Proponowane przeze mnie zajęcia z uczniami mogą być zarazem zabawną grą jak i metodą sprawdzającą wiedzę o biblijnych bohaterach.
Proponowane przeze mnie zajęcia z uczniami mogą być zarazem zabawną grą jak i metodą sprawdzającą wiedzę o biblijnych bohaterach.
Katarzyna Artemiuk / Być dla innych
Ćwiczenie przygotowuje do budowania pozytywnych relacji z osobami różnych religii i kultur. Rozwija umiejętności odchodzenia od stereotypowego postrzegania różnych grup.
Ćwiczenie przygotowuje do budowania pozytywnych relacji z osobami różnych religii i kultur. Rozwija umiejętności odchodzenia od stereotypowego postrzegania różnych grup.
Pracując z uczniami klas licealnych nad moralnymi dylematami, z jakimi zmagały się postaci opisane w historiach biblijnych, zauważyłem że uczniowie chętnie angażują się w analizowanie możliwych konsekwencji decyzji przeciwnych do tych, które znamy z kart Pisma świętego.
Pracując z uczniami klas licealnych nad moralnymi dylematami, z jakimi zmagały się postaci opisane w historiach biblijnych, zauważyłem że uczniowie chętnie angażują się w analizowanie możliwych konsekwencji decyzji przeciwnych do tych, które znamy z kart Pisma świętego.
Proponuję katechetom pracę z uczniami nad fragmentem Pisma Świętego, z którego staramy się wydobyć to, co przy pierwszym czytaniu wydaje się zakryte. Aby przygotować lekcję, katecheta powinien sam zapoznać się z profesjonalnym komentarzem a następnie przygotować uczniom jakąś graficzną i aktywizującą formę refleksji. Poniżej przykładowy fragment z jednego z listów św. Pawła.
Proponuję katechetom pracę z uczniami nad fragmentem Pisma Świętego, z którego staramy się wydobyć to, co przy pierwszym czytaniu wydaje się zakryte. Aby przygotować lekcję, katecheta powinien sam zapoznać się z profesjonalnym komentarzem a następnie przygotować uczniom jakąś graficzną i aktywizującą formę refleksji. Poniżej przykładowy fragment z jednego z listów św. Pawła.
Czy przejawem troski o budowanie wspólnoty wiernych nie powinno być przede wszystkim wspólne świętowanie przy zastawionym przez nas stole, do którego zaproszeni są wszyscy potrzebujący? Jak nauczyć tego naszych podopiecznych?
Czy przejawem troski o budowanie wspólnoty wiernych nie powinno być przede wszystkim wspólne świętowanie przy zastawionym przez nas stole, do którego zaproszeni są wszyscy potrzebujący? Jak nauczyć tego naszych podopiecznych?
Proponuję katechetom, by w przekazywaniu uczniom treści biblijnych posłużyli się zajęciami polegającymi na wspólnym wypieku ciastek. Znane dziś we wspólnotach żydowskich ciastka o nazwie "uszy Hamana" mogą być punktem wyjścia do zapoznania uczniów z historią Estery, w której niejaki Haman, czarny charakter, zostaje zdemaskowany przez wierną swojemu narodowi, żydowską żonę perskiego króla.
Proponuję katechetom, by w przekazywaniu uczniom treści biblijnych posłużyli się zajęciami polegającymi na wspólnym wypieku ciastek. Znane dziś we wspólnotach żydowskich ciastka o nazwie "uszy Hamana" mogą być punktem wyjścia do zapoznania uczniów z historią Estery, w której niejaki Haman, czarny charakter, zostaje zdemaskowany przez wierną swojemu narodowi, żydowską żonę perskiego króla.
Jedną z podstawowych cech Internetu jest jego globalność i masowość. Użytkownicy sieci internetowej nie tylko poszukują informacji ale także nawiązują relacje z innymi użytkownikami.
Jedną z podstawowych cech Internetu jest jego globalność i masowość. Użytkownicy sieci internetowej nie tylko poszukują informacji ale także nawiązują relacje z innymi użytkownikami.
Wzrokowcom łatwiej zapamiętać pomysłowe obrazki niż logiczne zdania. Zachęcam więc nauczycieli religii, aby wraz z uczniami przerobili definicje na rebusy. Pomoże to wielu uczniom w nauce i uczyni ją bardziej atrakcyjną.
Wzrokowcom łatwiej zapamiętać pomysłowe obrazki niż logiczne zdania. Zachęcam więc nauczycieli religii, aby wraz z uczniami przerobili definicje na rebusy. Pomoże to wielu uczniom w nauce i uczyni ją bardziej atrakcyjną.
Celem zajęć, które można przeprowadzić na początku roku szkolnego, jest zwiększenie motywacji ucznia do nauki poprzez nauczenie go prowadzenia wewnętrznego dialogu. Dialog ten rozbudzi wyobraźnię ucznia, nauczy go stawiania sobie celów i umocni jego wolę do nauki. Poniższe pomysły mogą przydać się zarówno na lekcji religii jak i na godzinie do dyspozycji wychowawcy.
Celem zajęć, które można przeprowadzić na początku roku szkolnego, jest zwiększenie motywacji ucznia do nauki poprzez nauczenie go prowadzenia wewnętrznego dialogu. Dialog ten rozbudzi wyobraźnię ucznia, nauczy go stawiania sobie celów i umocni jego wolę do nauki. Poniższe pomysły mogą przydać się zarówno na lekcji religii jak i na godzinie do dyspozycji wychowawcy.
Katecheza o św. Andrzeju Boboli z okazji 75-lecia jego kanonizacji.
Katecheza o św. Andrzeju Boboli z okazji 75-lecia jego kanonizacji.
Jacek Olczyk SJ
Celem lekcji jest poszerzenie rozumienia chrześcijańskiej modlitwy jako osobistego doświadczenia oraz wprowadzenie uczniów do szeregu spotkań na temat chrześcijańskiej modlitwy.
Celem lekcji jest poszerzenie rozumienia chrześcijańskiej modlitwy jako osobistego doświadczenia oraz wprowadzenie uczniów do szeregu spotkań na temat chrześcijańskiej modlitwy.
Wychowawca staje przed trudnym zadaniem towarzyszenia młodemu człowiekowi w odkrywaniu świata i nadawaniu znaczenia codziennym działaniom. Trudno nie ulec pokusie wskazywania palcem na gotowe odpowiedzi, gdy brakuje nam czasu i cierpliwości: "tak mówi Kościół, w naszej rodzinie zawsze tak było, przecież to jest oczywiste, tak się po prostu nie robi i koniec dyskusji".
Wychowawca staje przed trudnym zadaniem towarzyszenia młodemu człowiekowi w odkrywaniu świata i nadawaniu znaczenia codziennym działaniom. Trudno nie ulec pokusie wskazywania palcem na gotowe odpowiedzi, gdy brakuje nam czasu i cierpliwości: "tak mówi Kościół, w naszej rodzinie zawsze tak było, przecież to jest oczywiste, tak się po prostu nie robi i koniec dyskusji".
Nie rozumiemy się, bo nie słuchamy się nawzajem. Zanim nasz rozmówca skończy mówić, to już mamy przygotowaną ripostę i nie staramy się zrozumieć, co tak naprawdę ma nam do powiedzenia.
Nie rozumiemy się, bo nie słuchamy się nawzajem. Zanim nasz rozmówca skończy mówić, to już mamy przygotowaną ripostę i nie staramy się zrozumieć, co tak naprawdę ma nam do powiedzenia.
Celem proponowanej metody jest zapoznanie uczniów z nazwami miejsc, w których przebywał święty Paweł, głównie podczas swoich podróży apostolskich. Zajęcia realizowane w formie gry mogą posłużyć jako wprowadzenie uczniów do lekcji na temat historii życia świętego Pawła i jego podróży apostolskich.
Celem proponowanej metody jest zapoznanie uczniów z nazwami miejsc, w których przebywał święty Paweł, głównie podczas swoich podróży apostolskich. Zajęcia realizowane w formie gry mogą posłużyć jako wprowadzenie uczniów do lekcji na temat historii życia świętego Pawła i jego podróży apostolskich.
Niemal w każdym domu znajduje się wiele starych czasopism i przeczytanych gazet. Zanim oddamy je na makulaturę, pomyślmy jak możemy je wykorzystać na lekcji. Proponowane pomysły pochodzą z konspektów lekcji Wojciecha Żmudzińskiego SJ przeznaczonych dla uczniów klas gimnazjalnych i licealnych.
Niemal w każdym domu znajduje się wiele starych czasopism i przeczytanych gazet. Zanim oddamy je na makulaturę, pomyślmy jak możemy je wykorzystać na lekcji. Proponowane pomysły pochodzą z konspektów lekcji Wojciecha Żmudzińskiego SJ przeznaczonych dla uczniów klas gimnazjalnych i licealnych.
Jezus przychodzi nad Jordan, by prosić Jana o chrzest. Oczekiwany przez Chrzciciela sędzia sprawiedliwy, który miał chrzcić Duchem Świętym i ogniem prezentuje się jako uniżony sługa i nalega, by Jan zanurzył Go w wodzie tak, jak wszystkich. Jan jest zdziwiony, że Bóg nie przysłał Mesjasza jako sędziego wzbudzającego w ludziach lęk lecz jako pokornego sługę.
Jezus przychodzi nad Jordan, by prosić Jana o chrzest. Oczekiwany przez Chrzciciela sędzia sprawiedliwy, który miał chrzcić Duchem Świętym i ogniem prezentuje się jako uniżony sługa i nalega, by Jan zanurzył Go w wodzie tak, jak wszystkich. Jan jest zdziwiony, że Bóg nie przysłał Mesjasza jako sędziego wzbudzającego w ludziach lęk lecz jako pokornego sługę.
Celem zajęć jest uświadomienie uczniom jak często tracą czas oraz zachęcenie ich do takiego planowania wolnego czasu, aby mogli doświadczyć satysfakcji z tego co robią w czasie wolnym od nauki. Dodatkowo, zachęcenie uczniów do twórczego wykorzystania wolnych chwil i ćwiczenia postawy asertywnej, która może być w tym pomocna.
Celem zajęć jest uświadomienie uczniom jak często tracą czas oraz zachęcenie ich do takiego planowania wolnego czasu, aby mogli doświadczyć satysfakcji z tego co robią w czasie wolnym od nauki. Dodatkowo, zachęcenie uczniów do twórczego wykorzystania wolnych chwil i ćwiczenia postawy asertywnej, która może być w tym pomocna.
Święto Trzech Króli może być okazją, by poznać historię mało znanej religii, jaką jest zaratustrianizm oraz podjąć z uczniami temat zarówno dialogu międzyreligijnego jak i doświadczeń młodzieży poszukującej szczerze Boga. Uczniowie podczas przerabianego tematu zrozumieją, że w każdej kulturze, i w każdej religii, jest jakieś ziarno zasiane przez Ducha Świętego, który niepokoi i zmusza człowieka do poszukiwania Prawdy.
Święto Trzech Króli może być okazją, by poznać historię mało znanej religii, jaką jest zaratustrianizm oraz podjąć z uczniami temat zarówno dialogu międzyreligijnego jak i doświadczeń młodzieży poszukującej szczerze Boga. Uczniowie podczas przerabianego tematu zrozumieją, że w każdej kulturze, i w każdej religii, jest jakieś ziarno zasiane przez Ducha Świętego, który niepokoi i zmusza człowieka do poszukiwania Prawdy.
Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, że modlitwa to nie tylko prośba lecz rozmowa z Bogiem o tym, czym żyjemy, co dobrego udało nam się zrobić i co sam Bóg chciałby od nas usłyszeć. Bogu na modlitwie można powiedzieć wszystko, zarówno wyżalić się jak i wyrazić swoją radość, błagać Boga i dziękować Mu.
Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom, że modlitwa to nie tylko prośba lecz rozmowa z Bogiem o tym, czym żyjemy, co dobrego udało nam się zrobić i co sam Bóg chciałby od nas usłyszeć. Bogu na modlitwie można powiedzieć wszystko, zarówno wyżalić się jak i wyrazić swoją radość, błagać Boga i dziękować Mu.
Proponowany pomysł jest propozycją wykorzystania metafory znaków drogowych do twórczej refleksji nad sobą. Celem metody jest zainspirowanie uczniów, by poniższe znaki odnieśli do swojego życia i wygenerowali w grupach jak najwięcej możliwych i konkretnych sytuacji, w których mogłyby mieć zastosowanie.
Proponowany pomysł jest propozycją wykorzystania metafory znaków drogowych do twórczej refleksji nad sobą. Celem metody jest zainspirowanie uczniów, by poniższe znaki odnieśli do swojego życia i wygenerowali w grupach jak najwięcej możliwych i konkretnych sytuacji, w których mogłyby mieć zastosowanie.
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}