Ekspertka ITS: Po 65. roku życia czas reakcji kierowców znacząco się wydłuża. Seniorzy częściej uczestniczą w wypadkach

Z wiekiem spada sprawność psychofizyczna kierowców, co wpływa na bezpieczeństwo na drogach. Ekspertka z Instytutu Transportu Samochodowego ostrzega, że po 65. roku życia wydłuża się czas reakcji, a po 75. roku może być on nawet dwukrotnie dłuższy niż u młodszych kierowców. Jak wynika z policyjnych danych za 2024 rok, osoby 60+ stanowią najliczniejszą grupę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.
Seniorzy za kierownicą – coraz większe ryzyko?
Z danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2024 rok wynika, że osoby w wieku 60 lat i więcej spowodowały 3866 wypadków drogowych, w których zginęło 339 osób, a 4327 zostało rannych. Co więcej:
-
osoby 60+ były najliczniejszą grupą zabitych w wypadkach (611 ofiar, 32,2 proc. ogółu),
-
najwięcej wypadków wśród rowerzystów spowodowali właśnie seniorzy.
Na pierwszym miejscu wśród sprawców pozostają osoby w wieku 40–59 lat, a na drugim 25–39 lat. Jednak to starsi kierowcy są najbardziej narażeni na śmierć w wypadkach.
Ekspertka ITS: czas reakcji się wydłuża
Jak podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, po 60. roku życia dochodzi do fizjologicznego pogorszenia kondycji psychofizycznej. Skutki tego procesu są zauważalne:
-
wydłużony czas reakcji,
-
pogorszenie wzroku i słuchu,
-
zmniejszona wrażliwość na bodźce zewnętrzne,
-
słabsze postrzeganie kontrastu i trudności w ocenie odległości.
- Po 75. roku życia czas reakcji może być nawet dwukrotnie dłuższy niż u młodszych kierowców. To ogromna różnica w sytuacjach nagłych – np. przy gwałtownym hamowaniu - wyjaśnia ekspertka.
Doświadczenie to nie wszystko
Mimo że seniorzy często rekompensują swoje ograniczenia doświadczeniem i ostrożniejszym stylem jazdy, nie zawsze wystarcza to w sytuacjach wymagających szybkiego działania.
- Wielu seniorów jeździ defensywnie, ale w kryzysowej chwili ich organizm nie reaguje wystarczająco szybko - dodaje Dąbrowska-Loranc.
Konieczne działania edukacyjne i szkoleniowe
Ekspertka ITS zwraca uwagę, że Polska powinna iść śladem krajów zachodnich i skandynawskich, gdzie funkcjonują:
-
stałe programy edukacyjne dla kierowców seniorów,
-
szkolenia dostosowujące styl jazdy do możliwości psychofizycznych,
-
systematyczne aktualizacje wiedzy o przepisach drogowych.
Statystyki – liczby, które niepokoją
3866 wypadków spowodowanych przez osoby 60+ w 2024 roku
339 zabitych i 4327 rannych w tych zdarzeniach
611 ofiar śmiertelnych 60+ – najwięcej spośród wszystkich grup wiekowych
Wskaźnik zabitych na 1 mln populacji:
-
60+ – 61,5
-
40–59 – 50,5
-
18–24 – 86,9 (najwyższy)
Skomentuj artykuł