Internet zjada Polakom do 4 godzin dziennie. Social media wcale nie są na pierwszym miejscu
75 proc. Polaków spędza w internecie do 4 godzin dziennie swojego wolnego czasu – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci". Co robią podczas surfowania w sieci?
Jak się okazuje, na pierwszym miejscu wcale nie są media społecznościowe; ankietowani deklarowali, że najczęściej spędzają swoje godziny w internecie na sprawdzaniu informacji z Polski i świata. Tak robi ponad 60 proc. Kolejną rzeczą, która zatrzymuje nas w sieci jest rozrywka: słuchanie muzyki czy oglądanie filmów wciąga na dłużej 57 proc. ankietowanych. Może zaskoczyć, że na trzecim miejscu jest bankowość elektroniczna, a media społecznościowe znalazły się dopiero na czwartym.
W sieci jesteśmy na smartfonach
Z raportu wynika, że Polacy najczęściej do korzystania z internetu wykorzystują smartfony – tę odpowiedź wskazało 84 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazł się laptop (58 proc.). Znacznie rzadziej ankietowani wskazywali komputer stacjonarny (22 proc.), tablet (13 proc.) czy urządzenia typu smartwatch (6 proc.).
W raporcie wskazano, że niezależnie od wieku Polacy chętnie korzystają z sieci poza wypełnianiem obowiązków zawodowych. Czterech na dziesięciu respondentów spędza w swoim wolnym czasie w internecie od 1 do 2 godzin dziennie. Podobny odsetek (36 proc.) przeznacza na to od 3 do 4 godzin. Znacznie mniejsza grupa Polaków jest online między 5 a 6 godzin dziennie poza wypełnianiem obowiązków służbowych (14 proc.). Z kolei co trzynasty badany przyznaje, że spędza w swoim wolnym czasie więcej niż 6 godzin w sieci każdego dnia.
Im młodsi Polacy, tym więcej czasu spędzają w internecie
im starsza grupa wiekowa, tym mniej godzin przeznacza na działania w internecie. Połowa osób w wieku 50-59 lat oraz prawie 60 proc. seniorów powyżej 60 roku życia poświęca na to od 1 do 2 godzin dziennie swojego wolnego czasu, przy czym w grupie wiekowej 18-29-latków odsetek ten wynosi 11 proc. Najmłodsi badani najczęściej są online, po pracy między 5 a 6 godzin dziennie – tę odpowiedź wybrało prawie 40 proc. ankietowanych z tej grupy. Nieco mniej, bo jedna trzecia respondentów w tym wieku spędza od 3 do 4 godzin dziennie w sieci w swoim czasie wolnym. Taki zakres godzinowy wskazywali często także badani w wieku 30-39 lat (46 proc.) oraz 40-49-latkowie (41 proc.).
"Jak pokazują wyniki naszego badania, im młodsza grupa wiekowa, tym więcej godzin wpatruje się w ekran. Aż dwie na dziesięć osób między 18 a 29 rokiem życia przyznało, że jest online ponad 6 godzin dziennie poza obowiązkami zawodowymi. Z kolei wśród seniorów, żadna osoba nie zadeklarowała, że przeznacza tyle wolnego czasu na internet. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, ale z pewnością znaczącą jest fakt, że starszym osobom sieć służy zaspokojeniu konkretnej potrzeby, z kolei młodsze grupy traktują internet jako integralną część ich życia" – powiedziała cytowana w raporcie Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.
PAP / mł
Skomentuj artykuł