Jezus nie potrzebuje radykalnych obrońców wiary

(fot. depositphotos.com)

Charakterystycznym grzechem ludzi religijnych bywa potrzeba utożsamiania cnoty ze zdolnością wyłączania poza margines tych, którzy zdają się być członkami wrogich obozów. Innymi słowy: ten jest bardziej cnotliwy, kto zlustruje, skrytykuje, potępi i osądzi.

Przez ostatnie tygodnie wszyscy, choć zapewne w różnym stopniu, byliśmy uczestnikami smutnego i niezwykle destrukcyjnego spektaklu nienawiści. Czasem bez opamiętania wzajemnie zadawaliśmy sobie rany, wymierzaliśmy ciosy, nie zważaliśmy na słowa.

Nieważne, czy byliśmy tylko biernymi obserwatorami, czy aktywnie włączaliśmy się w spory. W tej bitce ucierpiał każdy. Każdy też był głęboko przeświadczony, że walczy w słusznej sprawie. Wielu z pewnością teraz się obruszy, pytając: czyż nie jest naszym zadaniem i fundamentalną misją wykorzenianie zła w każdym czasie, o każdej porze, przy użyciu wszelkich możliwych (także tych niegodziwych) środków? Czyż nie tego wymaga od nas Chrystus? Czyż nie do tego zobowiązuje nas przyjęty chrzest? Czyż nie takich świadków Ewangelii potrzebuje dzisiaj świat? Otóż nie!

DEON.PL POLECA

Dobrze ukazuje nam to przypowieść o chwastach wyrastających pośród łanu pszenicy. Mogą mieć z nią problem radykalni obrońcy wiary i strażnicy moralności – zwolennicy wykorzeniania zła w każdym czasie i o każdej porze, waleczni tropiciele rozmaitych śmiercionośnych ideologii i wszelkiej maści –izmów: konsumpcjonizmu, materializmu, postmodernizmu itd. Ta przypowieść jest pewnie również niewygodna dla współczesnych kryptomanichejczyków, z łatwością dzielących ludzi na dzieci światłości i ciemności. Im bardziej ta przypowieść jest dla nas niewygodna, tym bardziej powinniśmy wziąć ją sobie do serca.

Ewangeliczni słudzy, proszący Gospodarza o pozwolenie zebrania chwastu z pola przed żniwem są symbolem takich właśnie osobowości: ludzi chętnych do oczyszczania pola, gotowych do walki ze złem i przyłączenia się do krucjat w obronie jedynie słusznej prawdy. Nie przypisuję tym osobom etykiety gorszych chrześcijan. Chcę tylko zwrócić uwagę na pewną prawidłowość: charakterystycznym grzechem ludzi religijnych bywa potrzeba utożsamiania cnoty ze zdolnością wyłączania poza margines tych, którzy zdają się być członkami wrogich obozów. Innymi słowy: ten jest bardziej cnotliwy, kto zlustruje, skrytykuje, potępi i osądzi. Raczej nie tego uczy nas Jezus.

On udziela nam dzisiaj bardzo ważnej lekcji. Przypomina, że jesteśmy tylko ludźmi, a co za tym idzie – jesteśmy omylni, niezdolni do sprawiedliwego oddzielania dobra od zła. Zło może skutecznie zaślepiać i niemal zawsze nas zaślepia do tego stopnia, że nie jesteśmy w stanie poznać serca drugiego człowieka i jego prawdziwych intencji. Często mylnie sądzimy, że bardziej wiarygodny jest ten, kto podaje się za katolika i pobożnie składa ręce do modlitwy przed kamerami i w świetle jupiterów. To dlatego tak często, gdy podejmujemy się zadania oddzielania dobrych od złych, nieuchronnie popełniamy błąd, uznając dobrych za złych, a złych za dobrych; pszenicę uznajemy za chwast, a w chwast utożsamiamy z pszenicą. Pozory mylą. Sens ostrzeżenia: „byście zbierając chwast, nie wyrwali razem z nim i pszenicy” leży w powstrzymywaniu się od ferowania przedwczesnych sądów. Zatem lepiej postępować zgodnie z zasadą, że „sprawiedliwy powinien być dobry dla ludzi”. Nawet błądzących. Sądzenie zostawmy Bogu.

Dajemy sobie prawo do zemsty siedemdziesiąt siedem razy. A Jezus mówi: „Siedemdziesiąt siedem razy dziennie wybaczaj”.

Jezus proponuje nam również całkowicie inne relacje między nami niż te, do których przywykliśmy. Te relacje, które stały się już naszą codziennością, są opisane w Księdze Rodzaju, w czwartym rozdziale, gdzie syn Kaina, Lamek, mówi: „Gotów jestem zabić człowieka, jeśli mnie zrani, a dziecko, jeśli zrobi mi sińca”. Jeśli Kain miał być pomszczony siedem razy, to Lemek będzie pomszczony siedemdziesiąt siedem razy. To jest nasz świat! To jest świat, który my urządzamy! Dajemy sobie prawo do zemsty siedemdziesiąt siedem razy. A Jezus mówi: „Siedemdziesiąt siedem razy dziennie wybaczaj”. W naszym społeczeństwie jest dzisiaj niesłychana potrzeba wybaczania. Owszem, jest też potrzeba upominania, bo każdy z nas robi rzeczy złe i popełnia błędy. Jest potrzeba upominania, ale takiego upominania, które jest krokiem ku pojednaniu. Jest potrzeba upominania, a nie rodzącego zemstę i pragnienie odwetu osądzania.

W Bogu jest taka cecha, którą znają ludzie o dużym stopniu cierpliwości – wyrozumiałość dla ludzkich błędów i słabości. Przypomina nam dzisiaj Psalmista: „Tyś, Panie, Bogiem łaski i miłosierdzia, do gniewu nieskory, łagodny i bardzo wierny”. A w pierwszym czytaniu znajdujemy zdanie, które uważam za jedno z najpiękniejszych w całej Biblii: „Wlałeś synom swym wielką nadzieję, że po występkach dajesz nawrócenie” (Mdr 12, 19). Skoro nazywamy się dziećmi Boga, to powinniśmy uczyć się sposobu myślenia i postępowania Ojca. Skoro Bóg oszczędza wszystko, chwasty również, to i my powinniśmy podobnie podchodzić do zła, które zakwasza nas i innych ludzi. I nie chodzi tu o źle rozumianą tolerancję, ale o postępowanie zgodne z Bożą Mądrością – cierpliwie i wyrozumiale.

Proboszcz parafii na South Kensington w Londynie

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Jezus nie potrzebuje radykalnych obrońców wiary
Komentarze (14)
RR
~Robert Ra
13 sierpnia 2020, 13:36
A po co mu w ogóle cokolwiek?
JW
jacek wygoda
11 sierpnia 2020, 13:55
Obawiam się że Autor bliski jest poglądu że Jezus w ogóle nie potrzebuje obrońców,że wiara w ogóle nie potrzebuje obrońców.
MB
~Marcin Baran
25 lipca 2020, 11:39
A może to w nie potrzebujecie radykalnych obrońców wiary. Żeby was nie zawstydzali
AM
~Amelia Markiewicz
23 lipca 2020, 15:05
Dziękuję za ten głos, zgadzam się w zupełności.
MS
~Marcin Stradowski
23 lipca 2020, 09:56
Czy Jezus nie potrzebuje radykalnych obrońców wiary? A przecież Jezus podkreślał, że gorliwość o dom Twój pochłonie mnie. Jezus powywracal stoły i rozgonil kupców i faryzeuszy. Na apostołów wybrał tych, którzy za głoszenie wiary w większości poszli na krzyz. Księdzu podoba się neutralny i tolerancyjny kościół, ale taki Kościół jest bez znaczenia. Jezus chce, abyśmy szli i nawracali wszystkie narody i to jest główną misja kościoła. Ale jak jest na Wyspach nie wiem, bo nie byłem.
MN
~Marek Nowicki
23 lipca 2020, 18:08
Krytykowałem wcześniej Księdza, ale tu przyznaję mu rację. Są (przynajmniej) dwa rodzaje radykalizmów. O jednym, ewangelicznym, pisze Pan. Ale Ksiądz nie ten radykalizm krytykuje, lecz radykalizm bezbożny i nieludzki zarazem, w którym człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo samego Boga traktowany, jest jak rzecz, jak podczłowiek, jak element motłochu. Słowem, oskarżane jest mieszanie grzechu z grzesznikiem, z jednoczesnym zapomnieniem o grzeszności WSZYSTKICH. A święci?Starożytni mnisi (i poźniejsi też), walczyli z namiętnościami (logismoi), które w zachodnim chrześcijaństwie przyjęły postać grzechów ciężkichi. Otóż uczyli oni, że mnich, który doskonale "panuje" już nad nad ciałem i psychiką, stoi przed najtrudniejszym bodaj wyzwaniem wyzwolenia się z pychy, która jest życiem na modłę pierwszego" Non serviam", czyli "Nie będę służył". Czyż nie jest to postawa wielu radykalnych obrońców czy propagatorów bardzo różnych spraw i wartości?
P
Piotr ~
23 lipca 2020, 21:11
Nie bardzo rozumiem Twój komentarz. Chcesz być jak Jezus w sądzeniu drugiego człowieka, mimo że On wyraźnie powiedział, aby sądzenie zostawić Mu?
WG
W Gedymin
24 lipca 2020, 05:48
"Nie mów ludziom o Bogu kiedy nie pytają, ale żyj tak by pytać zaczęli." (Św. Jan Maria Vianney). Niestety polski Kościół i katolicy trzymający władzę postępują tak, że ludzie nie będą pytać o Boga, ale oto: Czy wy naprawdę wierzycie w Boga, czy jeszcze wierzycie w Boga.
JW
~Joanna Widmoser
24 lipca 2020, 14:07
Tak, zgadzam się. Poglądy autora dają do myślenia, ale nie do końca rozumiem sens tych dwóch idei. 1. "(...) kryptomanichejczycy z łatwością dzielący ludzi na dzieci światłości i ciemności"... Na czym polega manicheizm?? 2. "Źle rozumiana tolerancja". Kiedy tolerancja jest dobrze a kiedy źle rozumiana? Może ktoś coś wyjaśni?
MZ
~Magdalena Z
24 lipca 2020, 23:33
Większość tzw. katolików nie jest w stanie dotrzeć do takiego tekstu a tym bardziej go zrozumieć - większość nie podejmuje żadnego wysiłku intelektualnego zwłaszcza w kwestii wiary. Głównie chodzi o utrzymanie przywilejów pod przykrywką „obrony wiary”. Nie mają problemów z przymykaniem oka na kłamstwa, przekręty, kradzież majątku państwowego, obalanie instrumentów ładu politycznego i nienawiść. Liczą się tylko aborcja i LGBT - tak jakby to było najważniejsze w rządzeniu państwem a przecież osoby reprezentujące mniejszości seksualne to jakiś mały procent społeczeństwa a PiS nie zrobił nic w sprawie aborcji przez 5 lat, bo chciał rządzić. Jestem głęboko oburzona dwulicowością takich zachowań. Jedyny sposób na odrodzenie się kościoła w Polsce jest jego całkowity upadek i wymiana pokoleniowa. Hipokryzja sięga zenitu a wszystko dla pieniędzy
GG
~Gerard Grabowicz
25 lipca 2020, 10:05
Meczennicy za wiare nie byli radykalnymi obroncami wiary?
TS
~Taki Sobie
25 lipca 2020, 16:00
Tak, męczennicy byli najcześciej, w zasadzie zawsze w mniejszosci. I większość......... W momencie jak stawali sie większością i stali sie większością..... Reszte proszę sobie odpowiedzieć.
MN
~Marek Nowicki
27 lipca 2020, 21:01
Nie.
MN
~Marek Nowicki
27 lipca 2020, 21:03
Być może, ale co to ma to meritum?