Legenda Titanica - fascynacja, komercja i kicz

(fot. Wikipedia Commons)
PAP / psd

Wystawa "Legenda Titanica" w angielskim Southampton pokazuje, jak od wieku już katastrofa okrętu fascynuje rzesze ludzi i inspiruje twórców. Jednak mit Titanica ulega też komercjalizacji i zmienia się w kicz. Wystawę przygotowano z okazji stulecia katastrofy.

Wystawa w muzeum SeaCity zostanie otwarta 10 kwietnia - 100 lat po tym, jak Titanic w trakcie swego dziewiczego rejsu opuścił port w Southampton. Cztery dni później okręt, który miał być niezatapialny, zderzył się z górą lodową i zatonął.

W ciągu stu lat od tych wydarzeń napisano o nich wiele książek, nakręcono filmy i seriale telewizyjne. Wokół Titanica powstała legenda, która - jak pisze agencja Associated Press - "zaczęła graniczyć z absurdem".

Jednym z eksponatów na wystawie w SeaCity jest mapa świata z zaznaczonymi miejscami, gdzie znajdują się pomniki poświęcone Titanicowi. Jest ich na świecie około 1160, znajdują się między innymi w Indiach, Chorwacji i Rosji.

Prócz głośnego "Titanica" Jamesa Camerona nakręcono cztery inne filmy kinowe o katastrofie okrętu. Pierwszy, niemy film pt. "Wśród nocy i lodu", pojawił się już w 1912 roku.

Niemal tak samo prędko po katastrofie zaczęto handlować związanymi z nią towarami. Najpierw były to "żałobne misie" - czarne pluszowe zabawki niemieckiej firmy Steiffs. Kupowano je, żeby zademonstrować solidarność z ofiarami morskiej katastrofy. Pojawiły się okolicznościowe pocztówki z wizerunkiem okrętu, ku pamięci ponad 1500 osób, które na nim zginęły.

Potem przyszły wszelkie inne towary - od układanek po gry wideo. Całą serię piw o nazwach nawiązujących do katastrofy produkuje browar w Anglii; istnieje też forma do kostek do lodu, która pozwala uzyskać kostki w kształcie Titanica oraz góry lodowej.

Muzeum w Southampton znalazło też wiele przykładów "titanikowego" kiczu - zauważa Associated Press. To między innymi: przyciski do papieru w kształcie Titanica, piłki golfowe z wizerunkiem okrętu, czy korek do wanny, do którego łańcuszkiem doczepiony jest mini-Titanic. "Są tu naprawdę dziwaczne rzeczy" - mówi w komentarzu do wystawy kolekcjoner pamiątek związanych z Titanikiem John Creamer.

Wystawa w SeaCity to tylko jedno z wielu wydarzeń związanych z setną rocznicą katastrofy okrętu. W Belfaście niedawno otwarto wzniesione nakładem 97 mln funtów centrum turystyczne, które przypomina, że Titanic powstał w tamtejszej stoczni.

Wystawa w Southampton, to - jak tłumaczy przedstawiciel władz lokalnych Mike Harris - "próba opowiedzenia o innej stronie historii Titanica".

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Legenda Titanica - fascynacja, komercja i kicz
Komentarze (1)
Bogusław Płoszajczak
4 kwietnia 2012, 12:33
No cóż, pogoń za sensacją, komercja, itp... zaczęła się nie od dzisiaj!