Dominik Dubiel SJ / Facebook.com / tk
Jezuita Dominik Dubiel pisał na Facebooku o największym kłamstwie, jakie wdarło się do katechezy i głoszenia. Jak zauważył, jest to oferowanie miłości Boga jako nagrody za spełnienie szeregu postulatów moralnych, rytualnych i prawnych.
Jezuita Dominik Dubiel pisał na Facebooku o największym kłamstwie, jakie wdarło się do katechezy i głoszenia. Jak zauważył, jest to oferowanie miłości Boga jako nagrody za spełnienie szeregu postulatów moralnych, rytualnych i prawnych.
KAI / mł
Duch Święty działa na dwa sposoby na rzecz jedności. Jedność wymaga postawienia w centrum Boga, a nie samego siebie. Również w ten sposób buduje się jedność chrześcijan: nie czekając, aż inni dołączą do nas tam, gdzie jesteśmy, lecz podążając razem ku Chrystusowi – mówił papież Franciszek podczas środowej audiencji ogólnej.
Duch Święty działa na dwa sposoby na rzecz jedności. Jedność wymaga postawienia w centrum Boga, a nie samego siebie. Również w ten sposób buduje się jedność chrześcijan: nie czekając, aż inni dołączą do nas tam, gdzie jesteśmy, lecz podążając razem ku Chrystusowi – mówił papież Franciszek podczas środowej audiencji ogólnej.
KAI / pk
- Rzecz ciekawa, ostatnie dyrektorium katechetyczne opublikowane zostało przez dykasterię ds. nowej ewangelizacji a nie wychowania katolickiego. W tym dyrektorium tylko na dwóch stronach mowa jest o nauce religii w szkole. Pozostałe treści i inspiracje dotyczą katechezy parafialnej. Myślę, że to są pewne akcenty, które powinniśmy odkrywać. To parafia jest wspólnotą życia i wiary i tam się dokonuje ewangelizacja. To może się też wydarzyć w szkole. Czasem ale rzadko - powiedział bp Artur Ważny.
- Rzecz ciekawa, ostatnie dyrektorium katechetyczne opublikowane zostało przez dykasterię ds. nowej ewangelizacji a nie wychowania katolickiego. W tym dyrektorium tylko na dwóch stronach mowa jest o nauce religii w szkole. Pozostałe treści i inspiracje dotyczą katechezy parafialnej. Myślę, że to są pewne akcenty, które powinniśmy odkrywać. To parafia jest wspólnotą życia i wiary i tam się dokonuje ewangelizacja. To może się też wydarzyć w szkole. Czasem ale rzadko - powiedział bp Artur Ważny.
Radio RDC / pk
Ks. Andrzej Kobyliński o dyskusji wokół lekcji religii: Politycy czerpią z niej korzyści emocjonalne
"Propagandowa wojna", która toczy się wokół lekcji religii, jest na rękę centrolewicy i centroprawicy, które czerpią z niej korzyści emocjonalne. To dobre paliwo, żeby mobilizować własne elektoraty - podkreśla ks. prof. ucz. dr hab. Andrzej Kobyliński w rozmowie Robertem Łuchniakiem z rozgłośni RDC. Duchowny uważa, że to, co aktualnie dzieje się w Polsce, będzie mieć katastrofalne i długofalowe skutki.
"Propagandowa wojna", która toczy się wokół lekcji religii, jest na rękę centrolewicy i centroprawicy, które czerpią z niej korzyści emocjonalne. To dobre paliwo, żeby mobilizować własne elektoraty - podkreśla ks. prof. ucz. dr hab. Andrzej Kobyliński w rozmowie Robertem Łuchniakiem z rozgłośni RDC. Duchowny uważa, że to, co aktualnie dzieje się w Polsce, będzie mieć katastrofalne i długofalowe skutki.
PAP / pk
- Celem lekcji religii w szkole jest przybliżenie wiary katolickiej i innych wyznań chrześcijańskich oraz formacja do wartości. Pogłębianie wiary i przygotowanie sakramentalne to zadanie katechezy przyparafialnej - powiedział PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC.
- Celem lekcji religii w szkole jest przybliżenie wiary katolickiej i innych wyznań chrześcijańskich oraz formacja do wartości. Pogłębianie wiary i przygotowanie sakramentalne to zadanie katechezy przyparafialnej - powiedział PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC.
Rok szkolny za pasem, dyskusja o religii trwa w najlepsze. Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego pozytywnie odpowiedziała na prośbę Kościoła rzymskokatolickiego oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej i lipcowe rozporządzenie minister edukacji dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
Rok szkolny za pasem, dyskusja o religii trwa w najlepsze. Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego pozytywnie odpowiedziała na prośbę Kościoła rzymskokatolickiego oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej i lipcowe rozporządzenie minister edukacji dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
KAI / mł
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
KAI/dm
Zmniejszanie rangi przedmiotu religii w szkole jest nieprzemyślane i nie na miejscu – mówi KAI prawosławny duchowny, ks. dr Łukasz Leonkiewicz, który pełni posługę w Kaplicy św. Grzegorza Peradze w Warszawie. – Z kolei, jeżeli zostałby zachowany dwugodzinny wymiar lekcji religii w tygodniu, to uważam, że katecheci powinni wznieść się na wyżyny swoich umiejętności i podnieść poziom nauczania, bo pod tym względem zostaje dużo do poprawienia – dodaje. 22 sierpnia Kościół katolicki i Kościoły zrzeszone w Polskiej Radzie Ekumenicznej złożyły petycje do Sądu Najwyższego w obronie lekcji religii.
Zmniejszanie rangi przedmiotu religii w szkole jest nieprzemyślane i nie na miejscu – mówi KAI prawosławny duchowny, ks. dr Łukasz Leonkiewicz, który pełni posługę w Kaplicy św. Grzegorza Peradze w Warszawie. – Z kolei, jeżeli zostałby zachowany dwugodzinny wymiar lekcji religii w tygodniu, to uważam, że katecheci powinni wznieść się na wyżyny swoich umiejętności i podnieść poziom nauczania, bo pod tym względem zostaje dużo do poprawienia – dodaje. 22 sierpnia Kościół katolicki i Kościoły zrzeszone w Polskiej Radzie Ekumenicznej złożyły petycje do Sądu Najwyższego w obronie lekcji religii.
Wracając pociągiem, czytam jeden z komentarzy do wydarzeń z Warszawy: "Dlaczego nie było księży i sióstr zakonnych…". W tym miejscu chciałem zapytać, kiedy zrozumiemy, że katecheza nie jest teologicznym kwiatkiem do eklezjalnego kożucha lub też problemem tylko jakiejś grupy nawiedzonych, świeckich katechetów. Nakaz misyjny Pana Jezusa (por. Mt 28,19) jest istotą tożsamości Kościoła i jego posłannictwa.
Wracając pociągiem, czytam jeden z komentarzy do wydarzeń z Warszawy: "Dlaczego nie było księży i sióstr zakonnych…". W tym miejscu chciałem zapytać, kiedy zrozumiemy, że katecheza nie jest teologicznym kwiatkiem do eklezjalnego kożucha lub też problemem tylko jakiejś grupy nawiedzonych, świeckich katechetów. Nakaz misyjny Pana Jezusa (por. Mt 28,19) jest istotą tożsamości Kościoła i jego posłannictwa.
PAP / mł
Zadbam o to, żeby katecheci mogli uzyskać dodatkowe kompetencje, by uczyć także innych przedmiotów; ten system wsparcia dla nich będzie - powiedziała w czwartek minister edukacji Barbara Nowacka. Jak dodała, to episkopat decyduje, czy lekcji religii uczą katecheci, czy księża. Stwierdziła też, że w kwestii protestów dotyczących braku porozumienia biskupi powinni pamiętać o ósmym przykazaniu.
Zadbam o to, żeby katecheci mogli uzyskać dodatkowe kompetencje, by uczyć także innych przedmiotów; ten system wsparcia dla nich będzie - powiedziała w czwartek minister edukacji Barbara Nowacka. Jak dodała, to episkopat decyduje, czy lekcji religii uczą katecheci, czy księża. Stwierdziła też, że w kwestii protestów dotyczących braku porozumienia biskupi powinni pamiętać o ósmym przykazaniu.
Przy okazji wakacyjnego pobytu w rodzinnych stronach zabraliśmy się za renowację drewnianego płotu wokół posesji. Pracy było sporo i dla każdego z naszej sześcioosobowej rodziny znalazło się jakieś zadanie.
Przy okazji wakacyjnego pobytu w rodzinnych stronach zabraliśmy się za renowację drewnianego płotu wokół posesji. Pracy było sporo i dla każdego z naszej sześcioosobowej rodziny znalazło się jakieś zadanie.
PAP / tk
Kilkaset osób protestowało na Placu Zamkowym w Warszawie przeciwko zmianom w organizacji lekcji religii w szkole. Celem tych zmian jest wyprowadzenie religii i etyki ze szkół tzw. tylnymi drzwiami - mówił przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich Piotr Janowicz.
Kilkaset osób protestowało na Placu Zamkowym w Warszawie przeciwko zmianom w organizacji lekcji religii w szkole. Celem tych zmian jest wyprowadzenie religii i etyki ze szkół tzw. tylnymi drzwiami - mówił przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich Piotr Janowicz.
PAP / jh
Od września 2024 roku polskie szkoły czekają zmiany, choć te najważniejsze, związane z nauczaniem religii, zostały przesunięte na później. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe regulacje, ale uczniowie muszą poczekać na zmniejszenie liczby godzin katechezy.
Od września 2024 roku polskie szkoły czekają zmiany, choć te najważniejsze, związane z nauczaniem religii, zostały przesunięte na później. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe regulacje, ale uczniowie muszą poczekać na zmniejszenie liczby godzin katechezy.
onet.pl / tk
W liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy katecheci ostrzegają przed "nagłą utratą środków do życia" w związku z nadchodzącymi zmianami wprowadzanymi przez minister edukacji Barbarę Nowacką.
W liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy katecheci ostrzegają przed "nagłą utratą środków do życia" w związku z nadchodzącymi zmianami wprowadzanymi przez minister edukacji Barbarę Nowacką.
KAI / pk
Aneta Rayzacher-Majewska: Prewencja wykorzystywania seksualnego wpisuje się w program lekcji religii
Zagadnienia prewencyjne wpisują się w treści programowe nauczania religii, które na każdym etapie obejmują wzmacnianie godności każdego człowieka i kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich - mówi w rozmowie z KAI dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Projekt "Bezpieczni" - to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom religii jak i uczniom. To owoc współpracy Fundacji Świętego Józefa z Komisją Wychowania Katolickiego KEP.
Zagadnienia prewencyjne wpisują się w treści programowe nauczania religii, które na każdym etapie obejmują wzmacnianie godności każdego człowieka i kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich - mówi w rozmowie z KAI dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Projekt "Bezpieczni" - to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom religii jak i uczniom. To owoc współpracy Fundacji Świętego Józefa z Komisją Wychowania Katolickiego KEP.
Informacja prasowa / pk
Katecheza w szkole może służyć prewencji wobec wykorzystania seksualnego i uczeniu stawiania granic w relacjach w Kościele. Projekt "BEZPIECZNI" to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom katechezy, jak i uczniom.
Katecheza w szkole może służyć prewencji wobec wykorzystania seksualnego i uczeniu stawiania granic w relacjach w Kościele. Projekt "BEZPIECZNI" to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom katechezy, jak i uczniom.
PAP / pk
- Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.
- Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.
PAP / pk
Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
vaticannews.va / KAI / pzk
„Chrześcijańska miłość obejmuje to, co nie jest urocze, oferuje przebaczenie, błogosławi tych, którzy przeklinają. Jest to miłość tak śmiała, że zdaje się prawie niemożliwa, a jednak jest jedyną rzeczą, która po nas pozostanie. Jest to «ciasna brama», przez którą musimy przejść, aby wejść do Królestwa Bożego” – mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił teologalnej cnocie miłości.
„Chrześcijańska miłość obejmuje to, co nie jest urocze, oferuje przebaczenie, błogosławi tych, którzy przeklinają. Jest to miłość tak śmiała, że zdaje się prawie niemożliwa, a jednak jest jedyną rzeczą, która po nas pozostanie. Jest to «ciasna brama», przez którą musimy przejść, aby wejść do Królestwa Bożego” – mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił teologalnej cnocie miłości.
KAI / pk
Tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie w archidiecezji lubelskiej koncentrują się wokół tematu "Katecheza wobec aktualnych wyzwań". Na prośbę metropolity lubelskiego wybitni specjaliści dokonują głębokiej analizy szerokiego spektrum problemów związanych z katechezą. Bp prof. Wojciech Osial podkreślił, że w kontekście zmiany rządu zasadny jest głębszy namysł nad przyszłością religii w szkole i jej formalnym statusem.
Tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie w archidiecezji lubelskiej koncentrują się wokół tematu "Katecheza wobec aktualnych wyzwań". Na prośbę metropolity lubelskiego wybitni specjaliści dokonują głębokiej analizy szerokiego spektrum problemów związanych z katechezą. Bp prof. Wojciech Osial podkreślił, że w kontekście zmiany rządu zasadny jest głębszy namysł nad przyszłością religii w szkole i jej formalnym statusem.
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}