"W tym znaku zwyciężysz". Wizja krzyża cesarza Konstantyna Wielkiego
28 października 312 roku Konstantyn pokonał Maksencjusza w bitwie przy Ponte Milvio. To bardzo ważna data, która wyznaczyła punkt zwrotny w nawróceniu cesarza i otwarła drogę do chrystianizacji Cesarstwa Rzymskiego.
Bitwa przy Moście Milwijskim jest tak ważnym momentem w historii Rzymu, że była szeroko relacjonowana w źródłach hagiograficznych. Autorzy chrześcijańscy, którzy pisali o tych wydarzeniach to Lucius Caecilius Firmianus Lactantius (250-325) i biskup Euzebiusz z Cezarei (ok. 265-340). Ich relacje różnią się w szczegółach i okolicznościach, ale w zasadniczych punktach są zgodne.
Sen Konstantyna
Laktancjusz w De mortibus persecutorum (44,5) pisze, że Konstantyn miał wizję w nocy między 27 a 28 października, podczas której otrzymał rozkaz umieszczenia na tarczy żołnierzy „znaku odnoszącego się do Chrystusa”. Określa go jako staurogram, czyli krzyż łaciński z górną częścią wygiętą w kształt litery P.
In hoc signo vinces
Euzebiusz proponuje dwie wersje tego samego epizodu. W 9 księdze Storia Ecclesiastica (Ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία) mówi o boskim ratunku, ale bez widocznych manifestacji. Z drugiej strony, w biografii cesarza, "Życie Konstantyna" (Eἰς τὸν βίον τοῦ μακαρίου Κωνσταντίνου βασιλέω I, 23-40) opowiada o wizji ukazującej mu się na niebie na wschodzie, o zachodzie słońca, podczas marszu przeciwko Maksencjuszowi: wielki ognisty krzyż otoczony aniołami i napis: Εν Τουτω Νικα, „W tym znaku zwyciężysz”, który stał się słynną łacińską dewizą: In hoc signo vinces.
Konstantyn nie mógł się zdecydować, ale w nocy ukazał mu się Chrystus i wyjaśnił, jak używać znaku krzyża przeciwko wrogom. Euzebiusz dokładnie opisuje, że ten znak to Chrismon, monogram Chrystusa. Konstantyn modyfikuje swój sztandar, labarum, zastępując cesarskiego orła, symbol Jowisza i najwyższego rzymskiego bóstwa, krzyżem Chrystusa. To samo czyni z tarczami żołnierzy. I wygrywa.
Historie Konstantyna w sztuce
Epizody związane z wizją Krzyża i bitwą przy Moście Milwijskim zostały również przedstawione w sztuce. Pojawiają się już w IX-wiecznych miniaturach. Potem w XV w. ukazuje je cykl fresków Piero della Francesca w bazylice św. Franciszka w Arezzo.
Na freskach stworzonych według projektu Rafaela i wykonanych przez jego szkołę, przede wszystkim Giulio Romano, w Pokojach Watykańskich, sceneria jest niezwykle klasyczna. W Wizji Krzyża cesarz stoi na wysokim cokole, przemawiając do żołnierzy. Natomiast Bitwa przy Ponte Milvio to jeden wielki wirujący ruch. Dramatyczna scena, w której w centrum wyróżnia się zwycięski cesarz na białym koniu, a nieco dalej dwa rzymskie insygnia zwieńczone nowym i niezwyciężonym symbolem, monogramem Chrystusa.
Łuk na rzymskiej wsi
Senat rzymski w 312 roku wzniósł w centrum Rzymu, w pobliżu Koloseum, pamiątkowy łuk zwycięstwa, a na przedmieściach łuk Malborga, tradycyjnie utożsamiany z miejscem, w którym Konstantyn miał wizję Krzyża.
Skomentuj artykuł