Politycy i duchowni uprawiający politykę na ambonach niszczą Jasną Górę

Każdy polityk, który próbuje wykorzystywać Jasną Górę do własnych interesów, powinien usłyszeć stanowcze NIE. A każdy biskup i duchowny, który do czegoś takiego dopuszcza albo sam uprawia w tym świętym miejscu politykę ambonową, przykłada rękę do jego niszczenia.

Opowiem Państwu dwie historie.

DEON.PL POLECA


Pierwsza jest moja. Bardzo intymna. To było jakieś dziesięć lat temu. Byłem wtedy w dominikańskiej Beczce. I jak to w duszpasterstwie, w wakacje chodziliśmy na pielgrzymkę na Jasną Górę. Przyznam szczerze, że za pierwszym razem miałem spore wątpliwości. Nie odnajdywałem się w pielgrzymkowych klimatach.

Prawie całą pielgrzymkę przeszedłem wkurzony. Irytowali mnie ludzie dookoła, irytowała mnie muzyka, irytowali mnie sami dominikanie. No tak generalnie to wszystko mnie irytowało. Zastanawiałem się, po co ja w ogóle to robię, po co się tak męczę i maltretuję. Kilka razy chciałem dać sobie spokój i wrócić do domu.

I nagle wydarzyło się coś, czego po ludzku się wytłumaczyć nie da. Było już późne popołudnie, powoli kończyliśmy kolejny dzień drogi. Doszliśmy do takiego miejsca, w którym jeśli spojrzy się w prawo, można pierwszy raz zobaczyć wieżę Jasnej Góry. Na chwilę wszyscy uklękliśmy. I dokładnie w tym momencie coś we mnie pękło. Cała irytacja zniknęła. Poczułem nieopisywalny pokój w sercu. Wtedy nie potrafiłem tego nazwać. Po jakimś czasie zrozumiałem, że to była właśnie Ona.

***

Drugą historię usłyszałem kilka dni temu od człowieka, z którym pracuję nad nową książką. Na razie nie będę zdradzać, kto to jest. Teraz ważnym jest tylko, żebyście wiedzieli, że nie jest Polakiem i jest starszą osobą. W trakcie naszego ostatniego spotkania opowiedział mi, jak kilkadziesiąt lat temu, jeszcze jako młody student, przyjechał z grupą znajomych do Polski i również poszli na pielgrzymkę na Jasną Górę.

Kiedy doszli na miejsce najpierw była msza na wałach, później nocne czuwanie.

"Po czuwaniu było już bardzo późno, ale ja nie mogłem zasnąć. Wstałem i poszedłem do kaplicy obrazu Matki Bożej. W środku było pełno ludzi. Głównie młodzi. Jedni modlili się w ciszy, inni czekali w długich kolejkach do konfesjonałów, jeszcze inni na klęczkach szli wokół obrazu.

Moją uwagę przykuła jedna dziewczyna, z którą dużo rozmawialiśmy w trakcie pielgrzymki. Bardzo oczytana, inteligentna, piękna osoba. Teraz siedziała w kącie, z zamkniętymi oczami i modliła się w skupieniu. Po jej policzkach spływały łzy. Wiedziałem z rozmów w trakcie wspólnej drogi, że w ostatnim czasie przeżyła coś bardzo trudnego. Patrząc na nią tamtej nocy, zrozumiałem, że Maryja naprawdę jest Waszą królową. Ale taką królową, której ufacie i do której przychodzicie z ciężarami, tragediami, ranami. I to wszystko Jej tam oddajecie. Z ufnością. Taką jaką ma dziecko do matki".

***

Tak, Jasna Góra jest wyjątkowym miejscem. Dlatego każdy polityk, który próbuje je wykorzystywać do własnych interesów, powinien usłyszeć stanowcze NIE. A każdy biskup i duchowny, który do czegoś takiego dopuszcza albo sam uprawia w tym świętym miejscu politykę ambonową, przykłada rękę do jego niszczenia.

To się musi skończyć. To jest miejsce Ewangelii. Miejsce, w którym Maryja, z taką czułością jak tylko Ona potrafi, pomaga nam i prowadzi nas do swojego Syna. Nie pozwólmy ludziom zafiksowanym na władzy i wpływach - duchownym i świeckim - niszczyć naszego domu. I domu naszego Ojca.

Dziennikarz, publicysta, człowiek z Zupy na Plantach. W latach 2015-2020 redaktor naczelny DEON.pl. Autor książek, m.in. bestsellerowego wywiadu z ks. Kaczkowskim "Życie na pełnej petardzie. Wiara, polędwica i miłość", przetłumaczonej na język niemiecki rozmowy z ks. Manfredem Deselaersem "Niemiecki ksiądz u progu Auschwitz" czy "Siostry z Broniszewic. Czuły Kościół odważnych kobiet". Laureat Nagrody "Ślad" im. bp. Jana Chrapka. Prowadzi podcasty "Słuchać, żeby usłyszeć" i "Wiara wątpiących".

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Politycy i duchowni uprawiający politykę na ambonach niszczą Jasną Górę
Komentarze (15)
PK
~Problem Kalego ?
26 czerwca 2020, 15:04
Jak Szustak wspiera głośno Hołownię, to jest OK. Ja bp. Ryś wspiera Hołownię to jest OK. Wtedy Żyłce nic nie przeszkadza. Więc gdzie tak naprawdę leży problem Żyłki ? No gdzie ?
no_name (PiotreN)
25 czerwca 2020, 18:53
Ja także nie popieram wszelakiego mieszania się polityki do spraw Kościoła i to bez względu na to co, czy ten polityk przemawia z ambony, czy z Ołtarza, czy z pulpitu do czytań. Minister, premier, również prezydent może wygłosić wykład w takim miejscu, ale musi on być wyraźnie oddzielony od Mszy Świętej. Nie pozwólmy też zabraniać którejkolwiek partii w uczestnictwie we Mszy Świętej. To uczestnictwo jest dobrowolne, każdy jeśli tylko chce, może w niej uczestniczyć, nie tylko przedstawiciele partii Prawo i Sprawiedliwość. :-)
ŻP
~Żyłka, przegiąłeś i to ostro !
25 czerwca 2020, 18:48
Każdy polityk, każdy prawdziwy rasowy polityk, nie ma własnych interesów, bo działa w interesie dobra wspólnego ! A że Tobie to nie pasuje, Twojej wizji wiary i chrześcijaństwa, to już tylko Twój i tobie podobnych, problem.
no_name (PiotreN)
25 czerwca 2020, 18:08
Ja także nie popieram wszelakiego mieszania się polityki do spraw Kościoła i to bez względu na to co, czy polityk przemawia z ambony, czy z Ołtarza, czy z pulpitu do czytań. Minister, premier, również prezydent może wygłosić wykład w takim miejscu, ale musi on być wyraźnie oddzielony od Mszy Świętej. Nie pozwólmy też zabraniać jakiejkolwiek partii uczestniczyć we Mszy Świętej. To uczestnictwo jest dobrowolne, każdy jeśli tylko chce, może w niej uczestniczyć, nie tylko przedstawiciele partii Prawo i Sprawiedliwość. :-)
DP
~Darek P.
25 czerwca 2020, 17:10
Zapomniałem jeszcze o wsparciu jakie udziela Bp. Ryś Holowni. Ta polityka w Kościele jest nie do przyjęcia.
DP
~Darek P.
25 czerwca 2020, 17:07
I że Hołownia jest wspierany przez Bp. Rysia. Ta polityka w Kościele jest nie do przyjęcia.
DP
~Darek P
25 czerwca 2020, 17:05
No właśnie. Denerwuje mnie jak Szustak i dwóm.pl wspiera publicznie Holownię i całą to ego podejrzane zaplecze.
WG
W Gedymin
25 czerwca 2020, 09:59
"Tak, Jasna Góra jest wyjątkowym miejscem. Dlatego każdy polityk, który próbuje je wykorzystywać do własnych interesów, powinien usłyszeć stanowcze NIE. " - Ważniejsza od Jasnej Góry jest Eucharystia, Msza św., i o NIEBO większym złem były "msze smoleńskie" świętokradczo wbudowane w polityczne eventy służące kłamstwu, manipulacji i umacnianiu nienawiści.
Janusz Podkamienny
24 czerwca 2020, 21:03
Gdy następuje sojusz tronu z ołtarzem, to z czasem tron i ołtarz stają się puste. Tak jak w tym przypadku partykularny interes partyjny splugawił święte miejsce dla Polaka i wierzącego katolika. Kościół stracił, polityk nie zyskał, a niesmak i poczucie fałszu pozostał.
WP
Wkn Pielgrzym
24 czerwca 2020, 20:12
Gdy widzę duchownych, którzy są blisko polityków PiSlamu mówię stanowcze Nie.. Mieszkam w Kielcach woj. Świętokrzyskim z którego pochodzi Piotr Żyłka.. Widzę Patologie w relacjach duchowni i politycy PiS od radnych po posłów.. Wiele osób w Kielcach woj. Świętokrzyskim jest oburzonych.. Wiele znajomych, którzy uczestniczą w różnych wspólnotach religijnych mówią stanowcze Nie.. Mają dość hipokyzji Duchownych i obecnej władzy, która dzieli Polaków. Co do Jasnej Góry wiele ładnych lat temu byłem oburzony, gdy Jarosław Kaczyński Nasz Władca i Pan tej ziemi wykorzystywał ołtarz ojczyzny tzn Jasna Górę do swoich celów Politycznych.. Dzisiaj dzieje się podobnie, ale wzmocnionym skutkiem. Obudźcie się ludzie Kościoła to ostatni dzwonek...
JO
Jan Ops
25 czerwca 2020, 14:51
Czy moderator może zareagować na poniżające określenie PISlam? Czy to są normalne standardy dyskusji na Deonie?
RW
~Re: Wkn Pielgrzym
26 czerwca 2020, 15:11
Ale jak wcześniej widziałeś duchownych, którzy byli i są blisko polityków POparańców (to wynik Twoje inspiracji PISlamem) to mówiłeś stanowcze TAK. A mógłbym sypać przykładami takich "duchownych" jak z rękawa. Ot mentalność Kalego, za Sienkiewiczem: "Jeśli ktoś Kalemu zabrać krowy to jest zły uczynek. Dobry, to jak Kali zabrać komuś krowy"
WP
Wkn Pielgrzym
27 czerwca 2020, 05:36
Nigdy nie widziałem oprócz wspomnianej Pani Premier z PiS, aby inny polityk od prawa do lewa wchodził na ambonę podczas kampani wyborczej i przemawiał przed Najświetrzym Obrazem Matki Boskiej. Nigdy nie widziałem oprócz Pani Premier, Jarosława Kaczyńskiego i obecnego Prezydenta, aby ktoś inny głosił Politykę na Jasnej Górze. Słyszałem wielokrotnie jak księża na ambonie popierali polityków PiS nigdy nie słyszałem, żeby księża popierali z Ambony innych polityków. W Kielcach każdy wie jak były Biskup Świętej pamięci popierał jedną słuszną partie. Naprawdę zależy mi na dobru Kościoła Polskiego.. Dlaczego są pustki w kościołach w Kielcach? Dlaczego nie ma młodych? Dlaczego młodzi tak negatywnie reagują na duchownych? Ja osobiście daleko mi do świętości, nie raz popełniałem wielkie błędy.. Ale nigdy bym nie głosił polityki z Ambony i na Ołtarzu Ojczyzny.. Nigdy jako Polityk bym nie dzielił społeczeństwa. PS. nie jestem fanem PO
RF
~Robert Forysiak
24 czerwca 2020, 15:54
Po tym co się stało - nigdy więcej politycznych wystąpień na Jasnej Górze! Po ataku na Westerplatte - nigdy więcej wojny. Już nie wiadomo, nawet co było gorsze! Jasna Góra zdobyta przez PiS! Che..che...Aż dziw, że p. Żyłka koszuli nie rozdarł....
KS
Konrad Schneider
24 czerwca 2020, 09:32
Kurcze, podziwiam Pana za odwage i konkret! Bog zaplac!