Proboszcz zbiera oświadczenia o niepopieraniu Strajku Kobiet. Kuria zajmuje stanowisko

fot. Depositphotos
KAI / Gorlice24 / pk / kk

Proboszcz z parafii w Ropicy Polskiej wymagał, aby trzy osoby przystępujące do bierzmowania przyniosły oświadczenia o niepopieraniu Strajku Kobiet. Kuria rzeszowska wydała oświadczenie w tej sprawie i pochwaliła kapłana.

„Ja, niżej podpisany(a) kandydat (kandydatka) do Sakramentu Dojrzałości Chrześcijańskiej, wobec Chrystusa obecnego w Najświętszym Sakramencie oświadczam, że nie popieram tzw. «strajku kobiet»; postulatów i żądań sprzecznych z treścią i zasadami naszej katolickiej wiary, na co mogły wskazywać obecne na moim koncie na fejsbuku przez dłuższy czas i rozpowszechniane wśród kolegów i koleżanek materiały pochodzące ze stron strajku kobiet i moje osobiste zdjęcie (a)” – czytamy w oświadczeniu, którego treść upublicznił portal Gorlice24.

Kandydaci do bierzmowania muszą się zobowiązać do usunięcia ze swoich mediów społecznościowych treści, które mogłyby wskazywać na popieranie przez nich Strajku Kobiet. "Proszę Pana Boga o przebaczenie moich nierozsądnych zachowań i postanawiam przy pomocy Ducha Świętego być dzielnym świadkiem i apostołem CHRYSTUSA, PANA MOJEGO” – kontynuuje treść oświadczenia.

W związku z licznymi zapytaniami i informacjami o krążącym w mediach oświadczeniu, kuria rzeszowska wydała dziś oświadczenie, w którym wyjaśnia motywy, jakimi kierował się kapłan i wyraża uznanie dla jego działań.

DEON.PL POLECA

W związku z licznymi pytaniami i informacjami w mediach na temat przygotowania do sakramentu bierzmowania w parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Ropicy Polskiej, gdzie proboszcz od trzech osób wymagał podpisania oświadczenia o niepopieraniu tzw. "strajku kobiet" oraz postulatów i żądań sprzecznych z treścią i zasadami wiary katolickiej, Kuria Diecezjalna w Rzeszowie wydała oświadczenie, którego treść prezentujemy poniżej:

Rzeszów, 26 stycznia 2021 r.

Oświadczenie Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie ws. przygotowania do bierzmowania w parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Ropicy Polskiej

1. Do sakramentu bierzmowania w Kościele Katolickim mogą i powinny przystępować tylko te osoby, które akceptują prawdy wiary i zasady moralności przez niego głoszone.

2. Za przygotowanie do sakramentu bierzmowania w poszczególnych parafiach odpowiadają księża proboszczowie. Jednym z ważnych elementów przygotowania do sakramentu bierzmowania jest weryfikacja spójności między deklarowaną wiarą kandydatów a podejmowanymi decyzjami i ich zachowaniem.

3. Proboszcz parafii w Ropicy Polskiej, w związku z wątpliwościami czy owa spójność występuje u trzech osób z grupy przygotowującej się do przyjęcia bierzmowania, poprosił je o złożenie pisemnych deklaracji potwierdzających ich wybory moralne. Dzięki temu pomógł im podjąć decyzję o przystąpieniu do sakramentu bierzmowania nie tylko w sposób wolny, ale także bardziej świadomy, co zasługuje na uznanie.

ks. Piotr Steczkowski

kanclerz Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie

Źródło: KAI / Gorlice24 / pk / kk

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Proboszcz zbiera oświadczenia o niepopieraniu Strajku Kobiet. Kuria zajmuje stanowisko
Komentarze (36)
VE
~vgy eerddd
30 stycznia 2021, 21:59
Dzięki temu oczywiście będzie tylko mniej chętnych do bierzmowania. Ale kościołowi przecież o to chodzi bo kościoły z trudem mieszczą te tłumy wiernych :)
EP
~Ewa P.
30 stycznia 2021, 16:10
Dobrze, że ks. jakoś zareagował, ale zrobił to mało wychowawczo, przez co pewnie raczej zraził młodzież, niż skłonił do refleksji. Lepiej jakby np. zorganizował w klasie debatę na ten temat - byłaby to może dla niektórych nawet okazja do świadczenia o wierze i wypływających z niej przekonań, a dla innych okazja do przemyśleń i bardziej świadomej decyzji o podejściu do sakramnetu dojrzałości chrześcijańskiej, który niestety rozdawany jest taśmowo (choć nie jest konieczny i powinien być dobrowolny) i często nie brany jest przez młodzież na serio.
KW
~ka we
29 stycznia 2021, 20:36
Bierzmowanie nie należy do podstawowych praw człowieka i obywatela. Sprawa dotyczyła 3 osób, które najwyraźniej w sposób publiczny popierały ten strajk, zatem tego typu oświadczenie widzę raczej jako szansę na zmianę, bo ten ksiądz nie powiedział "nie" bo widziałem że popieracie, tylko dał możliwość powrotu.
JJ
~Jan Jan
29 stycznia 2021, 12:26
''15 I rzekł do nich: «Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu! 16 Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony. 17 Tym zaś, którzy uwierzą, te znaki towarzyszyć będą: w imię moje złe duchy będą wyrzucać, nowymi językami mówić będą; 18 węże brać będą do rąk, i jeśliby co zatrutego wypili, nie będzie im szkodzić. Na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie».'' (Ewangelia wg św. Marka 16)<><><><><> I GDZIE TUTAJ JEST O OŚWIADCZENIACH DLA PROBOSZCZA.
AR
~Awdotia Romanowa
28 stycznia 2021, 17:11
Przy następnej kolędzie zażądam od księdza podpisania oświadczenia, że pieniądze z kolędy nie zostaną przeznaczone na alkohol, papierosy, na adwokatów dla księży pedofilii, na utrzymywanie ich konkubin, na fundusz alimentacyjny dla dzieci księży itp. Wydawać pieniądze na takie cele też jest sprzeczne z wartościami chrześcijańskimi.
AK
~Andrzej Kaczmarek
29 stycznia 2021, 10:09
Nie lepiej pognać klechę od drzwi.?
MX
~Mateusz xxx
29 stycznia 2021, 23:04
@~Awdotia Romanowa. Problem w tym, trolu jeden, że ksiadz do twoich drzwi nie zapuka...
SS
~szczesliwy stary juz Slazak poza Polska
28 stycznia 2021, 15:54
W latach 80, przestalem chodzic do kosciola co niedziele, nie moglem zniesc widoku komunistow w kosciele, nie moglem patrzec ze zamiast w kruchcie stoja w glownej nawie, teraz wiem dlaczego byli tacy bezczelni, teraz odplacaja duchowienstwu, teraz pluja na Kosciol bardziej niz w czasach komuny. TW bislupi i biskupi pederasci dali sie wpuscic w maliny. To kara boska.
WC
~Wojciech Chajec
27 stycznia 2021, 16:44
Popieram kurię. Bierzmowanie czegoś wymaga i nie musi być dla wszystkich. Co do strajku kobiet... Myślę, że najskuteczniejszym strajkiem kobiet jest staranny wybór męża (nie będę pisał dosadniej, bo to podobno portal katolicki).
JY
~john yossarian
27 stycznia 2021, 20:48
Ludzkość wyginie...
RL
~Remigiusz Lewski
27 stycznia 2021, 21:01
No i kolejny typ ktory odsyła kobiety do Freuda i rodzenia dzieci. A idz Pan w .
WC
~Wojciech Chajec
28 stycznia 2021, 23:18
Doprecyzuję, bo odpowiedzi świadczą o niezrozumieniu tego, co chciałem napisać. Kobiety mają prawo, a nawet często powinny strajkować przed czynnościami prowądzacymi do poczęcia. Po poczęciu strajkować nie powinny, bo wtedy cierpiałoby niewinne dziecko.
SS
~szczesliwy stary juz Slazak poza Polska
27 stycznia 2021, 15:12
Za komuny, w 1958 roku przystepowalem do I Komuni, Ojciec tez musial napisac proboszczowi ze sie zgadza, a przed bierzmowaniem przed jego udzieleniem to tez oddawalismy deklaracje z wpisanym imieniem, Tresci ich nie pamietam bo byl to rok 1963
PP
~Piotrek Piotrowski
27 stycznia 2021, 13:21
Coraz bardziej boję się kościoła katolickiego...
-S
~- svd
27 stycznia 2021, 12:41
"W ogóle nie przysięgajcie. Ani na niebo, bo jest tronem Bożym. Ani na ziemię, bo jest podnóżkiem stóp Jego. Ani na Jerozolimę, bo jest miastem wielkiego Króla. Ani na twoją głowę nie przysięgaj, bo nie możesz jednego włosa uczynić białym albo czarnym. Niech raczej mowa wasza będzie: tak, tak; nie, nie. Co nadto jest, od Złego pochodzi" (Mt 5,34-37).
JY
~john yossarian
27 stycznia 2021, 08:16
Trudno mi sobie wyobrazić coś, co lepiej by ilustrowało powiedzenia: "wylać dziecko z kąpielą" i "dobrymi chęciami, to piekło jest wybrukowane". Ja rozumiem- proboszcz z Ropicy Polskiej (ciekawe czy nazwisko ma też takie witkacowskie:), ale kuria to już by mogła być trochę rozgarnięta...
MX
~Mateusz xxx
26 stycznia 2021, 21:00
Zuch ksiądz!
JY
~john yossarian
27 stycznia 2021, 09:49
No! Fiat iustitia, pereat mundus!
SR
~Spod Rzeszowa
26 stycznia 2021, 18:40
Odosobniony przypadek "gorliwości duszpasterskiej" spowoduje dezorientację i osłabi powagę Kościoła, skoro inni proboszczowie i inne kurie takich oświadczeń nie będą wymagać. Przypomina się sytuacja z Rzeszowa właśnie, sprzed ponad wieku, kiedy działacze ruchu ludowego nie otrzymywali rozgrzeszenia od księży rzymskokatolickich, więc spowiadali się (skutecznie!) w cerkwi greckokatolickiej w Załężu
SR
~Spod Rzeszowa
26 stycznia 2021, 22:52
W Zalesiu, nie Załężu -tak czy inaczej na przedmieściu Rzeszowa
JW
~Jan Wroncki
26 stycznia 2021, 17:24
Komuś się poplątały disciplina sacramentorum i rigor mortis.
WG
W Gedymin
26 stycznia 2021, 13:32
Wydaje mi się, że w sytuacji przedstawionej przez kurię (3 przypadku) do rozeznania bardziej odpowiednia byłaby rozmowa, tym bardziej, że motywem wspierania strajku kobiet może być nie akceptacja, wspieranie aborcji a protest przeciw konkubinatowi Kościoła z PiS i wspieranie przez Kościół kultury kłamstwa. I może w trosce o "przystąpieniu do sakramentu bierzmowania nie tylko w sposób wolny, ale także bardziej świadomy" należałoby odstąpić od rocznikowego bierzmowania (zwłaszcza poniżej 18 lat), ponieważ młodzi ludzie w różnym wieku stają się zdolni do wolnych i świadomych wyborów i zobowiązań. Zapewne z podobnym uznaniem kurii spotkałoby się też składanie przez księży i katechetów świeckich uroczystych oświadczeń, że nie są np. pedofilami.
JO
Jan Ops
26 stycznia 2021, 14:58
Ale Pan jest nudny. Panu się wszystko z PIS zawsze kojarzy.
KP
~katolik pomniejszego płazu
26 stycznia 2021, 15:12
wystarczyłaby przysięga antymodernistyczna podpisywane przed otrzymaniem swięceń
AS
~Antoni Szwed
26 stycznia 2021, 15:16
Sprawa jest jasna i oczywista. Jeśli ktoś nie zgadza się z całością nauki Kościoła katolickiego, NIE POWINIEN przystępować do sakramentu bierzmowania. Jak ktoś będzie bronił Bożego Prawa, zawartego w nauce Kościoła, jeśli będzie ją negował. To jest SPRZECZNOŚĆ!! Człowiek zdrów na umyśle i prawego ducha unika sprzeczności.
E
Elżbieta
26 stycznia 2021, 16:11
A skąd wiesz, że nie składają takich oświadczeń??? Ja wiem, że składają. Tylko co to znaczy uroczystych???
SS
~szczesliwy stary juz Slazak poza Polska
26 stycznia 2021, 16:34
U nas w Niemczech syn po osiagnieciu 18 roku zycia dostal list z zapytaniem czy chce przystapic do bierzmowania, odpowiedzial pozytywnie i zaczely sie przygotowania. Staruszek ksiadz w Polsce mowi mi, a wie pan Bierzmowanie jest pozegnaniem z Kosciolem? Forma Bierzmowania to przypomina, byle odwalic obowiazek, czasu brakuje zeby to bylo swieto jak u ewangelikow konfirmacja, ewangelicy baluja caly dzien razem z dziecmi.Jest to wydarzenie, moze Pierwsza Komunia Swieta jest takim balem w Polsce, gdzie licza sie tylko prezenty, sama istota Komunii gdzies sie rozplywa, kazdy dostal materialnie swoje, dzieci i proboszcz, bo dzieci musza mu odpalic dzialke. Jakos to hula. Potem sie dziwimy ze 14 latki protestuja w marszach "kobiet", dzieci juz nie chca miec dzieci. Tak im zle. Najlepiej byc jedynakiem, jedynaczka, szkoda ze nie wybieraja jeszcze plci. Upadek moralny, moze maly wirus to uzdrowi?Moze ten wirus stanie sie czlekotworczy.Ma duza szanse, opanowal caly swiat.
WG
W Gedymin
26 stycznia 2021, 21:15
@Jan Ops - Bez przesady. Na przykład polski episkopat wywołuje u mnie skojarzenia z Sodomą (nie ze względu na szóste przykazanie, a ze względu na liczbę uczciwych i przyzwoitych).
MX
~Mateusz xxx
26 stycznia 2021, 22:07
@W Gedymin. Czyli nudy ciąg dalszy...
JW
~Jarek Witkiewicz
27 stycznia 2021, 13:35
Sprzeczność występuje wówczas jeśli dotyczy jednej płaszczyzny. Prawa Boże to jedno a prawa kościelne to drugie zwłaszcza w naszym pięknym kraju. Nie zmienia to faktu, że aborcja nadal będzie aborcją.
Anna Żebrowska
28 stycznia 2021, 16:11
Antoni, bój się Boga - ty jeszcze jesteś filozofem, czy już tylko fanatykiem? Koleżanka ze studiów.
Anna Żebrowska
28 stycznia 2021, 16:14
Antoni, bój się Boga - czy jeszcze jesteś filozofem, czy już tylko fanatykiem? Koleżanka ze studiów.
MX
~Mateusz xxx
29 stycznia 2021, 23:11
@Anna Żebrowska. Słabe. Jeśli ktoś chce zobaczyć fanatyków, niech jedzie do krajów islamskich...
AW
~ania waliszko
26 stycznia 2021, 13:04
Gratulacje dla Kurii w Rzeszowie. Takiej jasnej postawy oczekujemy od wszystkich biskupów. ps. Ciekawa jestem, czy środowisko "Więzi" potępi Kurię w Rzeszowie, np. za brak tolerancji?
PR
~Ppp Rrr
26 stycznia 2021, 12:51
Poczytajcie na "Bezprawniku", jakie ludzie mają skojarzenia. Nawet, jeśli uznamy, że ksiądz ma rację, to forma manifestowania tej racji jest kompromitująca. Takie akcje dowodzą jedynie, że Kościół sam dla siebie jest największym zagrożeniem. Pozdrawiam i radzę poprawę.
AB
~Anna Borcz
26 stycznia 2021, 12:44
Brawo!