Autostrada A2 trzypasmowa po Euro 2012?

Autostrada A2 trzypasmowa po Euro 2012?
Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem, na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna (fot. sxc.hu)
PAP/ pszajer

Wcześniej niż pierwotnie zakładano wybudowane zostaną natomiast nowe autostradowe węzły: Głuchowo i Kleszczewo. Jak powiedziała w piątek PAP Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska, terminarz rozbudowy trasy o dodatkowy pas zależy w głównej mierze od zapisów koncesyjnych w umowie.

Projekt płatnego odcinka autostrady A2 na całej długości jest przystosowany do dobudowy trzeciego pasa ruchu. - Według umowy koncesyjnej, możliwość rozbudowy zaistnieje, jeśli osiągnięty zostanie określony poziom ruchu na autostradzie, a do tego na razie nie doszło. Obecnie autostradą jeździ 30-35 tys. samochodów na dobę - powiedziała rzecznik.

Obwodnica Poznania została oddana do użytku w 2004 roku. Żywotność nawierzchni bitumicznych szacowana jest na 7 do 10 lat w zależności od natężenia ruchu. Jak powiedziała Zofia Kwiatkowska, biorąc pod uwagę obecne natężenie ruchu potrzeba wymiany nawierzchni na obwodnicy nastąpi nie wcześniej niż w 2013 roku.

- Chcemy sprawę rozbudowy trasy, wymiany nawierzchni i budowy węzłów realizować w logiczny sposób, by kierowcy mieli jak najmniejsze problemy z przejazdem. Według naszych planów, węzły Głuchowo i Kleszczewo powstaną do 2012 roku, zaczniemy wówczas planować organizację dobudowy trzeciego pasa. Prawdopodobnie prace związane z wymianą warstwy ścieralnej na obwodnicy i dobudową trzeciego pasa rozpoczną się w 2013 roku i potrwają do roku 2015 - powiedziała Zofia Kwiatkowska.

Rozważana jest możliwość dobudowy trzeciego pasa na dłuższym odcinku, między węzłami w Głuchowie i Kleszczewie. Autostrada miałaby wówczas trzy pasy ruchu nie na długości przeszło 13, ale 25 km. Nowe węzły powstaną w miejscu przecięcia autostrady A2 z drogami ekspresowymi S-5 i S-11.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (5,39 mld zł), całej inwestycji 1,6 mld euro (6,69 mld zł). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł:

- Europejskiego Banku Inwestycyjnego: ok. 1 mld euro (ok. 4,18 mld zł),

- międzynarodowych banków komercyjnych: ok. 400 mln euro (ok. 1,67 mld zł)

- i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej: 186 mln euro (ok. 0,78 mld zł).

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Autostrada A2 trzypasmowa po Euro 2012?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.