SLD do mediów: prosimy o rzetelny przekaz

Przewodniczący Sojuszu Lewicy Demokratycznej Grzegorz Napieralski i lider listy okręgu gdyńsko-słupskiego SLD Leszek Miller spacerują po plaży w Gdyni Orłowie (fot. PAP/Adam Warżawa)
PAP / drr

Prosimy media o dochowanie w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej wszelkiej staranności, aby wydarzenia były relacjonowane w sposób rzetelny i obiektywny - zaapelował w niedzielę rzecznik prasowy SLD Tomasz Kalita.

- Apelujemy do wszystkich mediów, liderów opinii i środowisk opiniotwórczych, aby nie ulegały emocjom i nie angażowały się w kampanię wyborczą, a informacja nie mieszała się z publicystyką - powiedział Kalita podczas zorganizowanego w niedzielę w Sejmie briefingu. Dodał, że wszyscy "muszą się wykazać odpowiedzialnością i zachować dystans do wydarzeń politycznych".

DEON.PL POLECA

 

 

Rzecznik prasowy SLD powołał się na zaprezentowany w czwartek raport Fundacji im. Stefana Batorego z monitoringu serwisów informacyjnych. Według tego raportu w TVP dominowało neutralne przedstawianie partii i ich liderów zaś prywatni nadawcy - TVN i Polsat - częściej prezentowali pozytywnie Donalda Tuska a negatywnie liderów PiS i SLD.

- Za to chcielibyśmy serdecznie podziękować, po raz pierwszy od wielu lat telewizja publiczna stanęła na wysokości zadania, relacjonowała kampanię wyborczą w swoich głównych serwisach informacyjnych w sposób bezstronny - powiedział Kalita.

Dodał, że w państwie demokratycznym media w sposób równy powinny traktować wszystkie podmioty polityczne i obiektywnie relacjonować kampanię. - Wierzymy w to, że ten ostatni tydzień może inaczej wyglądać; ze swojej strony postaramy się, żeby dziennikarze mieli jak najlepszy dostęp do SLD i gwarantujemy pełną otwartość informacyjną - mówił Kalita.

- My bardzo szanujemy i lubimy dziennikarzy (...) niestety gdzieś na bardzo wysokim szczeblu toczy się jakaś dziwna gra, ale zadaniem nas wszystkich jest dotrzymanie wszelkich standardów obiektywizmu - zaznaczył. Dodał, że "nie jest tak, jak się przedstawia w wielu serwisach, że kampania opozycji to totalna katastrofa, a spotkania premiera w kraju to przyjemne wycieczki, gdzie premier wszystkich pociesza". - To nie ma nic wspólnego z bezstronnością - powiedział.

DEON.PL POLECA


Ocena przedstawiona przez Fundację dotyczy pierwszego tygodnia monitoringu prowadzonego przed zbliżającymi się wyborami. Fundacja im. Stefana Batorego prowadzi takie badania po raz czwarty, analizując główne wydania serwisów informacyjnych telewizji publicznej: "Teleexpressu", "Panoramy", "Wiadomości", "Serwisu Info" (TVP Info) a także dwóch stacji komercyjnych: "Faktów" (TVN) i "Wydarzeń" (Polsat).

Z monitoringu - jak poinformowała PAP fundacja - wynika, że ponad połowę czasu wszystkich komitetów wyborczych w programach informacyjnych TV poświęcono Platformie Obywatelskiej, co stanowiło prawie 14 proc. całkowitego czasu trwania monitorowanych serwisów.

Najczęściej eksponowanym politykiem był Donald Tusk, następnie: prezes PiS Jarosław Kaczyński, przewodniczący SLD Grzegorz Napieralski oraz prezes PSL Waldemar Pawlak. W pierwszej dziesiątce najczęściej prezentowanych znalazło się pięciu polityków PO oraz po jednym z PiS, SLD, PSL, Ruchu Palikota oraz PJN.

W przypadku lidera SLD Grzegorza Napieralskiego czas jego prezentacji w serwisach wyniósł 19 minut. Częściej prezentowały go "Wydarzenia" i "Fakty", rzadziej telewizja publiczna. Ponad 27 proc. wszystkich tych materiałów miało negatywny wydźwięk. Częściej niepochlebne materiały pojawiały w serwisach mediów komercyjnych - 43 proc. ocen negatywnych, niż w mediach publicznych - 2 proc.

Monitoring prowadził zespół socjologów z Pracowni Teorii Zmiany Społecznej Instytutu Socjologii UW.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

SLD do mediów: prosimy o rzetelny przekaz
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.