Już przed katastrofą był problem z samolotem

(fot. PAP/Waldemar Deska)
PAP / drr

Już przed sobotnią katastrofą pod Częstochową samolot miał problemy z silnikami - wynika z wtorkowych zeznań żony właściciela szkoły spadochronowej. Wcześniej badający wrak eksperci podali, że w chwili katastrofy jeden z silników nie pracował.

W sobotę po południu w katastrofie samolotu piper navajo używanego przez prywatną szkołę spadochronową zginęło 11 osób; ocalała jedna - ok. 40-letni mężczyzna.

W katastrofie zginął m.in. właściciel szkoły. Jak przekazał PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Częstochowie prok. Tomasz Ozimek, przesłuchanie jego żony potwierdziło wcześniejsze nieoficjalne doniesienia o problemach z silnikami maszyny - m.in. już podczas transportu do Polski ze Stanów Zjednoczonych. "W Polsce też były jakieś problemy, później usunięte. Ale spróbujemy coś wyczytać z dokumentacji" - dodał prokurator.

DEON.PL POLECA

Jak zaznaczył, śledczy podczas tego przesłuchania zdobyli informacje, gdzie szukać kopii części dokumentów, które najpewniej uległy zniszczeniu podczas katastrofy. Przesłuchiwana przekazała m.in., że maszyna należała do warszawskiej firmy, która leasingowała ją szkole spadochronowej. Prócz informacji służb Stanów Zjednoczonych, gdzie samolot był zarejestrowany, źródłem będą mogły być też dane z kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jak przypomniał prok. Ozimek, we wtorek odbyły się dokładne oględziny obu silników rozbitego samolotu - z udziałem specjalistów tego zagadnienia. Po nich wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) Andrzej Pussak informował, że w trakcie katastrofy jeden z silników na pewno nie pracował.

"My pracowaliśmy równolegle ze specjalistami Komisji, ale niezależnie, ze swoim biegłym. Nasze wstępne ustalenia też są takie, że ten silnik (...) nie pracował. Nadal jednak bierzemy pod uwagę trzy główne wersje śledcze, czyli awarię samolotu, błąd pilota i nieprawidłowości w organizacji lotu. Nie bierzemy żadnej z nich za mniej lub bardziej prawdopodobną" - zastrzegł prokurator.

"Fakt awarii silnika mógł się przyczynić do katastrofy, jednak nie odpowiada to jeszcze z całą pewnością jaka była jej przyczyna" - dodał prok. Ozimek.

We wtorek śledczy oraz specjaliści Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) nadzorowali przygotowywanie oraz transport wymontowanych wcześniej z wraku elementów, których specjalistyczne badania będą wykonywane w innych miejscach.

W ciągu dnia z miejsca katastrofy zabrano m.in. drobniejsze elementy, w tym wyposażenie elektroniczne maszyny, a także kadłub i skrzydła. Ostatnim wywożonym elementem były silniki wraz z przekładniami i śmigłami. Wieczorem prace zaczynała ekipa, która miała uporządkować miejsce rozbicia się samolotu.

We wtorek zakończyły się również sekcje zwłok ofiar katastrofy. Biegli dysponowali już kompletnym materiałem do badań genetycznych - również pobranym od rodzin materiałem porównawczym. Zapowiadali, że - jeżeli nie powstaną dodatkowe trudności - do piątku powinni zakończyć identyfikację ofiar.

W środę w prokuraturze ma odbyć się spotkanie specjalistów PKBWL oraz prokuratorów. Jak sygnalizował wcześniej wiceszef Komisji, poszczególne grupy ekspertów Komisji przedstawią wtedy, a potem zbiorą swoje wnioski. Prok. Ozimek dodał, że swoje ustalenia przekażą też prokuratorzy. Później uzgodniony ma zostać dalszy plan współpracy śledczych z PKBWL.

Stan jedynego ocalałego w katastrofie 40-letniego instruktora, leczonego w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie, we wtorek był stabilny. Mężczyzna doznał w wypadku urazu klatki piersiowej i kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, ma też złamaną rękę. Tego dnia lekarze mieli zdecydować o możliwości przewiezienia go do szpitala w Krakowie, gdzie mieszka. Rodzina pacjenta przekazała, że nie życzy sobie informowania na ten temat.

W poniedziałek 40-latka przesłuchali prokuratorzy - przy udziale przedstawiciela PKBWL. Według prokuratury 40-latek szczegółowo opisał moment wypadku i okoliczności, które poprzedzały lot. Członkowie Komisji sygnalizowali też później, że przekazane przez niego informacje wpisują się w jedną z hipotez dotyczących przyczyn wypadku.

Miejsce sobotniej katastrofy leży w linii prostej ok. 3 km od lotniska w Rudnikach, skąd samolot wystartował. Był to dwusilnikowy Piper PA-31 Navajo, niedawno sprowadzony do Rudnik przez prywatną szkołę spadochronową Omega. Samolot spadł niedługo po starcie, w pewnej odległości od zabudowań, w miejscowości Topolów, w gminie Mykanów. Po katastrofie wrak palił się.

W chwili przyjazdu strażaków na miejsce poza samolotem znajdowały się trzy osoby, które zdołał wyciągnąć z wraku mieszkający w pobliżu b. strażak. Ciała dziewięciu ofiar, które znajdowały się we wraku, zostały praktycznie zwęglone.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Już przed katastrofą był problem z samolotem
Komentarze (1)
Bogusław Płoszajczak
8 lipca 2014, 20:22
Doświadczony pilot poradził by sobie z awarią jednego silnika wa takim samolocie. Tam było chyba coś jeszcze.