KAI / pk
- Minister Nowacka wydając w lipcu tego roku - bez porozumienia z Kościołami - rozporządzenie nowelizujące zasady organizacji lekcji religii w szkołach, naruszyła nie tylko ustawę oświatową, ale również zasadę legalizmu. Złamała także ponad 30 letni konwenans normatywny. A zrobiła to wyłącznie w imię celów politycznych - mówi w rozmowie prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Dodaje, że ewentualne wystąpienie Kościołów do instytucji międzynarodowych w tym do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, będzie swoistym "non possumus" -  na miarę obecnych czasów i okoliczności.
- Minister Nowacka wydając w lipcu tego roku - bez porozumienia z Kościołami - rozporządzenie nowelizujące zasady organizacji lekcji religii w szkołach, naruszyła nie tylko ustawę oświatową, ale również zasadę legalizmu. Złamała także ponad 30 letni konwenans normatywny. A zrobiła to wyłącznie w imię celów politycznych - mówi w rozmowie prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Dodaje, że ewentualne wystąpienie Kościołów do instytucji międzynarodowych w tym do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, będzie swoistym "non possumus" -  na miarę obecnych czasów i okoliczności.
Polskfir.fr / pzk
Środowisko polonijne jest bezwzględnie zaangażowane w to, aby dzieci i młodzież mieli lekcje religii i głębsze spojrzenie na kulturę chrześcijańską, europejską – powiedział portalowi Polskifr.fr delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej oraz delegat ds. Duszpasterstwa Nauczycieli bp Piotr Turzyński. W dniach 8-14 września obchodzimy XIV Tydzień Wychowania.
Środowisko polonijne jest bezwzględnie zaangażowane w to, aby dzieci i młodzież mieli lekcje religii i głębsze spojrzenie na kulturę chrześcijańską, europejską – powiedział portalowi Polskifr.fr delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej oraz delegat ds. Duszpasterstwa Nauczycieli bp Piotr Turzyński. W dniach 8-14 września obchodzimy XIV Tydzień Wychowania.
KAI / pk
- Rzecz ciekawa, ostatnie dyrektorium katechetyczne opublikowane zostało przez dykasterię ds. nowej ewangelizacji a nie wychowania katolickiego. W tym dyrektorium tylko na dwóch stronach mowa jest o nauce religii w szkole. Pozostałe treści i inspiracje dotyczą katechezy parafialnej. Myślę, że to są pewne akcenty, które powinniśmy odkrywać. To parafia jest wspólnotą życia i wiary i tam się dokonuje ewangelizacja. To może się też wydarzyć w szkole. Czasem ale rzadko - powiedział bp Artur Ważny.
- Rzecz ciekawa, ostatnie dyrektorium katechetyczne opublikowane zostało przez dykasterię ds. nowej ewangelizacji a nie wychowania katolickiego. W tym dyrektorium tylko na dwóch stronach mowa jest o nauce religii w szkole. Pozostałe treści i inspiracje dotyczą katechezy parafialnej. Myślę, że to są pewne akcenty, które powinniśmy odkrywać. To parafia jest wspólnotą życia i wiary i tam się dokonuje ewangelizacja. To może się też wydarzyć w szkole. Czasem ale rzadko - powiedział bp Artur Ważny.
PAP / pk
- Celem lekcji religii w szkole jest przybliżenie wiary katolickiej i innych wyznań chrześcijańskich oraz formacja do wartości. Pogłębianie wiary i przygotowanie sakramentalne to zadanie katechezy przyparafialnej - powiedział PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC.
- Celem lekcji religii w szkole jest przybliżenie wiary katolickiej i innych wyznań chrześcijańskich oraz formacja do wartości. Pogłębianie wiary i przygotowanie sakramentalne to zadanie katechezy przyparafialnej - powiedział PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC.
onet.pl / tk
W liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy katecheci ostrzegają przed "nagłą utratą środków do życia" w związku z nadchodzącymi zmianami wprowadzanymi przez minister edukacji Barbarę Nowacką.
W liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy katecheci ostrzegają przed "nagłą utratą środków do życia" w związku z nadchodzącymi zmianami wprowadzanymi przez minister edukacji Barbarę Nowacką.
PAP / tk
Pojawiła się teoria, że rozporządzenie zmieniające zasady organizowania lekcji religii jest niekonstytucyjne, bo nie zgodzili się na nie biskupi. Tymczasem TK 31 lat temu orzekł, że taka zgoda nie jest potrzebna - twierdzi w środowej "Rzeczpospolitej" Mikołaj Wolanin, prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia. Wcześniej dziennik publikował odmienne zdanie prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW.
Pojawiła się teoria, że rozporządzenie zmieniające zasady organizowania lekcji religii jest niekonstytucyjne, bo nie zgodzili się na nie biskupi. Tymczasem TK 31 lat temu orzekł, że taka zgoda nie jest potrzebna - twierdzi w środowej "Rzeczpospolitej" Mikołaj Wolanin, prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia. Wcześniej dziennik publikował odmienne zdanie prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW.
PAP / pk
Przy tak istotnie zmniejszonej liczbie lekcji religii, spora grupa katechetów straci pracę albo będzie musiała się przekwalifikować - powiedział w poniedziałek w Polsat News RPO Marcin Wiącek, komentując rozporządzenie wprowadzające jedną godzinę lekcji religii w szkołach.
Przy tak istotnie zmniejszonej liczbie lekcji religii, spora grupa katechetów straci pracę albo będzie musiała się przekwalifikować - powiedział w poniedziałek w Polsat News RPO Marcin Wiącek, komentując rozporządzenie wprowadzające jedną godzinę lekcji religii w szkołach.
PAP / KAI / pk
Komisja Wychowania Katolickiego KEP wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanych przez MEN działań, które mają na celu redukcję nauczania lekcji religii do jednej godziny tygodniowo oraz łączenie klas na lekcjach religii - napisał w oświadczeniu przewodniczący komisji bp Wojciech Osial i dodał: "Zachęcamy wszystkich wiernych, aby podejmować działania ukazujące wartość lekcji religii w szkole. Szczególnie prosimy katolickich rodziców, aby odważnie zabierali głos w tej sprawie".
Komisja Wychowania Katolickiego KEP wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanych przez MEN działań, które mają na celu redukcję nauczania lekcji religii do jednej godziny tygodniowo oraz łączenie klas na lekcjach religii - napisał w oświadczeniu przewodniczący komisji bp Wojciech Osial i dodał: "Zachęcamy wszystkich wiernych, aby podejmować działania ukazujące wartość lekcji religii w szkole. Szczególnie prosimy katolickich rodziców, aby odważnie zabierali głos w tej sprawie".
KAI / pzk
Wypracowanie stanowiska wobec spraw bieżących związanych z nauczaniem religii oraz troską o wychowanie dzieci i młodzieży było głównym motywem posiedzenia Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Komisja wyraziła sprzeciw wobec zapowiadanych działań legislacyjnych Ministra Edukacji odnośnie do zmiany rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
Wypracowanie stanowiska wobec spraw bieżących związanych z nauczaniem religii oraz troską o wychowanie dzieci i młodzieży było głównym motywem posiedzenia Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Komisja wyraziła sprzeciw wobec zapowiadanych działań legislacyjnych Ministra Edukacji odnośnie do zmiany rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
PAP / pzk
Konferencja Episkopatu Polski powołała zespół roboczy ds. kontaktów z polskim rządem w sprawie lekcji religii w szkole. Jej przewodniczącym został bp Wojciech Osial – poinformowało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
Konferencja Episkopatu Polski powołała zespół roboczy ds. kontaktów z polskim rządem w sprawie lekcji religii w szkole. Jej przewodniczącym został bp Wojciech Osial – poinformowało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.
KAI / pzk
Ufam, że Pan Bóg, ale i Kościół, po tym trudnym okresie znajdzie drogę do serc ludzi młodych. Choć będzie to pewnie długi proces, ufam przemianom, które się dokonują. Wierzę, że młodzi także to dostrzegą – powiedział bp Grzegorz Suchodolski. Przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży w rozmowie z KAI mówi o planach na przyszłość Rady, o oratoriach, o ewangelizacji młodego pokolenia i o problemach związanych ze szkolną katechezą.
Ufam, że Pan Bóg, ale i Kościół, po tym trudnym okresie znajdzie drogę do serc ludzi młodych. Choć będzie to pewnie długi proces, ufam przemianom, które się dokonują. Wierzę, że młodzi także to dostrzegą – powiedział bp Grzegorz Suchodolski. Przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży w rozmowie z KAI mówi o planach na przyszłość Rady, o oratoriach, o ewangelizacji młodego pokolenia i o problemach związanych ze szkolną katechezą.
Facebook.com / mł
"Jestem za religią w szkole. 10 na 10. Z wielu względów" - pisze ks. Wojciech Węgrzyniak. Znany krakowski biblista i duszpasterz odniósł się do kwestii planowanych zmian. Przedstawił dziesięć argumentów za tym, że religia powinna w szkole zostać.
"Jestem za religią w szkole. 10 na 10. Z wielu względów" - pisze ks. Wojciech Węgrzyniak. Znany krakowski biblista i duszpasterz odniósł się do kwestii planowanych zmian. Przedstawił dziesięć argumentów za tym, że religia powinna w szkole zostać.
Znowu się zaczęło. Po uformowaniu w końcu nowego rządu po wyborach, koalicja sprawująca władzę, ustami swojej pani minister edukacji zapowiedziała, że zrealizuje przedwyborcze obietnice i wyruguje lekcje religii ze szkoły, a jeśli nie całkowicie, to zmniejszy do 1 godz. tygodniowo, w grafiku umieści je na pierwszej lub ostatniej lekcji oraz nie będzie ocen na świadectwie i nie będą one zaliczane do średniej. Powodem jest to, że ‘ponoć’ rodzice – obywatele sobie nie życzą tych lekcji, młodzież jest przeciążona i przestaje chodzić, a ponadto – jak powiedział inny przedstawiciel władzy – Kościół (w domyśle biskupi i księża) powinien zostać ‘opiłowany’ z przywilejów.
Znowu się zaczęło. Po uformowaniu w końcu nowego rządu po wyborach, koalicja sprawująca władzę, ustami swojej pani minister edukacji zapowiedziała, że zrealizuje przedwyborcze obietnice i wyruguje lekcje religii ze szkoły, a jeśli nie całkowicie, to zmniejszy do 1 godz. tygodniowo, w grafiku umieści je na pierwszej lub ostatniej lekcji oraz nie będzie ocen na świadectwie i nie będą one zaliczane do średniej. Powodem jest to, że ‘ponoć’ rodzice – obywatele sobie nie życzą tych lekcji, młodzież jest przeciążona i przestaje chodzić, a ponadto – jak powiedział inny przedstawiciel władzy – Kościół (w domyśle biskupi i księża) powinien zostać ‘opiłowany’ z przywilejów.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.
KAI / mł
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
KAI / pk
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
Nierzadko wśród polskich katolików można spotkać się z przekonaniem, że katecheza, to coś dla dzieci i młodzieży. Tymczasem już dawno również w Polsce zaistniała świadomość, że konieczne jest również katechizowanie dorosłych. Tylko co z tej świadomości dzisiaj wynika?
Nierzadko wśród polskich katolików można spotkać się z przekonaniem, że katecheza, to coś dla dzieci i młodzieży. Tymczasem już dawno również w Polsce zaistniała świadomość, że konieczne jest również katechizowanie dorosłych. Tylko co z tej świadomości dzisiaj wynika?
KAI / ml
Jakość nauczania katechezy szkolnej jest różna, ale musi być ono dostosowywane do współczesnych potrzeb, zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej i mentalności. Sporo jest do zrobienia przez samych katechetów, aby te wszystkie przemiany uwzględnić w sposobie prowadzenia zajęć – mówi w rozmowie z KAI ks. dr Marek Korgul, sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Jak jednak dodaje, „strach pomyśleć, co by było, gdyby katechezy nie było w szkole”.
Jakość nauczania katechezy szkolnej jest różna, ale musi być ono dostosowywane do współczesnych potrzeb, zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej i mentalności. Sporo jest do zrobienia przez samych katechetów, aby te wszystkie przemiany uwzględnić w sposobie prowadzenia zajęć – mówi w rozmowie z KAI ks. dr Marek Korgul, sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Jak jednak dodaje, „strach pomyśleć, co by było, gdyby katechezy nie było w szkole”.
poznan.wyborcza.pl/poznan/ ed
Z powodu strajku nauczycieli większość szkół jest zamknięta. W Poznaniu pojawiła się inspirująca opcja dla rodziców, którzy nie wiedzieli, co zrobić z dziećmi.
Z powodu strajku nauczycieli większość szkół jest zamknięta. W Poznaniu pojawiła się inspirująca opcja dla rodziców, którzy nie wiedzieli, co zrobić z dziećmi.
PAP / pk
Cieszę się, kiedy na lekcji religii uczniowie zadają trudne pytania. Znaczy to, że są otwarci, szczerzy i że problem ich obchodzi - powiedział w wywiadzie dla PAP biskup pomocniczy warszawsko-praski Marek Solarczyk, który od 25 lat uczy religii w stołecznym liceum im. króla Władysława IV.
Cieszę się, kiedy na lekcji religii uczniowie zadają trudne pytania. Znaczy to, że są otwarci, szczerzy i że problem ich obchodzi - powiedział w wywiadzie dla PAP biskup pomocniczy warszawsko-praski Marek Solarczyk, który od 25 lat uczy religii w stołecznym liceum im. króla Władysława IV.