Desaparecidos

(fot. EPA/Iván Franco)

Węgierski jezuita o. Ferenc Jálics, jeden z tysięcy z argentyńskich desaparecidos, któremu udało się przeżyć m.in. dzięki wstawiennictwu obecnego papieża, wydał oświadczenie nt. swojego aresztowania w czasie tzw. brudnej wojny, jaką hunta gen. Jorge Videla toczyła z lewicową partyzantką i opozycją w latach 1976-83.

Horacio Verbitzky w swej głośniej książce "El Silencio: de Paulo VI a Bergoglio: las relaciones secretas de la Iglesia con la ESMA" (Buenos Aires, 2005) zawarł relację innego aresztowanego wtedy jezuity, o. Orlando Yorio, który oskarżył swego ówczesnego prowincjała o. Jorge Bergoglio o bierność, zwlekanie z potwierdzeniem wobec hunty, że obaj podlegający mu jezuici pracowali w slumsach za jego zgodą.

Jálics takich zarzutów nie podnosi, ani nie komentuje, a sam Bergoglio im zaprzecza, opisując w szczegółach, co robił na rzecz obu aresztowanych współbraci. Jeszcze przed ich aresztowaniem, kiedy reżimowa prasa oskarżała ich, że współpracują z partyzantami, proponował im przeniesienie się do innego domu, później prosił huntę o ich uwolnienie, a w końcu jednemu z nich użyczył własnego paszportu, by mógł nielegalnie opuścić Argentynę.

DEON.PL POLECA

W obronie obecnego papieża głos zabrał m.in. noblista Adolfo Pérez Esquivel, stwierdzając, że "Bergoglio nie miał może odwagi innych księży, ale nigdy nie współpracował z reżimem". Esquivel opisał kontekst tamtych zdarzeń. Kiedy jego własny biskup upomniał się w sprawie jego uwięzienia, petycja ta nie przyniosła żadnego skutku, tymczasem po apelacjach prowincjała Bergoglio obaj jezuici zostali w końcu uwolnieni.


Sporo publikacji i dokumentów nt. "brudnej wojny" można znaleźć w serwisie www.pparg.org. Serwis nie działa najlepliej. W sekcji "Analysis desaparIcion" jest dostępna książka Verbitzkiego "El Vuelo" (1995).

Verbitzky opublikował wiele książek nt. "brudnej wojny", z których część przetłumaczono na wiele języków, ale w Argentynie uchodzi za kontrowersyjnego autora, bardziej publicystę niż historyka, aczkolwiek materia, którą się zajmuje, jest trudna pod każdym wzglądem, także warsztatowym, bo hunta niszczyła archiwa, więc autorzy zdani są na relacje ustne.

Oświadczenie ojca Franza Jalicsa SJ można przeczytać tutaj

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Desaparecidos
Komentarze (48)
S
Słaba
21 marca 2013, 22:18
Ojcej Jalics znowu zabrał głos, żeby jeszcze raz zdementować pogłoski oskarżające prowincjała Bergoglio o udział w jego i Yaricsa zatrzymaniu. Warto to przetłumaczyć i powiesić na deon.pl [url]http://www.jesuiten.org/aktuelles/details/article/erganzende-erklarung-von-pater-franz-jalics-sj.html[/url] Zgadzam się! Też bym chciała to przeczytać w dobrym tłumaczeniu, bo trochę za słabo znam niemiecki. Ale dzięki za ten link! Myślę, że ten tekst trzeba by zamieścić na Deonie, także ze wzgl. na o.Jalicsa, nie tylko na papieża Franciszka...
B
Beata
21 marca 2013, 21:22
man Ty durny jestś, jesli piszesz, że nikt w Polsce papieza nie atakuje. Niewiedza porażająca.  Poza tym jest Wielki Post- zyczę zawrócenia. Sugerując to innym- zacznij od siebie. Proponuję zacząc od tego, by nie zmieniać bez przerwy nicków, odtruc serce i zamiast wrzeszczeć z wściekłością, zacząć słuchać, co inni maja do powiedzenia i próbować się czegoś od nich nauczyć.
M
man
21 marca 2013, 20:13
O. Mądel bije dalej pianę. Broni papieża a przcież nikt w Polsce nie atakuje papieża. Redaktorzy za to tylko o tym lubia pisać - no bo czym mają się zająć - i popisują się wyszukiwaniem kolejnych informacji. A może czas zająć się Wielkim Postem i zbliżającą sie Wielkanocą - a nie tworzyć medialny pontyfikat i PR Jezuici nawróćcie się . Księże Mądel - czym ty się zajmujesz ? Niepotrzebnymi rzeczami !
AP
Adrian P.
21 marca 2013, 19:24
A do tego jak może dobrze bronić papieża ktoś kto juz tyle głupot powypisywal i powiedział w tych portalach? ... Może i dobrze, że to robi. Lepsze to niż zastanawianie się czy Franciszek nie jest już aby za stary i nie powinien abdykować skoro inni biskupi składają rezygnację w wieku 75 lat ;-)
K
KL
21 marca 2013, 17:15
 Papież Franciszek przyjął w czwartek w Watykanie laureata Pokojowej Nagrody Nobla, argentyńskiego obrońcę praw człowieka Adolfo Pereza Esquivela. Noblista broni papieża przed zarzutami uwikłania w związki z wojskową dyktaturą rządzącą niegdyś w Argentynie. Po spotkaniu, które miało prywatny charakter, Esquivel powiedział dziennikarzom, że papież Bergoglio "nie miał nic wspólnego z dyktaturą wojskową, nie był jej wspólnikiem". Odnosząc się do czasów rządów wojskowych na przełomie lat 70. i 80., laureat Nobla zaznaczył, że obecny papież "nie prowadził walki", ale zajmował się "cichą dyplomacją" na rzecz osób uwięzionych. Stawiane papieżowi zarzuty Esquivel uznał za "wielki błąd". Relacjonując swą rozmowę z Franciszkiem, poinformował też, że jednym z jej tematów były prawa człowieka. "Papież powiedział mi, że szuka prawdy, sprawiedliwości i zadośćuczynienia" - dodał. Argentyński noblista powiedział też, że zdaniem nowego biskupa Rzymu praw człowieka nie można ograniczać do kontekstu zbrodni dyktatur, ale należy postrzegać je także przez pryzmat "biedy, środowiska, życia narodów".
B
Beata
21 marca 2013, 16:37
Tak. Ojciec Mądel jest madry. A czy inni sa głupi? No pewnie, że tak. Duzo jest głupich ludzi. Tutaj też.
R
rob
21 marca 2013, 13:42
~/////////// Zaofiarowałem Papieżowi wszelkie siły, jakimi dysponuje Towarzystwo Jezusowe, bo na swym nowym stanowisku będzie potrzebował porad, idei i ludzi” – informuje generał jezuitów w komunikacie wydanym po spotkaniu z Ojcem Świętym. Papież Franciszek zaprosił osobiście ks. Adolfo Nicolasa SJ, by odwiedził go w niedzielę 17 marca w Domu św. Marty. TO JEST PRAWDZIWY TEMAT I PYTANIE DO AUTORA CZY SWOJĄ PISANINĄ TEMU SŁUŻY ?   Zgadzam sie z tym! A Beato czy piasć nalezy tylko po to by pisać bo inni nie piszą? Śmieszne. Medialny, fałszywy i szkodliwy szum A czy o. Mądel jest  mądry skoro inni są wg. niego głupi?
B
Beata
21 marca 2013, 10:16
Trzeba byc naprawdę chorym, zeby posądzać autorów artykułow na deonie, o jakis medialny szum. Jaki szum??? Ta garstka czytających i te parę osób piszących komentarze? Po co te wirtualne, personalne wojny wśród komentujacych.
B
Beata
21 marca 2013, 09:59
Większość komentarzy jest takich, jakby to był jakis antyjezuicki portal...
KM
Krzysztof Mądel SJ
21 marca 2013, 09:33
Głupi Franku, ależ mogę istnieć. Regularnie odmawiam wszystkim stacjom i gazetom. Ale podaj mi swoje nazwisko i komórkę to ich odeślę do ciebie.
B
Beata
21 marca 2013, 08:50
Naprawdę, aż wymiotować sie chce czytając te powielane oskarżenia wobec autora, wypisywane przez tą samą osobe, zmieniającą tylko nicki. Nic do dyskusji nie wnosi, tylko, jak zdarta plyta, skrzeczy i skrzeczy...jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący.
F
franek
21 marca 2013, 08:34
Ale tu chodzi o co innego! Papież nie porzebuje o. Mądla obrony bo Polacy papieża nie oskarżają! A ojciec bez medialnego szumu nie może istnieć ? Bez wirtualnego pontyfikatu? Bez mądrzenia sie po portalach? To jest rolą jezuity? A do tego jak może dobrze bronić papieża ktoś kto juz tyle głupot powypisywal i powiedział w tych portalach?
KM
Krzysztof Mądel SJ
20 marca 2013, 21:44
Kard. Bergoliio podał w swojej książce autobiograficznej El Jesuita z 2010 znacznie więcej frapujących szczegółów niż te, które przytoczyłem wyżej, więc się nie rób mądrzejszy od papieża.
/
///////////
20 marca 2013, 19:53
Zaofiarowałem Papieżowi wszelkie siły, jakimi dysponuje Towarzystwo Jezusowe, bo na swym nowym stanowisku będzie potrzebował porad, idei i ludzi” – informuje generał jezuitów w komunikacie wydanym po spotkaniu z Ojcem Świętym. Papież Franciszek zaprosił osobiście ks. Adolfo Nicolasa SJ, by odwiedził go w niedzielę 17 marca w Domu św. Marty. TO JEST PRAWDZIWY TEMAT I PYTANIE DO AUTORA CZY SWOJĄ PISANINĄ TEMU SŁUŻY ? 
M
manek
20 marca 2013, 19:44
O. Mądel zastosuj się do słów obietnic i przyrzeczeń złożonych papieżowi Franciszkowi przez Generała waszego zakonu
G
goska
20 marca 2013, 08:23
Zawsze i wszędzie Beata i Effa wiedzą co miał autor na mysli i że myśli własnie dobrze ale oczywiście dotyczy to tylko "wybranych, najważniejszych" ojców redaktorów o podobnym liberalnym i poprawnym politycznie nastawieniu. To dla nich ma być ten PR? Raczej im szkodzi.
B
Beata
19 marca 2013, 22:40
Usprawiedliwiam redaktorów deonu???? Nawet mi do głowy nie przyszło. Bo czy oni robią coś złego, żeby ich usprawiedliwiać??? A co mysli o tym Effa, to nie mam pojęcia. Chociaż jak mysli w tej sprawie tak samo jak ja, to nie oznacza, że jest mną.
T
tak
19 marca 2013, 18:48
TFBHR, Nie wysilaj się. To nie ten portal.
/
////////
19 marca 2013, 18:42
Beatai Effa to dyżurny deonu który usprawiedkiwia redaktorów deonu? A może to sam autor artykułu?
L
Leon
19 marca 2013, 18:31
Verbitsky- eks dzialacz lewackich grup terrorystycznych -Monteneros. I wszystko jasne.
T
TFBHR
19 marca 2013, 13:46
Radio Maryja jest nominalnie katolickie, ale poziom komentarzy społecznych jest tam bardzo niski i miejscami pogański, w czym przoduje sam ksiądz Rydzyk. Instynuacje, półprawdy, nastawianie jednych przeciw drugim i nieustanne przypisywanie złych intencji niemal wszystkim. Taki poziom narracji byłby zrozumiały u osoby niewykształconej, bezradnej społecznie i dysfunkcyjnej, ale jeśli robi to ksiądz, jego współbracia i znaczna część zespołu redaktorów, to sprawa jest skandaliczna i nadaje się tylko do korekty. Jeśli episkopat lub papież tego nie zmienią, Radio Maryja nadal będzie burzyć własnymi rękami to co usiłuje zbudować.
P-
prosisz - masz
18 marca 2013, 07:03
@ Beata Oto źródła wiedzy jezuity Krzysztofa Mądela na przykładzie autorskiego komentarza (str. 7) do swojego durnego artykułu: "Jeszcze o koncesji i TV Trwam" [url]http://www.deon.pl/wiadomosci/komentarze-opinie/art,343,jeszcze-o-koncesji-i-tv-trwam.html[/url] Założycielem podanej przez autora artylułu strony ([url]http://www.radiomaryja.pl.eu.org/[/url]) jest Rafał Maszkowski znany np. z prowokacji w 2009 r. jaką przeprowadził razem z GW w trakcie młodzieżowej pielgrzymki Radia Maryja do Częstochowy. To człowiek, który sam o sobie stwierdza, że nie spocznie póki nie zniszczy rozgłośni o. Rydzyka. "Incydent pod Jasną Górą" był dziennikarską ustawką [url]http://www.fronda.pl/a/incydent-pod-jasna-gora-byl-dziennikarska-ustawka,2290.html[/url] PROWOKACJE W STYLU SB I ICH MOCODAWCY [url]http://rak.salon24.pl/382253,prowokacje-w-stylu-sb-i-ich-mocodawcy[/url] Raport o wolności mediów Cz. IV, w rozdziale: „Ustawki” jasnogórskie - „Gazety Wyborczej” i telewizji Polsat [url]http://naszeblogi.pl/17964-raport-o-wolnosci-mediow-cz-iv[/url]
A
alex
18 marca 2013, 06:09
Ale tu chodzi o to aby o. Mądel się nie mądrzył o tym co już wszyscy wiedzą. Aby sie przenióśł na te swoje laickie portale bo tam może to zostanie uznane za nowość. Przecież wiadomo że papież Franciszek był i będzie artakaowany przez lewaków a słowa o. Mądla do niczego tu nie są potrzebne i żadnej nie odgrywają roli. Wiadomo też że potępili teologię wyzwolenia obydwaj poprzedni papieże a więc o czym tu dyskutować. Wiadomo że teologia ta była teologią bez Jezusa Chrystusa Mesjasza i że wykorzystała religie do szerzenia marksizmu. O tej teologii pisali poprzednicy Franciszka i to właśnie trzeba cytowac a nie o. Mądla, kontrowersyjnego jezuity. Jezuici stracili zaufanie u JP2 i powstał Opus Dei. ...TO BICIE PIANY NAZYWA SIĘ - ZAWŁASZCZANIEM AUTORYTETU. Wystarczy np. posłuchać co niektórych komentatorów i dziennikarzy  głównego ścieku nawet w TVN i GW.
B
Beata
17 marca 2013, 21:58
Krytyka z poważnymi, rzeczowymi argumentami jest cenna. Natomiast plucie na kogos tylko ze względu na nazwisko jest wredne. Do tych, co tak robią: napiszcie cos sami, przeslijcie na deon, podpiszcie się swoim imieniem i nazwiskiem. Wiecie lepiej wszystko, to dajcie nam sie czegos nauczyć. Najłatwiej jest wyśmiewać, ale mieć cos naprawdę do powiedzenia, to juz trudniej.
B
Beata
17 marca 2013, 21:08
leon, nie bądź śmieszny w swoich wnioskach. I nie badź taki małostkowy w spojrzeniu na ludzi. Za duzo trucizny masz w sercu, ale jest W.Post i mozesz cos z tym zrobić. Pozdrawiam.
AP
Adrian P.
17 marca 2013, 17:29
Doskonały tekst Marka Magierowskieog, Oskarżony Jorge Bergoglio, dorzeczy.pl [url]http://dorzeczy.pl/oskarzony-jorge-bergoglio/[/url] ... Czytałem. Świetna robota red.Magierowskiego. W kontekście polskim śmieszy (bo już dawno nie oburza) hipokryzja i zakłamanie tych środowisk, które od początku lat 90-tych prowadziły w Polsce wojny antylustracyjne, chciały zabetonować materiały dostępne w IPN itd. itp. a dziś na czele walki o czystość Kościoła.
17 marca 2013, 15:39
O. Mądel wybitny znawca teologii się znalazł. Bez niego zginiemy. Znowu reklama siebie - o tym tłumaczeniu? Skąd pewnośc że wiarygodnie ? Sporo głupot autora juz przeczytaliśmy nie tylko na deonie. ... I po co takie złośliwości? Wnoszą cokolwiek? "Dobrze że chociaż teraz zgadza się że papież jest mądrym i dobrym człowiekiem". Dobrze, że chociaż teraz to widzisz, chociaż w tym papieżu. Co do poprzedników - stwierdzam kłopoty ze wzrokiem.
B
Beata
17 marca 2013, 14:20
Do ? To sam (a) przetłumacz tekst. Lepsze to, niz Twoje pomowienia.
?
?
17 marca 2013, 13:10
O. Mądel wybitny znawca teologii się znalazł. Bez niego zginiemy. Znowu reklama siebie - o tym tłumaczeniu? Skąd pewnośc że wiarygodnie ? Sporo głupot autora juz przeczytaliśmy nie tylko na deonie. Dobrze że chociaż teraz zgadza się że papież jest mądrym i dobrym człowiekiem
KM
Krzysztof Mądel SJ
17 marca 2013, 12:26
Znakomite opracowanie <a href="http://ncronline.org/blogs/ncr-today/francis-jesuits-and-dirty-war">Thomasa Reese SJ, Francis, the Jesuits and the Dirty War</a> Byłoby cudownie, gdyby Deon przetłumaczył. Ja mogę to zrobić, ale dopiero po 19.00. Porszę o sygnał.
B
Beata
17 marca 2013, 10:16
rvers Czytałam. Jestem magistrem teologii. A Ty?
J
Janina
17 marca 2013, 09:50
Drogi anonimie "messi", a gdzie Ty coś napisałeś? Gdzie? Ile? Jeżeli Twoja mądrość sprowadza się do ubliżania ludziom, to - czy aby nie lepiej - nic nie pisać... Nie ubliżasz  ksiedzu Mądlowi, ale sobie samemu...   
JB
Jean B.
17 marca 2013, 09:43
dziekuje ojcu Krzysztowowi za za rzeczowe, kompetentne przybliżenie tematu. autor nie pisze, co ja myślę, ale przywołuje fakty. takich tekstów więcej.
M
messi
17 marca 2013, 09:15
Wreszcie do mnie dotarło po co to o. Mądel zamieścił - skoro to wszyscy już wiedzą. Chodziło o tę reklamę linka - o. Mądel  jako wielki znawca teologi dyskutuje. Mediamlny sobór, mrdialne konklawe i medialne rozpoczęcie pontyfikatu. Bo nie to prawdziwe a tylko ten SZUM - TEGO POTRZEBUJE O. MĄDEL
R
rvers
17 marca 2013, 09:09
Beta myśli że wszyscy tak myślą jak ona czyli tak samo jak o. Mądel.? Fajne. A z ta teologią to chyba nie wiesz jak bywa - może przeczytasz "Wprowadzenie w chrześcijaństwo" J. Ratzingera. Jak to jest z teologami i teologiami a także na czy opiera się KK.
D
damian
17 marca 2013, 09:02
Ale tu chodzi o to aby o. Mądel się nie mądrzył o tym co już wszyscy wiedzą. Aby sie przenióśł na te swoje laickie portale bo tam może to zostanie uznane za nowość. Przecież wiadomo że papież Franciszek był i będzie artakaowany przez lewaków a słowa o. Mądla do niczego tu nie są potrzebne i żadnej nie odgrywają roli. Wiadomo też że potępili teologię wyzwolenia obydwaj poprzedni papieże a więc o czym tu dyskutować. Wiadomo że teologia ta była teologią bez Jezusa Chrystusa Mesjasza i że wykorzystała religie do szerzenia marksizmu. O tej teologii pisali poprzednicy Franciszka i to właśnie trzeba cytowac a nie o. Mądla, kontrowersyjnego jezuity. Jezuici stracili zaufanie u JP2 i powstał Opus Dei.
V
veto
17 marca 2013, 01:43
I po co się tłumaczyć? Wydaje się jasne, że lewactwo pragnęłoby z Argentyny uczynić raj komunistyczny i do liczby ofiar dopisać po prawej stronie przynajmniej jeszcze jedno zero, o obniżeniu PKB nie wspominając: z bogatych uczynić biednych, z biednych nędzarzy, z nędzarzy ofiary głodu, a rząd i czerwone burżaua się wyżywi. No, problem w tym, że na jedynie słusznej drodze stanęła okrutna hunta. A chcieli tak jak Mao i Pol Pot... Dość już! Lewica niech się kaja, tłumaczy z oceanu zbrodni - zmiana pałeczki w pokutniczym maratonie!
O
Obcy.
17 marca 2013, 00:22
Wszędzie gdzie są konflikty zbrojne czy panowanie dyktatorów to księża są zabijani lub więzieni,szczególnie to kościół katolicki ma tendencję robienia z nich męczenników aż do mdłości i ich kanonizowania.Nie widzę żadnego uzasadnienia aby ich poczytywać za świętych czy błogosławionych.
P
PO
16 marca 2013, 23:01
Cały świat mediów komentuje wypowiedzi nowego Papieża. Są transmitowane również przez TV Trwam. Zachęcamy do osobistego wsłuchania się w słowa nowego Ojca Świętego. - Gdy wyznajemy Chrystusa bez krzyża, nie jesteśmy jego uczniami - mówił Papież w Mszy św. na zakończenie konklawe. - Chciałbym, ażebyśmy my wszyscy po tych dniach łaski, mieli odwagę poruszania się w obecności Boga, budowania Kościoła na Krwi Pańskiej, która za nas na krzyżu została przelana, wyznawania jedynej chwały Jezusa ukrzyżowanego. I jeśli tak będzie, to i Kościół pójdzie naprzód – dodał Franciszek.
B
Beata
16 marca 2013, 20:20
radek, masz zastrzeżenia do teologii wykladanej na jezuickich uczelniach??? No, no!!! Skoro masz zastrzeżenia i uważasz,ze jezuickie uczelnie nie kształcą teologów, specjalistow, to napisz czemu. Czy którys z wykładowców Ci nie odpowiada? A moze Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie jest wg Ciebie niekompetentną uczelnią? Czy moze jakas zagraniczna uczelnia? Jaka? Ps. Żaden teolog w Polsce nie podwazy jakości kształcenia na jezuickich uczelniach. a Ty kim jestes, że tak piszesz? Specjalistą od teologii??? A co do tego, że autor sam zmienia nicki, by pisać w swojej obranie, to juz, radek, wybacz, ale nie ten poziom kultury.
jazmig jazmig
16 marca 2013, 20:02
@radek To sam o. Mądel może zmieniac kolejne nicki i pisać komentarze w swojej obronie? ... Jeżeli podejrzewasz, że jestem o. Mądelem, to jesteś w mylnym błędzie. Ja i o. Mądel zazwyczaj mocno się różnimy w opiniach i poglądach, a o. Mądel dał mi bana na Salonie 24, bo widocznie na merytoryczną polemikę go nie stać. Jednakże w sprawie pomówień papieża Franciszka mam poglądy, które wcześiej przedstawiłem. Są one zbieżne z poglądami o. Mądela.
A
AP
16 marca 2013, 19:58
Dość zabawna sytuacja. Te same osoby, które chciały niszczyć i betonować zasoby IPN, a z jednego osobnika, robią bohatera (choć ostatnio im podpadł) mimo, że są oczywiste dowody jego współpracy z SB, próbują robić z papieża Franciszka donosiciela na podstawie książki jakiegoś lewaka, który niczego nie udokumentował. Do tego nie przebierają w wulgarnych słowach wobec papieża, choć sami o 6 rano wysłali ABW, aby go aresztować.
R
radek
16 marca 2013, 19:33
To sam o. Mądel może zmieniac kolejne nicki i pisać komentarze w swojej obronie? Odnoście teologii to aby byz specjalistą to nie wystarczy skończyć teologii (bo ważne gdzie i jakiej) a poza tym to raczej prof. Ratzingera można nazwać specjalistą -. A tu występuje nawet nie jako jeziuta bo raczej redaktor znany z laickich portali. No i podaje informacje które każdy zna z różnych portali, więc o co chodzi. O medialny szum
jazmig jazmig
16 marca 2013, 19:12
Gdyby był cień śladu tego, że obecny papież miał cokolwiek wspólnego z juntą, to obecne władze argentyńskie, które są z nim skonfliktowane, dawno by to opublikowały i wykorzystały do walki z nim i KK. Dlatego bez żadnego badania i czytania ignoruję wszelkie paszkwile i pomówienia w tej materii. Na marginesie pragnę zwrócić uwagę, że z lewackich morderców robi się teraz świętych. Dyktatura wojskowa w Argentynie to był skutek rozpętania kolosalnej wojny terrorystycznej z władzami i społeczeństwem. Było to wszystko inspirowane z Moskwy, Kto wiatr sieje, zbiera burzę.
D
Dominik
16 marca 2013, 14:58
Kos, te same bzdury wypisujesz w komentarzach do innych artylułów (np o. Prusaka). Tylko nicki zmieniasz.
B
Beata
16 marca 2013, 14:46
Kos, nie wiem, czy miesci Ci się to w głowie, ale o. Mądel JEST specjalista od teologii. Ukończyl bowiem te niełatwe studia. Nie odbieraj mu wiec tego, co mu sie słusznie należy.Ty natomiast specjalistą w tej dziedzinie nie jestes. Przekręciles słowa papieża co do Klemensa, nie zrozumiałeś żartu. Nie szydź więc z czyjejś ciężko zdobytej wiedzy. A jak przekracza ona Twoje mozliwości rozumienia lub nie przystaje do Twoich wypracowanych pogladów, to przynajmniej nie kop, nie pluj na tego, kto wie więcej. Nie rozumiesz go, to rozpocznij poszukiwania, zdobywaj wiedzę, ucz sie słuchać ludzi, nawet, jak myśla inaczej niż TY. Piekna przygoda, zapewniam. A Ojcu dziękuje za artykul.
K
kos
16 marca 2013, 13:07
Jezuici wybrał papiez Franciszek patrona z Asyżu a nie Klemensa bo by rozwiązać musiał jezuitów.. Dzisiaj na spotkaniu z dziennikarzami to powiedział. A o. Mądel to znany redaktor od wirtualnych soborów, konklawe a teraz specjalista i teologii. Papież nie potzrbuje takiej obrony bo broni sie sam.. 
P
PO
16 marca 2013, 12:34
Papież jest – dla współczesnych lewicowych elit – jednym z najważniejszych przeciwników. Lider ponad miliarda osób, który nie obawia się wyrażać opinii całkowicie sprzecznych z liberalnym światopoglądem i bronić życia najsłabszych nie może cieszyć się ich sympatią. I dlatego, już na początku pontyfikatu, lewica próbuje zniszczyć autorytet Ojca Świętego. Było niemal pewne, że gdy tylko na ekranach telewizorów pojawi się imię i nazwisko nowego papieża, to antykościelne psy gończe zaczną węszyć i wynajdą jakieś zarzuty wobec nowego Ojca Świętego. I nie będzie miało dla nich najmniejszego znaczenia czy są one czystym kłamstwem czy może zawierają ziarno prawdy. Istotne będzie tylko to, by – od razu, gdy tylko pojawi się nowy biskup Rzymu – opluć go i naruszyć zaufanie wobec niego. I tak się stało także w przypadku papieża Franciszka. Bez dowodów i dokumentów oskarżono go o współpracę z juntą wojskową i wydawanie współbraci. Argentyńscy obrońcy praw człowieka podkreślają, że dowodów na to brak, a znawcy Kościoła zaznaczają, że za Jana Pawła II nikt, kto współpracował z juntą kariery w Kościele nie zrobił. Ale co tam dowody, gdy chodzi o oplucie papieża, o naruszenie autorytetu, zniszczenie zaufania. Gdyby nowym biskupem Rzymu został kto inny, to też natychmiast wymyślono by jakieś inne zarzuty i także z pewną siebie miną przedstawiono by je światu. Tak jak teraz oznajmia się, że Matka Terasa wcale nikomu nie pomagała, tylko przywłaszczała sobie pieniądze a do tego – tak tak – była katoliczką i wierzyła, jak katoliczka, co już postępowcom w ogóle nie mieści się w głowie. A wszystko w ramach starej, sprawdzonej wojny z Kościołem, jaką toczy antykościół pod wodzą ojca kłamstwa, który nie cofnie się przed niczym byle tylko zaatakować swojego przeciwnika, który nie obawia się o nim mówić i ostrzegać przed nim wierzących.