KAI / pzk
Wypracowanie stanowiska wobec spraw bieżących związanych z nauczaniem religii oraz troską o wychowanie dzieci i młodzieży było głównym motywem posiedzenia Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Komisja wyraziła sprzeciw wobec zapowiadanych działań legislacyjnych Ministra Edukacji odnośnie do zmiany rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
Wypracowanie stanowiska wobec spraw bieżących związanych z nauczaniem religii oraz troską o wychowanie dzieci i młodzieży było głównym motywem posiedzenia Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Komisja wyraziła sprzeciw wobec zapowiadanych działań legislacyjnych Ministra Edukacji odnośnie do zmiany rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
PAP / pzk
Konferencja Episkopatu Polski powołała zespół roboczy ds. kontaktów z polskim rządem w sprawie lekcji religii w szkole. Jej przewodniczącym został bp Wojciech Osial – poinformowało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
Konferencja Episkopatu Polski powołała zespół roboczy ds. kontaktów z polskim rządem w sprawie lekcji religii w szkole. Jej przewodniczącym został bp Wojciech Osial – poinformowało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
KAI / pzk
Ufam, że Pan Bóg, ale i Kościół, po tym trudnym okresie znajdzie drogę do serc ludzi młodych. Choć będzie to pewnie długi proces, ufam przemianom, które się dokonują. Wierzę, że młodzi także to dostrzegą – powiedział bp Grzegorz Suchodolski. Przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży w rozmowie z KAI mówi o planach na przyszłość Rady, o oratoriach, o ewangelizacji młodego pokolenia i o problemach związanych ze szkolną katechezą.
Ufam, że Pan Bóg, ale i Kościół, po tym trudnym okresie znajdzie drogę do serc ludzi młodych. Choć będzie to pewnie długi proces, ufam przemianom, które się dokonują. Wierzę, że młodzi także to dostrzegą – powiedział bp Grzegorz Suchodolski. Przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży w rozmowie z KAI mówi o planach na przyszłość Rady, o oratoriach, o ewangelizacji młodego pokolenia i o problemach związanych ze szkolną katechezą.
Facebook.com / mł
"Jestem za religią w szkole. 10 na 10. Z wielu względów" - pisze ks. Wojciech Węgrzyniak. Znany krakowski biblista i duszpasterz odniósł się do kwestii planowanych zmian. Przedstawił dziesięć argumentów za tym, że religia powinna w szkole zostać.
"Jestem za religią w szkole. 10 na 10. Z wielu względów" - pisze ks. Wojciech Węgrzyniak. Znany krakowski biblista i duszpasterz odniósł się do kwestii planowanych zmian. Przedstawił dziesięć argumentów za tym, że religia powinna w szkole zostać.
Znowu się zaczęło. Po uformowaniu w końcu nowego rządu po wyborach, koalicja sprawująca władzę, ustami swojej pani minister edukacji zapowiedziała, że zrealizuje przedwyborcze obietnice i wyruguje lekcje religii ze szkoły, a jeśli nie całkowicie, to zmniejszy do 1 godz. tygodniowo, w grafiku umieści je na pierwszej lub ostatniej lekcji oraz nie będzie ocen na świadectwie i nie będą one zaliczane do średniej. Powodem jest to, że ‘ponoć’ rodzice – obywatele sobie nie życzą tych lekcji, młodzież jest przeciążona i przestaje chodzić, a ponadto – jak powiedział inny przedstawiciel władzy – Kościół (w domyśle biskupi i księża) powinien zostać ‘opiłowany’ z przywilejów.
Znowu się zaczęło. Po uformowaniu w końcu nowego rządu po wyborach, koalicja sprawująca władzę, ustami swojej pani minister edukacji zapowiedziała, że zrealizuje przedwyborcze obietnice i wyruguje lekcje religii ze szkoły, a jeśli nie całkowicie, to zmniejszy do 1 godz. tygodniowo, w grafiku umieści je na pierwszej lub ostatniej lekcji oraz nie będzie ocen na świadectwie i nie będą one zaliczane do średniej. Powodem jest to, że ‘ponoć’ rodzice – obywatele sobie nie życzą tych lekcji, młodzież jest przeciążona i przestaje chodzić, a ponadto – jak powiedział inny przedstawiciel władzy – Kościół (w domyśle biskupi i księża) powinien zostać ‘opiłowany’ z przywilejów.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.
KAI / mł
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
KAI / pk
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
Nierzadko wśród polskich katolików można spotkać się z przekonaniem, że katecheza, to coś dla dzieci i młodzieży. Tymczasem już dawno również w Polsce zaistniała świadomość, że konieczne jest również katechizowanie dorosłych. Tylko co z tej świadomości dzisiaj wynika?
Nierzadko wśród polskich katolików można spotkać się z przekonaniem, że katecheza, to coś dla dzieci i młodzieży. Tymczasem już dawno również w Polsce zaistniała świadomość, że konieczne jest również katechizowanie dorosłych. Tylko co z tej świadomości dzisiaj wynika?
KAI / ml
Jakość nauczania katechezy szkolnej jest różna, ale musi być ono dostosowywane do współczesnych potrzeb, zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej i mentalności. Sporo jest do zrobienia przez samych katechetów, aby te wszystkie przemiany uwzględnić w sposobie prowadzenia zajęć – mówi w rozmowie z KAI ks. dr Marek Korgul, sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Jak jednak dodaje, „strach pomyśleć, co by było, gdyby katechezy nie było w szkole”.
Jakość nauczania katechezy szkolnej jest różna, ale musi być ono dostosowywane do współczesnych potrzeb, zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej i mentalności. Sporo jest do zrobienia przez samych katechetów, aby te wszystkie przemiany uwzględnić w sposobie prowadzenia zajęć – mówi w rozmowie z KAI ks. dr Marek Korgul, sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Jak jednak dodaje, „strach pomyśleć, co by było, gdyby katechezy nie było w szkole”.
poznan.wyborcza.pl/poznan/ ed
Z powodu strajku nauczycieli większość szkół jest zamknięta. W Poznaniu pojawiła się inspirująca opcja dla rodziców, którzy nie wiedzieli, co zrobić z dziećmi.
Z powodu strajku nauczycieli większość szkół jest zamknięta. W Poznaniu pojawiła się inspirująca opcja dla rodziców, którzy nie wiedzieli, co zrobić z dziećmi.
PAP / pk
Cieszę się, kiedy na lekcji religii uczniowie zadają trudne pytania. Znaczy to, że są otwarci, szczerzy i że problem ich obchodzi - powiedział w wywiadzie dla PAP biskup pomocniczy warszawsko-praski Marek Solarczyk, który od 25 lat uczy religii w stołecznym liceum im. króla Władysława IV.
Cieszę się, kiedy na lekcji religii uczniowie zadają trudne pytania. Znaczy to, że są otwarci, szczerzy i że problem ich obchodzi - powiedział w wywiadzie dla PAP biskup pomocniczy warszawsko-praski Marek Solarczyk, który od 25 lat uczy religii w stołecznym liceum im. króla Władysława IV.
PAP / slo
Zaprzestanie finansowania lekcji religii z budżetu państwa zakłada obywatelski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty złożony w poniedziałek w Sejmie. Zebrano pod nim ponad 150 tys. podpisów osób popierających tę inicjatywę.
Zaprzestanie finansowania lekcji religii z budżetu państwa zakłada obywatelski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty złożony w poniedziałek w Sejmie. Zebrano pod nim ponad 150 tys. podpisów osób popierających tę inicjatywę.
KAI / slo
Żyjemy w ustroju demokratycznym, a zatem rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu, bądź nieuczęszczaniu dziecka na lekcje religii - podkreślił bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP podczas konferencji: "Nauczanie religii w szkole - 25 lat doświadczeń", która odbyła się w piątek w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.
Żyjemy w ustroju demokratycznym, a zatem rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu, bądź nieuczęszczaniu dziecka na lekcje religii - podkreślił bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP podczas konferencji: "Nauczanie religii w szkole - 25 lat doświadczeń", która odbyła się w piątek w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.
"Gość Niedzielny" / slo
Od nowego roku szkolnego w archidiecezji warmińskiej będą się odbywać katechezy parafialne. Metropolita warmiński wydał dekret, dzięki któremu w parafiach archidiecezji zostaną zorganizowane i systematycznie prowadzone katechezy parafialne uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Od nowego roku szkolnego w archidiecezji warmińskiej będą się odbywać katechezy parafialne. Metropolita warmiński wydał dekret, dzięki któremu w parafiach archidiecezji zostaną zorganizowane i systematycznie prowadzone katechezy parafialne uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
PAP / ak
Politycy Zjednoczonej Lewicy - w skład której wchodzi m.in. SLD i TR - zaapelowali w czwartek do prezydenta Andrzeja Dudy o spotkanie i rozmowę ws. pytań referendalnych. Według nich trzeba spytać Polaków o to, czy lekcje religii powinny być finansowane z budżetu oraz o wiek emerytalny.
Politycy Zjednoczonej Lewicy - w skład której wchodzi m.in. SLD i TR - zaapelowali w czwartek do prezydenta Andrzeja Dudy o spotkanie i rozmowę ws. pytań referendalnych. Według nich trzeba spytać Polaków o to, czy lekcje religii powinny być finansowane z budżetu oraz o wiek emerytalny.
Religia mogłaby mieć decydujące znaczenie dla wychowawczej roli polskich szkół. Co zaproponuje Kościół, aby katecheza miała pozytywny wpływ na edukację?
Religia mogłaby mieć decydujące znaczenie dla wychowawczej roli polskich szkół. Co zaproponuje Kościół, aby katecheza miała pozytywny wpływ na edukację?
PAP / ptsj
Prokurator przedstawił księdzu ze wsi Wicina (Lubuskie) zarzut prezentowania czynności seksualnej dzieciom i zmuszania ich do udziału w tejże prezentacji podczas lekcji religii - poinformował PAP w sobotę rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze Zbigniew Fąfera.
Prokurator przedstawił księdzu ze wsi Wicina (Lubuskie) zarzut prezentowania czynności seksualnej dzieciom i zmuszania ich do udziału w tejże prezentacji podczas lekcji religii - poinformował PAP w sobotę rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze Zbigniew Fąfera.
KAI / drr
Wyrażenie woli nie uczestniczenia w lekcji religii nie może być określone jako "apostazja" - ocenili w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz ks. prof. Piotr Tomasik z tejże Komisji.
Wyrażenie woli nie uczestniczenia w lekcji religii nie może być określone jako "apostazja" - ocenili w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz ks. prof. Piotr Tomasik z tejże Komisji.
W styczniu i lutym tego roku media informowały o przypadkach rękoczynów wobec uczniów ze strony księży katechetów. W takich sytuacjach polaryzacja opinii jest zwykle bardzo mocna: albo ostry atak na konkretnych księży, wsparty generalizacjami dotyczącymi kleru, albo - co rzadsze - obrona kapłanów za wszelką ceną. Media katolickie z kolei unikają takich tematów, bo są one mocno kłopotliwe.
W styczniu i lutym tego roku media informowały o przypadkach rękoczynów wobec uczniów ze strony księży katechetów. W takich sytuacjach polaryzacja opinii jest zwykle bardzo mocna: albo ostry atak na konkretnych księży, wsparty generalizacjami dotyczącymi kleru, albo - co rzadsze - obrona kapłanów za wszelką ceną. Media katolickie z kolei unikają takich tematów, bo są one mocno kłopotliwe.