Otwarto Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku

Sukiennice: otwarto Galerię Sztuki Polskiej XIX w. (fot. PAP/Jacek Bednarczyk)
PAP / ad

W piątek po południu Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach została otwarta dla publiczności. Na ten moment na krakowskim Rynku Głównym czekało ok. 500 osób.

Drzwi przed pierwszymi chętnymi do zwiedzania otwarto o godz. 18.05.

"Jestem zafascynowany malarstwem XIX wieku i na tę chwilę czekałem już od dawna. Nie spodziewałem się jednak, że tak dużo chętnych osób do wejścia będzie już pierwszego dnia" - powiedział PAP stojący pod koniec kolejki - wraz z żoną i synkiem - 35-letni Konrad z Nowej Huty.

Przez najbliższe dwa dni turyści będą mogli bezpłatnie zwiedzać galerię do godz. 2.00 w nocy, uczestniczyć w koncertach, pić kawę na tarasie i podziwiać z dachu Sukiennic krakowski rynek.

"To naprawdę wspaniała chwila w dziejach Muzeum Narodowego, bo oto blask odzyskała pierwsza siedziba naszego muzeum. Jesteśmy dumni, że naszemu zespołowi udało się przywrócić jej splendor i wprowadzić muzeum w XXI wiek" - mówiła podczas uroczystości otwarcia dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew.

"Jestem bardzo szczęśliwy, że mogłem przyczynić się do sfinalizowania tego unikatowego projektu" - napisał do zebranych minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski, który z powodu posiedzenia rządu nie mógł uczestniczyć w piątkowej uroczystości. Inwestycję nazwał "śmiałym planem włączenia szacownych Sukiennic w rytm nowoczesnego muzealnictwa".

Dla podkreślenia nowoczesnego charakteru muzeum, w trakcie otwarcia odbyło się także pożegnanie "muzealnego kapcia". "Nigdy więcej!" - mówiła o kapciu dyr. Gołubiew, opatrując symboliczny egzemplarz muzealnego obuwia numerem inwentarzowym i przeznaczając go do muzealnego magazynu. Wcześniej kapeć opatrzyli swoimi podpisami prominenci.

W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele Muzeum Narodowego w Krakowie, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, władz miasta i województwa oraz środowisk kulturalnych miasta, a także niektórzy z ambasadorów Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku.

Do grona ambasadorów, mianowanych podczas aktu odnowienia galerii w lipcu br., wśród których znaleźli się m.in. Magdalena Abakanowicz, Magdalena Cielecka, Juliusz Machulski, Jerzy Owsiak, Jerzy Stuhr, Wisława Szymborska, Grzegorz Turnau, Adam Zagajewski oraz prof. Franciszek Ziejka, dołączyli w piątek Róża Thun i Alicja Resich-Modlińska.

W Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku, na powierzchni tysiąca metrów kwadratowych, publiczność będzie mogła podziwiać 195 obrazów i 19 rzeźb. Zmodernizowana galeria wyraźniej niż przed remontem nawiązuje do swego XIX-wiecznego wystroju. Na ściany powróciły m.in. kolory sprzed 130 lat, pojawiły się pluszowe kanapy i palmy. Z drugiej strony galeria będzie muzeum XXI wieku, pozwalające na interaktywny odbiór sztuki i edukację.

W Sukiennicach znalazła się m.in. Multiteka, czyli sala audiowizualna; Mediateka, czyli sala wielofunkcyjna i komputerowa, z artomatami, czyli specjalnie wyposażonymi stanowiskami komputerowymi oraz sala edukacyjna Atelier.

Galeria składa się z czterech sal, są to: "Sala Bacciarellego: Oświecenie"; "Sala Michałowskiego: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej"; "Sala Siemiradzkiego: Wokół akademii" oraz "Sala Chełmońskiego: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu".

W salach tych znalazły się gatunki i tematy charakterystyczne dla poszczególnych okresów (np. malarstwo historyczne, religijne, orientalne, portret, pejzaż), jak również wybrane zjawiska artystyczne oraz polityczno-społeczne, które znalazły swoje odzwierciedlenie w sztuce (np. kształtowanie się idei patriotyzmu i narodu, lud i ludowość, zmiany programów dydaktycznych w szkołach artystycznych).

"Zdecydowaliśmy, że wykorzystamy specyficzny profil kolekcji związanej z Sukiennicami, zwracając szczególną uwagę na jej patriotyczno-niepodległościowy charakter. Idea, która przyświecała założeniu Muzeum Narodowego, polegała bowiem na gromadzeniu zbiorów mających stanowić świadectwo istnienia narodu i jego kultury - rozwijającej się nieprzerwanie, pomimo utraty niepodległości" - powiedziała dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofia Gołubiew.

Remont Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach nie byłby możliwy bez finansowania ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Korzystano też ze wsparcia Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa. Mecenasem Galerii Nowe Sukiennice jest PZU. Koszt wszystkich prac wyniósł 8 mln 733 tys. 610 euro, z czego 40 proc. to środki norweskie.

Początek galerii malarstwa polskiego w Sukiennicach sięga drugiej połowy XIX wieku. 3 października 1879 r. w nowo odrestaurowanych salach Sukiennic hucznie obchodzono jubileusz 50-lecia pracy twórczej Józefa Ignacego Kraszewskiego. Dwa dni później Henryk Siemiradzki postanowił podarować miastu swój obraz "Pochodnie Nerona", z przeznaczeniem do przyszłej kolekcji Muzeum Narodowego. Podobny gest uczynili inni artyści uczestniczący w jubileuszu. Już 7 października 1879 r., uchwałą Rady Miasta Krakowa, utworzono Muzeum Narodowe w Sukiennicach jako własność Gminy Miasta Krakowa "na pożytek całego narodu".

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Otwarto Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.