Katolickie liceum broni nauczyciela-homoseksualisty przed interwencją arcybiskupa

(fot. Scott Webb / Unsplash)
America Magazine / kk

Jezuickie liceum w Indianapolis broni nauczyciela, który dokonał coming outu ze swoim mężem. Przeciwko szkole wystąpił arcybiskup.

Zgodnie z oświadczeniem wydanym przez Briana Paulsona SJ, prowincjała prowincji Midwest w USA, dyrekcja szkoły dowiedziała się w 2017 roku, że jeden z nauczycieli pracujących w Brebeuf Jesuit Preparatory School wszedł w cywilny związek małżeński z innym mężczyzną. Panowie poinformowali o tym przez social media, na co zareagowała archidiecezja Indianapolis ustnie domagając się od dyrekcji szkoły, by nie odnawiała kontraktu zatrudnionego nauczyciela. Szkoła odpowiedziała negatywnie na prośbę diecezji, twierdząc, że "nauczyciel nie uczy religii i jest wieloletnim, cenionym pracownikiem szkoły".

Prowincjał dodał, że szkoła nie zgadza się z podejściem archidiecezji i nie dostosuje się do jej wymagań, ponieważ uznaje to za mieszanie się w kompetencje zatrudnienia, które regulują władze placówki edukacyjnej.

DEON.PL POLECA

"Rozumiem, że prośba abpa Charlesa Thompsona jest wynikiem jego roztropnej oceny zastosowania prawa kanonicznego w zakresie nadzoru nad wiarą i moralnością, a także edukacją katolicką w jego archidiecezji, za którą jest odpowiedzialny" - napisał ojciec Paulson SJ. "Nie zgadzam się z koniecznością takiej interwencji i nie podzielam osądu arcybiskupa. To spór pomiędzy dwoma liderami o dobrej woli, którzy mają powiązane, choć jednak różne dziedziny odpowiedzialności" - dodał.

Biskup odpowiedział na to odebraniem szkole przymiotnika "katolicka" do momentu, kiedy jej władze nie "zademonstrują pragnienia podjęcia działania zgodnie z doktryną i praktyką duszpasterską Kościoła katolickiego".

Dyrektor szkoły, ks. William Verbryke SJ, twierdzi w liście skierowanym do wiadomości archidiecezji, że szkoła jest przygnębiona decyzją biskupa, lecz pomimo tego nadal czuje się katolickim dziełem jezuitów. Jezuici nadal będą pracować w szkole i sprawować w niej sakramenty.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Katolickie liceum broni nauczyciela-homoseksualisty przed interwencją arcybiskupa
Komentarze (36)
SK
Stanisław Kolis
28 czerwca 2019, 06:40
Do Sebastian93  proszę zapoznać się z całością wypowiedzi św Pawła: '' 21 Ponieważ, choć Boga poznali, nie oddali Mu czci jako Bogu ani Mu nie dziękowali, lecz znikczemnieli w swoich myślach i zaćmione zostało bezrozumne ich serce. 22 Podając się za mądrych stali się głupimi. 23 I zamienili chwałę6 niezniszczalnego Boga na podobizny i obrazy śmiertelnego człowieka, ptaków, czworonożnych zwierząt i płazów. 24 Dlatego wydał ich Bóg poprzez pożądania ich serc na łup nieczystości, tak iż dopuszczali się bezczeszczenia własnych ciał. 25 Prawdę Bożą przemienili oni w kłamstwo i stworzeniu oddawali cześć, i służyli jemu, zamiast służyć Stwórcy, który jest błogosławiony na wieki. Amen. 26 Dlatego to wydał ich Bóg na pastwę bezecnych namiętności: mianowicie kobiety ich przemieniły pożycie zgodne z naturą na przeciwne naturze. 27 Podobnie też i mężczyźni, porzuciwszy normalne współżycie z kobietą, zapałali nawzajem żądzą ku sobie, mężczyźni z mężczyznami uprawiając bezwstyd i na samych sobie ponosząc zapłatę należną za zboczenie. 28 A ponieważ nie uznali za słuszne zachować prawdziwe poznanie Boga, wydał ich Bóg na pastwę na nic niezdatnego rozumu, tak że czynili to, co się nie godzi. 29 7 Pełni są też wszelakiej nieprawości, przewrotności, chciwości, niegodziwości. Oddani zazdrości, zabójstwu, waśniom, podstępowi, złośliwości; 30 potwarcy, oszczercy, nienawidzący Boga, zuchwali, pyszni, chełpliwi, w tym, co złe - pomysłowi, rodzicom nieposłuszni, 31 bezrozumni, niestali, bez serca, bez litości. 32 Oni to, mimo że dobrze znają wyrok Boży, iż ci, którzy się takich czynów dopuszczają, winni są śmierci, nie tylko je popełniają, ale nadto chwalą tych, którzy to czynią. «« Rz 1  »»''
28 czerwca 2019, 00:37
DEON-ie znów manipulacja w tytule. Jeżeli biskup odebrał szkole przymiotnik "katolicka", to ona już katolicka nie jest! A ojciec Paulson SJ sam sobie zaprzecza: pisze o biskupie, że dokonuje "roztropnej oceny zastosowania prawa kanonicznego w zakresie nadzoru nad wiarą i moralnością, a także edukacją katolicką w jego archidiecezji, za którą jest odpowiedzialny" i zaraz dodaje "nie zgadzam się z koniecznością takiej interwencji i nie podzielam osądu arcybiskupa". Czy ktoś rozumie tę jezuicką logikę??? PS. czekam na dzień, kiedy słowo "katolicki" zniknie z podtytułu "Tygodnika Powszechnego", bo to pismo już dawno nie jest katolickie. Księże arcybiskupie do działania!
28 czerwca 2019, 00:27
Nie można być katolikiem i ideologiem LGTB, bo to dwie sprzeczne sprawy. Tak jak nie może być autentycznym świadkiem Chrystusa ktoś trwający w związku niesakramentalnym.
27 czerwca 2019, 23:58
czerwiec - miesiac dumy LBGT 20 stycznia - dzień katolików LGBT
SK
Stanisław Kolis
28 czerwca 2019, 07:10
OTO DZIEŃ DUMY LGTB ''29 7 Pełni są też wszelakiej nieprawości, przewrotności, chciwości, niegodziwości. Oddani zazdrości, zabójstwu, waśniom, podstępowi, złośliwości; 30 potwarcy, oszczercy, nienawidzący Boga, zuchwali, pyszni, chełpliwi, w tym, co złe - pomysłowi, rodzicom nieposłuszni, 31 bezrozumni, niestali, bez serca, bez litości. 32 Oni to, mimo że dobrze znają wyrok Boży, iż ci, którzy się takich czynów dopuszczają, winni są śmierci, nie tylko je popełniają, ale nadto chwalą tych, którzy to czynią. «« Rz 1  »»''
RC
Robert C
28 czerwca 2019, 12:25
No cóż, duma to wielkie słowo. Jeśli Ty jesteś dumny z przynależności do tej "społeczności" to mogę tylko współczuć...
no_name (PiotreN)
27 czerwca 2019, 23:47
Homoseksualista nigdy i w zadnej szkole nie powinien być nauczycielem. W społeczeństwie z roku na rok jest ich coraz więcej, bo choroba na która cierpią jest bardzo zaraźliwa. Roznosi się przez zły dotyk, na tej samej zasadzie, jak trąd. Człowiek normalny dotknięty (zainfekowany) przez homoseksualistę sam staje (roz)nosicielem tej strasznej choroby. Wśród osób konsekrowanych najbardziej zainfekowni homoseksualizmem są bez wątpienia jezuici. W USA jak widać poszli już dwa kroki dalej. Czyny homoseksualne to bardzo "specyficzny" grzech. Pismo mówi:  „Ktokolwiek obcuje cieleśnie z mężczyzną, tak jak się obcuje z kobietą, popełnia obrzydliwość. Obaj będą ukarani śmiercią, sami tę śmierć na siebie ściągnęli" Kpł (18;22) Św. Paweł również w temacie nie pozostawia żadnych złudzeń. Pisze: "Dlatego to wydał ich Bóg na pastwę bezecnych namiętności: mianowicie kobiety ich przemieniły pożycie zgodne z naturą na przeciwne naturze. Podobnie też i mężczyźni, porzuciwszy normalne współżycie z kobietą, zapałali nawzajem żądzą ku sobie, mężczyźni z mężczyznami uprawiając bezwstyd i na samych sobie ponosząc zapłatę należną za zboczenie". Rz(1;26-27) Z jakiegoś powodu sam Bóg wydał ich na pastwę bezecnych namiętności. A oni sami w ogóle tego nie dostrzegają (jak choćby piszący poniżej użytkownik "Sebastian93"). Choć z tym "Sebastianem" nie jest wykluczone, że to tylko następne fejkowe konto jezuitów/redakcji. Reklama jak wiadomo dźwignią handlu i to na każdym poziomie (tu akurat poniżej pasa). ;-)
27 czerwca 2019, 23:55
Nie mam zamiaru odnosić sie do tego typu argumentów gdyż są porażająco głupie i rodem z innej epoki. Az dziw bierze, ze ludzie są w stanie na coś takie wpasc i to jeszcze napisac publicznie :(  Przypominam tylko, ze przebiegły kusiciel czesto posługiwał sie urywkami Pisma Świętego wodząc na pokuszenie. Radzę nie isc tą drogą :P 
no_name (PiotreN)
28 czerwca 2019, 00:11
"Nie mam zamiaru odnosić sie do tego typu argumentów gdyż są porażająco głupie i rodem z innej epoki." Biblia faktycznie była pisana w "innej epoce". Sebastianie nie zamartwiaj się proszę. Nieaktywny, "bierny" homoseksualista, nie wspierający ideologii LGBT nie grzeszy.  Również możesz skorzystać z tej wąskiej furtki, by żyć. :-)
SK
Stanisław Kolis
28 czerwca 2019, 07:04
Sam dowiodłeś tego jak prawdziwe są słowa św Pawła. Ty prawdziwie nie rozumiesz ( i nie będziesz rozumiał tych słów) właśnie dlatego, że  '' 21 Ponieważ, choć Boga poznali, nie oddali Mu czci jako Bogu ani Mu nie dziękowali, lecz znikczemnieli w swoich myślach i zaćmione zostało bezrozumne ich serce. 22 Podając się za mądrych stali się głupimi.' ' Ty autentycznie nie zrozumiesz tych słów. Ale ważne jest aby inni, którzy są w DUCHU ŚWIĘTYM rozumieli Twoją bezrozumną  postawę DLA POTWIERDZENIA PRAWDZIWOŚCI SŁÓW ŚW. PAWŁA.Twoja zachęta do odbytowania ( co jest bezwzględnym świństwem) jest dowoden na słowa «« Rz 1  »»'' Proś Pana Jezusa Chrystusa o POMOC. Tylko ON MOŻE CI POMÓC i przestań się ośmieszać swoimi wypowiedziami bo jak ci już napisałem TYLKO POTWIERDZASZ SWOJE ZBOCZENIE.
27 czerwca 2019, 21:57
Dla przypomnienia: katolicki=powszechny
27 czerwca 2019, 17:52
Mam nadzieję, ze za jakiś czas tego typu głosy w polskim krk bedą normą :) https://queer.pl/news/203003/ojciec-kusmierski-dla-boga-nie-jest-wazna-orientacja-seksualna-wazna-jest-osoba
MR
Maciej Roszkowski
30 czerwca 2019, 19:41
Czego zatem częścią jest orientacja seksualna?
27 czerwca 2019, 17:48
Tymczasem w Polsce A.D. 2019 takie rzeczy :( http://queer.pl/news/202994/proboszcz-z-mragowa-odmowil-odprawienia-mszy-w-intencji-zmarlego-geja
27 czerwca 2019, 17:39
Homoseksualizm to coś zupełnie normalnego na świecie. Tak samo jak normalnym jest zmiana pór roku czy kolor roślin. Niestety potrzeba zmiany myślenia i wyjścia ze seterotypów, które panowały przez ostatnie wieki. Myśle, że za 100 lat nie będzie to już w ogóle dyskutowane tak jak dziś nikt(poza sektami) nie kwestionuje już transplantologi.  PS. Stosunek do homoseksualizmu nie jest wyznacznikiem konserwatyzmu. 
Rafał Szewczyk
27 czerwca 2019, 21:17
Niektórzy powiedzą, że pedofilia to coś normalnego na świecie. Radziłbym uważać z takimi demagogicznymi sloganami.
27 czerwca 2019, 21:51
Pedofilia nie jest traktowana jako orientacja seksualna tylko zaburzenie preferencji seksualnych. Swiatowa Organizacja Zdrowia tutaj wypowiada sie jednoznacznie.  Przypominam też, ze pedofilia to  stan, w którym głównym lub wyłącznym sposobem osiągania satysfakcji seksualnej jest kontakt z dziećmi w okresie przedpokwitaniowym lub wczesnej fazie pokwitania.
Rafał Szewczyk
27 czerwca 2019, 22:08
Spokojnie, jeszcze do niedawna i homoseksualizm uznawano za zaburzenie, więc nie byłbym taki pewien, że WHO nie zacznie majstrować przy pedofilii. Swoją drogą, ciekawe, że akurat WHO uznajesz za wyrocznię w sprawach seksualnych...
27 czerwca 2019, 22:27
Głupia argumentacja. Zawsze mogę powiedzieć, ze jeszcze niedawno mozna było ożenic sie z 10 latka(np. Jagiełło). 
SK
Stanisław Kolis
28 czerwca 2019, 08:06
Znowu potwierdziłeś słowa św. Pawła: ''28 A ponieważ nie uznali za słuszne zachować prawdziwe poznanie Boga, wydał ich Bóg na pastwę na nic niezdatnego rozumu, tak że czynili to, co się nie godzi.'' ''633 lat temu odbył się jeden z najważniejszych ślubów w historii Polski. Królowa Polski Jadwiga Andegaweńska i wielki książę litewski Władysław Jagiełło pobrali się w katedrze na Wawelu. Ona była młodziutką – ledwie trzynastoletnią – córką króla Polski i Węgier, Ludwika Andegaweńskiego. Po śmierci ojca została koronowana na królową. On, starszy od niej o około 10 lat...'' Ty pojęcia nie masz dlaczego to małżeństwo tak szybko zawarto ( Krzyżacy) oraz zupełnie nie rozumiesz że Jagielle nawet przez myśl nie przeczło odbytowanie z jakimkolwiech chłopem. Coś takiego kończyło się na pniaku pod toporem.
Rafał Szewczyk
28 czerwca 2019, 22:43
Możesz mówić co chcesz, ale fakty pokazują jasno - w dzisiejszych czasach kwestie społeczne niestety podlegają dyskusji i można je dowolnie zmieniać. Wystarczy odpowiednia instytucja czy grupa ludzi.
RC
Robert C
27 czerwca 2019, 16:42
Naprawdę trudno zrozumieć, że trzeba tłumaczyć, że nauczyciel to nie wyrobnik przekazujący mechanicznie wiedzę, ale wychowawca, ktoś kto ma wpływ na wychowanie, czyli kształtowanie moralne dzieci i młodzieży.  Podważanie moralności katolickiej, wszystko jedno - czynem czy słowem przez nauczyciela ze szkoły katolickiej, to jakaś aberracja. Niestety żyjemy w czasach w których logika przegrywa z ideologią. Biskup oczywiście ma rację, to że szkoła jest katolicka, to sygnał dla rodziców, że mogą bezpiecznie posłać tam dzieci. A że niektórzy księża (nie tylko jezuici) tego nie rozumieją, to też znak naszych czasów.
MarzenaD Kowalska
27 czerwca 2019, 17:29
Odlot niektórych jezuitów smuci, już nie zaskakuje. Taki postęp , nowoczesność w złym rozumieniu tego słowa.
27 czerwca 2019, 13:17
Jakie ma znaczenia orientacja nauczyciela ? Wydaeje sie, że powinny liczyć sie kompetencje i doświadczenie a nie kto z kim sypia. :)
Rafał Szewczyk
27 czerwca 2019, 14:13
Taa... są tacy, którzy mówią podobne rzeczy i proponują dodatkowo parytety płciowe. Już pomijam kwestię, że to szkoła (z nazwy) katolicka.
27 czerwca 2019, 17:34
Niestety demagogia! Orientacja seksualna nie powinna być kryterium  w zatrudnianiu na stanowiska urzędniczne. 
MR
Maciej Roszkowski
27 czerwca 2019, 19:57
Czy wg. Pana nauczyciel jest urzędnikiem? Nie polecam pana dzieciom.
27 czerwca 2019, 20:52
Nie mam powołania pedagogicznego wiec do szkoły jako nauczyciel sie nie wybieram. W wielu państwach na świecie nauczyciele sa traktowani przez prawo jako urządnicy państwowi. Z tego tytułu są korzysci ale też obowiązki dla nauczycieli. 
Rafał Szewczyk
27 czerwca 2019, 20:57
A jednak nie zmienia to faktu, że szkoła opisana w tym artykule jest z nazwy katolicka, co skutecznie utrąca twój argument.
27 czerwca 2019, 21:54
Nic nie utrąca.:) To, że szkoła jest "katolicka" nie oznacza, ze może kogokolwiek dyskryminować ze względu na orientacje seksualną. 
Rafał Szewczyk
27 czerwca 2019, 22:11
Dyskryminacja? Po prostu gość robi rzeczy stojące w jawnej sprzeczności z nauczaniem KK, czyli również uderzającymi w wartości jakie przekazuje ta konkretna szkoła.
27 czerwca 2019, 22:25
Jestem katolikiem praktykującym i nie widze problemu w tym aby zamężny gej był nauczycielem w katolickiej szkole. Ja mu męża nie wybieram :) W kazdym państwie jest inne ustawodastwo. Są kraje gdzie mozna sie powołać na klauzule sumienia(jak obecnie Polska czy niektore stany USA) a są gdzie nie można powoływac sie na tego typu klauzulę. 
28 czerwca 2019, 00:24
Ustawodawstwo żadnego państwa nie zmieni jasnego przekazu i nauki św. Pawła. A że jest to sprzeczne z naturą sprawa jest oczywista i nie zmieni tego najbardziej ideologiczne krakanie.
Rafał Szewczyk
28 czerwca 2019, 22:41
Kolego, szkoła jest (czy raczej była) katolicka i to co robi ten konkretny nauczyciel stoi w rażącej sprzeczności z nauką KK, stąd taka decyzja a nie inna. I państwu nic do tego, wszak w USA mamy wolność wyznania. Kościół (jeszcze) ma prawo zatrudniać kogo chce i na warunkach jakich chce. Tyle w temacie
MR
Maciej Roszkowski
29 czerwca 2019, 20:58
To nie odpowiedź na moje pytanie. I nie interesuje mnie jak jest " w wielu krajach na świecie."
Rafał Szewczyk
27 czerwca 2019, 12:43
No tak, szkoła jezuicka... Co się porobiło z tym zakonem?