Sposób #1: Poczuj głód

(fot. shutterstock.com)

Eucharystia jest kluczowa dla życia chrześcijan. O sposobie jej pokochania oraz o tym, jak zacząć tęsknić za przyjmowaniem Komunii Świętej - pisze ks. Przemysław Szewczyk.

Co zrobić, by otworzyć się na tajemnicę Eucharystii? Jak przyjąć jej moc? Odpowiedź wydobywa z kart Ewangelii św. Augustyn.

Św. Augustyn pisze tak:

Gdy nasz Pan Jezus Chrystus, jak słyszeliśmy podczas czytania Ewangelii, powiedział o sobie, że jest chlebem, który zstąpił z nieba, Żydzi szemrali i mówili: "Czy to nie jest Jezus, syn Józefa, którego ojca i matkę znamy? Jak więc może mówić: zstąpiłem z nieba?" (J 6, 41-42).

Ci ludzie byli daleko od chleba z nieba i nie potrafili go pragnąć. Zaburzone było łaknienie ich serc, mimo otwartych uszu byli głusi, widzieli, a pozostali ślepcami. Ten chleb bowiem domaga się głodu wewnętrznego człowieka, dlatego w innym miejscu Pan mówi: "Błogosławieni, którzy łakną i pragną  sprawiedliwości, ponieważ oni będą nasyceni" (Mt 5, 6).

Paweł natomiast mówi, że naszą sprawiedliwością jest Chrystus (por. 1 Kor 1, 30). I dlatego człowiek, który pragnie tego  chleba, winien pragnąć sprawiedliwości, ale tej sprawiedliwości, która zstępuje z nieba, sprawiedliwości, której Bóg udziela, a nie którą człowiek czyni sam dla siebie. (…) Nie rozumieli oni chleba zstępującego z nieba, ponieważ  nasyceni byli własną sprawiedliwością i nie odczuwali głodu Bożej sprawiedliwości. (…) Jaka więc była ich sprawiedliwość? To była sprawiedliwość, którą dostrzegali w sobie na podstawie swoich cnót i dzięki własnej cnocie uważali samych siebie za ludzi wypełniających Prawo. Jednak nikt nie może wypełnić Prawa, jeśli nie wesprze go łaska, czyli chleb, który zstępuje z nieba. "Wypełnieniem Prawa" bowiem, streszczeniem Prawa, jak powiedział Apostoł, "jest miłość" (Rz 13, 10).

Komentarz księdza Przemysława Szewczyka:

Na mszę świętą można chodzić z przyzwyczajenia, z tradycji, z poczucia obowiązku. Nie są to najbardziej wzniosłe motywy, ale z drugiej strony nie należy przesadzać z krytykowaniem ludzi, którzy właśnie z tego powodu stają w kościele na niedzielnej Eucharystii. Każde życie ludzkie jest dojrzewaniem, co oznacza również dojrzewanie naszych intencji i motywów działania.

Augustyn miał wyjątkową umiejętność wspierania powierzonych jego pasterskiej trosce chrześcijan w ich duchowym wzroście. W homiliach do Ewangelii św. Jana wyraźnie prowadzi uczestników Eucharystii do coraz doskonalszego korzystania z sakramentu, z którego już korzystają. W tym celu mówi o konieczności wzbudzenia w sobie głodu, "pragnienia sprawiedliwości", i to sprawiedliwości, "która zstępuje z nieba, której Bóg udziela, a nie tej, którą człowiek czyni sam dla siebie".

Dostrzeżenie tych dwóch sprawiedliwości jest dla umiejętnego uczestnictwa w Eucharystii kluczowe. Sprawiedliwość oznacza postępowanie zgodne z tym, co uznajemy za dobre i słuszne. Jej zdobycie prowadzi do tego wewnętrznego pokoju, który posiada człowiek czujący, że jest w porządku. Silna tęsknota za wewnętrznym pokojem - któż z nas może żyć bez niego? - niejednokrotnie prowadzi nas do skrawania wymagań, jakie sobie stawiamy, na miarę własnych możliwości. Tego rodzaju sprawiedliwość jest ludzka. Nie jej powinien pragnąć człowiek, który chce dobrze spożywać Eucharystię.

Istotą wiary chrześcijańskiej jest bowiem przekonanie, że naszą "sprawiedliwością jest Chrystus", że Jego dobroć jest miarą naszej dobroci i dopiero ukształtowanie naszego człowieczeństwa na wzór Jego człowieczeństwa da nam poczucie, że jesteśmy w porządku, i pozwoli doświadczyć prawdziwego pokoju. Zbyt często widząc doskonałość Chrystusa mówimy: "...no, ale On jest Bogiem", tak jakbyśmy czuli, że Jego człowieczeństwo jest dla nas nieosiągalne. Bóg nam Go dał, byśmy stali się właśnie tacy, jak On. Trzeba nam zatem zatęsknić za staniem się jak nasz Pan Jezus Chrystus, żebyśmy dobrze spożywali Eucharystię, narzędzie dane nam przez Boga, byśmy stali się sprawiedliwymi ludźmi.

*  *  *

9 sposobów św. Augustyna na pokochanie Eucharystii - to cykl tekstów jednego z największych Ojców Kościoła. Pierwotnie były to krótkie objaśnienia, które Augustyn przedstawiał wiernym swojej diecezji podczas spotkań po Eucharystii. Postanowiliśmy przypomnieć te starożytne teksty. Pozwalają one odkrywać tajemnicę Boga karmiącego człowieka swoim słowem i chlebem. Słowom Augustyna zawsze będzie towarzyszył komentarz księdza Przemysława Szewczyka, Prezesa Stowarzyszenia Dom Wschodni - Domus Orientalis i założyciela portalu patres.pl.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Sposób #1: Poczuj głód
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.