Abp Ryś: nie ma jedności Kościoła bez jego reformy

(fot. youtube.com)
KAI / jb

Rzeczywistym problemem jest destrukcja Kościoła jako Ciała. Kościół przestał być Ciałem – mówił abp Grzegorz Ryś o teologii Stanisława ze Skarbimierza.

Metropolita łódzki w czwartek 8 października br. w auli Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej wygłosił wykład inauguracyjny podczas uroczystości rozpoczynających nowy rok akademicki 2020/2021.

Temat wykładu brzmiał: Stanisław ze Skarbimierza o jedności Kościoła.

– Postanowiłem sięgnąć do myśli dotyczącej jedności Kościoła. Może raczej pragnienia, dążenia do tej jedności w XV wiecznym Krakowie we wspólnocie uniwersyteckiej i kościelnej rzymskiego Kościoła na najstarszym polskim uniwersytecie, Akademii Krakowskiej – tłumaczył wybór tematu metropolita łódzki.

DEON.PL POLECA

Omawiając dwa kazania synodalne Stanisława ze Skarbimierza z 1409 roku, abp Ryś powiedział: "jedność jest ważnym wymiarem świętości Kościoła. Te dwie cechy Kościoła są ze sobą głęboko powiązane. To jest myślenie, które wykraczało poza wszelkie podziały. O tych dwóch cechach mówiło pierwsze pokolenie koncyliarystów w łacińskim Kościele, ale mówili także o tym husyci. Ta idea się przekłada na taką tezę: nie ma jedności Kościoła, bez jego reformy. Jeśli chce się doprowadzić do jedności Kościoła, to musi być on zreformowany, tzn. powrócić do swojej tożsamości, do swojej konstytucji, do status uniwersalia Ecclesiae".

- Zarówno hierarchom i uczonym Stanisław ze Skarbimierza dedykuje ten sam refren: u was nie tak będzie; musimy się różnić od świata. Władza w Kościele musi być inna niż ta w świecie i mądrość w Kościele musi być inna niż ta w świecie, wtedy jedna druga będą służyć jedności. Stanisław nie mówi o naprawianiu kościelnych struktur, nie mówi jak przywrócić instytucjonalną jedność w Kościele, za to mówi o postawach, które dotyczą w Kościele każdego. On wybija słuchaczy z tego myślenia "co oni tam na górze robią", tylko każe się zastanowić, co każdy w swoim miejscu, które jest jakąś częścią Ciała, robi, by nastała jedność. Czy przypadkiem nie jest tak, że gdy nic nie robi, to jest skończonym pyszałkiem – zakończył abp Ryś.

Posłuchaj całego wykładu:

Zgodnie z tradycją Uczelni, akademicką uroczystość inauguracji poprzedziło nabożeństwo ekumeniczne. Celebrowali je duchowni, reprezentujący trzy tradycje wyznaniowe: prawosławną, ewangelicką i starokatolicką, a kazanie wygłosił ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT, Prorektor ds. finansów i rozwoju.

Po wprowadzeniu sztandaru, odśpiewaniu hymnu, chwili ciszy i modlitwy za zmarłych w tym roku pracowników, przyjaciół i studenta Uczelni, rektor ChAT abp prof. dr hab. Jerzy Pańkowski w przemówieniu podzielił się m. in. refleksjami na temat sytuacji panującej w kraju i na całym świecie, obecnej kondycji Akademii oraz planami na przyszłość. Następnie odbyła się immatrykulacja studentów I roku i uroczyste ślubowanie. Wreszcie rektor ChAT ogłosił oficjalne otwarcie nowego roku akademickiego 2020/2021, wygłaszając przy tym starożytną sentencję łacińską: Quod bonum, felix, faustum fortunatumque sit.

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie (ChAT) jest to publiczna ekumeniczna szkoła wyższa, posiadająca dwa Wydziały: Wydział Teologiczny i Wydział Nauk Społecznych. Status prawny uczelni określa ustawa z dnia 16 marca 2000 o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Od 2018 uczelnia posiada nową, wybudowaną w latach 2017–2018 własną siedzibę przy ul. Władysława Broniewskiego 48 w Warszawie. W latach 1968–2018 mieściła się w gmachu Centrum Luterańskiego przy ul. Miodowej 21 w Warszawie.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Abp Ryś: nie ma jedności Kościoła bez jego reformy
Komentarze (1)
D"
~Dzieci "brońcie krzyża" swojego ... lędżwiowego
12 października 2020, 09:17
nie ma jedności bez prawdy jest totalitaryzm My władza i Oni Nam poddani na drodze przemocy w walce o prawdę pokonani w konflikcie interesów bez prawy taka właśnie jedność ustanawiana prawem z góry na dół narzuconym jak narzucający się uczeni w piśmie ... w prawie biblijni kanonicy uczeni w prawie dążenia do jedności przez fikcje ... prawną (J 8, 44) a fikcja nawet kanonizowana Santo Subito zawsze powoduje konflikt tożsamości (Rdz 3,15) i spiralę przemocy w konflikcie interesów spełniających w owczarni wolę ojca (Rdz 1,30) który im błogosławi dobrym słowem ... (... na wieki wieków amen)