Karpofor
Imię pochodzenia greckiego: Karpophóros o znaczeniu 'urodzajny, przynoszący owoce'.
W Polsce występuje tylko u wyznawców Kościoła wschodniego.
Odpowiedniki obcojęz.: łac. Carpophorus, fr. Carpophore, wł. Carpoforo.
Wyliczają niektórzy pięciu, inni siedmiu męczenników tego imienia. Nic w tej rozbieżności dziwnego. Nie wiadomo przecież, czy niektóre z martyrologicznych wzmianek nie odnoszą się do tej samej postaci, wymienionej już gdzie indziej. Legendarne Pasje nie rozjaśniają sprawy, raczej ją zaciemniają. Tutaj dla rozległości kultu wystarczy wspomnieć o dwóch, mówiąc dokładniej - o dwóch grupach męczenników, pośród których odnajdujemy Karpoforów.
Karpofor, Abundiusz i inni. W swym martyrologium Florus umieścił męczennika Karpofora pod dniem 10 grudnia. Oparł się w tej wzmiance na Passio et conversio Anastasii et 11 fratrum (BHL 1620), która uchodzi za utwór na wskroś legendarny. Męczeństwo tych dwunastu braci zlokalizował apud Hispalitanam civitatem. Dało to Hiszpanom asumpt do przypuszczenia, że chodzi o Sewillę. W XIV stuleciu zaczęli utrzymywać, że Karpofor był w tym mieście biskupem. W rzeczy samej określenie Hispalitana pochodziło z błędu kopisty, który mylnie odczytał łacińską nazwę Spoleto. W Martyrologium Rzymskim Karpofor wymieniany jest razem z Abundiuszem.
Karpofor, Eksentus, Kasjusz, Sewer, męczennicy z Como. Martyrologium Hieronimiańskie wymienia ich jako takich i pomieszcza pod 7 sierpnia. Tymczasem Passio Alexandri martyris (BHL 277) wiąże ich z Mediolanem. To ostatnie wydaje się być bezpodstawne, podobnie zresztą jak samo umieszczenie męczenników w jednej grupie. Zresztą nic pewnego o nich nie wiemy. Mimo to kult rozprzestrzenił się daleko, co po części zawdzięczamy kilku translacjom ich relikwii.