Archetyp fotografii w gdańskiej Łaźni

Praca Grzegorza Przyborka
wab

18 czerwca 2010 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku będzie miał miejsce wernisaż wystawy pt. Archetyp fotografii – Froese, Przyborek, Matsubara.

Co powoduje, że trzej autorzy: Joachim Froese, Ken Matsuabra i Grzegorz Przyborek mieszkający w różnych częściach świata wykonują prace dotyczące stanu kultury, w tym przestrzeni symbolicznej, w podobnej materii artystycznej? Szczególnie ważny jest tu stan namysłu artystycznego. Nie jest łatwo znaleźć odpowiedź, być może nawet jest to niemożliwe. Należy przyjrzeć się koncepcji fotograficzno-filozoficznej poszczególnych autorów, aby poszukać odpowiedzi na pytanie – czym jest i w jaki sposób analizować problem archetypu fotografii?

Dziwne, ale w pozytywnym sensie tego słowa, prace trójki autorów: Joachima Froesego, Kena Matsubary i Grzegorza Przyborka, są od lat tworzone w podobnym stylu, który wyrasta ze zbliżonej konstrukcji duchowej, w tym z oceny dawnej sztuki wynikającej z humanistycznej postawy. Taką działalność artystyczną akcentującą zadumę nad śmiercią, opierającą się na kategorii punctum w znaczeniu jej oswajania, jak w refleksji Rolanda Barthes’a (La Chambre claire: note sur la photographie) można określić mianem archetypu fotografii.

Ich styl nie poddaje się żadnej panującej modzie artystycznej, choć można wskazać inspiracje surrealizmem i konceptualizmem, w przypadku Matsubary i Przyborka, a nawet Froesego, wyrażane w formule inscenizacji. Minimalizując znaczenie perspektywy matematycznej podporządkowują ją swej skrajnie introwertycznej wizji, w której diagnozują stan umysłowości i duchowości z przełomu XX i XXI wieku, poszukując za pomocą sfery snu niezmiennych i stałych wartości.

Ekspozycja potrwa do 29 sierpnia 2010 roku.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Archetyp fotografii w gdańskiej Łaźni
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.