Autostrada A2 trzypasmowa po Euro 2012?

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem, na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna (fot. sxc.hu)
PAP/ pszajer

Wcześniej niż pierwotnie zakładano wybudowane zostaną natomiast nowe autostradowe węzły: Głuchowo i Kleszczewo. Jak powiedziała w piątek PAP Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska, terminarz rozbudowy trasy o dodatkowy pas zależy w głównej mierze od zapisów koncesyjnych w umowie.

Projekt płatnego odcinka autostrady A2 na całej długości jest przystosowany do dobudowy trzeciego pasa ruchu. - Według umowy koncesyjnej, możliwość rozbudowy zaistnieje, jeśli osiągnięty zostanie określony poziom ruchu na autostradzie, a do tego na razie nie doszło. Obecnie autostradą jeździ 30-35 tys. samochodów na dobę - powiedziała rzecznik.

Obwodnica Poznania została oddana do użytku w 2004 roku. Żywotność nawierzchni bitumicznych szacowana jest na 7 do 10 lat w zależności od natężenia ruchu. Jak powiedziała Zofia Kwiatkowska, biorąc pod uwagę obecne natężenie ruchu potrzeba wymiany nawierzchni na obwodnicy nastąpi nie wcześniej niż w 2013 roku.

- Chcemy sprawę rozbudowy trasy, wymiany nawierzchni i budowy węzłów realizować w logiczny sposób, by kierowcy mieli jak najmniejsze problemy z przejazdem. Według naszych planów, węzły Głuchowo i Kleszczewo powstaną do 2012 roku, zaczniemy wówczas planować organizację dobudowy trzeciego pasa. Prawdopodobnie prace związane z wymianą warstwy ścieralnej na obwodnicy i dobudową trzeciego pasa rozpoczną się w 2013 roku i potrwają do roku 2015 - powiedziała Zofia Kwiatkowska.

Rozważana jest możliwość dobudowy trzeciego pasa na dłuższym odcinku, między węzłami w Głuchowie i Kleszczewie. Autostrada miałaby wówczas trzy pasy ruchu nie na długości przeszło 13, ale 25 km. Nowe węzły powstaną w miejscu przecięcia autostrady A2 z drogami ekspresowymi S-5 i S-11.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (5,39 mld zł), całej inwestycji 1,6 mld euro (6,69 mld zł). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł:

- Europejskiego Banku Inwestycyjnego: ok. 1 mld euro (ok. 4,18 mld zł),

- międzynarodowych banków komercyjnych: ok. 400 mln euro (ok. 1,67 mld zł)

- i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej: 186 mln euro (ok. 0,78 mld zł).

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Autostrada A2 trzypasmowa po Euro 2012?
Komentarze (4)
K
kaczyński
14 czerwca 2011, 07:16
 odcinek, o którym mówi artykuł czyli od Nowego Tomysla do Świecka będzie
T
tusk
14 czerwca 2011, 03:17
 a dzisiaj wiemy ze autostrady do euro w ogole nie bedzie
Stanisław Miłosz
7 kwietnia 2010, 22:02
Artykuł z listopada 2009.Zawsze miiałem przeczucie, że dziennikarze Polskiej Agencji Prasowej, to tacy profesjonaliści jak z koziej ... Pewnie komuś w PAP się pliki w kompie pomieszały. Bo chyba nie obsłudze Deonu? (8-o :-x Dzisiaj TVP Poznań podała, że jest szansa, że budowa 3-go pasa zacznie się jeszcze w tym roku. Schroder kiedyś powiedział o unijnych pieniądzach dla takich napalonych jak Polska, że obiecać, nie oznacza dostać. Tak i tu - "szansa" to nie pewność. Zatem, chyba PAP jest jednak lepiej poinformowany. A miały być autostrady do Nieba ... A tu nawet nitka pod znakiem zapytania.
J
Jotgie
7 kwietnia 2010, 21:20
Artykuł z listopada 2009. Dzisiaj TVP Poznań podała, że jest szansa, że budowa 3-go pasa zacznie się jeszcze w tym roku.