Ekspertka ITS: Po 65. roku życia czas reakcji kierowców znacząco się wydłuża. Seniorzy częściej uczestniczą w wypadkach

fot. depositphotos
PAP / jh

Z wiekiem spada sprawność psychofizyczna kierowców, co wpływa na bezpieczeństwo na drogach. Ekspertka z Instytutu Transportu Samochodowego ostrzega, że po 65. roku życia wydłuża się czas reakcji, a po 75. roku może być on nawet dwukrotnie dłuższy niż u młodszych kierowców. Jak wynika z policyjnych danych za 2024 rok, osoby 60+ stanowią najliczniejszą grupę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

Seniorzy za kierownicą – coraz większe ryzyko?

Z danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2024 rok wynika, że osoby w wieku 60 lat i więcej spowodowały 3866 wypadków drogowych, w których zginęło 339 osób, a 4327 zostało rannych. Co więcej:

DEON.PL POLECA

 

 

Na pierwszym miejscu wśród sprawców pozostają osoby w wieku 40–59 lat, a na drugim 25–39 lat. Jednak to starsi kierowcy są najbardziej narażeni na śmierć w wypadkach.

Ekspertka ITS: czas reakcji się wydłuża

Jak podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, po 60. roku życia dochodzi do fizjologicznego pogorszenia kondycji psychofizycznej. Skutki tego procesu są zauważalne:

DEON.PL POLECA


  • wydłużony czas reakcji,

  • pogorszenie wzroku i słuchu,

  • zmniejszona wrażliwość na bodźce zewnętrzne,

  • słabsze postrzeganie kontrastu i trudności w ocenie odległości.

- Po 75. roku życia czas reakcji może być nawet dwukrotnie dłuższy niż u młodszych kierowców. To ogromna różnica w sytuacjach nagłych – np. przy gwałtownym hamowaniu - wyjaśnia ekspertka.

Doświadczenie to nie wszystko

Mimo że seniorzy często rekompensują swoje ograniczenia doświadczeniem i ostrożniejszym stylem jazdy, nie zawsze wystarcza to w sytuacjach wymagających szybkiego działania.

- Wielu seniorów jeździ defensywnie, ale w kryzysowej chwili ich organizm nie reaguje wystarczająco szybko - dodaje Dąbrowska-Loranc.

Konieczne działania edukacyjne i szkoleniowe

Ekspertka ITS zwraca uwagę, że Polska powinna iść śladem krajów zachodnich i skandynawskich, gdzie funkcjonują:

  • stałe programy edukacyjne dla kierowców seniorów,

  • szkolenia dostosowujące styl jazdy do możliwości psychofizycznych,

  • systematyczne aktualizacje wiedzy o przepisach drogowych.

Statystyki – liczby, które niepokoją

3866 wypadków spowodowanych przez osoby 60+ w 2024 roku
339 zabitych i 4327 rannych w tych zdarzeniach
611 ofiar śmiertelnych 60+ – najwięcej spośród wszystkich grup wiekowych
Wskaźnik zabitych na 1 mln populacji:

  • 60+ – 61,5

  • 40–59 – 50,5

  • 18–24 – 86,9 (najwyższy)

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Ekspertka ITS: Po 65. roku życia czas reakcji kierowców znacząco się wydłuża. Seniorzy częściej uczestniczą w wypadkach
Komentarze (2)
MN
Mariusz Nowak
17 maja 2025, 23:09
Czyli po 75 urodzinach jadąc 70 km/h będę tak samo niebezpieczny jak dres w BMW jadący 140 km/h?!
KN
Krzysiek Niepiekło
17 maja 2025, 21:44
Te dane, które są tutaj podawane, są mocno zmanipulowane. Statystyka jest działem matematyki. Na tematy statystyczne nie powinni się wypowiadać ludzie, którzy matematyki nie rozumieją i podają dane z sufitu.