Są statystyki dotyczące lekcji religii. Ilu uczniów w niej uczestniczy?
Polska Agencja Prasowa zebrała dane dotyczące frekwencji na lekcjach religii. Najwyższy odsetek uczniów deklarujących udział w lekcjach religii odnotowano w Rzeszowie (77,6 proc.) oraz w Białymstoku (72,9 proc.). Najniższe wskaźniki pojawiły się natomiast w Szczecinie (36 proc.) i we Wrocławiu (35 proc.).
Rzeszów – najwyższa frekwencja w kraju
Jak poinformował Urząd Miasta Rzeszowa, udział w zajęciach zadeklarowało 77,6 proc. uczniów. W szkołach podstawowych jest to 90 proc., natomiast w średnich – 64,5 proc. To obecnie najwyższy wynik w Polsce.
Z danych Urzędu Miejskiego w Białymstoku wynika, że na lekcje religii uczęszcza 72,9 proc. uczniów różnych typów szkół. W podstawówkach odsetek przekracza 90 proc., a w szkołach ponadpodstawowych wynosi 51 proc.
W Katowicach zajęcia religii wybiera 53 proc. uczniów. W podstawówkach uczestniczy w nich 73 proc. uczniów, a w ponadpodstawowych – 21 proc. Urząd miasta zaznacza, że frekwencja w szkołach podstawowych od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie, podczas gdy w szkołach średnich obserwowany jest spadek zainteresowania.
Gdańsk – nieco poniżej połowy uczniów
W Gdańsku na religię chodzi 49 proc. uczniów wszystkich szkół. W podstawówkach frekwencja sięga prawie 67 proc., a w szkołach ponadpodstawowych – około 21 proc.
Według Urzędu Miasta Poznania w lekcjach religii uczestniczy 43,7 proc. uczniów. W szkołach podstawowych frekwencja wynosi 62,97 proc., a w liceach 21,71 proc. W technikach to 18,54 proc., a w szkołach branżowych I stopnia – 11,40 procent.
Warszawa – niewielki spadek rok do roku
Stołeczny ratusz przekazał, że udział w lekcjach religii zadeklarowało 43 proc. uczniów. Rok wcześniej wartość ta wynosiła 44 proc., co wskazuje na minimalny spadek.
Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa podał, że obecnie nie prowadzi zbiorczych statystyk dotyczących udziału w lekcjach religii. Informacje sprzed roku wskazywały jednak, że w szkołach i przedszkolach samorządowych na takie zajęcia uczęszczało 55 proc. dzieci i młodzieży.
Zmiany w zasadach organizacji zajęć religii i etyki
MEN wprowadziło w ostatnim czasie kilka zmian dotyczących organizacji lekcji religii i etyki. Od początku roku szkolnego 2024/2025 zajęcia mogą odbywać się w grupach międzyoddziałowych, a ich ocena nie wpływa na średnią na świadectwie. Od 1 września br. religia i etyka realizowane są w wymiarze jednej godziny tygodniowo i powinny odbywać się tuż przed lub tuż po obowiązkowych lekcjach. Wyjątek stanowią oddziały szkół podstawowych, w których – według stanu na 15 września – wszyscy uczniowie uczestniczą w „lekcjach religii” lub etyki.
Źródło: niedziela.pl / tk


Skomentuj artykuł