"Żadne państwo nie może pozwolić na marnowanie talentów, na stratę ludzkiego bogactwa, żadne państwo nie jest tak bogate, aby marnować talenty swoich obywateli" - czytamy w Raporcie Komitetu Kultury i Edukacji Komisji Europejskiej o edukacji dzieci. A co na to nasz system edukacji?
"Żadne państwo nie może pozwolić na marnowanie talentów, na stratę ludzkiego bogactwa, żadne państwo nie jest tak bogate, aby marnować talenty swoich obywateli" - czytamy w Raporcie Komitetu Kultury i Edukacji Komisji Europejskiej o edukacji dzieci. A co na to nasz system edukacji?
Polska szkoła nie jest pozbawiona różnorakich trudności. Rzutują one na płaszczyznę stosunków rodziny i szkoły. Oczekiwania rodziców dotyczą bazy szkolnej, relacji nauczyciela z dzieckiem wreszcie warunków życia dziecka w szkole.
Polska szkoła nie jest pozbawiona różnorakich trudności. Rzutują one na płaszczyznę stosunków rodziny i szkoły. Oczekiwania rodziców dotyczą bazy szkolnej, relacji nauczyciela z dzieckiem wreszcie warunków życia dziecka w szkole.
KAI / slo
O tym, że szkoła jest szczególnym miejscem szansy na sukces - mówił biskup tarnowski Wiktor Skworc w homilii na rozpoczęcie nowego roku szkolnego. Msza św. została odprawiona w kościele Świętej Rodziny w Tarnowie z okazji 5-lecia Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Placówka oświatowa otrzymała także imię Bractwa Kurkowego.
O tym, że szkoła jest szczególnym miejscem szansy na sukces - mówił biskup tarnowski Wiktor Skworc w homilii na rozpoczęcie nowego roku szkolnego. Msza św. została odprawiona w kościele Świętej Rodziny w Tarnowie z okazji 5-lecia Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Placówka oświatowa otrzymała także imię Bractwa Kurkowego.
Powodzenia szkolne i życiowe uczniów w ogromnej mierze zależą od siły związku dwóch środowisk: nauczycieli i rodziców oraz jakości ich współpracy. Nauczyciele i rodzice są naturalnymi sojusznikami, partnerami, dzielącymi wspólne doświadczenie i połączonymi wspólnym celem, którym jest dobro dziecka - jego edukacyjny i życiowy sukces.
Powodzenia szkolne i życiowe uczniów w ogromnej mierze zależą od siły związku dwóch środowisk: nauczycieli i rodziców oraz jakości ich współpracy. Nauczyciele i rodzice są naturalnymi sojusznikami, partnerami, dzielącymi wspólne doświadczenie i połączonymi wspólnym celem, którym jest dobro dziecka - jego edukacyjny i życiowy sukces.
Wśród wielu uczących przeważa opinia, że dobry nauczyciel to ten, który nie ma problemu z dyscypliną na lekcji. Ale czym jest dyscyplina? Potocznie rozumiana wywołuje negatywne skojarzenia. Budzi nawet opór jako coś, co zagraża wolności człowieka, podporządkowuje wobec niej jednych drugim.
Wśród wielu uczących przeważa opinia, że dobry nauczyciel to ten, który nie ma problemu z dyscypliną na lekcji. Ale czym jest dyscyplina? Potocznie rozumiana wywołuje negatywne skojarzenia. Budzi nawet opór jako coś, co zagraża wolności człowieka, podporządkowuje wobec niej jednych drugim.
PAP / slo
Związki zawodowe działające w oświacie krytykują propozycje zmian w Karcie Nauczyciela dotyczące m.in. objęcia tą ustawą tylko części nauczycieli, czy określania pensum przez samorządy lokalne.
Związki zawodowe działające w oświacie krytykują propozycje zmian w Karcie Nauczyciela dotyczące m.in. objęcia tą ustawą tylko części nauczycieli, czy określania pensum przez samorządy lokalne.
Bez umiejętności nawiązywania kontaktu, bez wyobraźni i otwartości na problemy innych, bez empatii - nie ma dobrego nauczyciela. Gruntowna wiedza zawodowa i nawet najlepsza cenzurka nie stanowią dostatecznego dowodu na przydatność do zawodu.
Bez umiejętności nawiązywania kontaktu, bez wyobraźni i otwartości na problemy innych, bez empatii - nie ma dobrego nauczyciela. Gruntowna wiedza zawodowa i nawet najlepsza cenzurka nie stanowią dostatecznego dowodu na przydatność do zawodu.
Mimo przeładowanych programów nauczania i ogromnej liczby szkolnych testów, którym poddawani są uczniowie, konieczne jest rozwijanie ich motywacji wewnętrznej. Najważniejsza w realizacji tego celu jest chęć i pasja wychowawców oraz ich wzajemna współpraca.
Mimo przeładowanych programów nauczania i ogromnej liczby szkolnych testów, którym poddawani są uczniowie, konieczne jest rozwijanie ich motywacji wewnętrznej. Najważniejsza w realizacji tego celu jest chęć i pasja wychowawców oraz ich wzajemna współpraca.
Sokrates powiedział:„Nie mogę nikogo nauczyć czegokolwiek. Mogę jedynie sprowokować do myślenia”. A o co powinien się troszczyć nauczyciel, który chce kształtować zarówno intelekt, jak i dojrzałe postawy oraz moralność swoich uczniów?
Sokrates powiedział:„Nie mogę nikogo nauczyć czegokolwiek. Mogę jedynie sprowokować do myślenia”. A o co powinien się troszczyć nauczyciel, który chce kształtować zarówno intelekt, jak i dojrzałe postawy oraz moralność swoich uczniów?
PAP / drr
Rząd proponuje jedną 7 proc. podwyżkę płac dla nauczycieli od września 2011 r. - informuje minister w kancelarii premiera Michał Boni. Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się dwóch 5-proc. podwyżek w styczniu i we wrześniu 2011 r.
Rząd proponuje jedną 7 proc. podwyżkę płac dla nauczycieli od września 2011 r. - informuje minister w kancelarii premiera Michał Boni. Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się dwóch 5-proc. podwyżek w styczniu i we wrześniu 2011 r.
Nowa "Podstawa programowa" wymaga nowej koncepcji egzaminów. Ministerstwo Edukacji rozważa wprowadzenia ustnej prezentacji projektu opracowywanego w zespołach. Pomysł ciekawy, ale nie na egzamin.
Nowa "Podstawa programowa" wymaga nowej koncepcji egzaminów. Ministerstwo Edukacji rozważa wprowadzenia ustnej prezentacji projektu opracowywanego w zespołach. Pomysł ciekawy, ale nie na egzamin.
Wagarowanie dotyczy dzieci źle się uczących, osamotnionych, które w ten sposób pragną zwrócić na siebie uwagę, bo nikt się nimi nie interesuje. Wagary są objawem zaburzonego zachowania na skutek licznych konfliktów, urazów psychicznych doznanych w szkole, wśród rówieśników i w rodzinie. Wagarowicze przeważnie nie zdradzają lęku. Nauczyciele mają z nimi dużo kłopotów wychowawczych.
Wagarowanie dotyczy dzieci źle się uczących, osamotnionych, które w ten sposób pragną zwrócić na siebie uwagę, bo nikt się nimi nie interesuje. Wagary są objawem zaburzonego zachowania na skutek licznych konfliktów, urazów psychicznych doznanych w szkole, wśród rówieśników i w rodzinie. Wagarowicze przeważnie nie zdradzają lęku. Nauczyciele mają z nimi dużo kłopotów wychowawczych.
„Zdolny, ale leniwy” − jakże często słyszymy to dziwne sformułowanie w ustach nauczyciela w stosunku do inteligentnego ucznia, z którym na dobrą sprawę nie wiadomo co zrobić. Jest powszechnie znaną prawdą, a właściwie tajemnicą poliszynela, że szkoła polska przedkłada przeciętnych średniaków nad niesfornych mądrali.
„Zdolny, ale leniwy” − jakże często słyszymy to dziwne sformułowanie w ustach nauczyciela w stosunku do inteligentnego ucznia, z którym na dobrą sprawę nie wiadomo co zrobić. Jest powszechnie znaną prawdą, a właściwie tajemnicą poliszynela, że szkoła polska przedkłada przeciętnych średniaków nad niesfornych mądrali.
Rozwiązania najprostsze przychodzą nam z największym trudem. Znamy teorie, których głównymi hasłami są: innowacyjność, kreatywność, zwiększenie świadomości, samodzielne działanie, zarządzanie i projektowanie, ale mamy problem z przełożeniem tego na codzienną praktyką szkolną. Dlaczego tak się dzieje? I jak dostosować metody pracy do konkretnego ucznia?
Rozwiązania najprostsze przychodzą nam z największym trudem. Znamy teorie, których głównymi hasłami są: innowacyjność, kreatywność, zwiększenie świadomości, samodzielne działanie, zarządzanie i projektowanie, ale mamy problem z przełożeniem tego na codzienną praktyką szkolną. Dlaczego tak się dzieje? I jak dostosować metody pracy do konkretnego ucznia?
{{ article.published_at }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}