Studenci zapytali księdza, co sądzi o sprawie pedofilii w Kościele. Odpowiedział jednoznacznie

(fot, depositphotos.com)
facebook.com / jb

"Piszę to z bólem jako kapłan i zakonnik z 36-letnim stażem, także jako psychoterapeuta ofiar osób duchownych" - napisał na Facebooku.

Ojciec Filip Buczyński, franciszkanin, zamieścił na Facebooku wpis o tym, co należy zrobić z problemem pedofilii w Kościele w Polsce.

Przeczytaj treść wpisu:

Moi studenci zadali mi pytanie co ja sądzę o sprawie pedofilii w Kościele? Co bym zrobił?

Proste. Sprawców sądził wg prawa cywilnego, a tych, którzy mataczyli, przenosili do innych diecezji pozbawiał urzędów i obarczał winą za współudział w zbrodniach na dzieciach (także prawną, nie tylko moralną). Jednocześnie zobowiązywałbym poszczególne diecezje czy hierarchie zakonne do płacenia sowitych zadośćuczynień wobec ofiar. Nie chodzi tu oczywiście o zemstę, ale o równe traktowanie, by kler nie był "nadzwyczajną kastą", bo to duchowieństwu nie służy.

DEON.PL POLECA

Piszę to z bólem jako kapłan i zakonnik z 36 letnim stażem, także jako psychoterapeuta ofiar osób duchownych. Oczywiście wszystkie inne stany i zawody potraktowałbym tak samo. Są takie sytuacje, w których kończy się miłosierdzie a zaczyna sprawiedliwość. Ona taż jest cnotą.

***

Jeśli jesteś osobą skrzywdzoną w Kościele i potrzebujesz pomocy lub rozmowy, skorzystaj z tej infolinii. Stworzyli ją ludzie świeccy poruszeni Twoim losem:

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Studenci zapytali księdza, co sądzi o sprawie pedofilii w Kościele. Odpowiedział jednoznacznie
Komentarze (11)
MW
Magda W
18 czerwca 2020, 20:03
Katolicy zapytali Pana Boga, co sądzi o sprawie pedofilii w Kościele. Nic nie odpowiedział. Poszedł na krzyż.
AM
~Andrzej Mackiewicz
15 czerwca 2020, 14:13
ALE też może (?) może warto (szerzej) zrozumieć ... ZJAWISKO (fenomen, proces, struktury "zła" a napewno ... krzywdy). "To będzie naprawdę mocna książka. O realnych problemach Kościoła, o tym, dlaczego głos ofiar nie jest w nim słyszany, o tym, dokąd sięgają struktury systemowego krycia przestępców, i jak je wyjaśniam, i wreszcie o tym, dlaczego bez zrozumienia sprawy arcybiskupa Juliusza Paetza, a także histerycznego sprzeciwu części Episkopatu wobec lustracji w Kościele nie da się zrozumieć obecnego milczenia biskupów w sprawie skandali seksualnych i ich ofiar. Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski nie boi się mówić, i nawet jeśli ktoś się z nim nie zgadza, to warto go słuchać, bo ma mocne argumenty, których inni często boją się użyć!" Zacytowałem : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=676186479598643&id=100016218904569&sfnsn=mo
AM
~Andrzej Mackiewicz
15 czerwca 2020, 11:17
K_O_N_K_R_E_T. Super ! Ale, dlaczego tak mało podobnych wypowiedzi osób duchownych ? Nie jestem "przeciw miłosierdziu". Miłosierne może być ... - przynoszenie paczek czy odwiedziny w więzieniu, modlitwa "za "osadzonego" czy "zdegradowanego" ze "stanowiska" biskupa czy proboszcza również ...
RP
~Radek Parafialny
15 czerwca 2020, 08:23
Ksiądz pedofil niech idzie do więzienia i sam płaci. Wyłudzanie odszkodowania od kościoła (niewinnych księży i parafian) jest pazernym złodziejstwem. Żadna firma nie płaci odszkodowania za prywatne przestępstwa pracowników. Nie można manipulować art 430 KC, bo pedofilia nie jest obowiązkiem służbowym a ,,przy jej wykonywaniu nie ma kierownictwa (kościoła), ani wskazówek, ani powierzenia tej czynności''.
MP
~Maria. P.
15 czerwca 2020, 12:09
Racja. Każdy odpowiada za siebie.
TB
~Turystka Bezdrozy
15 czerwca 2020, 15:36
Niewinni pod warunkiem, że nie ukrywali swego kolegi księdza lub biskup mając wiedzę zgłosił policji, a nie przenosił księdza.
16 czerwca 2020, 09:08
@Radek Parafialny O, ksiądz Adam vel ks2011 vel Leon się uaktywnił Znowu przeklejanie gdzie się da tej samej propagandy ?
DS
~Damian Stadler
17 czerwca 2020, 12:43
Dlaczego propaganda? Czy jak nauczyciel popełnia przestępstwo, to odpowiada za to szkoła? Albo artysta - to odszkodowania ponosi jego agencja artystyczna? Odpowiedzialność zbiorowa nie jest przecież sprawiedliwością! A jak ukrywał, to również powinien odpowiadać - oczywiście!
MW
Magda W
18 czerwca 2020, 20:05
Dobrze, że Pan Jezus odpowiedział za nas, bo nikt z nas nie jest w stanie odpowiedzieć za siebie.
AK
~Anna Kot
19 czerwca 2020, 18:30
DOKŁADNIE TAK!! Dlaczego wierni mają płacić za winnego?! Niech płaci sam za siebie!
21 czerwca 2020, 01:43
Nie, szkoła wówczas nie odpowiada. Ale jest pewna zasadnicza różnica - mianowicie kościół często świadomie zatajał, nie przyjmował zgłoszeń, nie przekazywał zgłoszonych przypadków do Watykanu i prokuratora,nie zawieszał w czynnościach podejrzanych, ukrywał oskarżanych w innych parafiach aby wyciszyć sprawę i żeby nie było "zgorszenia". W ten sposób dowiadując się o pierwszym podejrzeniu i nie reagując stanowczo kościół w osobie przełożonego biskupa staje się współwinnym kolejnych nadużyć danego przestępcy. Ukrywanie przestępcy jest przestępstwem. Ponadto żadna szkoła nie płaci ze szkolnych pieniędzy za adwokatów pedofilów a kościół idzie w zaparte i za ukradzione pieniądze parafian płaci za adwokatów więc niech płaci odszkodowania.