Ks. Kobyliński o relacjach między MEN a Kościołem: nie ukrywam, że nie potrafię tego rozumowo pojąć

Ks. Kobyliński o relacjach między MEN a Kościołem: nie ukrywam, że nie potrafię tego rozumowo pojąć
Sposobem na rozwiązanie konfliktu między MEN a Kościołem powinna być reforma nauczania religii. W szkole byłaby to wiedza o religii, w parafii katecheza, czyli duchowe formowanie młodego człowieka - uważa ks. Andrzej Kobyliński. Fot. Rzeczpospolita / YouTube
Rzeczpospolita / YouTube / pk

Jak rozwiązać konflikt między ministerstwem edukacji narodowej a Kościołem? Odpowiada ks. prof. Andrzej Kobyliński, filozof, etyk, wykładowca UKSW.

  • Ks. Andrzej Kobyliński proponuje podział na wiedzę o religii w szkole i katechezę w parafii, oraz skupienie się na meritum, a nie drugorzędnych kwestiach.
  • Zdaniem duchownego w debacie publicznej brakuje podstawowego pytania o cel nauczania religii, a rozmowy między MEN a Kościołem skupiają się na aspektach technicznych.
  • Po 1 września nie wiadomo, czy religia pozostanie z nową podstawą programową, czy będzie formą katechezy, czy może hybrydą zależną od szkoły i katechetów.
  • Obecny kształt religii w szkołach przyspiesza laicyzację, a polityczny chaos prowadzi do marginalizacji przedmiotu, co sprawia, że młodzi ludzie przestają traktować religię poważnie.

- Sposobem na rozwiązanie konfliktu między MEN a Kościołem powinna być reforma nauczania religii. W szkole byłaby to wiedza o religii, w parafii katecheza, czyli duchowe formowanie młodego człowieka - uważa duchowny. Nie ukrywa jednocześnie, że spór, jaki toczy się obecnie w Polsce między MEN a Kościołem, skupia się na kwestiach drugorzędnych a nie meritum sprawy.

DEON.PL POLECA

 

 

Co stanie się z religią w szkołach po 1 września?

- To, co mnie zadziwia i nie ukrywam, że nie potrafię tego rozumowo pojąć, dotyczy tego, że w Polsce ciągle nie ma najważniejszego pytania, to znaczy "o co my się kłócimy", "o co ten spór się toczy" - mówi ks. Andrzej Kobyliński i dodaje:

"Jeśli słucham rozmów między ministerstwem (edukacji - przyp. red.), panią ministrą Barbarą Nowacką, a biskupami katolickimi, także przedstawicielami innych kościołów, ciągle nie słyszę w tej dyskusji o podstawowym rozgraniczeniu między lekcją religii a katechezą. W związku z tym nie wiem, co będzie ostatecznie po 1 września bieżącego roku w szkołach - czy to będzie lekcja religii z nową podstawą programową czy to będzie dalej katecheza, a może hybryda, mieszanka, trochę tego, trochę tego, w zależności jaka szkoła i jacy katecheci. Powtarzam, że spór toczy się o kwestie bardzo techniczne, natomiast w ogóle nie jest podjęta sprawa arcyważna, podstawowa, fundamentalna - czego my chcemy uczyć w naszych szkołach, gdy chodzi o wychowanie religijne".

Młode pokolenie jest ofiarą politycznego chaosu

Ks. Andrzej Kobyliński zgadza się z opinią, że religia w szkołach w obecnym kształcie przyspiesza laicyzację społeczeństwa. Podkreśla, że dzieje się tak szczególnie, gdy chodzi o szkoły średnie.

- Duża część młodego pokolenia jest ofiarą tego chaosu, zamieszania, ponieważ jeśli religia coraz częściej jest przedstawiana w debacie społecznej jako cos nieistotnego, wręcz śmiesznego, to jak młodzi ludzie mogą teraz nagle zacząć poważnie traktować zagadnienia religijne? W związku z tym następuje marginalizacja tego przedmiotu, także gdy chodzi o umieszczenie go w siatce godzin na początku lub na końcu zajęć i tym klimacie politycznym, jaki mamy obecnie w Polsce (…), ginie to, co jest najistotniejsze, czyli pytanie o to, czym powinna być lekcja religii i katecheza - uważa duchowny.

Wysłuchaj całej rozmowy:



Rzeczpospolita / YouTube / pk

DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
bp Artur Ważny, Piotr Kosiarski

Czy w Kościele jest miejsce dla każdego?

Dziś coraz częściej słyszy się o osobach, które czują się wykluczone z Kościoła. Pytanie o miejsce w nim zadają małżeństwa niesakramentalne, rodzice cierpiący po stracie dziecka, kobiety, które...

Skomentuj artykuł

Ks. Kobyliński o relacjach między MEN a Kościołem: nie ukrywam, że nie potrafię tego rozumowo pojąć
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.