"WSJ": Fiat Chrysler i PSA zdecydowały się na fuzję
Koncerny motoryzacyjne Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA zdecydowały się na fuzję - podał w środę dziennik "Wall Street Journal", powołując się na źródła. W wyniku połączenia firm powstanie czwarta na świecie siła pod względem liczby sprzedawanych samochodów.
Zgodnie z informacjami nowojorskiej gazety zarząd PSA zatwierdził w środę plan powołania nowego transatlantyckiego podmiotu wartego ok. 46 mld dolarów. Według źródeł "WSJ" na czele spółki powstałej z połączenia obu koncernów ma stanąć prezes FCA John Elkann.
Oficjalne ogłoszenie połączenia FCA i PSA spodziewane jest w czwartek.
Oba koncerny potwierdziły wcześniej doniesienia o prowadzonych negocjacjach, jednak odmówiły udzielenia dalszych wyjaśnień.
FCA wystosowało w środe krótki komunikat, zgodnie z którym "trwają dyskusje na temat utworzenia jednej z głównych grup działających w sektorze mobilności".
Jak zauważył "Wall Street Journal", światowe koncerny motoryzacyjne reformują obecnie dotychczasowe modele biznesowe w obliczu takich trendów, jak elektryfikacja transportu czy autonomizacja jazdy. Gazeta wskazała również na dużą konkurencję oraz zaostrzanie, szczególnie w Europie, norm emisji spalin. Te czynniki wymuszają na producentach samochodów współpracę i współdzielenie kosztów m.in. badań i rozwoju.
Nowojorski dziennik przypomniał, że próby połączenia mogą być bardzo trudne do zrealizowania ze względu chociażby na kwestie polityczne. To m.in. polityka zaważyła na fiasku wcześniejszych negocjacji połączeniowych FCA z innym francuskim koncernem - Renault.
FCA rozpoczęło rozmowy z PSA w kilka miesięcy po tym, jak załamały się negocjacje z Renault. Zerwano je po tym, jak Fiat Chrysler nie otrzymał pełnego wsparcia ze strony rządu w Paryżu, który jest strategicznym udziałowcem w Renault. Dodatkowo opory przed połączeniem miał Nissan, który razem z Francuzami tworzy sojusz motoryzacyjny (przy udziale Mitsubishi).
Mimo fiaska rozmów z Renault prezes FCA zostawił drzwi otwarte do ich kontynuowania w przyszłości. Jednak problemy wewnątrz sojuszu Renault - Nissan i próby restrukturyzacji jego struktury spowodowały, że Fiat zaczął rozglądać się za nowym partnerem.
W ubiegłym roku FCA i PSA razem sprzedały 8,7 mln samochodów, co stawia je na czwartym miejscu na świecie pod względem ilościowym - przed General Motors, który w 2018 roku sprzedał 8,4 mln pojazdów. Nawet po połączeniu spółki utrzymają zarazem duży dystans w stosunku do pierwszej trójki: VW, Renault-Nissan-Mitsubishi oraz Toyota.
Będący na czele zestawienia Volkswagen sprzedał w minionym roku 10,8 mln samochodów. Podobny wynik odnotował sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi. Toyota dostarczyła natomiast 10,6 mln pojazdów.
Skomentuj artykuł