Wielki imam Ahmed al-Tajeb w Watykanie

(fot. PAP/EPA/MAURIZIO BRAMBATTI)
PAP / pk

Papież Franciszek przyjął w poniedziałek na audiencji czołowego reprezentanta świata islamu, wielkiego imama uniwersytetu Al-Azhar w Kairze Ahmeda al-Tajeba. Spotkanie to oznacza wznowienie dialogu między Watykanem a wpływową uczelnią sunnickiego islamu.

- To spotkanie jest przesłaniem - powiedział papież witając imama, z którym rozmawiał następnie prawie pół godziny. Franciszek wręczył imamowi al-Tajebowi egzemplarz swej encykliki "Laudato si'" oraz pamiątkowy medal przedstawiający drzewko oliwne - symbol pokoju.

Watykan w komunikacie wydanym po audiencji poinformował, że w czasie rozmowy papież i imam podkreślali wielkie znaczenie tego spotkania w kontekście dialogu między Kościołem katolickim a islamem. Mówili też o "wspólnym zaangażowaniu liderów i wiernych wielkich religii na rzecz pokoju na świecie, wyrzeczenia się przemocy i terroryzmu", a także o sytuacji chrześcijan oraz ich ochronie w związku z konfliktami i napięciami na Bliskim Wschodzie.

Ahmed al-Tajeb został oficjalnie zaproszony do Watykanu w lutym przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego. Po wizycie jej reprezentanta w Kairze ogłoszono, że Al-Azhar i Stolica Apostolska porozumiały się co do konieczności wspólnego spotkania, aby wznowić zawieszony dialog. Obie strony podkreśliły, iż jest to konieczne dla sprawy pokoju i stabilności na świecie w związku z obecną falą przemocy.

DEON.PL POLECA

Regularne kontakty między Watykanem a muzułmańską uczelnią rozpoczęły się po wizycie Jana Pawła II w Egipcie w 2000 roku. Relacje te zostały zawieszone w 2011 roku przez uniwersytet, który jako powód podał wypowiedzi Benedykta XVI, uznając je za krytykę pod adresem islamu.

Ahmed al-Tajeb skrytykował wówczas papieża za jego apel do światowych przywódców o ochronę chrześcijan po zamachu w Aleksandrii, w którym zginęło ponad 20 osób, a około 100 zostało rannych. Imam uznał tę wypowiedź za "niedopuszczalną ingerencję" w wewnętrzne sprawy Egiptu.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wielki imam Ahmed al-Tajeb w Watykanie
Komentarze (1)
QQ
q q
23 maja 2016, 17:50
Istotną część islamu stanowi praktyka zwana „takijją” (arab. „taqijja” – dosł. „ostrożność), polegająca na umyślnym wprowadzaniu w błąd (kłastwie) Przykład zastosowania takijji stanowi stwierdzenie, iż słowo „islam” znaczy „pokój”, padające często ze strony muzułmanów. Jest to kłamstwo, ponieważ „islam” oznacza dosłownie „podporządkowanie się”, zaś „pokój” to po arabsku „salam”. Co prawda obydwa słowa posiadają wspólny rdzeń (slm), jednak ich znaczenie jest całkowicie inne. Praktyką podobną do takijji jest ketman (pers. „ukrywanie”), posiadająca identyczny cel. Ketman jednak polega na ukrywaniu istotnej części prawdy, podczas gdy takijja jest kłamstwem wprost. W komentarzu do Koranu znajdujemy słowa Al-Askariego: „Ten, kto ukrywa swoją religię, ten ochronił swoją wiarę. Ten, kto otwarcie głosi swoje przekonania, ten zniszczył swoją wiarę". KORAN 3:54 "Oni knuli podstęp i Allah knuł podstęp; a Allah jest najlepszy spośród knujących podstępy." KORAN 13:42 "Knuli już podstępy ci, którzy byli przed nimi, lecz do Allaha należy wszelka chytrość." KORAN 3:28 „kto zaprzyjaźnia się z Chrześcijanami i Żydami, ten nie ma honoru, temu nie przysługuje miłosierdzie Allaha i jego ochrona.” „Nie możecie tego robić, chyba, że chcecie się ochronić przed nimi. Chcecie się uratować przed nimi, uznając to, jako działanie ochronne”. „Ochraniając się przed nimi poprzez mówienie do nich w przyjazny sposób, podczas gdy wasze serca tego nienawidzą.” KORAN 5:51 „O wy, którzy wierzycie w Mahometa i Koran. Nie bierzcie Chrześcijan i Żydów za przyjaciół, ani nawet nie szukajcie u nich wsparcia i pomocy. Oni są przyjaciółmi jedni dla drugich.” KORAN 47:4  " Kiedy więc spotkacie tych którzy nie wierzą to uderzcie ich mieczem po szyi; a kiedy ich całkiem rozbijecie, to mocno zaciśnijcie na nich pęta "