Autostrada A2 trzypasmowa po Euro 2012?
Wcześniej niż pierwotnie zakładano wybudowane zostaną natomiast nowe autostradowe węzły: Głuchowo i Kleszczewo. Jak powiedziała w piątek PAP Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska, terminarz rozbudowy trasy o dodatkowy pas zależy w głównej mierze od zapisów koncesyjnych w umowie.
Projekt płatnego odcinka autostrady A2 na całej długości jest przystosowany do dobudowy trzeciego pasa ruchu. - Według umowy koncesyjnej, możliwość rozbudowy zaistnieje, jeśli osiągnięty zostanie określony poziom ruchu na autostradzie, a do tego na razie nie doszło. Obecnie autostradą jeździ 30-35 tys. samochodów na dobę - powiedziała rzecznik.
Obwodnica Poznania została oddana do użytku w 2004 roku. Żywotność nawierzchni bitumicznych szacowana jest na 7 do 10 lat w zależności od natężenia ruchu. Jak powiedziała Zofia Kwiatkowska, biorąc pod uwagę obecne natężenie ruchu potrzeba wymiany nawierzchni na obwodnicy nastąpi nie wcześniej niż w 2013 roku.
- Chcemy sprawę rozbudowy trasy, wymiany nawierzchni i budowy węzłów realizować w logiczny sposób, by kierowcy mieli jak najmniejsze problemy z przejazdem. Według naszych planów, węzły Głuchowo i Kleszczewo powstaną do 2012 roku, zaczniemy wówczas planować organizację dobudowy trzeciego pasa. Prawdopodobnie prace związane z wymianą warstwy ścieralnej na obwodnicy i dobudową trzeciego pasa rozpoczną się w 2013 roku i potrwają do roku 2015 - powiedziała Zofia Kwiatkowska.
Rozważana jest możliwość dobudowy trzeciego pasa na dłuższym odcinku, między węzłami w Głuchowie i Kleszczewie. Autostrada miałaby wówczas trzy pasy ruchu nie na długości przeszło 13, ale 25 km. Nowe węzły powstaną w miejscu przecięcia autostrady A2 z drogami ekspresowymi S-5 i S-11.
Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (5,39 mld zł), całej inwestycji 1,6 mld euro (6,69 mld zł). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł:
- Europejskiego Banku Inwestycyjnego: ok. 1 mld euro (ok. 4,18 mld zł),
- międzynarodowych banków komercyjnych: ok. 400 mln euro (ok. 1,67 mld zł)
- i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej: 186 mln euro (ok. 0,78 mld zł).
Skomentuj artykuł