KAI / mł
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
KAI / pk
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
Nierzadko wśród polskich katolików można spotkać się z przekonaniem, że katecheza, to coś dla dzieci i młodzieży. Tymczasem już dawno również w Polsce zaistniała świadomość, że konieczne jest również katechizowanie dorosłych. Tylko co z tej świadomości dzisiaj wynika?
Nierzadko wśród polskich katolików można spotkać się z przekonaniem, że katecheza, to coś dla dzieci i młodzieży. Tymczasem już dawno również w Polsce zaistniała świadomość, że konieczne jest również katechizowanie dorosłych. Tylko co z tej świadomości dzisiaj wynika?
KAI / ml
Jakość nauczania katechezy szkolnej jest różna, ale musi być ono dostosowywane do współczesnych potrzeb, zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej i mentalności. Sporo jest do zrobienia przez samych katechetów, aby te wszystkie przemiany uwzględnić w sposobie prowadzenia zajęć – mówi w rozmowie z KAI ks. dr Marek Korgul, sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Jak jednak dodaje, „strach pomyśleć, co by było, gdyby katechezy nie było w szkole”.
Jakość nauczania katechezy szkolnej jest różna, ale musi być ono dostosowywane do współczesnych potrzeb, zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej i mentalności. Sporo jest do zrobienia przez samych katechetów, aby te wszystkie przemiany uwzględnić w sposobie prowadzenia zajęć – mówi w rozmowie z KAI ks. dr Marek Korgul, sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Jak jednak dodaje, „strach pomyśleć, co by było, gdyby katechezy nie było w szkole”.
poznan.wyborcza.pl/poznan/ ed
Z powodu strajku nauczycieli większość szkół jest zamknięta. W Poznaniu pojawiła się inspirująca opcja dla rodziców, którzy nie wiedzieli, co zrobić z dziećmi.
Z powodu strajku nauczycieli większość szkół jest zamknięta. W Poznaniu pojawiła się inspirująca opcja dla rodziców, którzy nie wiedzieli, co zrobić z dziećmi.
PAP / pk
Cieszę się, kiedy na lekcji religii uczniowie zadają trudne pytania. Znaczy to, że są otwarci, szczerzy i że problem ich obchodzi - powiedział w wywiadzie dla PAP biskup pomocniczy warszawsko-praski Marek Solarczyk, który od 25 lat uczy religii w stołecznym liceum im. króla Władysława IV.
Cieszę się, kiedy na lekcji religii uczniowie zadają trudne pytania. Znaczy to, że są otwarci, szczerzy i że problem ich obchodzi - powiedział w wywiadzie dla PAP biskup pomocniczy warszawsko-praski Marek Solarczyk, który od 25 lat uczy religii w stołecznym liceum im. króla Władysława IV.
PAP / slo
Zaprzestanie finansowania lekcji religii z budżetu państwa zakłada obywatelski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty złożony w poniedziałek w Sejmie. Zebrano pod nim ponad 150 tys. podpisów osób popierających tę inicjatywę.
Zaprzestanie finansowania lekcji religii z budżetu państwa zakłada obywatelski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty złożony w poniedziałek w Sejmie. Zebrano pod nim ponad 150 tys. podpisów osób popierających tę inicjatywę.
KAI / slo
Żyjemy w ustroju demokratycznym, a zatem rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu, bądź nieuczęszczaniu dziecka na lekcje religii - podkreślił bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP podczas konferencji: "Nauczanie religii w szkole - 25 lat doświadczeń", która odbyła się w piątek w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.
Żyjemy w ustroju demokratycznym, a zatem rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu, bądź nieuczęszczaniu dziecka na lekcje religii - podkreślił bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP podczas konferencji: "Nauczanie religii w szkole - 25 lat doświadczeń", która odbyła się w piątek w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.
"Gość Niedzielny" / slo
Od nowego roku szkolnego w archidiecezji warmińskiej będą się odbywać katechezy parafialne. Metropolita warmiński wydał dekret, dzięki któremu w parafiach archidiecezji zostaną zorganizowane i systematycznie prowadzone katechezy parafialne uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Od nowego roku szkolnego w archidiecezji warmińskiej będą się odbywać katechezy parafialne. Metropolita warmiński wydał dekret, dzięki któremu w parafiach archidiecezji zostaną zorganizowane i systematycznie prowadzone katechezy parafialne uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
PAP / ak
Politycy Zjednoczonej Lewicy - w skład której wchodzi m.in. SLD i TR - zaapelowali w czwartek do prezydenta Andrzeja Dudy o spotkanie i rozmowę ws. pytań referendalnych. Według nich trzeba spytać Polaków o to, czy lekcje religii powinny być finansowane z budżetu oraz o wiek emerytalny.
Politycy Zjednoczonej Lewicy - w skład której wchodzi m.in. SLD i TR - zaapelowali w czwartek do prezydenta Andrzeja Dudy o spotkanie i rozmowę ws. pytań referendalnych. Według nich trzeba spytać Polaków o to, czy lekcje religii powinny być finansowane z budżetu oraz o wiek emerytalny.
Religia mogłaby mieć decydujące znaczenie dla wychowawczej roli polskich szkół. Co zaproponuje Kościół, aby katecheza miała pozytywny wpływ na edukację?
Religia mogłaby mieć decydujące znaczenie dla wychowawczej roli polskich szkół. Co zaproponuje Kościół, aby katecheza miała pozytywny wpływ na edukację?
PAP / ptsj
Prokurator przedstawił księdzu ze wsi Wicina (Lubuskie) zarzut prezentowania czynności seksualnej dzieciom i zmuszania ich do udziału w tejże prezentacji podczas lekcji religii - poinformował PAP w sobotę rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze Zbigniew Fąfera.
Prokurator przedstawił księdzu ze wsi Wicina (Lubuskie) zarzut prezentowania czynności seksualnej dzieciom i zmuszania ich do udziału w tejże prezentacji podczas lekcji religii - poinformował PAP w sobotę rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze Zbigniew Fąfera.
KAI / drr
Wyrażenie woli nie uczestniczenia w lekcji religii nie może być określone jako "apostazja" - ocenili w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz ks. prof. Piotr Tomasik z tejże Komisji.
Wyrażenie woli nie uczestniczenia w lekcji religii nie może być określone jako "apostazja" - ocenili w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz ks. prof. Piotr Tomasik z tejże Komisji.
W styczniu i lutym tego roku media informowały o przypadkach rękoczynów wobec uczniów ze strony księży katechetów. W takich sytuacjach polaryzacja opinii jest zwykle bardzo mocna: albo ostry atak na konkretnych księży, wsparty generalizacjami dotyczącymi kleru, albo - co rzadsze - obrona kapłanów za wszelką ceną. Media katolickie z kolei unikają takich tematów, bo są one mocno kłopotliwe.
W styczniu i lutym tego roku media informowały o przypadkach rękoczynów wobec uczniów ze strony księży katechetów. W takich sytuacjach polaryzacja opinii jest zwykle bardzo mocna: albo ostry atak na konkretnych księży, wsparty generalizacjami dotyczącymi kleru, albo - co rzadsze - obrona kapłanów za wszelką ceną. Media katolickie z kolei unikają takich tematów, bo są one mocno kłopotliwe.
KAI / drr
Ministerstwo Edukacji Narodowej szykuje zmiany dotyczące organizowania lekcji etyki i religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Od nowego roku szkolnego szkoły musiałyby zapewnić lekcje etyki nawet wtedy, jeśli zgłosiłby się na nie tylko jeden uczeń. Podobnie byłoby w przypadku lekcji religii mniejszościowych Kościołów lub związków wyznaniowych. Projekt rozporządzenia w tej sprawie trafił właśnie do konsultacji.
Ministerstwo Edukacji Narodowej szykuje zmiany dotyczące organizowania lekcji etyki i religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Od nowego roku szkolnego szkoły musiałyby zapewnić lekcje etyki nawet wtedy, jeśli zgłosiłby się na nie tylko jeden uczeń. Podobnie byłoby w przypadku lekcji religii mniejszościowych Kościołów lub związków wyznaniowych. Projekt rozporządzenia w tej sprawie trafił właśnie do konsultacji.
PAP / drr
Jeszcze w czwartek do Sejmu trafi projekt noweli ustawy o systemie oświaty autorstwa Ruchu Palikota przewidujący, że koszty lekcji religii pokrywaliby zainteresowani rodzice, pełnoletni uczniowie lub kościoły i związki wyznaniowe.
Jeszcze w czwartek do Sejmu trafi projekt noweli ustawy o systemie oświaty autorstwa Ruchu Palikota przewidujący, że koszty lekcji religii pokrywaliby zainteresowani rodzice, pełnoletni uczniowie lub kościoły i związki wyznaniowe.
KAI / psd
Lekcja religii w szkole publicznej jest okazją do poznania “właściwej wizji chrześcijańsko-katolickiego dziedzictwa oraz jego szczególnego wkładu w drogę ludzkości" - piszą włoscy biskupi w przesłaniu skierowanym do rodziców i uczniów w związku ze zbliżającym się terminem wyboru uczestnictwa w tej lekcji w przyszłym roku szkolnym, 2013-2014. Nauka religii to ich zdaniem forma wsparcia szkoły “w służbie ludzkiej osobie".
Lekcja religii w szkole publicznej jest okazją do poznania “właściwej wizji chrześcijańsko-katolickiego dziedzictwa oraz jego szczególnego wkładu w drogę ludzkości" - piszą włoscy biskupi w przesłaniu skierowanym do rodziców i uczniów w związku ze zbliżającym się terminem wyboru uczestnictwa w tej lekcji w przyszłym roku szkolnym, 2013-2014. Nauka religii to ich zdaniem forma wsparcia szkoły “w służbie ludzkiej osobie".
KAI / wm
Zaniepokojenie niejednoznacznym statusem religii w nadchodzącym roku szkolnym wyraził w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP wyraził nadzieję na nowelizację rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, w myśl którego religia została przeniesiona z ramowego programu nauczania do programu szkolnego, co mogłoby oznaczać przeniesienie finansowania tych zajęć na samorządy.
Zaniepokojenie niejednoznacznym statusem religii w nadchodzącym roku szkolnym wyraził w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP wyraził nadzieję na nowelizację rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, w myśl którego religia została przeniesiona z ramowego programu nauczania do programu szkolnego, co mogłoby oznaczać przeniesienie finansowania tych zajęć na samorządy.
Logo źródła: Radio Watykańskie Radio Watykańskie / slo
Jak wprowadzać w wiarę młodych Europejczyków? Jak uczyć się na błędach ostatnich dziesięcioleci, kiedy miliony młodych, choć pochodziło ze środowisk chrześcijańskich i otrzymało katolickie wychowanie, nie zostało wprowadzonych w wiarę? O tym wszystkim debatują w Rzymie przedstawiciele europejskich episkopatów ds. katechizacji.
Jak wprowadzać w wiarę młodych Europejczyków? Jak uczyć się na błędach ostatnich dziesięcioleci, kiedy miliony młodych, choć pochodziło ze środowisk chrześcijańskich i otrzymało katolickie wychowanie, nie zostało wprowadzonych w wiarę? O tym wszystkim debatują w Rzymie przedstawiciele europejskich episkopatów ds. katechizacji.
Ks. Krzysztof Spławiński / artykuł nadesłany
W ostatnim czasie jedną z moich trosk i zmartwień jest to, że część moich uczniów nie specjalnie jest przekonanych do wyznawanej przeze mnie wiary, a szczególnie do Kościoła, którego jestem kapłanem.
W ostatnim czasie jedną z moich trosk i zmartwień jest to, że część moich uczniów nie specjalnie jest przekonanych do wyznawanej przeze mnie wiary, a szczególnie do Kościoła, którego jestem kapłanem.