PAP / tk
Kilkaset osób protestowało na Placu Zamkowym w Warszawie przeciwko zmianom w organizacji lekcji religii w szkole. Celem tych zmian jest wyprowadzenie religii i etyki ze szkół tzw. tylnymi drzwiami - mówił przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich Piotr Janowicz.
Kilkaset osób protestowało na Placu Zamkowym w Warszawie przeciwko zmianom w organizacji lekcji religii w szkole. Celem tych zmian jest wyprowadzenie religii i etyki ze szkół tzw. tylnymi drzwiami - mówił przewodniczący Stowarzyszenia Katechetów Świeckich Piotr Janowicz.
PAP / jh
Od września 2024 roku polskie szkoły czekają zmiany, choć te najważniejsze, związane z nauczaniem religii, zostały przesunięte na później. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe regulacje, ale uczniowie muszą poczekać na zmniejszenie liczby godzin katechezy.
Od września 2024 roku polskie szkoły czekają zmiany, choć te najważniejsze, związane z nauczaniem religii, zostały przesunięte na później. Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe regulacje, ale uczniowie muszą poczekać na zmniejszenie liczby godzin katechezy.
onet.pl / tk
W liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy katecheci ostrzegają przed "nagłą utratą środków do życia" w związku z nadchodzącymi zmianami wprowadzanymi przez minister edukacji Barbarę Nowacką.
W liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy katecheci ostrzegają przed "nagłą utratą środków do życia" w związku z nadchodzącymi zmianami wprowadzanymi przez minister edukacji Barbarę Nowacką.
KAI / pk
Aneta Rayzacher-Majewska: Prewencja wykorzystywania seksualnego wpisuje się w program lekcji religii
Zagadnienia prewencyjne wpisują się w treści programowe nauczania religii, które na każdym etapie obejmują wzmacnianie godności każdego człowieka i kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich - mówi w rozmowie z KAI dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Projekt "Bezpieczni" - to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom religii jak i uczniom. To owoc współpracy Fundacji Świętego Józefa z Komisją Wychowania Katolickiego KEP.
Zagadnienia prewencyjne wpisują się w treści programowe nauczania religii, które na każdym etapie obejmują wzmacnianie godności każdego człowieka i kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich - mówi w rozmowie z KAI dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Projekt "Bezpieczni" - to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom religii jak i uczniom. To owoc współpracy Fundacji Świętego Józefa z Komisją Wychowania Katolickiego KEP.
Informacja prasowa / pk
Katecheza w szkole może służyć prewencji wobec wykorzystania seksualnego i uczeniu stawiania granic w relacjach w Kościele. Projekt "BEZPIECZNI" to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom katechezy, jak i uczniom.
Katecheza w szkole może służyć prewencji wobec wykorzystania seksualnego i uczeniu stawiania granic w relacjach w Kościele. Projekt "BEZPIECZNI" to seria scenariuszy lekcji religii wraz z materiałami audiowizualnymi, których celem jest danie odpowiednich narzędzi tak nauczycielom katechezy, jak i uczniom.
PAP / pk
- Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.
- Biskupi zadecydowali o dopracowaniu podstawy programowej tak, żeby lekcje religii w szkole i katecheza parafialna były komplementarne - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda na konferencji prasowej po zakończeniu zebrania plenarnego.
PAP / pk
Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
vaticannews.va / KAI / pzk
„Chrześcijańska miłość obejmuje to, co nie jest urocze, oferuje przebaczenie, błogosławi tych, którzy przeklinają. Jest to miłość tak śmiała, że zdaje się prawie niemożliwa, a jednak jest jedyną rzeczą, która po nas pozostanie. Jest to «ciasna brama», przez którą musimy przejść, aby wejść do Królestwa Bożego” – mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił teologalnej cnocie miłości.
„Chrześcijańska miłość obejmuje to, co nie jest urocze, oferuje przebaczenie, błogosławi tych, którzy przeklinają. Jest to miłość tak śmiała, że zdaje się prawie niemożliwa, a jednak jest jedyną rzeczą, która po nas pozostanie. Jest to «ciasna brama», przez którą musimy przejść, aby wejść do Królestwa Bożego” – mówił papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Swoją katechezę Ojciec Święty poświęcił teologalnej cnocie miłości.
KAI / pk
Tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie w archidiecezji lubelskiej koncentrują się wokół tematu "Katecheza wobec aktualnych wyzwań". Na prośbę metropolity lubelskiego wybitni specjaliści dokonują głębokiej analizy szerokiego spektrum problemów związanych z katechezą. Bp prof. Wojciech Osial podkreślił, że w kontekście zmiany rządu zasadny jest głębszy namysł nad przyszłością religii w szkole i jej formalnym statusem.
Tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie w archidiecezji lubelskiej koncentrują się wokół tematu "Katecheza wobec aktualnych wyzwań". Na prośbę metropolity lubelskiego wybitni specjaliści dokonują głębokiej analizy szerokiego spektrum problemów związanych z katechezą. Bp prof. Wojciech Osial podkreślił, że w kontekście zmiany rządu zasadny jest głębszy namysł nad przyszłością religii w szkole i jej formalnym statusem.
KAI / gś
4 marca bp Zbigniew Zieliński przypomniał wiernym jak ważne jest dzieło katechizacji. Podczas Mszy św. z okazji pierwszej rocznicy własnego ingresu, jego ekscelencja zawierzył katechetów oraz ich pracę opiece Najświętszej Maryi Pannie Bolesnej, Skrzatuskiej Pani. Podkreślił również, że obecna sytuacja spowodowana jest nie tylko działaniami obecnej władzy, ale również tych, którzy obdarzyli ją mandatem zaufania.
4 marca bp Zbigniew Zieliński przypomniał wiernym jak ważne jest dzieło katechizacji. Podczas Mszy św. z okazji pierwszej rocznicy własnego ingresu, jego ekscelencja zawierzył katechetów oraz ich pracę opiece Najświętszej Maryi Pannie Bolesnej, Skrzatuskiej Pani. Podkreślił również, że obecna sytuacja spowodowana jest nie tylko działaniami obecnej władzy, ale również tych, którzy obdarzyli ją mandatem zaufania.
KAI / mł
Jeśli rząd zredukuje religię do jednej godziny tygodniowo, Kościół nie udźwignie ciężaru sfinansowania drugiej godziny w parafiach. Pracę i utrzymanie mogą też stracić katecheci. To wpłynie bardzo negatywnie na ich osobiste życie i losy ich rodzin – mówi w wywiadzie dla KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
Jeśli rząd zredukuje religię do jednej godziny tygodniowo, Kościół nie udźwignie ciężaru sfinansowania drugiej godziny w parafiach. Pracę i utrzymanie mogą też stracić katecheci. To wpłynie bardzo negatywnie na ich osobiste życie i losy ich rodzin – mówi w wywiadzie dla KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
PAP / pzk
Największa frekwencja na lekcjach religii jest w Polsce południowo-wschodniej; ponad 60 proc. młodzieży ocenia poziom nauczania tego przedmiotu w szkole jako wysoki lub bardzo wysoki – pokazały badania zrealizowane przez Katolicki Uniwersytet Lubelski. Ich wstępne wyniki omówił dla PAP ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa z KUL.
Największa frekwencja na lekcjach religii jest w Polsce południowo-wschodniej; ponad 60 proc. młodzieży ocenia poziom nauczania tego przedmiotu w szkole jako wysoki lub bardzo wysoki – pokazały badania zrealizowane przez Katolicki Uniwersytet Lubelski. Ich wstępne wyniki omówił dla PAP ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa z KUL.
KAI / pzk
Chodzę na religię, bo wierzę i chcę – tak w większości odpowiedzieli uczniowie szkół ponadpodstawowych z terenu diecezji tarnowskiej. Wydział Katechetyczny opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 młodych ludzi.
Chodzę na religię, bo wierzę i chcę – tak w większości odpowiedzieli uczniowie szkół ponadpodstawowych z terenu diecezji tarnowskiej. Wydział Katechetyczny opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 młodych ludzi.
diecezja.kielce.pl / tk
Bp Jan Piotrowski stojący na czele diecezji kieleckiej wystosował list w obronie nauczania religii w szkołach. "Każdy polski obywatel jako chrześcijanin ma prawo, aby zgodnie z dotychczasowym porządkiem prawnym, lekcje religii były organizowane w szkole" – napisał.
Bp Jan Piotrowski stojący na czele diecezji kieleckiej wystosował list w obronie nauczania religii w szkołach. "Każdy polski obywatel jako chrześcijanin ma prawo, aby zgodnie z dotychczasowym porządkiem prawnym, lekcje religii były organizowane w szkole" – napisał.
KAI / pk
Wobec wypowiedzi członków rządu na temat nauczania religii w szkole należałoby oczekiwać podjęcia dialogu między jego przedstawicielami i reprezentantami Kościoła. Nie chodzi bynajmniej wyłącznie o dialog z Kościołem katolickim. Zgodnie z Konstytucją, przedmiotem nauczania szkolnego może być religia każdego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej - tłumaczy ks. prof. Piotr Stanisz, kierownik Katedry Prawa Wyznaniowego KUL.
Wobec wypowiedzi członków rządu na temat nauczania religii w szkole należałoby oczekiwać podjęcia dialogu między jego przedstawicielami i reprezentantami Kościoła. Nie chodzi bynajmniej wyłącznie o dialog z Kościołem katolickim. Zgodnie z Konstytucją, przedmiotem nauczania szkolnego może być religia każdego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej - tłumaczy ks. prof. Piotr Stanisz, kierownik Katedry Prawa Wyznaniowego KUL.
Jeśli biskupi pójdą na kompromis z postulatami nowej Pani minister, będzie to początek agonii katechezy w polskiej szkole. I nie trzeba będzie zmieniać zapisów konkordatu albo odwoływać się do konstytucji. Żadnych gwałtownych ruchów. Nikt nie będzie rozrywał szat.
Jeśli biskupi pójdą na kompromis z postulatami nowej Pani minister, będzie to początek agonii katechezy w polskiej szkole. I nie trzeba będzie zmieniać zapisów konkordatu albo odwoływać się do konstytucji. Żadnych gwałtownych ruchów. Nikt nie będzie rozrywał szat.
KAI / pk
Lekcje religii w szkołach prowadzą Kościoły i związki wyznaniowe zarejestrowane w RP na mocy Konstytucji RP oraz m.in. ustaw o stosunku państwa do danego Kościoła. Nie ma podstaw do organizowania tych zajęć wyłącznie na pierwszych lub tylko ostatnich godzinach lekcyjnych. Finansowanie religii w szkole to nie dotacja dla Kościoła, ale poszanowanie praw tych obywateli - rodziców i samych uczniów - którzy takich lekcji sobie życzą.
Lekcje religii w szkołach prowadzą Kościoły i związki wyznaniowe zarejestrowane w RP na mocy Konstytucji RP oraz m.in. ustaw o stosunku państwa do danego Kościoła. Nie ma podstaw do organizowania tych zajęć wyłącznie na pierwszych lub tylko ostatnich godzinach lekcyjnych. Finansowanie religii w szkole to nie dotacja dla Kościoła, ale poszanowanie praw tych obywateli - rodziców i samych uczniów - którzy takich lekcji sobie życzą.
KAI / mł
Żyła w zsekularyzowanej, robotniczej dzielnicy, wśród ludzi wierzących w marksizm. Tam się przekonała, że środowiska ateistyczne, zsekularyzowane są miejscami, w których chrześcijanin może umocnić wiarę i walczyć o nią dla innych - mówił papież Franciszek podczas środowej katechezy.
Żyła w zsekularyzowanej, robotniczej dzielnicy, wśród ludzi wierzących w marksizm. Tam się przekonała, że środowiska ateistyczne, zsekularyzowane są miejscami, w których chrześcijanin może umocnić wiarę i walczyć o nią dla innych - mówił papież Franciszek podczas środowej katechezy.
KAI / mł
- W głoszeniu trzeba wolności, lecz wolność zawsze potrzebuje odwagi. Osoba jest wolna, kiedy jest bardziej odważna, i nie daje się przykuć łańcuchami przez wiele rzeczy, które odbierają jej wolność - podkreślił papież Franciszek podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.
- W głoszeniu trzeba wolności, lecz wolność zawsze potrzebuje odwagi. Osoba jest wolna, kiedy jest bardziej odważna, i nie daje się przykuć łańcuchami przez wiele rzeczy, które odbierają jej wolność - podkreślił papież Franciszek podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.
KAI / mł
„Przebaczenie niczego nie odbiera, ale przydaje osobie godności, sprawia, że przestajemy patrzeć na własny pępek i wznosimy wzrok na oblicze innych, aby zobaczyć, że są tak samo słabi jak my, ale zawsze będących braćmi i siostrami w Panu. Przebaczenie jest źródłem gorliwości, która staje się miłosierdziem i wzywa do pokornej i radosnej świętości" - mówił papież podczas środowej katechezy.
„Przebaczenie niczego nie odbiera, ale przydaje osobie godności, sprawia, że przestajemy patrzeć na własny pępek i wznosimy wzrok na oblicze innych, aby zobaczyć, że są tak samo słabi jak my, ale zawsze będących braćmi i siostrami w Panu. Przebaczenie jest źródłem gorliwości, która staje się miłosierdziem i wzywa do pokornej i radosnej świętości" - mówił papież podczas środowej katechezy.
{{ article.published_at }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}