Co by było gdyby?

(fot. shutterstock.com)
Wojciech Żmudziński SJ / Centrum Arrupe

Pracując z uczniami klas licealnych nad moralnymi dylematami, z jakimi zmagały się postaci opisane w historiach biblijnych, zauważyłem że uczniowie chętnie angażują się w analizowanie możliwych konsekwencji decyzji przeciwnych do tych, które znamy z kart Pisma świętego.

Gdy Józef stał przed dylematem - oddalić Maryję czy pojąć ją za żonę, zapewne myślał o konsekwencjach jej oddalenia. Dla nas wydaje się dzisiaj oczywiste, że powinien ją pojąć za żonę i dlatego nie zastanawiamy się nad tym co mogłoby się zdarzyć, gdyby Józef dokonał innego wyboru. Gdyby bogaty młodzieniec zdecydował się pójść za Chrystusem a Judasz nie wydał Mesjasza na śmierć, jak potoczyłaby się historia?

Przygotowałem uczniom tabelę z wypisanymi biblijnymi dylematami i poprosiłem, aby pracując parami wypisali wszystkie, możliwe konsekwencje dwu wykluczających się decyzji.

TABELA: Niektóre dylematy w tekstach ewangelicznych

1. Dylemat Józefa (Mt 1,18-25).

1.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

oddalić Maryję

pojąć ją za żonę

1.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

2. Dylemat "pobożnych" w obliczu prostytutki (J 8,1-11).

2.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

2.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

3. Dylemat bogatego młodzieńca (Mt 19,16-22; Mk 10,17-22; Lk 18,18-22)

3.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

3.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

4. Dylemat Piotra (Mk 14,66-72; Mt 26,69-75; Łk 22,54-62)

4.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

4.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

5. Dylemat Piłata (J 19,12-16; Mt 27,19)

5.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

5.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

6. Dylemat Heroda (Mt 14,6-11; Mk 6,17-28)

6.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

6.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

7. Dylemat roztropnych panien (Mt 25,1-10)

7.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

7.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

8. Dylemat podatkowy - jak odpowiedzieć faryzeuszom

(Mt 22,15-21; Lk 20,20-25; Mk 12,13-17)

8.1. Wypisz dwa przeciwstawne rozwiązania:

8.2. Wypisz możliwe przykre konsekwencje każdego z tych rozwiązań:

Po zakończeniu pracy w parach, ochotnicy zaprezentowali zanotowane, alternatywne zakończenia biblijnych historii oraz ich konsekwencje. Mogłem ich wypowiedzi uzupełnić i podjąłem dyskusję nad wybranym dylematem - dylematem bogatego młodzieńca. Następnie zaproponowałem, aby młodzież, pracując w czteroosobowych grupach, ułożyła scenariusz filmu biograficznego prezentującego życie bogatego młodzieńca, który podjął decyzję o pozostawieniu swoich bogactw i pójściu za Chrystusem. Bardzo możliwe, że znajdzie się w klasie kilka osób, które będą chciały kontynuować pracę nad tego typu filmem lub przedstawieniem teatralnym. Niezły pomysł na szerszy edukacyjny projekt lub pozalekcyjne zajęcia teatralne.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.