kowalski
1 listopada 2020, 12:28
Może jakby Pan trochę pooglądał tych "liberalnych mediów" tudzież nagrań wypowiedzi na kanałach,zanim wnioskował to by się dla Panu rozwiały wszelkie wątpliwości i nie wydawał by Pan tak bezpodstawnych mijających się z prawdą osądów. To jak dywagowanie na temat z którym się nie zapoznalo o osobach których się nigdy nie spotkało.
RL
Rob Lu
1 listopada 2020, 17:16
Próbuję zrozumieć środowiska liberalne w Kościele, dlatego od czasu do czasu oglądam i wiem, że przynajmniej kilku duchownych podpisanych pod listem wyrażało w sposób mniej lub bardziej bezpośredni swoje poglądy polityczne. Co więcej, niektórzy sprawiają wrażenie jakby polityka i kwestie społeczne zajmowały ich umysły w stopniu większym niż dar kapłaństwa. Odniosę się przy okazji do pierwszej części mojego komentarza, gdzie cytuję jedynie dokument Kongregacji Nauki Wiary. Tzw. ,,łapek w dół'', tyle samo co w górę. Kwestionuje się już nawet nauczanie Stolicy Apostolskiej?
AN
~Anna Nowak
4 listopada 2020, 10:09
Ze wszystkim się zgadzam, ale w tej chwili Stolica Apostolska i hasła obecnie tam głoszone, są dużo bliższe treści tego listu, niż to co próbuje w tym momencie uczynić z kościoła nasze państwo. W związku z tym myślę, że to zagrożenie jest po drugiej stronie.
RL
Rob Lu
4 listopada 2020, 22:21
Nie wiem jakie ,,hasła są obecnie głoszone w Stolicy Apostolskiej'', z wyjątkiem tego co mogę znaleźć w dokumentach publikowanych przez Rzym ; i w kwestiach będących osią toczącego się obecnie sporu stanowisko KEP jest niewątpliwie bliższe stanowisku Watykanu niż to prezentowane przez liberalnych kapłanów. Ojciec Święty Franciszek również wypowiadał się jasno tak w sprawie aborcji, jak i demontujących ład moralny współczesnych ideologii. Niestety, można odnieść wrażenie, że niektórzy z Jego nauczania czerpią tylko to, co pozwala im poczuć się bardziej ,,z tego świata''.
RL
Rob Lu
1 listopada 2020, 03:37
Jedyną wykładnią obowiązującą katolików w kwestii relacji między prawem stanowionym przez państwo a nauczaniem Kościoła są dokumenty Stolicy Apostolskiej (jeśli się mylę, proszę o stosowne wyjaśnienia). W Deklaracji o przerywaniu ciąży (,,Quaestio de abortu'') Kongregacji Nauki Wiary z 1974 roku znajduje się następujący zapis: ,,Cokolwiek prawa cywilne stanowią w tej sprawie, powinno być najzupełniej pewne, że człowiek nigdy nie może być posłuszny prawu, które samo w sobie jest niemoralne; miałoby to miejsce, gdyby prawo uznało za dozwolone przerywanie ciąży. Oprócz tego nie można być ani uczestnikiem kampanii na rzecz tego prawa, ani nawet oddać w tym celu swego głosu''.
OT
~oj tam
7 listopada 2020, 19:43
I o to chodzi. Krótko, węzłowato i na temat. Dzięki.
AA
~A. Aristotle
1 listopada 2020, 01:11
Diagnoza Pacjentów - czyli Sygnatariuszy Apelu Zwykłych Księży. Z racji, iż pacjenci znajdują się w stanie krytycznym i łączą ich objawy wspólne (communis), diagnoza wstępna jest ogólna: Manipulacje (GRAVIS), modernistycznie obciążonych, zaczadzonych niebezpiecznymi dla otoczenia toksynami, umysłów. Zalecam pacjentom natychmiastową kwarantannę, po czym długoterminowy pobyt w IZOLATORIUM, a po tym kilkuletnią „terapię antropologiczną”, aż do osiągnięcia stanu, kiedy to odtruty od śmiercionośnych toksyn INTELEKT przejdzie na pierwotne, „fabrycznie” zaprojektowane funkcje - „recta ratio” i „recta voluntas”. Niuansami, zajmę się w kolejnych etapach procesu leczenia. Wasz, na zawsze oddany - lekarz (psychiatra). Do zobaczenia wkrótce... (Nie mogę się doczekać... :-) P.S. Leczenie jest obowiązkowe, a w przypadku oporu pacjenta, zostanie użyta siła fizyczna, zgodnie z UCHWAŁĄ Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej - Dz. U. Poz. 1845, Art. 36 1.22.
AR
~Awdotia Romanowa
1 listopada 2020, 16:10
Ach, ile życzliwości i chrześcijańskiej miłości...
RP
~Rafał Patrzący na trzeźwo
31 października 2020, 22:30
List jest idealnym odzewem na bolączki naszego kościoła. A psują i puszczają nas pomału w niebyt radykalni katolicy. Nie jesteśmy sami w tym kraju, słuchajmy też innych ludzi inaczej będziemy drugą Irlandią. Smutne ale prawdziwe
AS
~Andrzej Subdaszewski
1 listopada 2020, 11:54
czy w Kościele mają być ludzie kierujący się nauką Jezusa czy dla przypodobania się gawiedzi robimy się fajni? Czy Pan Jezus oczekuje od nas by do Kościoła wprowadzać ludzi słuchających złych mocy, nawołujących do zabijania dzieci, atakowania Kościołów i wierzących, malujących krzyże na cmentarzach, bo wtedy będzie nas dużo, czy raczej nie? Czy radykalny katolik, to ten, który mówi, że nie ma zgody na aborcję? Czy Kościół to prawa ludzkie, które dostosowujemy do zapotrzebowania społecznego, czy kierujemy się Ewangelią. Czy Pan Jezus prowadził konwersację z kupcami w świątyni, czy Pan Jezus urządzał sobie pogaduszki z szatanem, czy Pan Jezus powiedziałby, jesteście mądrzejsi mądrością wielu, zabijajcie dzieci, przychodźcie do Kościoła by bić wierzących i wygrażać im, ale przystępujcie do Sakramentu bo wtedy będzie nas wielu?
JJ
~Jozue Jozue
31 października 2020, 22:20
Ten list księży dzieli Kościół.Księża,których mobiliuje lewackie "wy..." to żałosne. Kosciol lewacki to herezja.
LL
Luki Luck
31 października 2020, 22:10
Drogi księże Grzegorzu Michalczyku!!! Bardzo Ci dziękujemy za Twoje poparcie tego listu. Jesteśmy Twoimi wychowankami w ramach wspólnoty ruchu Światło Życie w charyzmacie ks. Blachnickiego, jesteśmy w Domowym Kościele od 14 lat, a od 30.06.2006 roku małżeństwem pobłogosławionym przez Ciebie. Mamy 4 dzieci. Wlałeś w nasze serca morze prawdy, nauczyłeś nas kochać różnych ludzi, nauczyłeś nas rozumienia Ewangelii i życia Ewangelią. Dałeś nam na ślubie Pismo święte i wpisałeś cytat: „ ... aby radość moja w was była i aby radość wasza była pełna”. I wiesz co - tak się dzieje. Jesteśmy bardzo szczęśliwi. Jesteśmy zachwyceni tym, że mogliśmy spotkać Ciebie na swojej drodze, nauczyłeś nas czym jest miłość w wolności! Jeszcze raz Ci dziękujemy z Twoje świadectwo wolności! Ewelina i Łukasz
AA
~A. Aristotle
1 listopada 2020, 21:40
Ks. Grzegorz Michalczyk - piąta kolumna w Kościele. Widać wyraźnie, kto się garnął do tych „wspólnot” i w jakim celu. Ewelina i Łukasz to ofiary zaczadzenia tym modernistycznym smogiem (!).
LL
Luki Luck
2 listopada 2020, 08:42
Coś ty, Ty w ogole nie znasz księdza Grzegorza. Jak mozesz pisać takie brednie? Nie znasz Blachnickiego który w ucieczce przed komunistami stworzył wspaniały ruch Oazowy. Śmieszy mnie takie generalizowanie... Nie znasz ludzi a piszesz takie bzdury... Nieprawdopodobne jak łatwo przychodzi ci osąd, musisz być bardzo zranionym człowiekiem!?
PK
~Piotr Kaźmierczak
5 listopada 2020, 23:13
Co za agresja i brak szacunku do Chrystusa i ludzi, którzy poprpstu dziękują za dobro?!!! Jak można tak kometować tyle ciepłych i dobrych słów o człowieku i księdzu, który zamiast być w polityce, jak większość hierarchów niestety, jest poprostu z ludźmi i uczy o jedynej sensownej misji, jak istnieje na świecie. O misji miłości Jezusa Chrystusa do ludzi i przesłaniu chrześcijańskiej Ewangeli..... Obiektynie tylko to się liczy i ma sens.
AA
~A. Aristotle
9 listopada 2020, 05:53
Ks. Grzegorz pisuje w Więzi i Tygodniku Powszechnym. Każdy inteligentny człowiek w Polsce wie co to oznacza (!!!).
AS
~Andrzej Subdaszewski
31 października 2020, 21:31
a co ten list ma wspólnego z tym co się dzieje? Przeczytałem. Później przypomniałem sobie materiał z wiadomości - jakaś mało atrakcyjna kobieta grozi mi, katolikowi, że to jest jej ostatnie ostrzeżeni, które do mnie kieruje. Więc znowu do listu. Nie to nie to. Biskupi piszą coś o zielonej planecie - wszyscy z prawa z lewa łapki w górę, kto za. Na ulicy krzyczą "w..." "jć pis) - to chyba coś o wolnej miłości, krzyczą aborcja, a w telewizji kobieta straszy, że kościół i katolicy mają się wynosić - to chyba coś o podróżach. No to ja znowu do listu, a tutaj, jesteśmy przeciwko nadużyciom polityków i kościoła, ponownie wszyscy łapki w górę o co chodzi. Może czas najwyższy posłuchać testów dzieciarni, bo to jest pierwszy krok do rozwiązania problemu, a tutaj jakby ktoś wyciągnął list napisany z okazji pierwszego dnia wiosny. Po co, skoro nie ma związku z protestującymi i ich postulatami
JK
Jan Kowalski
1 listopada 2020, 12:35
Widać że jedyna TV jaka Pan ogląda jest TVP i nie wiem Pan jakie głosy znajdują się w tym tysięczny tłumie. Pół prawda to nadal zakłamana rzeczywistośc. Ogląda Pan i słucha tego co chce Pan słuchać i oglądac. Widzi pan tylko ułamek rzeczywistości i mija się z sednem problemu
RB
~rafał biernacki
3 listopada 2020, 12:51
dokładnie, nic dodać nic ująć. A na problem trzeba spojrzeć z różnej strony a nie tylko radykalnej
GU
Grażyna Urbaniak
31 października 2020, 19:57
Rozumiem, że mój wpis o tym, że sygnatariusze listu przestali być "zwykłymi księżmi", bo wpisali się w historię Kościoła, został usunięty, żeby nie wzbudzić w nich grzechu pychy ? :))))))
AS
~Antoni Szwed
31 października 2020, 16:55
Przede wszystkich uwolnić Polski Kościół od dominacji państwa, które obecnie wciska się w każdą kościelną szparę. Politycy NIE MAJĄ PRAWA dyktować Kościołowi co ten ma robić a czego zaniechać. Nie mają prawa ingerować w sprawowanie kultu, w treść kazań, w dostępność lub niedostępność świątyń, cmentarzy itd. Nie można godzić się na Kościół państwowy, podobny do tych wspólnot protestanckich, które bezpośrednio podlegają władzy świeckiej (np. Kościół anglikański). Zawarty Konkordat między Stolicą Apostolską, a władzami świeckimi w Polsce, gwarantuje autonomię Kościoła, która w 2020 r. jest raz po raz naruszana. Państwo zaczyna sobie rościć coraz większe pretensje do zarządzania Kościołem. W tym sensie należy przerwać tę polityczną dominację nad Kościołem. Nauczanie Kościoła i sprawowanie jego misji, nie może być krępowane ani tym bardziej kształtowane przez państwo.
GR
~Głos rozsądku
31 października 2020, 18:45
I właśnie dlatego trzeba rozwiązać konkordat, zaprzestać finansowania Kościoła, wyprowadzić religię ze szkół
JK
Jan Kowalski
1 listopada 2020, 09:53
Uwolnić kościół od państwa? Oczywiście.Ta relacja nie jest zdrowa.Kościół na własne życzenie angażuje się w politykę. To nie państwo dyktuje Kościołowi co mac robić, to kościół dyktuje państwu co ono mac robić. Tu leży cały problem. Politycy finansują kościół w zamian za poparcie i głosy.Kościół jako instytucja chętnie to przyjmuje.Rydzyk jak powie popieram to i to to spory elektorat idzie za jego głosem, kościół ma pieniądze a Politycy poparcie. Kościół nie potrzebuje finansów państwa żeby się utrzymać. Dlaczego na urodziny Radia Maryja cała delegacja polityków trzyma się za ręce i śpiewa "Abba Ojcze". Biskupi mówią, nie zamykajcie kościołów, wszystko podlega obostrzenioom " oprócz kościołów ".Prezydent właśnie ogłosił chęć dzialogu i kompromisu, rzecznik episkopatu jako pierwszy ogłosił w tej sprawie" nie ma miejsca na żaden kompromis. Nie powiedzial "stanowisko kościoła w sprawie aborcji jest znane i niezmiennie" I na tym poprzestal, nie. Ingeruje bardzo mocno i dyktuje te decyzje.
AS
~Antoni Szwed
1 listopada 2020, 10:53
Mylisz się, jest wręcz odwrotnie. Stosunki państwo-Kościół ulegają dalszej protestantyzacji. Wszystkie obecne obostrzenia, choćby takie jak na rozkaz premiera zamknięcie cmentarzy, są NARZUCANE przez państwo w imię coraz większego "opiekuństwa" nad nami. Państwo nadmiernie chce się nami opiekować do tego stopnia, że wyznacza nam możliwość uczestnictwa lub nie w praktykach religijnych w imię naszego rzekomego dobra. Sam Prymas Polak przyznał, że nikt z nim nie konsultował zamknięcia cmentarzy. Premier porządził się sam. To już są wyraźne próby podporządkowania sobie Kościoła przez coraz bardziej wszechwładne państwo.
MM
~Magda Marinko
31 października 2020, 06:28
Brawo! To są postulaty które głosił Jezus, dla wielu tak nie do zaakceptowania, bo bardziej im bliskie rytuały dzisiejszego Kościoła-Organizacji. Przykre, ale gdyby dziś Jezus pojawił się w Polskim Kościele to nie wielu by go rozpoznało... A przecież cała mądrość, cała filozofia życia to tylko dobro...
DI
Daniel i Marta
31 października 2020, 11:23
Magdo, przecież to nie prawda, co piszesz! Ani Jezus tak nie mawiał, ani samo dobro nie jest najważniejsze!
KR
~Kazimierz Robertowski
31 października 2020, 14:30
Najważniejsze jest zbawienie a nie dobro czy pomyślność. Jezus chce nas zbawić, a nie sprawiać żebyśmy się dobrze czuli.
AA
~A. Aristotle
31 października 2020, 15:20
Bez Prawdy nie da się rozstrzygnąć, co jest dobrem.
MN
~Maria N.
31 października 2020, 16:13
Oczywiście. Najważniejsze jest zbawienie wszystkich przez Jezusa, który dźwiga nas z naszych upadków i przez krzyż prowadzi do zmartwychwstania. W apelu nie ma nic o tym, jest za to planeta, rzekomy szowinizm i ksenofobia itd.
TK
~Tomasz K
31 października 2020, 16:14
Marto i Danielu, Jezus mówi że miłość jest najważniejsza. A z miłości przecież samo dobro płynie... czyż nie ?
MN
~Maria N.
31 października 2020, 20:01
Do Pana Tomasza: Ale miłość przez krzyż i zaparcie się siebie na drodze do zbawienia, innej drogi nie ma. Z Pana wypowiedzi to nie wynika. To, że najważniejsza jest miłość mówią i inne religie oraz różne organizacje. Miłość, miłość, miłość! Czyli milusiński, fajny Kościół.
IK
~In Kab
31 października 2020, 20:13
A może jedno i drugie?
AA
~A. Aristotle
1 listopada 2020, 01:24
Jesteś w błędzie (!!!) i manipulujesz słowami Chrystusa. To poważna złośliwość moralna.
JL
~Jan Ludecki
30 października 2020, 23:45
"Przekonanie, że rozstrzygnięcia prawne mogą przynieść trwałą zmianę wrażliwości sumień"... Zawsze byłem przekonany, że rozstrzygnięcia prawne mają chronić w jakimś stopniu potencjalne ofiary tych ludzi, których sumienia nie są na tyle wrażliwe, by nie kraść, nie zabijać, nie rozjeżdżać ludzi samochodami, nie gwałcić... Czy walka wielebnych księży o powstrzymanie nierówności, dyskryminacji i dewastacji planety będzie walką o odpowiednie zapisy prawne, czy tylko o uwrażliwienie sumień? Czy opublikują wielebni ten sam list, gdy padnie pytanie o aborcję na żądanie albo o eutanazję? Czy zadali sobie może wielebni takie pytanie: "A jeśli ten człowiek/płód (w sumie nie wiem, która opcja jest wielebnym bliższa), jednak podczas aborcji cierpi?" A jeśli cierpi?
WR
Wow Ras
31 października 2020, 14:57
Kościół jest od uwrażliwienia sumień, a państwo od zapisów prawnych. Wątek państwowy: w demokracji jest tak, że zanim coś istotnego poddaje się zmianom, to jest to poprzedzone działaniami mającymi na celu bycie w zgodzie z duchem demokracji. Przy dyktaturze, nie jest ważne co myśli społeczeństwo. Wątek wrażliwości sumień: Kościół ma swoje zasady i to jest godne szacunku. Łączenie tych wątków, tzw. sojusz ołtarza z tronem, jak widać, nie przynosi dobrych owoców dla społeczeństwa. Rozumiesz?
JK
Jan Kowalski
31 października 2020, 15:29
Mówi pan tak jakby nie wiedział w jakim kraju żyje, nie ufał sumieniom ludzi. Podobno w tym kraju jeszcze jest 90% zadeklarowanych katolików, skąd nagła obawa że będa dokonywać eutanazji? Liczba aborcji była znikoma. Tyle lat funkcjonujemy w porozumieniu aborcyjnym, wypracowanym przez lata w dialogu i nagle pomysł żeby to zmieniać bo świat się spali. Najpierw sobie proszę odpowiedzieć na pytanie dlaczego radio Maryja na czele z Rydzykiem pozwala finansować się władzy w, zmian za poparcie i jak to działa że władza podlega Kościołowi? Dlaczego zamyka się silownie baseny, nawet cmentarze a zgromadzenia kościelne są nietykalne. Wtedy zrozumie pan skąd rosnąca niechec młodych ludzi do kościoła i apel by kościół nie mieszał się w gry polityków. Czlowiek jak chce to i tak zrobi po swojemu, wrażliwość sumien polega na wpływaniu na człowieka i jego myślenie tak by sam z siebie wybierał właściwie, naiwny ten kto myśli że zrobi to na skróty. Jeszcze raz odwołuje do historii Irlandii.
JL
~Jan Ludecki
31 października 2020, 20:59
Widzi Pan, ja po prostu czytam ten tekst i jego tezy. I co czytam, to komentuję. I coraz bardziej się nie dziwię, widząc podpisy "ikon apolityczności" polskiego Kościoła - Sowa, Mądel, Zięba.... Sądzi Pan, że ten apel by powstał, gdyby prezydentem był R. Trzaskowski, premierem G. Schetyna a przewodniczącym TK A.Rzepliński? Co do motywów ogłoszenia wyroku mam swoje zdanie, dalekie od entuzjazmu
JL
~Jan Ludecki
1 listopada 2020, 01:03
Szanowna/y Pani/e, Przede wszystkim wydaje mi się, że dość dobrze rozumiem różnicę między dyktaturą a demokracją - pamiętam i stan wojenny i proces toruński, i konferencje pewnego pana o charakterystycznym emploi, pamiętam też wybory 4.06.1989 i wszystkie następne. Co do łączenia wrażliwości sumień z prawem to właśnie nie rozumiem sygnatariuszy listu i i to pytam: czy walcząc o równouprawnienie i ochronę planety będą tylko uwrażliwiać, czy może będą oczekiwać, że prawo wzmocni tę wrażliwość odpowiednimi zapisami, np. prawa pracy? I żeby nie było wątpliwości - moim zdaniem będą mieli do tego pełne prawo i nie uznam tego za sojusz tronu z ołtarzem, bo w demokracji każdy ma prawo postulować, by państwo i prawo chroniło poprzez właściwe zapisy to, co jego wrażliwe (bez szyderstwa) sumienie uważa za warte ochrony.
JK
Jan Kowalski
1 listopada 2020, 12:42
Myślałem że demokracja oznacza ustrój w którym podstawę stanowi decyzja WIĘKSZOŚĆI. Jak to się więc wydarzyło że w kraju w którym od lat w sondażach opowiada się 75% ludzi za utrzymaniem porozumienia aborcyjnego zostaje ono zmieniane? Chyba nie myśli Pan że 100 strajkow, w każdym prawie mieście, w samej Warszawie 100 tys osób to wynik demokratycznej decyzji? Ludzie wyszli na ulice bo właśnie demokracja zostaje złamana pojęciem dyktatury.
JL
~Jan Ludecki
1 listopada 2020, 18:21
Demokracja przedstawicielska ma swoje procedury - inaczej każdą decyzję trzeba by było głosować w referendum. TK ma pozycję interpretatora ponad głosowaniami. Idąc Pańskim tokiem myślenia należałoby tak umiejscowiony TK zlikwidować albo uznać za niedemokratyczny z założenia. Odwróćmy sytuację: gdyby TK orzekł, że ustawa w przedmiotowych zapisach jest zgodna z Konstytucją, to byłby demokratyczny? I jeszcze raz powtarzam: Co do motywów ogłoszenia wyroku mam swoje zdanie, dalekie od entuzjazmu. Jednakże cała nasza rozmowa o mechanizmach demokracji nie zmienia podstawowego faktu: apel zwykłych celebrytów jest wewnętrznie sprzeczny. I budzi mój głęboki smutek, bo wielu z jego sygnatariuszy znam osobiście
JK
Jan Kowalski
2 listopada 2020, 08:16
Gdyby szanowna władza podstępem(zmieniając wiek emerytalny) nie usuwalaby wszystkich sędziów Trybunału przez ostatnie 5 lat to dziś by tak nie orzekał Trybunał Konstytucyjny składający się z sędziów jednej partii?nie odwracamy kota do góry ogonem nazywac konstytucyjnym i demokratycznym
WC
~Wojciech Chajec
3 listopada 2020, 21:15
Czyżby konstytucja nie była uchwalona w sposób demokratyczny?
JK
Jan Kowalski
30 października 2020, 22:41
Cóż Jezus też był poniżany i skazywany przez własny lud... człowiek kierujący sie miłością potrafi za sobą pociągnąć tłumy, bo miłość przyciąga a nacisk budzi jedynie bunt. Dziwi mnie że 100 tysięcy osób na ulicach Warszawy dzisiaj nie wzbudza żadnej refleksji. Walczą podobno w obronie życia katolicy a ja pamiętam jak było kiedy pojawił się temat imigrantów i przyjęcia ich do Polski. Pierwsi krzyczeli żeby zamknąć granice i popierali rząd za stawanie "okoniem"
IK
~In Kab
31 października 2020, 12:05
Panie Janie, ma pan na myśli czystaą miłość? Już swiat to kiedyś przeżywał: tłumy hippisów na zgromadzeniach, oczywiście w imię miłości : tańce , narkotyki i komuny, w których w imię miłości, oczywiście, uprawiano tę idealna miłość. Do tego prowadzili ludzie kierujący się wymyślonym przez siebie rodzajem. To , ze rząd totalnie nie panuje nad tymi gromadzenia, nie znaczy, że nastolatki będące więcej niż połową demonstrantów i zachęcane wezwaniami opozycji, mają świadomość o co chodzi. A chodzi o destabilizację państwa. Wydaje mi się, ze nie jest pan osobą wierzącą, a przykład Jezusa jest przez pana używany przedmiotowo. Czy Jezus pociągnął tłumy? Owszem, słuchano Go. Ale też tłum wybrał do ułaskawienia Barabasza, szydził z Niego na Golgocie i podczas drogi krzyżowej. Co do przyjmowania uchodźców, można zaprosić konkretna rodzinę do siebie, zaopiekować się nimi, nauczyć języka , a potem zgłosić na stały pobyt. Proszę z miłością dać przykład , tłumy za panem ruszą.
JK
Jan Kowalski
31 października 2020, 15:31
Rozumem że jako zagorzały obrońca życia zgłosił się pan na ochotnika i przyjął taką rodzinę uchodźców do siebie kiedy sytuacja tego wymagala?
TK
~Tomasz K
31 października 2020, 16:27
In Kab, nie myl rewolucji seksualnej (jak to mówisz czystej miłości) dzieci kwiatów Z miłością której uczy Jezus. To nijak się ma do Ewangelii. Jezus nie uczył zażywania narkotyków i tak zwanej wolności seksualnej. Coś Ci się chyba pomyliło, albo nie doczytałes lub nie dosłuchałes. Miłość bliźniego, każdego bliźniego, nie seks z każdym. Trochę powagi.... proszę
KS
~Kard. Stefan Wyszyński
30 października 2020, 22:34
Prymas Tysiąclecia podkreślał, że zwrot Kościoła "ku światu" nie może oznaczać jakiegoś rozwodnienia, poluzowania odwiecznego nauczania pod pretekstem "troski duszpasterskiej" czy fałszywie rozumianego miłosierdzia. Prymas Polski uniknął pułapki, w którą wpadło wielu teologów i duchownych, podporządkowujacych cały swój program pracy duszpasterskiej i naukowej "dostosowaniu" odwiecznych prawd wiary do potrzeb "współczesnego człowieka". Sytuacje miną, jak miną najrozmaitsze doktryny i wieki, jak niebo i ziemia przeminą, ale słowa Chrystusowe nie przeminą". Mowa Chrystusowa od początku była twarda i do dziś dnia jest obrazą niepobożnych uszu. Najmilsi! Mało nas to interesuje, że ona jest twarda. Ważne jest dla nas to, że zbawia, ze jest ratunkiem świata" kard. Stefan Wyszyński
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 03:31
Jeśli powyższymi słowami Kardynałowi chodziło o odwrócenie ludzi od kościoła to swój cel ewidentnie osiągnął biorąc pod uwagę spadek poszanowania wobec tej instytucji w 40-leciu po jego śmierci. Nie wiem czy jego słowa zostały tu przytoczone w pełnym kontekście, ale wszyscy którzy zalajkowali, a więc uważają, że bycie "twardym" (co sugeruje nieustępliwość, bezkompromisowość i surowość) kogokolwiek przybliży wierze katolickiej, może powinni zajrzeć głębiej we własne sumienia? Chyba, że marzy Wam się powrót do nawracania "ogniem i mieczem w imię Pana?"
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 03:34
PS Oczywiście wyrazy szacunku wobec autorów i sygnatariuszy powyższego listu.
AS
~Aleksander Szczęch
30 października 2020, 20:51
Polecam tekst o. Ludwika Wiśniewskiego OP zawarty na stronie 36 jego świeżej książki...Tych zapisków niepokornych. Ciekawe stanowisko w kontekście tego listu..
MB
~Marcin Baran
30 października 2020, 19:22
Jakaż to perfidia i jaki faryzeizm. Środowiska antykościele zastraszają Kościół, wołając i wyjąc, że nie ma on prawa zabierać głosu w kwestiach moralnych i światopoglądowych i każde takie zabranie głosu zostanie potraktowane jako kwestia polityczna i jako wiązanie się z taką czy inną partią.
RB
~Rafał Bielecki
3 listopada 2020, 12:57
A nie jest polityczna?, a kto dudni chociażby z ambony na kogo głosować, przed wyborami ja? Ja jestem katolikiem ale najważniejszą rzeczą jest to że nie żyjemy sami na tym świecie jako katolicy i nigdy nie będziemy żyli sami. Powinniśmy jako katolicy chyba również szanować głos innych. Tak się rodzi w nas fundamentalizm i radykalizm a z tym daleko co widać nie zajedziemy. Otwórzmy oczy póki nie jest za późno.
JK
Jan Kowalski
30 października 2020, 16:56
Zastanawia mnie czy gdyby pewnego dnia doszła do władzy skrajna lewica i wbrew protestom wiekszosci ludzi ustanowiłaby zakaz odprawiania mszy świętej i zamkniecie wszystki kościołów to czy bylibyście tacy zdecydowanie za tym żeby światopogląd danej grupy ustanawial je jako prawo społecznie egzekwowane. Łatwo być za kiedy idzie po naszej myśli, trudniej podjac dialog i kompromis żeby rozumieć stanowisko przeciwne.
WR
Wow Ras
31 października 2020, 15:29
Zauważ, że popieranie bardzo często nie jest poparciem wszystkich postulatów wysuwanych przez prowodyrów. Nie można upraszczać, że piorun równa się zgoda na aborcję.
AS
~Arturitto Sanchez
30 października 2020, 16:22
Przykazanie V nie zabijaja, ale.....
P
Piotr ~
31 października 2020, 04:50
Jest jakies ale czy nie ma?
Janusz Podkamienny
30 października 2020, 15:38
Niestety, gdy hierarchia i duża część duchownych szuka pomocy u władzy cywilnej aby w przepisach zakazywać to co jest zakazane dla człowieka wierzącego świadczy o tym, że Kościół nie wierzy w skuteczność głoszenia Ewangelii, czyli przyznaje się że nałożony obowiązek "idźcie i nauczajcie", albo zlekceważono, albo nie wierzono w posiadanie daru nauczania. Krótko pisząc pełna porażka ewangelizacji na rzecz przywilejów, bezkarności, bezkrytycyzmu w pełnym samouwielbieniu.
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 15:17
Czytając te komentarze, te negatywne, wnioskuję, że nawet gdyby sam Pan Jezus napisał ten list to byłby potępiony przez niektórych katolików. Mam wrażenie, że słowa Ewangelii ani przykazania , ani 8 błogosławieństw, ani wszystkie słowa Jezusa nie robią już na niektórych katolikach żadnego wrażenia. Przecież "..kto z Was jest bez grzechu niech pierwszy rzuci kamieniem..." - te słowa są już dla wielu zupelnie bezrefleksyjne... Czy o to chodzi w wierze katolickiej ? Smutne to jest... Cóż, finalnie i tak dobro zwycięży... I to jest nadzieja
IK
~In Kab
30 października 2020, 17:34
Co sprawia, że myśli pan, że Jezus napisałby taki/ten list ?
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 18:20
A coś w nim złego ?
P
Piotr ~
31 października 2020, 04:52
@In Kab. Bo dobrze koreluje z Ewangelią.
IK
~In Kab
31 października 2020, 12:10
Konkrety!
TK
~Tomasz K
31 października 2020, 16:43
Przecież tu same konkrety w tym liście. Myślę że Jezus napisałby taki list. W każdym z punktów widać troskę o człowieka. Jest zgodne z tym czego naucza. To chyba jasne dla chrześcijanina. Ani krzty nienawiści i braku szacunku. Co tam takiego Ci się nie podoba In Kab ? Może czytasz jakiś inny tekst ? Nie bardzo wiem czego oczekujesz ? Czy tylko chcesz sobie pogadać. Konkrety In Kab ! Co Ty byś napisał w takim liście ?
MK
~Mateusz Kowalski
1 listopada 2020, 00:07
To zacznij naprawdę czytać słowa Jezusa: plemię zmijowe rzada znaku a żaden znak nie będzie mu dany prócz znaku Jonasza
AS
~Aleksander Szczęch
30 października 2020, 15:00
W świetle zapowiedzi Pani Przywódczyni Strajku Kobiet te list to trochę mało...
MW
~Maciej Wylężek
30 października 2020, 14:32
A to ciekawe. Większość podpisanych bez zażenowania wyraża swoje poglądy polityczne powołując się na naukę Kościoła. A gdzie to było o tej belce w swoim oku, którą trudno dostrzec?
JK
Jan Kowalski
30 października 2020, 18:27
Jakbys czytał człowieku "My też mówimy NIE wobec nadużyć polityków i grzechów Kościoła – naszych. -NASZYCH
MW
~Maciej Wylężek
30 października 2020, 22:56
Niby w swoje, a tak naprawdę w cudze piersi się biją.
IK
~In Kab
31 października 2020, 12:19
Dokładnie tak. Nagle zostali oświeceni i właśnie teraz muszą to oznajmić światu. Właśnie teraz, gdy swiat i Polska ogarnięte są pandemią. Dziwi mnie jednak tylko jezuicka ekipa, bo podobno coś tam ślubowali ...? A teraz, idźmy z ludem. Przypomina mi się historia cystersów, gdy zaczęli poluźniać wymagania i coraz bardziej rozmydlać regułę zakonu, wyparli ich Benedyktyni. Szacunku nie zbuduje się na schlebianiu tłuszczy.
RB
~Rafał Biernacki
31 października 2020, 19:41
Tym bardziej się nie zbuduje na schlebianiu władzy.
AR
~Awdotia Romanowa
31 października 2020, 23:59
Właśnie teraz oznajmiają, w czasie pandemi bo właśnie w czasie pandemi Trybunał Niekonstytucyjny ogłosił likwidację trwającego 27 lat kompromisu. W czasie zarazy politycy wrzucili granat między ludzi a biskupi klaszczą zadowoleni. Nic dziwnego, że od tego polityczno - religijnego matrixa odcinają się i zwykli ludzie na ulicy i zwykli księża.
JK
Jan Kowalski
1 listopada 2020, 12:53
A ja śledziłem wypowiedzi tych księży już od jakiegoś czasu i jakbym Pan wykazał cień chęci zapoznania się z nimi to by Pan zobaczył (na podstawie choćby nagrań) że księża ci wypowiadali się na te sprawy dużo wcześniej zanim wypłynęły, wręcz przewidzieli sytuację która ma miejsce. Ojciec Adam mówił o tym że jako katolik jest całkowicie przeciwny aborcji i że idealnie by było jakbyśmy wszyscy myśleli tak samo ale tak nie jest. Był przeciwny ustawianiu jej jaki prawo bo wie że przyniesie to skutek przeciwny, nie zmieni sumień tylko literę prawa, sprowokuje protesty. Dokładnie tak się stało jak mówił i nie dlatego że był wizjonerem ale dlatego ze myśli słucha i wnioskuje. Proszę więc darować sobię ciągle pomówienia
KN
~ksiądz najzwyklejszy
30 października 2020, 12:25
Z tego tekstu, według mnie wynika, że ci co się z nim utożsamiają nie są za prawną ochroną życia ludzkiego i raczej skłaniają się za aborcją. To byłaby bardzo ewangeliczna postawa tychże duchownych.
HK
Heniek Klein
30 października 2020, 21:57
A skąd takie wnioski? Skąd ta faryzejska potrzebawiecznego osądzania innych i dopatrywanie się zła w każdej opinii która nie jest skrajnie konserwatywna? A swoją drogą ciekawi mnie do jakich też osobistych poświęceń i wyrzeczeń gotów byłby bez protestów Ksiądz Najzwyklejszy?
P
Piotr ~
31 października 2020, 04:55
Skłaniaja się za aborcja? Skąd taki wniosek?
KS
Konrad Schneider
31 października 2020, 08:42
Dziekuje! Wyjal mi Pan to z ust!
IK
~In Kab
31 października 2020, 14:33
Np .: co drugi dzień zje na śniadanie coś, czego nie znosi
MN
~Maria N.
31 października 2020, 16:49
Ponieważ działając na podświadomość czytelnika sugerują, że ci, którzy bronią życia mieszają religię z polityką. W tak trudnym dla nas czasie najważniejszy jest brak demonstracji i obrona zabijanych dzieci, o czym w apelu nie ma ani słowa. Planeta może poczekać. Podpisani księża rozgrzewają emocje, aby zadręczyć JK i doprowadzić do upadku rządu (o. Gużyński wcale się z tym nie kryje), więc to oni mieszają religię z polityką. Jeśli ktoś zarzuca innemu, że miesza politykę z religią tylko dlatego, że ta druga osoba prawnie chce ochronić zabijane dzieci, automatycznie staje po stronie zwolenników aborcji i żadne tłumaczenia, że potrzeba "dialogu i osobistej, otwartej rozmowy" tu nie pomogą.
MS
~Marcin Sz.
30 października 2020, 12:21
Dziekuje za te liste. Mamy ich teraz wszystkich w jednym miejscu (nie trzeba szukac po internetach). Oto wybor zasluzonych sprawie ksiezy, ktory moznaby zaprosic do nowego okraglego stolu: ks. Adam Boniecki MIC, o. Tomasz Dostatni OP, ks. Wojciech Lemański, ks. Andrzej Luter, o. Wacław Oszajca SJ, ks. Jacek Prusak SJ, ks. Jacek Siepsiak SJ, ks. Kazimierz Sowa, ks. Andrzej Szostek MIC, o. Adam Szustak OP, ks. Alfred Wierzbicki, brakuje tu jeszcze Ojca Kramera, no i prymasa
DT
~dokładnie tak
30 października 2020, 23:36
w punkt :-)
TK
~T K
30 października 2020, 10:01
No, dobrze że wielebny Rydzyk się nie podpisał, bo to już byłaby hipokryzja ntego rozmiaru.... jeśli już mowa o polityce
KK
Krzysztof Krajewski-Siuda
30 października 2020, 09:33
A czemu tylko księża a gdzie kobiety?
AW
~ania waliszko
30 października 2020, 12:26
bo to jest oświadczenie księży a nie kobiet
IK
~In Kab
30 października 2020, 17:37
Bo myślą wielowątkowo, mężczyżni (księża nadal nimi są) zwykle nie obejmują głębi.
AS
~Aleksander Szczęch
30 października 2020, 09:28
To co z katolicką społeczną? Odpuścić prawną ochronę życia poczętego? Mam wrażenie, że ten list to wyraz jakiegoś swoistego przymusu towarzyskiego..
JK
Jan Kowalski
31 października 2020, 08:38
Wie Pan z czym kojarzy się "lewica" Pokoleniu 50 +? Ja widzę w tych ludziach tak ogromnym opór ze żaden z nich nigdy nie zagłosuję na lewicę w żadnej nawrt najlepszej formie.Pamiętają czym była dla nich w młodości,sa uprzedzeni.Żeby się Pan nie zdziwił jak pewnego dnia w tym tłumie młodych ludzi zapali się taka niechęć do prawicy jak pokoleniu 50+ do lewicy. Wtedy rządy skrajnej lewicy mogą stać się realne i żeby Pan nie musiał doczekać czasów kiedy oni swój światopogląd zaczną wcielać w Prawo dla wszystkich. Poraża mnie waszą krótkowzroczność. Tak jakby nikt nie wiedział co stało się z kościółem w Irlandii po tym jak za bardzo mieszał się do władzy.
TM
~Tomasz Mikorski
30 października 2020, 08:52
Czy doprecyzowanie przykazania "Nie zabijaj" w sposób prawny jest złe? Mam wrażenie, iż w tym postulacie bardzo skłaniacie się w stronę systemu zwanego anarchią. Oczywiście nie potępiam idei pracy u podstaw - nawracania ludzi i zmiana ich sposobu myślenia przy pomocy Ewangelii. "Jesteśmy u progu nowego czasu" - Jakieś rozwinięcie? Już wiele razy padło takie stwierdzenie... I krótkie pytanie: Kto jest adresatem tego listu?
JK
Jan Kowalski
30 października 2020, 13:00
Człowieka podstawowym pragnieniem jest pragnienie wolności. Nacisk budzi jedyne opór. Zakazujac aborcji będzie żądał jej na życzenie.Wie pan czym było podziemie aborcyjne? Kobiety robily to na własną rękę wielokrotnie same ginać przy tym.Miałam ciotkę która kąpiąc się we wrzątku wymusiła poronienie.Mam też znajoma która chciała dokonać aborcji i rozmyślila się zanim do niej doszło. Miała wybor, czas na zastanowienie.Ciotka działała impulsywnie,po cichu, bez mówienia nikomu kto być może mógłby to odwrócić bo wiedziała że zostanie potepiona. Ludzie masowo odchodzą z kościoła.Czy większą szansę mamy wpłynąć na obronę życia kiedy ludzie są daleko? Jeśli efektem ma być 'obrona życia' to nie dokona się ona poprzez wymuszenia a wsparcie i zrozumienie, wyjście poza strefę tego co "ja myśle"Przecież nie chce Pan wpływać na decyzję tych którzy się z panem zgadzają tylko myślących przeciwnie.
MN
~Maria N.
31 października 2020, 18:55
Ciotka i znajoma mogły urodzić. I proszę nie wymyślać, że obu paniom miały się np. urodzić dzieci z wadami letalnymi, bo w to nie uwierzę. Jest Pan zwolennikiem legalnej aborcji na każde życzenie. A najbardziej boli to, że moje komentarze do Pana tekstów są usuwane, a Pana nie. I możliwe, ze mam do czynienia z Panią , a nie z Panem ("Miałam ciotkę która...").
MP
~Michał Pisarek
30 października 2020, 08:38
Taki list, niezależnie od intencji autorów, prowadzi do podziałów. Bo autorzy, niezależnie od tego co sami myślą o sobie, ustawiają się w ten sposób ponad innymi, w roli jedynych sprawiedliwych, a ten list będzie wykorzystywany właśnie politycznie.
MP
~Mariusz Pieńkowski
30 października 2020, 14:41
Ten list idealnie pokazuje gdzie dzisiaj jesteśmy w naszym kościele. Odważnie nazywa po imieniu co jest złe w kościele a do czego nie chcą się przyznać najwyższe władze kościelne. Możemy ten apel krytykować lub ignorować ale moim zdaniem doszliśmy do ściany, za którą jest równia pochyła prowadząca do obrazu kościoła, który jest w Irlandii. Zastanówmy się nad tym czy tego chcemy a aktualnie do tego zmierzamy. Popatrzcie na frekwencje na mszach na religiach, na kolendach, na przyjmowanie Chrystusa. Mamy 21 wiek i nasi Bracia moim zdaniem idealnie opisali problemy z jakimi musimy się zmierzyć
ZE
Zofia Es
30 października 2020, 08:02
Mamy być wspólnota opartą na miłości. Nie chce być w kościele w którym ludzie słuchają i rozmawiają tylko z tymi którzy potwierdzają ich własne poglądy i obudzić się wśród fanatyków toczących boje o komunie na rękę czy do ust, nie uznających papieża Franciszka. Ludzie masowo wypisują się z kościoła, całymi klasami a episkopat umywa ręce. To naprawdę przykre że głowy kościoła zaskoczeni sytuacją udają jakoby nie układali się z politykami, nie wywierali nacisków, nie mówili tego co powiedzieli, nie kryli pedofili. Udają zdziwienie, nie biorą odpowiedzialności za sytuację która wyeskalowali naciskami. Przecież oni nigdy nic... całymi dniami siedzieli w kościele i modlili się na różańcu. Tylko przyznanie się do błędu i wzięcie odpowiedzialności uratuje ten kościół!!!
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 11:28
Brawo !!!!!
PB
~Paweł Borawski
30 października 2020, 07:42
Ale że o. Paweł Gużyński nie podpisał?! ;) :) :)
MS
~Marek Soczki
30 października 2020, 08:44
Jest na wyjeździe, w Holandii chyba, spokojnie napewno się podpisze.
KS
Konrad Schneider
31 października 2020, 08:42
Prosze popatrzec na zaktualizowana liste. O. Guzynski juz tam jest.
JN
~Jan Nowak
2 listopada 2020, 13:23
Jeszcze brakuje ojca Kramera. ;...-(
JW
~Janina Wiszniewska
30 października 2020, 07:26
Obojętnie co by się działo w Kościele, pozostaną w nim ludzie, którzy przyjęli Jezusa jako swojego Pana i chcą Go poznawać, idą za Jego nauką, dokładają starań by żyć Ewangelią, czytają Słowo Boże, bo o to chodzi w Kościele - Wspólnocie nas grzeszników; księży i świeckich. Pozostaną ci, którzy do głowy biorą słowa "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię", a nie tylko popiół
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 02:10
Piszę do Tych wszystkich negatywnie komentujących, jak się domyślam prawdziwych katolików, a może nawet "prawdziwszych" niż wszyscy inni: jest takie przykazanie, zaraz po tym pierwszym i najważniejszym jest tak: Miłuj bliźniego swego jak siebie samego. Tutaj nie ma z czym dyskutować i już. Albo to przyjmujecie z wiarą, albo tylko się nazywacie katolikami. Albo Jezus jest Waszym Bogiem i słuchacie Jego słów, albo macie innego boga. Pozdrawiam serdecznie.
AM
Anna M. Faszczowa
30 października 2020, 07:41
Ale dlaczego domaga się Pan, aby przyjmować inną Ewangelię, niż ta, którą Chrystus nam dał? Gdzie w tym liście jest Bóg, gdzie nauka o grzechu i zbawieniu w Chrystusie? Sprowadzono Kościół do roli organizacji charytatywnej. Dlaczego mam to przyjąć? To nie jest cały Kościół, tylko Jego wycinek, na dodatek karykaturalny, co widać po podpisanych. Wielu z nich już się pokazało jako walczących z Kościołem, z Ewangelią. Głoszą swoje prawdy, pchają się w politykę a tu mówią o zaprzestaniu polityki. Niech dadzą sami przykład. Przecież ten list jest polityczny. Mam to bezkrytycznie przyjąć? Nie ma mowy. Jeszcze na głowę nie upadłam.
KC
Krzysztof C
30 października 2020, 08:32
Miłość nie polega na poklepywanie po plecach i mówieniu bardzo Cię lubię. Czasami miłość wymaga tego by powiedzieć "pobłądziłeś". Oczywiście powiedzenie tego z miłością to też sztuka. Poklepywanie się po plecach to najczęściej nie miłość tylko egoizm.
KS
Konrad Schneider
30 października 2020, 08:59
Wie Pani, nauka o grzechu i zbawieniu w Chrystusie jest mielona bezmyslnie przez setki listow pasterskich KEP, nic nie zmieniajac i nic nie wnoszac w zycie codzienne. Ci ksieza zauwazyli przechyl Lodzi Piotrowej w Polsce i zareagowali wedlug mnie odpowiednio do zagrozenia. Nie chce, zeby to Pani bezkrytycznie przyjmowala, tylko zachecam do refleksji.
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 09:33
A przepraszam bardzo, czy przykazanie NIE ZABIJAJ jest najważniejszym przykazaniem ? Czy to nie jest jedynie wycinek jak to Pani mówi ? Bierzmy całą ewangelię do serca a nie wycinki które nam pasują. Owszem nie jest to łatwe, człowiek może się nie zgadzać, ale powinien się starać zrozumieć. Każdy jest wezwany do świętości proszę Pani, nie tylko księża. Oraz rzeklbym, że każdy jest grzeszny, nie tylko księża. Pozdrawiam
RG
~Roman Gruszczyński
30 października 2020, 09:42
Właśnie ci duchowni, których Pani ocenia według mnie bardzo niesprawiedliwie dążą do odpolitycznienia polskiego kościoła, na czym i mnie i Pani mam o tym głębokie przekonanie zależy.
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 11:36
Pani Anno, ja się nie domagam, to Jezus dał nam przykazanie miłości, a ten list nie jest Ewangelią, jest tylko apelem o opamiętanie do hierarchów kościoła katolickiego w Polsce i do zwykłych ludzi droga Pani. A poza tym przykazanie miłości nie jest z innej Ewangelii..., bo nie ma innej Ewangelii, przynajmniej ja nie znam... Miłego dnia
JK
Jan Kowalski
30 października 2020, 14:16
Ok ale czemu ludzie nie możecie zrozumieć że czym innym jest prawo a czym innym sumienie?nazywanie ludzi "tęczowa zaraza" w sytuacji w której papież mówi że każdy jest dzieckiem Boga jest Ewangrliczne? Zbawianie na siłę, nie pozostawiając człowiekowi miejsca na wolna wolę jest ewangeliczne? Potępianie ludzi którzy mają inne myślenie niż "ja" jest Ewangeliczne?narzucanie swojego zadania jest Ewangeliczne? Brak zrozumiemia dla bliźniego i dialogu jest Ewangeliczny?Wasze ograniczone myślenie zaskutkuje efektem przeciwnym. Ludzie masowo wypisują się teraz z kościoła, zaczynają żądać aborcji na życzenie.Czy naprawdę myślisz kobieto ze zakaz palenia marihuany w Polsce powoduje ze ludzie tego nie robią? Poczytaj czym jest czarny rynek i podziemie aborcyjne. Dobrze najpierw wysłuchaj co mają do powiedzenia księża którzy się podpisali w tym liście oskarżanie ich o fakt ze opowiadają się ZA aborcją jest pomówieniem. Gdzie w Ewangeli jest o nawracaniu siłą ?
JK
Jan Kowalski
30 października 2020, 14:18
Jakie jest najważniejsze przykazanie według nauka Chrystusa? Bo ja myślałem że przykazanie miłości
IK
~In Kab
30 października 2020, 17:42
To prawda. Najważniejszym przykazaniem jest przykazanie miłości. Miłość nie pozwala zabijać, poniżać , wywyższać się, unikać pojednania....
TK
~Tomasz K
30 października 2020, 18:19
Panie Janie, to już nie działa, albo o tym nie wiedzą. Pisałem już o tym i sam hejt się wylewa. A przecież z przykazania miłości cała reszta się rodzi... Tym bardziej tego nie rozumiem, że w obronie życia walczy się nienawiścią.... Przykre to i smutne... Faryzeusze w imię Boga zabili Jezusa. Znajomo wygląda....teraz. A przecież ten sam Jezus powiedział, że "...prawo jest dla ludzi, a nie ludzie dla prawa...."
AA
~A. Aristotle
1 listopada 2020, 01:29
Nie ma miłości bez prawdy. Sama miłość zawiedzie cię do burdelu.
KC
Krzysztof C
30 października 2020, 01:49
Dla pewnego uspokojenia przed dalszą częścią mojej wypowiedzi wyjaśnię. Uważam że, okoliczności rozstrzygnięcia wydanego przez Trybunał są najgorsze z możliwych. Jako obywatel mam wpływ na stanowione prawo. Nie roszczę sobie pretensji by tym prawem kształtować czyjeś sumienie. To prawo jest jasnym komunikatem. W tym wypadku takim że, nie ma mojej zgody na zabijanie bezbronnych. To prawo mówi że, gdy podniesiesz rękę na kogoś to ja tą rękę zatrzymam i stanę w obronie tych którzy sami obronić się nie mogą. Potem chętnie porozmawiam na temat sumienia ale nie pozwolę nikogo skrzywdzić. Zastanawiam się tylko co księża odpowiedzą gdy kiedyś KTOŚ zada im pytanie: co zrobiłeś gdy zabijano moje ukochane dziecko? Jaka będzie odpowiedź? Powiedziałem temu kto to robił że to bardzo nieładnie bo nie chciałem go urazić? Moim zdaniem apel księży jest bardzo szlachetny tylko nieco niekompletny i przez to szkodliwy. Zaniedbaniem też można zgrzeszyć.
KC
Krzysztof C
30 października 2020, 08:23
Uzupełnię o pytanie do Księży. Czy jako katolik powinienem chodzić na wybory? Posłów wybieramy po to by stanowili prawo. Prawo o ochronie środowiska, prawo sprzeciwiające się ksenofobi jasno stojące po stronie równouprawnienia i poszanowania wszystkich ludzi (patrz konstytucją). Czy w związku z powyższym oraz apelem, że nie można kształtować moralności prawem wybory zarówno parlamentarne i prezydenckie powinienem sobie odpuścić?
KS
Konrad Schneider
30 października 2020, 09:03
A nie uwaza Pan, ze wytacza Pan zbyt ciezkie dziala na front? Przeciez problem aborcji jest zbyt zlozony, zeby go zepchnac do naroznika: "zabija sie moje ukochane dziecko". Prosze podac przyklad, kiedy wbrew kobiecie zabito w szpitalu z premedytacja jej ukochane dziecko!
KC
Krzysztof C
30 października 2020, 11:15
Może niezbyt wyraźnie zaakcentowałem. Pod KTOŚ proszę sobie podstawić "Bóg na sądzie ostatecznym"
KR
~Kinga R
30 października 2020, 17:56
No to zapewne będzie sądzona matka i ojciec tego dziecka plus lekarz. Nie cały naród, czy wszyscy księża, ewentualnie Ci których Bóg postawił na drodze rodziców.
KC
Krzysztof C
30 października 2020, 19:30
Wszyscy bez wyjątku, wszyscy zostaniemy zapytani o to co zrobiliśmy dla _obojga_ i matki i dziecka.
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 04:20
Skąd Pan wie kto i o co zostanie zapytany? Czyta Pan w myślach Boga?
MM
~M M
29 października 2020, 23:07
Apel jest reakcja na protesty, a nie na decyzje TK. Moda na przepraszanie za to, ze jest sie katolikiem zatacza jak wodac coraz szersze kregi. W imie swietego spokoju... To prawda, ze PiS odwraca uwage od obostrzen covidowych w perfidny sposob, nie zmienia to jednak faktu, ze abortowanie dzieci z jakiegokolwiek powodu jest zabijaniem... przykrym i gorzkim jest patrzec na nasz polski kosciol, bez liderow, bez prawdziwych autorytetow, dla ktorych prawda jest czyms naprawde waznym, a nie zmienna zalezna od wlasnego komfortu... w Bogu nadzieja...
WD
Wujek Dobra Rada
29 października 2020, 23:06
Ale jak to? Przecież o.Adam Szustak obiecał, na przełomie lutego i marca 2020, że jak nastąpi zmiana przepisów i życie nienarodzone będzie w Polsce bardziej chronione to on JAKO PIERWSZY będzie bronił tych zmian. CO SIĘ STAŁO OD MARCA 2020? Dlaczego o.Szustak złamał dane przez siebie słowo i i ch nie broni?
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 04:23
Nie wiem jak było, ale może miał na myśli zmianę przepisów w sposób demokratyczny, czyli zgodnie z wolą narodu wyrażoną odpowiednią ilością głosów w sejmie?
SW
~Stanisław Woroniecki
29 października 2020, 22:39
To nie jest Apel zwykłych księży, ale lista ludzi należących do piątej kolumny w Kościele. Zakon jezuitów (przeogromna część członków) doskonale wpisuje się w tę listę. Podobnie należy rzec o dominikanach.
KS
Konrad Schneider
30 października 2020, 09:04
Mam sie smiac? :-)
WR
Wow Ras
30 października 2020, 16:17
Dlaczego mój komentarz nie pojawił się, skoro nie narusza żadnego punktu zasad?
30 października 2020, 16:32
To już jest jakiś cyrk
JK
Jan Kowalski
29 października 2020, 22:34
Bóg wam zapłać za odwagę! Przywracacie wiarę w Kościoła. W takim kościele mogę zostać i przy takim trwać.
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 04:28
A ja nie zostanę bo w nim nie jestem, ale taki kościół mogłabym szanować i być może nawet wspierać. Podzielam uznanie do autorów listu.
DWIE WIŚNIE
29 października 2020, 22:22
....a oto słowo dla INTERNAUTÓW z 1 Listu św. Jana. Św. Jan Apostoł mówi tak " Umiłowani, nie dowierzajcie każdemu duchowi ale badajcie duchy, czy są z Boga, gdyż wielu fałszywych proroków pojawiło się na świecie. Po tym poznajecie Ducha Bożego: każdy duch, który uznaje, że Jezus Chrystus przyszedł w ciele, jest z Boga. Każdy zaś duch, który nie uznaje Jezusa, nie jest z Boga; i to jest duch Antychrysta, który-jak słyszeliście-nadchodzi i już teraz PRZEBYWA NA ŚWIECIE.{...}oni są ze świata, dlatego mówią tak, jak{mówi} świat, a ŚWIAT ich słucha{...} w Ten sposób poznajemy ducha prawdy i ducha fałszu." 1 List św. Jana 4,1-6. Jeśli BÓG z nami , któż przeciw nam.
TS
~Tomasz Szczecinski
29 października 2020, 22:04
Tomasz Terlikowski Nie jestem księdzem, ale jakbym był to miałbym problem. Z jednej strony z większością tez listu zwyczajnych księży się zgadzam, z drugiej brakuje mi w niej wielkiego TAK dla ŻYCIA NIENARODZONYCH i NIE dla ABORCJI. Ewangelia życia to także jest kwestia wiarygodności Kościoła.
MB
~Marta B.
29 października 2020, 21:43
Dialog jak najbardziej. Zastanawiam się tylko w jaki sposób prowadzić dialog z kimś kto oprócz wulgarnych wyzwisk, nie ma nic do powiedzenia. Może księża, którzy podpisali list podpowiedzą.
JK
Jan Kowalski
29 października 2020, 22:38
Wśród protestujących jest wielu ludzi, wulgarne wyzwiska to generalizacja. Jestem wierzący, poparłem strajk nie jako przeciwnik aborcji ale jako osoba która nie zgadza się na ewangelizację na siłę i upolitycznienie kościoła. Biskupi tego w ogóle nie rozumieją bo już dawno oddali się od ludzi. Zniszcza kościół przez brak dialogu i zrozumienia
ZJ
~Zbyszek Job
31 października 2020, 23:48
Udział w protestach proaborcyjnych jest grzechem - rzecznik KEP
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 05:14
Może te wulgarne wyzwiska płyną z poczucia bezsilności? Jaki sens dialogu skoro się najpierw podjęło decyzję nie zapraszając nikogo do rozmowy? Mówię o rządzie, bo kościół powinien rozmawiać, namawiać i przekonywać, a nie łamać siłą. Czyż Bóg nie dał ludziom wolnej woli? Prawa boskie płyną z Pisma Świętego, ludzkie z umowy społecznej. Pierwsze są dane, drugie ustalane. Tylko, że tego nikt z nikim nie ustalał, jedynie arbitralnie narzucił, a to przeczy demokracji.
MN
~Maria N.
3 listopada 2020, 13:53
@Teresa Novak. Bezsilność nie usprawiedliwia wulgarności. Jeżeli ktoś chciałby nie daj Boże Panią skrzywdzić, to ja nie mogę tak po prostu zaprosić kogoś do rozmowy na temat czy wolno mi Panią bronić, czy nie. W takiej sytuacji powinnam Panią jak najszybciej obronić przed tym, kto chce Panią skrzywdzić a nie dialogować w tej sprawie. Kościół od dawna "rozmawia, namawia i przekonuje" i nikogo nie "łamie siłą". Zaostrzenie ustawy, to nie ograniczanie czyjejś wolności, tylko ratowanie innych od śmierci a to jest powinnością każdego, kto chce się nazywać człowiekiem, to jest zarówno moim jak i Pani obowiązkiem.
AP
~Anna Pasek
29 października 2020, 21:36
Bóg Wam zapłać! Przywracacie mi wiarę w Kościół.
ZJ
~Zbyszek Job
29 października 2020, 21:30
OK. Niech się teraz wszyscy księża ze wszystkich zwykłych parafii podpiszą i będzie Ok. I super. I tak fajnie- bo się znowu coś podpisało .. A może jednak w tych zwykłych parafiach - w tysiącach zwykłych parafii powinniśmy dostrzec codzienną - robotę zwykłych księży - a nie tych ze świata medialnego. Pozdrawiam zwykłych - zwyczajnych księży1 Zbyszek Job
ZH
~Zbigniew Hiob
29 października 2020, 23:06
A może ci zwykli księża wpadliby na jeden dzień do mojego szpitala wspomóc kapelan ks. Jarka - żeby nieść otuchę chorym w oddziałach izolacyjnych - jesli tacy zwykli niech pochodzą wśród chorych na COVID - niech niosą pociechę Boga.....
Oriana Bianka
29 października 2020, 21:25
Zgadzam się z wszystkimi punktami wymienionymi w Apelu. Chcę Kościoła, w którym są księża podpisujący się pod tym listem oraz zgadzający się z tymi postulatami.
KS
Konrad Schneider
29 października 2020, 21:03
Jestem razem z Wami w modlitwie! Po wielu latach nikt nie bedzie pamietal, kto byl w 2020 r. przewodniczacym KEP, ale Wasz list pozostanie niezapomniany!
AZ
~Andrzej Z Gór
29 października 2020, 20:53
Bardzo cenna inicjatywa. W jedym miejscu spis nazwisk duchownych, których należy unikać.
JK
Jan Kowalski
29 października 2020, 22:44
Widać człowiek że masz serce zamknięte i oczy ślepca. Kościół jeśli nie zmieni retoryki, upadnie
WD
Wujek Dobra Rada
29 października 2020, 23:11
A ja powiem coś innego. Na tej liście nie ma niektóych nazwisk, choć teoretycznie można było się ich spodziewać. To jest dla mnie wielka radość. Nie zapomnę tego, że w chwili próby nie przyłączyli się do chóru, który nas potępia.
KP
~Karol Pe
29 października 2020, 20:26
Zastanawia mnie, skąd tyle minusów, a jednocześnie krytycznych komentarzy brak. Czyżby boty?
GL
~Grzesiek Len
29 października 2020, 20:20
O nowy protest teraz księża będą wołać do Episkopatu wy...ć tylko w sposób bardziej kulturalny i wyszukany - ciekawe. Może za jakiś czas połączą się z młodzieżą chodzącą obecnie po ulicach i razem stworzą...
MS
~Marcin Stradowski
29 października 2020, 20:09
Jeszcze jedno. Abyście byli ze swoim protestem wobec nadużyć polityków wiarygodni, powinniście sami być apolityczni, a jak jest, każdy widzi.
MS
~Marcin Stradowski
29 października 2020, 20:06
Ponoć to apel zwykłych księży, a połowa z nich to ksieza-celebryci, w tym youtuberzy, reszta to redaktorzy naczelni, obecni bądź seniorzy. Druga sprawa to ich sprzeciw wobec grzechów Kościoła. Czym mam rozumieć, że Wy to jesteście inni, święci i jedyni prawi i sprawiedliwi w Kościele, który Was tak bardzo gorszy?
KS
Konrad Schneider
30 października 2020, 09:07
Prosze Pan, czy ja dobrze Pana zrozumialem, ze sprzeciw wobec grzechow Kosciola moga wyrazic tylko swieci, jedyni prawi i sprawiedliwi?
WG
W Gedymin
30 października 2020, 14:12
Oszczerca się odezwał. Cel uświęca środki. Nieprawdaż?
P
Piotr ~
31 października 2020, 05:26
Cytuje: My też mówimy NIE wobec nadużyć polityków i grzechów Kościoła – naszych grzechów.
SA
~Stanisław Anczakowski
29 października 2020, 20:01
Jak to nie używać Ewangelii do celów politycznych a czyż Ewangelia nie jest POMOCA W W PASTERSTWIE ? wielkie nieba ! to czym mamy wspierać pasterstwo [ to to samo co polityka ] manifestem komunistycznym ? A tak na marginesie czym polityk Salomon tak bardzo przypodobał się Panu ? polityk Salomon ,w początkowym okresie życia ?tak polityk kto ma władzę jest politykiem , z definicji , długą modlitwą przy ołtarzu ? czym zasłynął ł polityk Jan Paweł Wielki czyż nie politycznym uwolnieniem Polski ? [ radzę uważnie przeczytać definicję słowa polityka ] komu się polityka nie podoba , niech złoży pastorał , oznakę władzy ] jest i nowsze wydanie takiego samego dzieła : rząd polski który udzielił azylu Norweżce uciekającej z dzieckiem przed lewackimi władzami zrobił polityką większa reklamę katolicyzmowi niż stu księży z ich nijakimi kazaniami [ to cyfra symboliczna , bez aluzji ]drodzy Księża może czasem sięgnąć raczej po Oryginał pisma niż po opracowania .
GG
~G. G.
29 października 2020, 19:58
Super!
EZ
~Ewa Zna
29 października 2020, 19:52
Wspaniale, też podpisuje się pod listą. Wreszcie!!
PK
~Paweł Kozioł
29 października 2020, 19:40
Uwierzę w szczerość tego komunikatu dopiero, gdy zamiast "jednoznaczne rozliczenie się z trudną przeszłością duchownych, którzy skrzywdzili powierzone im dzieci i młodzież" napiszą "więzienie i ekskomunika, łącznie".
JL
Jerzy Liwski
29 października 2020, 19:39
Apel "zwykłych księży". Się uśmiałem. Sami zwykli księża. Zwykli pracujący na parafiach, zupełnie nieznani...
WR
Wow Ras
30 października 2020, 08:54
Niestety ci najzwyklejsi mają na sobie pręgierz zwierzchnictwa (takowy mają też współpracownicy instytucji KK - katecheci, kościelni, organiści, lektorzy). Więc nie dziw się, że nie ma na liście zbyt wielu "najzwyklejszych" (a są, bo dwóch znam). Ci się po prostu boją ujawnić - takie to zarządzanie siłowe mamy w instytucji KK - najłatwiejszy model ...
JL
Jerzy Liwski
29 października 2020, 19:37
Dziękuję za tę listę nazwisk. W jednym miejscu zebrane kogo lepiej omijać.
TS
~Tomasz Szczeciński
29 października 2020, 19:33
Czemu redakcja nie puszcza komentarzy??? Nie wygodne?
MN
~Maria N.
31 października 2020, 18:47
Moich też nie puszcza, a mówią o dialogu, otwarciu słuchaniu każdego...
SK
~Staszek K.
29 października 2020, 19:30
Wstyd tak kłamać publicznie!!! Wielu z Was jest mocno zaangażowanych politycznie...
P
Piotr ~
31 października 2020, 05:25
Dlatego piszą: My też mówimy NIE wobec nadużyć polityków i grzechów Kościoła – naszych grzechów.
MB
Mateusz Bendek
29 października 2020, 19:28
Dziękuję za ten list. To potrzebny głos, już czas.
MN
~Maria N.
29 października 2020, 19:20
Skompromitowane kapłaństwo się odezwało! Z całym szacunkiem do wszystkich innych księży, którzy naprawdę głoszą Ewangelię, nie tak jak Wy! Bardzo proszę Szanownych Księży, tutaj podpisanych, o zwracanie uwagi na słowa które wypowiadają ("koordynator resortów siłowych Jarosław Kaczyński"). Już sam taki epitet świadczy, że to Wy używacie religii do celów politycznych. Zostawcie tego człowieka i przyjrzyjcie się najpierw sobie. Siła została użyta przez rozwydrzone hordy wulgarnych młodych kobiet, które potrafią mówić jedno: ***********. Dziwi mnie to, że w całej tej trudnej dla nas sytuacji, kiedy najważniejsze są teraz zabijane dzieci, ani razu nie wspomnieliście, że w imię Ewangelii powinniście niezwłocznie bronić właśnie ich. Dewastacja planety, imigranci, walka z siłami ksenofobicznymi i szowinistycznymi oraz tzw. "uniwersalizm chrześcijaństwa" są dla Was w tej chwili pilniejsze niż abortowane dzieci? Źle się, Panowie, bawicie. Wstyd!
DWIE WIŚNIE
29 października 2020, 22:44
...brawo Pani Mario, proponuję skrzykiwać się na portalach społecznościowych i pisać pisać pisać , tłumaczyć , edukować, podjąć merytoryczny dialog....a i najważniejsze DEMASKOWAĆ.....pozdrawiam serdecznie.
RK
~Rafał Kielczanin
30 października 2020, 06:24
Biedny z Ciebie człowiek..
EM
~Elżbieta Makowicz-Dębska
29 października 2020, 19:14
Ośmiu dominikanów, trzech jezuitów, dwóch marianów, jeden franciszkanin i trzynastu diecezjalsów. 27 uczciwych i odważnych. Bogu jestem za Wasz głos wdzięczna i bardzo, bardzo Wam dziękuję.
AE
~Anna Elżbieta
29 października 2020, 19:12
I ani słowa o obronie nienarodzonych dzieci i ich prawa do życia? Teraz, kiedy wszyscy tym żyjemy ??
TA
~Tomasz Adamiak
29 października 2020, 19:08
Wreszcie głos rozsądku! Dzięki!
RO
~Roman Opalka
29 października 2020, 18:51
To dlaczego wasz najbardziej znany kaznodzieja Szustak popieral publicznie kandydata na prezydenta? Hipokryzja
P
Piotr ~
31 października 2020, 05:17
Ale natychmiast sie zreflektowal i przeprosił. Po za tym w liscie wyraznie piszą, że przepraszaja za grzechy Kosciola w tym ich własne.
JW
~Jacek Wagner
29 października 2020, 18:41
O o czym wy mówicie , przecież lewica wcale nie chce z wami rozmawiać i dyskutować . Historia uczy gdy lewica dojdzie do władzy sama sobie wezmie co będzie chciała i na pewno nie będzie was się pytać . Dla lewicy Kościół zawsze będzie wrogiem.
KJ
~Krystyna Jaskólska
29 października 2020, 18:38
Dziwiłam się przez ostatnio, bo u nas w Parafii prawie wszyscy uczestnicy Mszy Św. przystępują do komunii Św do ust mimo koronawirusa. Nie było ich dużo, ale jednostki tylko zostają w ławkach. Byłam dumna, że nasza Parafia ma takich parafian. Do czasu kiedy zauważyłam ,że są to cały czas ci sami ludzie a raczej ich garstka. Mimo okresu poluzowań wiernych nie przybyło a ubyło. Zostali emeryci i osoby religijne niekoniecznie wierzące. Jak wymrą, kościoły będą puste. Kobiety pozabierają dzieci z religii, młodzi sami zrezygnują .Bóg daje nam wolność wyboru w całym naszym życiu we wszystkim. .Dlaczego jedynie na dodatkowych zajęciach prowadzonych przez Dobrych pasterzy uczycie prawidziwej wiary. W kościele na kazaniach księża uskuteczniają różne sprzeczne mądrości i straszą. Jesteście fundamentem a ten jest w trakcie rozpadania. Pozdrawiam.
JK
~Jan Kowalski
29 października 2020, 18:36
"Zwykli" księża mają więcej rozumu niż biskupi
AN
Ania Nowak
29 października 2020, 18:27
Taaaa, zabójca trzech osób z Nicei to biedny uchodźca z Lampedusy, przybyły do Francji w tym roku. Źródło: Le Monde.
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 05:25
I co to ma do rzeczy?
IK
~In Kab
29 października 2020, 18:22
Czy w obecnej sytuacji księża powinni wystosowywać tego typu apel? Gdzie byli przez ostatnie lata? Nic nie słyszeli, niczego nie widzieli? Czy dbając o swój święty spokój udawali, ze wszystko jest w porządku? A jak tam mają się ich własne sumienia? Pytania, na które oczywiście nie odpowiedzą!
Piotr Klys
29 października 2020, 18:15
Panowie - chapeau bas! Ratujecie oblicze polskiego Kościoła. OT - dumny jestem z tak licznej stale lub czasowo reprezentacji prezbiterium łódzkiego ;)
MM
~Mateusz Mati
29 października 2020, 18:13
to po co od lat namawiace wiernych do walki o życie nienarodzone, o zakaz aborcji? Powstały inicjatywy, stowarzyszenia, fundacje. Zbierano podpisy, ponad 1 mln. A po latach wszyscy wykręcacie się i mówicie, że kompromis jest dobry... O wy obłudnicy... Oszukaliście swoich w parafian, ludzi, którzy Wam zaufali !
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 05:35
Oni nigdzie nie napisali, że kompromis jest dobry, ani zły. Napisali jedynie, że rozwiązania prawne nie przyniosą zmiany wrażliwości sumienia, co chcą robić za pomocą Ewangelii. Mają rację, rozwiązania prawne w tym wypadku doprowadzą tylko do większego podziemia aborcyjnego i większej niechęci do kościoła, a co za tym idzie nie będzie kogo uwrażliwiać bo w kościele zostaną same emerytki i emeryci.
RK
~Rafał Kielczanin
29 października 2020, 17:47
Mam nadzieję, że z dnia na dzień lista księży się powiększy, liczę również na biskupów. EWANGELIA, a NIE POLITYKA w Polskim Kościele. Wiara, Nadzieja Miłość BEZ POLITYKI
B.
~Beniamin .
29 października 2020, 17:36
Bog dal czlowiekowi wolnosc wyboru. Powiedziano tez - nie zabijaj. Nie da sie zatem tej wolnosci ograniczyc badz nie ograniczyc prawem tworzonym przez czlowieka. Nie sadze zatem by matka ktora wie, ze jej dziecko bedzie nie zdolne do zycia wyszla na ulice i protestowala. Protestuja ci, ktorzy wyczuli, ze jest okazja...a sa sodomitami i gomorytami i ich sympatykami, tak bardzo sie troszczacymi o matki, ktorych dzieci w ich lonie nie rokuja nadzieji na przezycie po przyjsciu na swiat.
29 października 2020, 17:24
podpisałbym ale nie jestem księdzem ;-)
MS
~Mirosław Szczepan
29 października 2020, 17:04
Drodzy księża nowopatrioci - nie ma się co obrażać , jesteśmy dorośli , więc nie musimy bawić się w jakieś niedomówienia - nie rozumiecie ,czym i po co jest kościół . Ten brak rozumienia jest obecny w każdym waszym wystąpieniu . Wasza misja z góry skazana jest na porażkę choćby z powodu , który podałem . Nawet tego nie rozumiecie , ze wasze wystąpienie wbrew waszym intencjom jest na korzyść kościoła.
MM
~Maria Meissner
29 października 2020, 16:59
Dziękuję, bo nie łatwo w obecnej sytuacji protestować księdzu,ujawniając nazwisko. Dziękuję tym bardziej że daje to mi osobiście nadzieję na jakąś odnowę kościoła.Chociaż może nie w tych strukturach. Maria .
MN
~Maria N.
29 października 2020, 22:29
Ujawniając nazwisko? Ależ to są od dawna znani kapłani, brylujący po mediach i rozmiękczający Ewangelię. Nie rozumieją też, że ze wszystkimi można dialogować, ale nie z tymi, co potrafią mówić tylko jedno wulgarne słowo i ciągle wzywać do protestów, rozsiewając covid. Z szatanem się nie dialoguje.
TS
~Tomasz Szczeciński
29 października 2020, 16:53
Same " autorytety" przemówiły........Maciej Biskup.....Adam Boniecki....Wacław Oszajca... Bartosz Rajewski......Adam Szustak. ...Alfred Wierzbicki.... same " autorytety".......
MS
~Mirosław Szczepan
29 października 2020, 16:39
Życzę księżom nowopatriotom powodzenia w budowaniu swojego "kościoła" . Oczywistym następnym krokiem musi być przejście na własne utrzymanie , bo dlasze branie pieniędzy od Ladacznicy Babilonskiej nie może wchodzić w rachubę , prawda drodzy , o najszlachetniejszych intencjach , ksieża nowopatrioci?
MS
~Marcin Stradowski
29 października 2020, 16:39
Niezła ekipa. Tyle, że nie ma wzmianki o sprzeciwie wobec lewicowej, feministycznej oraz LGBT ideologii. Posłucham Was innym razem, nie jako Grek, ale jako katolik. Polak i człowiek.
MN
~Maria N.
29 października 2020, 22:31
Popieram, Panie Marcinie!
MM
~Magda Marinko
31 października 2020, 05:59
Wow, jestem w szoku czytając te komentarze Was Katolików... Gdyby dziś na ziemi pojawił się Jezus to przez większość z Was nie byłby uznany... Taka wasza wiara.
TN
Teresa Novak
1 listopada 2020, 05:45
Nie ma czegoś takiego jak "ideologia" LGBT, są ludzie. To tak jak powiedzieć "ideologia" kobiet, mężczyzn i młodzieży.
B.
~Beniamin .
29 października 2020, 16:31
...zatem to kosciol rzymski - ochrone zycia niepoczetego tzn nie oceniajacego i nie stwierdzajacego kto ma zyc a kto nie uwaza za dzielenie i podzialy.
AK
~Adam Krajewski
29 października 2020, 16:22
Brawo. To może być czas oczyszczenia Kościoła z farbowanych lisów jakimi są "prawdziwi katolicy", PiS, ONR i inne grupy które tylko zniechęcają normalnych członków wspólnoty. Oby za tym poszło działanie systemowe, żeby żadni politycy nie mieli już (bez)czelności wysyłać pod świątynie jakichkolwiek bojówek.